Ilkka Kangastalo

Tokunagalle lentäjä

12 viestiä aiheessa

Yksi maailman tunnetuimmista ilmailuvalokuvaajista, japanilainen Katsuhiko Tokunaga kuvaa kesäkuun alussa Helsingin ja Turun seuduilla Rajan Dornieria. Kuvaus tehdään ilmassa.

 

Lupasin avustaa Tokunagaa paikallisen koneen ja kuvauskeikan lentäjän löytämisessä. Hän esitti toiveeksi Bonanzan tyyppisen koneen käyttöä ilmakuvauksissa, mutta se lienee kuitenkin melko harvinainen tyyppi täällä. 150 solmua kuvauskoneen pitää kuitenkin kulkea.

 

En tiedä asiasta vielä paljoakaan tätä enempää, mutta pikapuolin tietenkin selviää. Jos kuvauskeikka kiinnostaa, tai jos tunnet tällaiseen hommaan pätevän lentäjän, ota yhteyttä: ilkka.kangastalo miukumauku gmail.com. Ja sopivasta koneesta voisin ottaa vinkkejä vastaan myös.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhmä kysyy että mitens tuollainen maailmanluokan tähti zoomailee ikkunan läpi? Otetaanko pokat pois vaiko koko ovi? Tai jopa ovet?

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhmä kysyy että mitens tuollainen maailmanluokan tähti zoomailee ikkunan läpi? Otetaanko pokat pois vaiko koko ovi? Tai jopa ovet?

 

 

Toinen tyhmä vastaa.

Piper PA32R Saratoga ja Lance ovat sellaisia koneita joista voi poistaa takaoven ja lentää ilman sitä.  Vauhtiakin pitäisi löytyä riittävästi. Lennettäessä ilman takaovea AFM rajoittaa nopeudeksi 147 KIAS.

 

Peter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhmä kysyy että mitens tuollainen maailmanluokan tähti zoomailee ikkunan läpi? Otetaanko pokat pois vaiko koko ovi? Tai jopa ovet?

 

Staroista en tiedä, mutta me kuolevaiset otetaan ovet pois, jos vain suinkin mahdollista...  :)

 

ohfmm_a2a-12.jpg

 

Ikkunan läpi kuvaaminen on kyllä vähän, jos nyt ei ihan tuhoon tuomittu juttu, niin tympeä nyt ainakin. Varsinkin, jos halutaan kuvata vähänkään viistoon, optinen laatu lähtee laskemaan kuin lehmän häntä... Yleisimmin ainakin itse kuvaan ikkuna auki, mutta se johtunee lähinnä siitä, että konekanta muodostuu isoksi osaksi koneista, joissa tämä on toimiva tai ainoa ratkaisu.

 

ohcwq_a2a_130409-52.jpg

 

ohpko_a2a-49.jpg

 

Aina on toki parempi, jos saa koko oven pois. On enemmän "lääniä" sohia :)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Joskus se haluttu kulma vaatii vähän urheiluhenkeäkin :P

 

DSC_5748.jpg

 

 

EDIT: niin, ja joo. Starat eivät varmasti kuvaa lasin läpi, ellei ole pakko :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Staroista en tiedä, mutta me kuolevaiset otetaan ovet pois, jos vain suinkin mahdollista...  :)

 

 

Eli koneen ovet siis saa ottaa pois vapaasti, "jos se on mahdollista". Onko se määritelty jossakin (koneen) papereissa vaiko vain pelkkä ruuvitekninen asia?

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli koneen ovet siis saa ottaa pois vapaasti, "jos se on mahdollista". Onko se määritelty jossakin (koneen) papereissa vaiko vain pelkkä ruuvitekninen asia?

 

Toki pitää mennä by the book. Jos manuska kieltää oven irroittamisen, silloin ei tietenkään niin voi tehdä. Mun mielestä esim. Cessnan Cardinal on sellainen, missä ovea ei saa ottaa pois. Aika useista koneista oven voi kuitenkin irroittaa. Toki se sitten monen koneen kohdalla tuo pieniä rajoitteita käytettävissä oleviin lentonopeuksiin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli koneen ovet siis saa ottaa pois vapaasti, "jos se on mahdollista". Onko se määritelty jossakin (koneen) papereissa vaiko vain pelkkä ruuvitekninen asia?

 

 

Täältä löytyy liite Appendix 2, jossa on lista konetyypeistä, joista (FAA:n sääntöjen mukaan) voi ottaa yhden oven irti:

 

http://www.uspa.org/SIM/Read/Section9/AC1052C/tabid/258/Default.aspx#2102

 

... ja näyttää siltä, että C177:n, kuten myös 180-sarjalaisten ja 206:n oven poistamiseen tarvittaisiin erillinen STC eli supplemental type certificate, joka pitää hakea erikseen.

 

EDIT: joissain Cessna 172:ssa, muttei kaikissa, oven saa irti ilman työkalujakin. Saranatapit ovat itselukittuvaa "hakaneula"-mallia, jotka saa avattua näppivoimalla ja nostettua ylös, jolloin ovi irtoaa. Tässä saattaa olla sellaiset, vaikkei kovin hyvin erotu:

 

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=7789017&nseq=63

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään