Sami V J Hämäläinen

Focke-Wulf 200 entisöinti

8 viestiä aiheessa

Kappas Condoria entisöidään lentokuntoon:

 

Lentokuntoon?

 

It will all be worth it even though the plane will never fly again.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on se Norjasta pelastettu hylky joka hajosi kappaleiksi nostettaessa 1990-luvulla. Entisöinti on siis ollut meneillään ainakin reilut 10 vuotta, kunnostettuja osia on mielestäni näytteillä tekniikkamuseossa Berliinissä. Tuo hylky lienee sotilaskone, mutta Hansan sivuilla puhutaan kovasti lentomatkustamisesta, mihin kuosiin konetta mahdetaan rakentaa...

 

Tuossa vielä pari kuvaa hylyn osista: http://www.airrace.de/misc/fw200.htm

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokuntoon?

 

Jaa, ehkä sorruin tekemään hätäisen johtopäätöksen nähtyäni joitain kuvia entisöinnin perusteellisuudesta. Kuulin jutusta Airbussin työntekijältä ja googlasin sitten aiheeseen liittyviä sivuja. Värkkäävät moottoreitakin kuntoon oikein RR:llä. Siivet on saatu jostain toisesta koneesta josta lähinnä runko tuhoutui kun Saksalaiset räjäyttivät koneen itse.

 

Sami

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa alkuperäisessä saksankielisessä jutussa loppukaneetti on "Abheben wird sie aber nicht mehr. Sie ist für ein Museum", joka vapaasti käännettynä tarkoittaa "se ei koskaan enää nouse, vaan tulee  museoon".

 

Jos kysesssä on se sama onneton, Condor, jonka norjalaiset nostivat Trondheimin vuonosta, ihmettelen mitä siitä romukasasta voi enää käyttää. Toisaalta tuossa jutussa todetaan, että suuri osa osista on rakennettava uudestaan. Norjalaiset "pelastajat" roikottivat syvyydestä nostettua melko ehjää koneen, pääsoin muodossaan olevaa raatoa ponttoonilaiturin päällä järjettömän kauan sillä seurauksella, että siipisalot pettivät ja koko koneen melko ehjästä kokonaisuudesta tuli kasa alumiinirojua ponttoonille. En enää löytänyt sitä videota, mutta sen pari kertaa nähtyä voi vain ihmetellä pelastusmiehistön ammattitaidottomuutta.

 

Onneksi noilla Airbussin eläköityneillä mekaanikoilla riittää intoa rakentaa kone taas esittelykuntoon.

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä pätkä, vaikka tietysti siinä pääpaino on noiden entisöintiin osallistuvien entisten lentokoneenrakentajien esittelyllä. Filmissä todetaan, että noin 20% osista on alkuperäisiä ja loput siten rakennetaan uudestaan. Alkuperäiset osat on saatu kahdesta hylystä, joista toinen on tuo Trondheimin vuosita ongittu raato ja toinen on pakkolaskun Norjan vuorille tehnyt kone. Koneen rakentaminen maksaa yli miljoona euroa ja viiden vuoden päästä se aiotaan laittaa näytteille berliiniläseen museoon. Tuo Saksan "tiistaikerhon" työskentely-ympäristö vaikuttaa kovin steriililtä, ja kun tuo pätkä on kuvattu Bremenissä, missä ilmeisesti oli Focke Wulfin tehdas, niin olisikohan EADS antanut pojille käyttöön hallin työkaluineen ilmaiseksi...

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään