Jukka Pahkala

Isoisän valokuva

28 viestiä aiheessa

Mikähän kone on kyseessä? Kuva ajoittunee -20 luvun loppuun. Ilmeisesti isoisäni oli Utissa varusmiehenä, mutta ei lentäjänä.

Mitä muita tehtäviä tuolloin on ollut? Tähystäjä, ampuja vai mikä? Jos olisi ollut lentäjä, tarinaa olisi varmasti kerrottu.

Sodan aikana oli kiväärimiehenä rintamalla, ei siis lennostossa lainkaan.

Laitan kuvasta suurennoksia viestiketjuun, joista näkee yksityiskohdat tarkemmin.

 

 

kuva1.jpg.0b3fd7802cde67b7af321492287e73f0.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvassa on Fokker C.V E. Ilmavoimat tilasi maaliskuussa 1934 13 Fokkeria , jotka saapuivat Suomeen vuoden -35 alussa. Koneet sijoitettiin Suur-Merijoen kentälle lähellä Viipuria. Siellä toimi Lentoasema 5 ja Lentolaivue 12, jonka kalustoksi Fokker-koneet tulivat. Kesällä -38 koneet luovutettiin Lentolaivue 12:lle. Konetyyppiä käytettiin Talvisodassa mm. tiedustelukoneena ja häirintäpommituksiin ja pääasiassa yöaikaan.

 

Fokker C.V E suunniteltiin jo vuonna 1924 Hollannissa kevyeksi pommikoneeksi ja tiedustelutehtäviin. Se oli monen maan ilmavoimien selkärankana -20-30-luvuilla. Koneesta on olemassa myös muita muunnoksia.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samasta kuvasta suurennoksia:

-Potkurissa lukee Astra

-Olkapoletti? Onko lentäjän merkki vai mikä? Lakki, kintaat ja lasit viittaavat lentämiseen? (Mutta perimätieto ei kerro lentäjästä)

-Nokassa on omituinen spiraali, mikä merkitys sillä on?

 

Jos joku tietää historiaa -20 luvun Utin varuskunnasta, tehtävistä ym. niin lisätiedot olisivat kiintoisia.

Isoisä oli syntynyt -07, joten oma arvaukseni on, että olisi ollut Utissa(?) 1927, ehkä?

 

 

kuva2.jpg.f600758b163a787029304660a1002462.jpg

 

 

 

 

kuva5.jpg.9f5d377c9c87918a56dda9ab6864083f.jpg

>kuva4.jpg.2d7c3ce88e6b56985d66a01a41c32503.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva on mahdollisesti otettu Utissa, taustasta päätellen. Mutta kuva on 1930-luvun puolenvälin jälkeen otettu;) edit: Jos kuvassa FO-39, niin sitten otettu jo mahdollisesti 1927.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva on mahdollisesti otettu Utissa, taustasta päätellen. Mutta kuva on 1930-luvun puolenvälin jälkeen otettu.  ;)

 

Jukka

 

Käsittämätön juttu!? 1930 puoliväissä oli jo perheellinen ja maanviljelijä. Ei mitenkään voinut olla armeijassa tuolloin.

Kuva ei ole yksittäistapaus, myös muita viitteitä on lennostoon. Miten voi olla mahdollista?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittämätön juttu!? 1930 puoliväissä oli jo perheellinen ja maanviljelijä. Ei mitenkään voinut olla armeijassa tuolloin.

Kuva ei ole yksittäistapaus, myös muita viitteitä on lennostoon. Miten voi olla mahdollista?

 

 

Taisin löytää selityksen! Ilmavoimat tilasi Amsterdamista yhden Fokker C.V E:n Suomeen jo 20.9.1927 kokeilukoneeksi, mutta tilausta ei tehty vielä tässä vaiheessa! Joten koneyksilö kuvassa on sitten tuo FO-39-tunnuksen saanut. Koneyksilön tunnistaa Gnome & Rhone Jupiter IV 9 Ab-moottorista, joka on erilainen kuin myöhemmissä Suomeen tulleissa koneissa.

 

Edit: potkurin (spinnerin) nokassa olevaan kierteiseen osaan kiinnitettiin akseli josta kone saatiin käyntiin erikoisella käynnistysautolla.

 

Eli kuva on hyvinkin syksyltä 1927 ja Utista.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisin löytää selityksen! Ilmavoimat tilasi Amsterdamista yhden Fokker C.V E:n Suomeen jo vuonna 20.9.1927 kokeilukoneeksi, mutta tilausta ei tehty vielä tässä vaiheessa! Joten koneyksilö kuvassa on sitten tuo FO-39-tunnuksen saanut.

 

Eli kuva on hyvinkin syksyltä 1927 ja Utista.

 

Jukka

 

Kiitos hyvistä vastauksista. Onko tietoa mitä tehtäviä varusmiehillä oli? Onko voinut olla tähystäjä?

Kone on uusi ja hieno ja siksi sen eteen on menty poseeraamaan. Mutta tietojeni mukaan hän ei ollut lentäjä.

Onko olkapolettien tunnukset lentäjän?

 

-Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos hyvistä vastauksista. Onko tietoa mitä tehtäviä varusmiehillä oli? Onko voinut olla tähystäjä?

Kone on uusi ja hieno ja siksi sen eteen on menty poseeraamaan. Mutta tietojeni mukaan hän ei ollut lentäjä.

Onko olkapolettien tunnukset lentäjän?

 

-Jukka

 

Fokker FO-39 kuten muutkin C.V E:t oli kaksipaikkainen. Varusteet kuvassa ovat lentäjän, hanskoja myöten. Olisikohan hän ollut tähystäjä, vai päässyt muuten vaan kyytiin "lainakamppeissa"? Utissa oli jo -20-luvulla lentävän henkilökunnan lisäksi erilaista huoltohenkilöstöä, mm. lentokonemekaanikkoja, monenlaista huoltohenkilöstöä, mm. taloushuollon, vaatetuksen, puhtaanapidon, taisteluvälinehuollon, eläinhuollon, toimistokalusteiden huollon parista sekä auton- ja moottoripyörän kuljettajia, viestimiehiä jne.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos hyvistä vastauksista. Onko tietoa mitä tehtäviä varusmiehillä oli? Onko voinut olla tähystäjä?

Kone on uusi ja hieno ja siksi sen eteen on menty poseeraamaan. Mutta tietojeni mukaan hän ei ollut lentäjä.

Onko olkapolettien tunnukset lentäjän?

 

-Jukka

 

Olkapoleteista käy ilmi, että isoisäsi palveli ilmavoimissa. Arvoltaan hän oli mitä todennäköisimmin sotamies, joita ilma(ilu)voimissa tuolloin kutsuttiin lentäjiksi vrt.

sittemmin lentosotamies. He hoitivat juuri Jukan luettelemia avustavia tehtäviä. Kuva voisi olla vaikkapa isoisäsi "siviililennolta", joka silloisen tavan mukaan annettiin halukkaille siviiliin lähteville asevelvollisille.

Tähystäjä hän ei varmastikaan ollut. Lentokoneitahan käytettiin alkujaan ensimmäisessä maailmansodassa maajoukkojen toimintaa tukevaan tähystystoimintaan. Tästä periytyivät myös komentosuhteet koneessa. Tähystäjä oli vielä pitkään sodan jälkeenkin koneen päällikkö. Lentäjä oli niin kuin ruotsinkielisestä periytyvässä slangisanassa sanotaan vain "ookari" (åkare = kuljettaja, ajaja), joka lensi konetta tähystäjän eli koneen päällikön ohjeitten ja käskyjen mukaan. Tähystäjäkoulutus vastasi ohjaajakoulutusta ja edellytti koneen päälliköltä myös useimmiten upseerin arvoa.

 

OJ

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osmolta erittäin vakuuttavat perustelut, vakinaiset tähystäjät olivat todellakin tuohon aikaan useimmiten upseereita. Itselleni tuli ensin mieleen lähinnä "tähystäjäoppilas", lentokamppeista päättelin, ja kun sotilasarvo ei tuossa tullut esille. Ja Ilmailukoulu ei ollut vielä Kauhavalla ja Utti lähempänä Santahaminaa. Mutta kuten Jukka Pahkalakin toteaa alussa, niin hänen isoisänsä oli varusmiehenä Utissa ja myöhemmin jalkaväessä. Joten kun asiaa tarkemmin ajattelee, niin puollan täysin Osmon näkemystä, ja vedän takaisin tuon tähystäjäehdotukseni ja siirrän painopisteen sinne "lainakampepuolelle"!

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sukulaisistaan saa kantakortin, josta selviää joukko-osastot ja osittain tehtävät.

Itse tilasin isäni kantakortin internetistä. Osoitetta en nyt "liikuttuneessa" tilassa muista.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vahvistusta vielä tuohon konetyyppiin ja nimenomaan Uttiin. Nimittäin kirjassa "Suomen ilmavoimien lentokoneet 1918-1993 (Keskinen-Stenman) on valokuvassa sivulla 44 täysin sama kone ja samasta kulmasta otettu, joskin toisaalla kenttäalueella. Kuvateksti: "Maalentoeskaaderin Fokker C.VE kone FO-39 Utissa syksyllä 1927 (Sotamuseo).

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittämätön juttu!? 1930 puoliväissä oli jo perheellinen ja maanviljelijä. Ei mitenkään voinut olla armeijassa tuolloin.

Kuva ei ole yksittäistapaus, myös muita viitteitä on lennostoon. Miten voi olla mahdollista?

 

 

Käsittämätön ehkä meidän ma-pe Daily 0900-1500 LMT safkat posliinilautasilta rerviläisten mielestä . Oma isoisäni oli Utissa kertausharjoituksissa (ilmavoimat) kesällä 1936 2kuukautta aiheena taistelukaasu koulutus. Ei paljoa kyselty vaikka perheeseen syntyi tuona aikana lapsia kaksin kappalein..No, ne oli niitä aikoja ne. :laugh:

 

-P-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka Pahkalalle. Laittamasi kuvan perusteella tuon ajan sanastoa käyttäen sanoisin, että isoisäsi palveli asevelvollisena Suomen Ilmailuvoimissa sotilasarvoltaan lentäjänä. Kuva on otettu Maalentoeskaaderissa Utissa loka-marraskuussa 1927. Itselläni olevan lentokonepäiväkirja-kopion mukaan tämä Fokker C.V E (FO-39) lennettiin tehdasuutena välilaskuin Hollannista Suomeen. Viimeinen etappi oli Tallinna - Utti, pvm:llä 4.10.1927. Jo 7.11. koneella tehtiin pakkolasku pellolle, jonka seurauksena kone vaurioitui ja lähetettiin Santahaminaan korjattavaksi. Takaisin Uttiin se saatiin kesäkuussa 1928. Mahtoiko isoisäsi enää tuolloin olla asepalveluksessa? Pahkala-nimeä ei löydy tällä koneella lennätetyistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka Pahkalalle. Laittamasi kuvan perusteella tuon ajan sanastoa käyttäen sanoisin, että isoisäsi palveli asevelvollisena Suomen Ilmailuvoimissa sotilasarvoltaan lentäjänä. Kuva on otettu Maalentoeskaaderissa Utissa loka-marraskuussa 1927. Itselläni olevan lentokonepäiväkirja-kopion mukaan tämä Fokker C.V E (FO-39) lennettiin tehdasuutena välilaskuin Hollannista Suomeen. Viimeinen etappi oli Tallinna - Utti, pvm:llä 4.10.1927. Jo 7.11. koneella tehtiin pakkolasku pellolle, jonka seurauksena kone vaurioitui ja lähetettiin Santahaminaan korjattavaksi. Takaisin Uttiin se saatiin kesäkuussa 1928. Mahtoiko isoisäsi enää tuolloin olla asepalveluksessa? Pahkala-nimeä ei löydy tällä koneella lennätetyistä.

 

Kiitos kaikille vastauksista. Lähetin kantakorttitilauksen arkistolaitokseen. Ilmoittelen tietoja tännekin, kun sieltä tulee vastauksia.

Kuinkahan nopeasti (hitaasti) kantakortin yleensä saa?

 

Itse olin Hawk apumekaanikkona Rissalassa 1/86, joten tukitoiminnoista on kokemusta minullakin. Onkohan isoisä ollut mekaanikko myöskin?

Myös me pääsimme loppuvaiheessa siviililennolle. Talvinen Kuopio oli hieno näkymä ylhäältäpäin, harmittavasti kamera ei toiminut silloin  :-\

 

T: Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos myös Raimolle, jolta löytyy FO-39:n alkuperäisiä lentopäiväkirjoja ja muuta detaljitietoa!

 

Sen verran palaan tuohon J.Pahkalan alkuperäiskuvaan, että vertasin sitä tarkemmin edellä mainitsemaani kuvaan, joka löytyy parista tunnetusta ilmailukirjasta. Kuvista löytyy yksi pieni eroavaisuus, nimittäin siipistreevassa olevat varusteet. Alempi putki (mittari) näyttää olevan pois otettu Sotamuseon kuvasta, joka mainitaan otetun syksyllä 1927. Tämä voisi tarkoittaa sitä, että Pahkalan kuva onkin mahdollisesti otettu vasta korjauksen jälkeen kesällä 1928, ja koneeseen on lisätty korjauksen yhteydessä tuo alempi "mittari". Laitan osasuurennokset kuvista:

 

Pahkalan kuva:

kuva1.jpg.032598f6acb9b87085e01ee8e07ec9ef.jpg

 

"Suomen ilmavoimien lentokoneet 1918-1993 (Keskinen-Stenman) on valokuvassa sivulla 44 täysin sama kone ja samasta kulmasta otettu, joskin toisaalla kenttäalueella. Kuvateksti: "Maalentoeskaaderin Fokker C.VE kone FO-39 Utissa syksyllä 1927". (Sotamuseo). Osasuurennos:

 

Nyt pitäisi vielä löytää joku toinen kuva FO-39:stä, joka on varmasti otettu syksyllä 1927, niin se voisi vahvistaa asian.

 

Jukka

>fo39.jpg.ce1ff5731bdce69af5098fb6dfd3839a.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos myös Raimolle, jolta löytyy FO-39:n alkuperäisiä lentopäiväkirjoja ja muuta detaljitietoa!

 

Sen verran palaan tuohon J.Pahkalan alkuperäiskuvaan, että vertasin sitä tarkemmin edellä mainitsemaani kuvaan, joka löytyy parista tunnetusta ilmailukirjasta. Kuvista löytyy yksi pieni eroavaisuus, nimittäin siipistreevassa olevat varusteet. Alempi putki (mittari) näyttää olevan pois otettu Sotamuseon kuvasta, joka mainitaan otetun syksyllä 1927. Tämä voisi tarkoittaa sitä, että Pahkalan kuva onkin mahdollisesti otettu vasta korjauksen jälkeen kesällä 1928, ja koneeseen on lisätty korjauksen yhteydessä tuo alempi "mittari". Laitan osasuurennokset kuvista:

 

"Suomen ilmavoimien lentokoneet 1918-1993 (Keskinen-Stenman) on valokuvassa sivulla 44 täysin sama kone ja samasta kulmasta otettu, joskin toisaalla kenttäalueella. Kuvateksti: "Maalentoeskaaderin Fokker C.VE kone FO-39 Utissa syksyllä 1927". (Sotamuseo). Osasuurennos:

 

Nyt pitäisi vielä löytää joku toinen kuva FO-39:stä, joka on varmasti otettu syksyllä 1927, niin se voisi vahvistaa asian.

 

Jukka

 

Mikä tuo taaksepäin osoittava torvi on? Minun kuvassa se on tukivarren oikealla puolella, kirjan kuvassa se on vasemmalla. Joten sitäkin on korjattu.

Isoisä on syntynyt ihan loppuvuodesta -07, joten hyvinkin on voinut olla armeijassa kesällä -28.

 

-Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä tuo taaksepäin osoittava torvi on? Minun kuvassa se on tukivarren oikealla puolella, kirjan kuvassa se on vasemmalla. Joten sitäkin on korjattu.

 

"Torvi" on venturiputki, todennäköisesti mittareita varten. Putken alapuolella oleva kapistus näyttää astimelta.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka Nisulan vertailukuvat antoivat virikkeen tarkempaan tutkiskeluun. Kuitenkaan pelkkä anturin lisäys/poisto ei siihen vaikuttanut, vaan se, että kirjassa Suomen Ilmavoimat 1928-40 sivulla 12 olevassa kuvassa, joka on otettu 8.10.1927 koneen virallisessa luovutustilaisuudessa Utissa, on kone alkuperäisessä asussaan. Se poikkeaa niin paljon Jukka Pakkalan valokuvassa olevasta FO-39:stä, että Jukan kuva on ilman muuta otettu kesäkuun 1928 jälkeen. Kirjan  Suomen Ilmavoimien lentokoneet 1918-1993 olevalle kuvalle on sen sijaan annettu väärä vuosi joka ei ole mainittu 1927, vaan myöhemmältä ajalta.

 

Fokker FO-39 ulkonäkö muuttui pakkolaskun jälkeisen korjauksen myötä. Pellolle tapahtuneessa laskussa kone osui sähkötolppaan ja meni ympäri. Vauriot olivat huomattavat. Koko etuosa potkureineen, moottoripelteineen, laskutelineineen, siipitukineen ja -kaarineen, verhouksineen uusittiin. Vieläpä koneen osien kuljetuksessa pakkolaskupaikalta kävi niin, että kuorma-auto jonka lavalle Fokkerin kojelauta mittareineen oli laitettu, kaatui ojaan ja mittareita rikkoutui.

 

Pakkolaskun päivämäärässä on epäselvyyttä. Lentopäiväkirjan mukaan se tapahtui 7.11.1927, mutta tutkijalautakunnan papereihin on pakkolasku merkitty tapahtuneeksi 6.11. ?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"potkurin (spinnerin) nokassa olevaan kierteiseen osaan kiinnitettiin akseli josta kone saatiin käyntiin erikoisella käynnistysautolla"

 

samanlainen nerokas osa on löytyy myös vielä 1980-luvun ladojen kampiakselin päästä!

 

osa on siitä viisas, että se osaa sylkäistä veivin heti ulos kosketuksesta, kun pyöritettävän akselin nopeus on suurempi kuin pyörittävän 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka Pahkala, voisiko isoisäsi olla ryhmäkuvassa joka löytyy Ilmailuhistoria-osiosta sivulta 6? Otsikkona on "Valokuvia: Kotka, Mekaanikkokurssi, KLe 8400".  Tarkoittamani kuva on 9. ruutu ylhäältä laskien. Siinä mekaanikko-oppilaat kouluttajineen poseeraavat Fokker C.V E:n edessä 14.9.1928. Mielestäni isoisäsi seisoo lähes tarkalleen samassa paikassa koneeseen nähden kuin lähettämässäsi otsikkokuvassakin ?!

 

Muutkin toki saavat kommentoida.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä tuo taaksepäin osoittava torvi on? Minun kuvassa se on tukivarren oikealla puolella, kirjan kuvassa se on vasemmalla. Joten sitäkin on korjattu.

Isoisä on syntynyt ihan loppuvuodesta -07, joten hyvinkin on voinut olla armeijassa kesällä -28.

 

Minun ukkini oli syntynyt lokakuussa 1906 ja oli kutsuntojen kautta normaali-ikäisenä varusmiespalveluksessa 1926-1927. Voisi osua hyvin samaan kaavaan.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Isoisän kantakortti ym. paperit saapuivat aika pian. Tässä tietoja ja vähän sotahistoriaakin....

 

Palveluksessa 8.6.28 - 15.2.29

Erikoiskoulutus: Tienkorjausmies

Sotilasarvo: Lentäjä, myöhemmissä papereissa lentosotamies

(Sodan aikana kiväärimies tai Jv kk)

Maalentoeskard. Utti.

Joten lainakamppeissa kuva on otettu.

 

Muita havaintoja asepalveluksesta on, että eräässä kuvassa hänellä on käsivarressa valkoinen nauha, jossa on jokin epäselvä merkki. Mikähän se tunnus on?

 

Heikon terveydentilan vuoksi siirretty II nostoväkeen. Sairauskertomusta on noin 20 sivua! ollut mm. sotilassairaalassa Viipurissakin. Kuumeesta tehty tarkka käyrä osoittaa, että ollut noin kaksi viikkoa 39-40 asteen kuumeessa (3.1-17.1.29).

 

Joten siis, asepalveluksesta suoraan II nostoväkeen, koska terveydentilaa kuvattiin..

"Ulkomuoto, kivulias", "Ruumiinrakenne, heikko", "Kelpoisuus palvelukseen, epävarma", "Ei voi ottaa osaa raskaampaan palvelukseen", "Yleinen terveydentila alentunut"

Nostoväki II lk B34 moj. (Mitä tarkoittaa B34 moj.)?

 

-- Sotahistorian osuus --

 

Mielenkiintoista (karua tekstiä) on, että tämä keuhkotautinen ja II nostoväkeen kuuluva otettiin jatkosotaan. Joten siinä vaiheessa sotaan otettin todellakin ihan kaikki.

 

Sodan aikana mm. 6/JR16 ja 3/JR58 ja epäselvempi 7/JV Koul.K8. Miksihän tuntolevyn numero on muutettu kolmesti? Osallistunut taisteluihin useissa eri paikoissa. Epäselviä kirjoituksia oli mm. Niinisyrjä, Kangaskylä, Vannisenmäki, Kumuri, Valkeasaari.. jne.

 

Isäni kertoi, että isoisä olisi joutunut uimataidottomana ylittämään Äyräpään joen. Pohjanmaalta kotoisin olevana ei osannut siis uida. Silti varusteet mukana jokeen..

 

Kengännumero 40, paino 57kg, pituus 167cm.. Suhteellisen pieni ja heiveröinen mies, joka ei pärjännyt asepalveluksessa. Kuitenkin  osallistunut taisteluihin toistakymmenta kertaa.

 

 

Kiitos hyvistä kommenteista. En olisi tajunnut tilata tuota kantakorttia, ellei joku olisi siitä täällä maininnut.

 

T: Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään