Antti Salo

Blue1 uudistamassa laivastoaan?

24 viestiä aiheessa

Ch-Aviationin uutisen mukaan Blue1 suunnittelee jälleen vaihtavansa konelaivastoaan kun B717:jen leasingsopimukset päättyvät. Tarina ei kerro milloin liisarit olisivat päättymässä, eikä TJ Wångdahl vielä kommentoi mihin suuntaan laivastoa oltaisiin viemässä.

 

"Blue1 is about to consider its options regarding refleeting. While we have planned to find a replacement for our Boeing 717 aircraft when their leases expire, I cannot, however, dwell on what type it will be," he said.

 

http://www.ch-aviation.com/portal/news/27667-finlands-blue-1-coy-on-b717-replacement-plans

 

Veikkauksia? Jos yhtiön vanhoja trendejä seurataan, niin uusi konetyyppi olisi joku vähän eksoottisempi, jota ei enää valmisteta. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten SASsin 737 laivasto? Sieltä vanhoja -600 sarjalaisia?

Vaikea enää keksiä jotain eksoottista konetta jota ei esim koko euroopasta enää löydy  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CRJ tai Comac ei käy. Kumpaakin valmistetaan vielä.  ;D 737-600 sen sijaan olisi täydellinen jatkumo yhtiön laivastotrendille, onhan se aika "eksoottinen" kun SAS on Euroopassa ainoa operaattori. Toisaalta, SAS:in vanhimmat NG:t ovat vuosituhannen vaihteesta, eli vanhempia kuin nykyiset 717:t. Olisi vähän outoa korvata vanhoja koneyksilöitä vielä vanhemmilla (Vai mitä, Finnair?...)

 

CH-aviationin jutun mukaan nyt haetaan konetyyppiä, joka soveltuisi muuhunkin kuin SAS:ille lentämiseen. Jos tällä tarkoitetaan esim. lomalentoja tai ACMI:a, niin tuskin ainakaan nykyistä pienempi konetyyppi on hakusessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CH-aviationin jutun mukaan nyt haetaan konetyyppiä, joka soveltuisi muuhunkin kuin SAS:ille lentämiseen. Jos tällä tarkoitetaan esim. lomalentoja tai ACMI:a, niin tuskin ainakaan nykyistä pienempi konetyyppi on hakusessa.

 

MD-11? Tai oikeastaan L-1011 ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on ylipäätään koko Blue1:n sijainti ja tarve ravintoketjussa?

 

Luultavasti halvemmat sopimukset henkilöstön kanssa kuin emolla, joten eiköhän tuo jatka vaikka vähän kummajainen onkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS-han teki aikanaan jonkun diilin Bombardierin kanssa Q400-ongelmien jälkipyykin osana, missä SAS sai jotain etuuksia korvauksena kärsimistään haitoista. Suurin osa sopimuksen sisällöstä taisi koskea CRJ900-sarjan uusia tilauksia, mutta olisikohan SAS:lla vielä jotain "bonuspisteitä" jäljellä ajatellen CSeries-hankintoja?

 

CSerieshan taitaisi olla Blue1:lle ihan sopiva konetyyppi ja nyt olisi vielä hyvä sauma tilata. Jos se osoittautuu onnistuneeksi koneeksi, tilausjonot saattavat parin vuoden päästä kasvaa ja toimitusajat karkaavat pitkiksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi vähän outoa korvata vanhoja koneyksilöitä vielä vanhemmilla (Vai mitä, Finnair?...)

 

Mitä Finnairin korvausta muuten tarkoitat?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt lipsutaan otsikon aiheesta, niin ensinnäkään A340 ei korvannut MD-11:sta vaan A330 vei amerikanrautojen paikan kone ja reitti kerrallaan ja siitä alkoi korvaus.

Toisekseen kahden 340 -lisäkoneen LQF ja LQG liisaus oli puhtaasti lisäkapasiteetin hankinta Singaporen päivittäisen reitin pyörittämiseen, niillä ei korvattu mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt lipsutaan otsikon aiheesta, niin ensinnäkään A340 ei korvannut MD-11:sta vaan A330 vei amerikanrautojen paikan kone ja reitti kerrallaan ja siitä alkoi korvaus.

Toisekseen kahden 340 -lisäkoneen LQF ja LQG liisaus oli puhtaasti lisäkapasiteetin hankinta Singaporen päivittäisen reitin pyörittämiseen, niillä ei korvattu mitään.

Juu, jos tarkkoja ollaan niin näinhän se menee että 330:t korvasivat MD-11:t ja 340:t tulivat lisäämään kapasiteettia. Koska todellisuudessa kuitenkin kaikkia MD-11:n reittejä on lennetty sekä A330:llä että 340:llä (joitain enemmän, joitain vähemmän) näkisin asian enemmänkin niin että MD-11 korvattiin kahdella konetyypillä eikä yhdellä.

 

Mutta joo, takaisin toiseen sinivalkoiseen yhtiöön... 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luultavasti halvemmat sopimukset henkilöstön kanssa kuin emolla, joten eiköhän tuo jatka vaikka vähän kummajainen onkin.

 

Näin juuri. Blue1 (eli SAS) tekee Skandinaviassa sen, mitä jonkun pitäisi tehdä Suomessakin. No, Flybe tavallaan tekee.

 

En ihmettelisi yhtään, vaikka vuoden kahden päästä Blue1:lla olisi melko paljon ATR72 tai Q400 (tai yleensä 60-100 paikkaisia) -koneita laivastossaan. Sopisi SASsin strategiaan, "We Serves Scandianvia".

 

Harmi, ettei Tukholmassa tai Kööpenhaminassa "Skandinavia" sisällä Suomea, kuten me kuvittelemme. :-(

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikos Blue1 laivastohistorian tietaen pitaisi keksia konetyyppi, jota ei enaa valmisteta, joka on kallis operoida ja joka sopii heidan reittiverkostoon mahdollisimman huonosti. Miten olisi vaikka Fokker F27? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikos Blue1 laivastohistorian tietaen pitaisi keksia konetyyppi, jota ei enaa valmisteta, joka on kallis operoida ja joka sopii heidan reittiverkostoon mahdollisimman huonosti. Miten olisi vaikka Fokker F27? :)

Millä tapaa aiemmat olleet kalliita operoida? Reittiverkostoon sopivuudesta voi olla montaa mieltä. Onhan siellä toki nämä muutama pidempi kesäkohde, jotka olleet ainakin B717 aikaan siinä ja siinä saavutettavissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ihmettelisi yhtään, vaikka vuoden kahden päästä Blue1:lla olisi melko paljon ATR72 tai Q400 (tai yleensä 60-100 paikkaisia) -koneita laivastossaan. Sopisi SASsin strategiaan, "We Serves Scandianvia".

 

Idean heikkous on ainakin siinä, että SAS:lla on jo Dash 8 operaattori, Widerøe, pohjoismaiden suurin regional-yhtiö. Tosin sekin on kai ollut myynnissä, mutta vaikea uskoa, että Blue1:stä tulisi jotenkin parempi regional-operaattori SAS:lle.

 

Blue1:n tulevan kaluston arvuuttelua hankaloittaa myös se, että pitäisi tietää, millaista toimintaa yhtiö aikoo harjoittaa - ainakin tähän saakka se näyttää olleen hyvin epäselvää Blue1:lle itselleenkin :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän siinä enää ole mitään epäselvää? SAS sanoo että "lennätte tonne", ja niin sitä sitten mennään sahaamaan vehkeitä käyntiin ja lähdetään menemään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään