Petri Tynkkynen

Salamaniskuja lentokoneisiin

45 viestiä aiheessa

Asun Porissa. Uskallanko lähteä liikkeelle samaan aikaan kun opiston pikkucessnat. Voinko saada Cessnan heittämän salaman päähäni?  Kuka korvaa? :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asun Porissa. Uskallanko lähteä liikkeelle samaan aikaan kun opiston pikkucessnat. Voinko saada Cessnan heittämän salaman päähäni?  Kuka korvaa? :o

 

Opiston pikkucessnat harvemmin lentävät raepilvessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Opiston pikkucessnat harvemmin lentävät raepilvessä.

Pitänee sitten tutkia aina ennen uloslähtöä metarit tarkkaan. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkahan tarkka tuo Flightradarin timeline-systeemi mahtaa olla ja oliko Norwegianin kone sittenkään syyllinen talopalon aiheuttaneeseen salamaan ?

 

Yritin selvittää äsken uutisen paikkaansapitävyyttä.

Salama iski kahteen Norwegianin Helsinki-Vantaalle laskeutumassa olleeseen lentokoneeseen. Toinen koneista oli Lontoon Gatwickista lähtenyt Norwegianin lento D8367. Kone laskeutui Helsinki-Vantaalle kello 13:56.

 

Samoihin aikoihin ennen kello kahta iltapäivällä Lippajärven alueella iski salama omakotitalon pihaan. Maasalama iski alueelle kello 13:53, eli juuri siihen aikaan, kun laskeutumassa ollut Norwegianin kone lensi alueen yli. Ilmatieteenlaitoksen tietojen ja koneen lentoreitin perusteella näyttää todennäköiseltä, että sama salama iski sekä koneeseen että talon pihaan

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016042421463812_uu.shtml

 

Salamatilastosta saa selville että rekisteröityjä iskuja fmi-data keräsi eilen 5 kpl, joista 3 maasalamaa ja 2 pilvisalamaa. http://www.nordicweather.net/salamatilasto.php?fi

Iskuista kaksi ensimmäistä olivat Keravan itäpuolella (Sipoon Talma) eli maasalama klo 13.56 ja pilvisalama klo 13.58. Flightradarin timeline näytti Barcelonasta EFHK:lle laskeutuneen koneen kääntyneen juuri tuolla alueella klo 13.58

 

Salamatilaston mukaan maasalama iski Espoon Lippajärven alueelle klo 13.43 ja pilvisalamasta oli rekisteröinti lähes samalla alueella klo 13.53. Kuitenkin timelinen mukaan klo 13.43 alueen yli olisi lentänyt Finnairin Cataniasta saapuva A320 ja vasta 10 minuuttia myöhemmin Lontoosta saapuva Norwegian-yhtiön kone eli klo 13.53.

 

Täten ymmärtäsiin että Norwegianin kone on saattanut aiheuttaa pilvisalaman muttei maasalamaa koska fmi-datatiedot pitävät paikkaansa. Itse asun Niipperissä ja kuulin tuon maasalaman paukauksen juuri tuohon aikaan. Salamaniskua Finnairin Catanian-lennon koneeseen ei ole ainakaan uutisoitu vaikka kone lensi alueen päältä juuri maasalaman iskun aikoihin.

 

edit : Pilvisalamaksi rekisteröity lienee kuitenkin osunut maahan tai ainakin männyn latvaan. Tutkaimet kun eivät yleensä rekisteröi pilvissä tapahtuvaa sähköistä toimintaa. Näin ollen tuo tuhoa aiheuttanut maasalama olisi lyönyt klo 13.53 eli tuolloin menee uutisen kanssa yksi yhteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotain korrelaatiota lentokoneiden ja salamoinnin kanssa näyttäisi tosiaan olevan, mutta onko syitä tähän selvitetty?

 

Osaisiko joku esimerkiksi arvioida, että voisiko suihkumoottorin jättövana aiheuttaa samantapaisen, hieman ionisoituneen kulkuväylän salamoille kuin esimerkiksi Apollo 12:n palokaasut, joiden arveltiin aiheuttaneen kyseisen lennon alussa tapahtuneet salamaniskut ja näistä seuranneita ongelmia raketin sähköissä?

 

http://history.nasa.gov/SP-350/ch-7-3.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Apollo_12#Launch_and_transfer

http://www.atmos-chem-phys.net/3/325/2003/acp-3-325-2003.pdf

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tavallaanhan tuossa alkuperäisessä IS:n jutussa vastattiin kysymykseen eli ei oikein tiedetä:

 

– En tiedä onko tämä yleisesti maailmalla tiedossa, mutta me olemme havainneet näissä hyvin kylmien ilmamassojen ukkosissa, että lentokoneet laukaisevat niitä, Valta kertoo.

 

– Salama voi tulla maahan saakka tai iskee ainakin pilven sisällä.

 

Mikä on lentokonesalaman synnyn mekanismi, sitä ei varmuudella tiedetä. Vaihtoehtoja on kaksi.

 

– Se johtuu joko lentokoneen metallirungosta tai pakokaasujen jääkiteiksi tiivistyvästä vesihöyrystä, Valta sanoo.

 

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001164979.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman jättää epäselväksi että mitkä jääkiteet. Onko pakokaasuissa jääkiteitä jotka ei näy ihmissilmällä keskellä päivää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asun Porissa. Uskallanko lähteä liikkeelle samaan aikaan kun opiston pikkucessnat. Voinko saada Cessnan heittämän salaman päähäni?  Kuka korvaa? :o

Aina kun kuulee koneen äänen, kannattaa juosta mahdollisimman nopeasti suojaan  ;D

Pitänee sitten tutkia aina ennen uloslähtöä metarit tarkkaan. :P

 

Eiköhän ihan pelkkä foliohattu riitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Opiston pikkucessnat harvemmin lentävät raepilvessä.

 

Toivottavasti eivät lennä raepilvissä. Mutta jos Tatun ajatus on, että koneen pitää lentää raepilvessä joutuakseen salamanlyönnin kohteeksi, vahvistan ajatuksen virheelliseksi käytännön havaintoihin perustuen. Salamaniskun voi saada koneeseen kirkkaassa ilmassa lentäessään, jos ilmassa on paljon ympärillä olevien ukkospilvien kehittämää sähköä. Tästä on ihan omakohtaista kokemusta, salama voi tulla "kuin salama kirkkaalta taivaalta", siis kirkkaassa ilmassa ilman, että ympärillä oleva ilma on lainkaan pyörteistä, ja etäisyys lähimpään ukkospilveen on ihan kohtuullinen. Tällöin on ilmeistä, että juuri kone laukaisee salaman, mutta älkää minulta kysykö, miksi. Dramaattinen vaikutelma koneessa kyllä syntyy, kun kone lentää ilmassa, joka on tasaista kuin linnunmaito, ja pimeä taivas äkkiä välähtää ympärillä pamauksen kera.

 

Mitä siihen tulee, kasvattavatko ilmassa olevat pikkukoneet salamaniskujen riskiä maassa olijoille, riskin kasvu on aivan olematon. Jos on ukkosta ilmassa, pikkukoneet pyrkivät välttämään lentämistä sellaisella alueella, ja salamaniskun riski on olemassa ilman koneitakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Salamaniskun voi saada koneeseen kirkkaassa ilmassa lentäessään, jos ilmassa on paljon ympärillä olevien ukkospilvien kehittämää sähköä. Tästä on ihan omakohtaista kokemusta, salama voi tulla "kuin salama kirkkaalta taivaalta", siis kirkkaassa ilmassa ilman, että ympärillä oleva ilma on lainkaan pyörteistä, ja etäisyys lähimpään ukkospilveen on ihan kohtuullinen. Tällöin on ilmeistä, että juuri kone laukaisee salaman, mutta älkää minulta kysykö, miksi.

 

Saattaa osittain liittyä ilmiöön nimeltä positiivinen maasalama. Siinä tyypillisesti korkean ja leveän ukkospilven positiivisesti varautunut yläosa iskee salaman ukkospilven alapuolisen maa-alueen ympärille indusoituneeseen negatiiviseen varaukseen. Nämä salamat iskevät siis sieltä ylhäältä pilven viereen, joskus hyvinkin kauas pilven alaosasta.

 

Positiiviset maasalamat myös haaroittuvat paljon vähemmän kuin normaalit pilven pohjista tulevat tärskyt, ja lisäksi niissä kulkee huomattavan paljon enemmän virtaa ja tuhovaikutukset voi sen mukaan olla isompia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin matkalla Amsterdamiin ollut kone "laukaisi" salaman klo 18.17 heti nousukiidon tapahduttua. Kone palasi takaisin kentälle.

https://ibb.co/n3zW35

 

Todennäköisesti myös Örebrohon matkalla olevaan Jet Time Cargoon iski salama hetkeä aiemmin noin klo 18.01 - isku näkyy kartalla hieman kaakompana. Tämä kone tosin jatkoi matkaansa kohti määränpäätään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perjantaina oli yllättävän aktiivista ukkostelua Vihdin-Karkkilan suunnalla jo näin huhtikuussa. Myöhemmin vielä Keravalla rekisteröitiin kaksi salamaa (klo 16.23/16.27). Molemmat saattoivat aktivoitua laskeutumisreitillä olevista lentokoneista. (Jälkimmäinen isku klo 16.27 mahdollisesti Norwegianin [RVN-HEL] aiheuttama)

Salama osui Helsinki-Vantaata lähestyneeseen TUI:n koneeseen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään pk-seudulla ukonilmaan liittyen salama osui Shanghaista Hki-Vantaalle laskeutuvaan Airbus A350 (OH-LWL) -koneeseen n klo 13.31 lentokentän koillispuolella.

Marko Tolvasen ottama facebook-video

Lentokone todennäköisesti laukaisi solussa olleen varauksen ja salama löi vielä maihin sytyttäen piharakennuksen ja navetan palamaan.

Linkki Helsingin Sanomien uutiseen

 

Muokattu: , käyttäjä: Petri Tynkkynen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Petri Tynkkynen kirjoitti:

Tänään pk-seudulla ukonilmaan liittyen salama osui Shanghaista Hki-Vantaalle laskeutuvaan Airbus A350 (OH-LWL) -koneeseen n klo 13.31 lentokentän koillispuolella.

Marko Tolvasen ottama facebook-video

Lentokone todennäköisesti laukaisi solussa olleen varauksen ja salama löi vielä maihin sytyttäen piharakennuksen ja navetan palamaan.

Linkki Helsingin Sanomien uutiseen

 

Joo sanoinkin puolisolle kun näin A350 tulevan että menenpä pihalle kuvaamaan videon jos vaikka salama osuisi koneeseen kun ukonilma oli juuri päällä.

Kannatti kerrankin mennä sateeseen seisomaan :)

 

12 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aviation24.be uutiskirjeessä on valokuvia vaurioista ja linkki An-124 salamaniskuun.

Rodney

"Volga-Dnepr Airlines Antonov An-124 sustains damage to its nose cone after lightning strike"

https://www.aviation24.be/airlines/volga-dnepr-airlines/antonov-an-124-sustains-damage-to-its-nose-cone-after-lightning-strike/

https://tvzvezda.ru/news/vstrane_i_mire/content/20205271733-dI94H.html/player/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään