Ilkka Mannikainen

Finnairin talous sakkaa edelleen pahasti (osari Q1/2014)

22 viestiä aiheessa

Huh huh miten kylmää kyytiä:

 

Julkaistu: 2014-05-07 09:30 EET

 

Finnair-konsernin osavuosikatsaus 1.1.–31.3.2014

 

Finnair Oyj Osavuosikatsaus 7.5.2014 klo 9:30

 

Tammi–maaliskuu 2014

 

Liikevaihto laski 8,4 prosenttia ja oli 543,3 miljoonaa euroa (593,2).

Toiminnallinen liiketulos oli -34,2 miljoonaa euroa (-17,5).

Liiketoiminnan nettorahavirta oli -20,5 miljoonaa euroa (-11,5) ja investointien nettorahavirta 233,6 miljoonaa euroa (-9,2).

Yksikkökustannus tarjottua tuolikilometriä kohti ilman polttoainetta, (CASK excl. fuel) laski 0,2 prosenttia vertailukaudesta.

Yksikkötuotto tarjotulta tuolikilometriltä, (RASK) laski 4,0 prosenttia.

 

http://www.finnairgroup.com/media/media_7.html?Id=xml_1600702.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin strategiakatsaus: Aasian strategia edelleen keskiössä ‒ säästöt ja tuottavuuden lisääminen välttämätöntä

 

Finnair Oyj      Pörssitiedote  7.5.2014 klo 9:35

 

Finnairin hallitus on osana yhtiön vuosittaista strategiatyötä hyväksynyt Finnairille strategiset tavoitteet ja päivitetyn mission.

 

Finnairin missiona on tarjota Helsingin kautta pohjoisen pallonpuoliskon sujuvimmat lentoyhteydet ja kotimarkkinoidensa nopein ja paras lentoverkosto maailmalle sekä samalla tarjota sijoitetulle pääomalle houkutteleva tuotto ja luoda näin arvoa osakkeenomistajille.

 

Finnairin strategisina tavoitteina on

 

kaksinkertaistaa Aasian liikenteen tuotot 2020 mennessä vuoden 2010 tasolta,

kasvattaa Helsingin kautta kulkevaa lentoliikennettä Suomen maantieteellistä asemaa hyödyntäen,

olla houkutteleva sijoituskohde ja tuottaa lisäarvoa omistajilleen.

Aasian markkinoiden kasvua hyödyntämällä myös Finnairilla on mahdollisuus kasvuun, mikäli se onnistuu meneillään olevassa rakennemuutos- ja kustannussäästöohjelmassaan. Finnairin hallitus antaakin täyden tukensa näille toimenpiteille. Finnairin pitkän aikavälin tavoitteena on edelleen 6 prosentin toiminnallinen liikevoitto, joka mahdollistaisi Finnairin investoinnit tulevaisuuteen ja pääomakustannuksen ylittävän tuoton toimintaan sitoutuneelle pääomalle.

 

Aasian-liikenne mahdollistaa hyvät lentoyhteydet Suomesta

 

Aasian markkinoiden hyödyntämisen ja Helsinki-Vantaan kotikentän kehittämisen ohella strategian keskeisiä osa-alueita ovat muun muassa kaupallisten toimintojen ja prosessien uudistaminen ja uusien digitaalisten palvelujen kehittäminen asiakkaille. Näiden avulla Finnair tavoittelee lisätuottoja ja pyrkii tuottamaan lisäarvoa asiakkailleen parantamalla palvelukokemusta.

 

Finnairin strategia kehittää Helsingin kautta kulkevaa lentoliikennettä tarjoaa myös suomalaisille erinomaiset lentoyhteydet, joita Suomen pienen väestömäärän vuoksi ei muuten olisi kaupallisesti järkevää tarjota. Tästä hyötyvät suomalaiset liike- ja lomamatkustajat, elinkeinoelämä sekä erityisesti matkailu.

 

Toimintaa Helsinki-Vantaalla kehitettävä joustavasti

 

Osana kasvuun valmistautumista yhtiön on mietittävä, miten se kehittää reittiverkostoaan niin Aasiassa, Suomessa kuin Euroopassakin, jotta Aasian-liikennöinti voidaan hoitaa joustavasti sujuvat ja kustannustehokkaat yhteydet tarjoten ja mahdolliset pullonkaulat välttäen.

 

Helsinki-Vantaan lentokentällä on merkittävä rooli Finnairin strategiassa. Osana kentän kehitystä Finnair tarkastelee eri mahdollisuuksia aaltorakenteensa järjestämiseksi siten, että Helsinki-Vantaan kenttää pystytään hyödyntämään mahdollisimman joustavasti ja kustannustehokkaasti liikenteen kasvaessa.

 

Investoinnit laivastoon välttämättömiä kilpailukyvyn parantamiseksi

 

Finnairin strategia edellyttää myös laivastouudistuksia: Yhtiön tilaamat Airbus 350 ‑lentokoneet, joiden toimitukset alkavat ensi vuoden syksyllä, ovatkin aivan välttämättömiä, sillä ne edustavat polttoainetehokkuudeltaan uudempaa sukupolvea kuin niillä korvattavat lentokoneet. Lisäksi yhtiön on ratkaistava Euroopan-lentämisen nykyiset kannattavuusongelmat, mikä edellyttää muun muassa kapearunkolaivaston uusimiseen liittyvien vaihtoehtojen tarkastelua lähiaikoina.

 

Matkustajaliikenteen lisäksi Finnairin tavoitteena on kehittää edelleen rahtiliiketoimintaansa. Euroopan ja Aasian välinen rahtiliikenne lisääntyy taloudellisen kasvun myötä, ja Finnairin tavoitteena on ottaa osansa tästä kasvusta hyödyntämällä uusien laajarunkokoneiden tarjoamaa rahdin lisäkapasiteettia.

 

Vahvuuksista pidetään kiinni

 

Finnairin tavoitteena on, että se strategiaansa toteuttamalla pystyy määrittämään oman tulevaisuutensa nopeasti muuttuvalla markkinalla ja alan konsolidoituessa. Yhtiön on kehitettävä toimintaansa pysyäkseen kilpailukykyisenä. Samalla sen on pidettävä ja edelleen vahvistettava perinteisiä vahvuuksiaan: maailman luokan operatiivista toimintaa, vahvaa turvallisuuskulttuuria sekä hyvää asiakaspalvelua.

 

FINNAIR OYJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis nuo säästöohjelmathan olisi pitänyt runnoa läpi jo vuosia sitten. Nyt ollaan tilanteessa, että myynti surkastuu ja se säästöralli on edelleen pahasti vaiheessa. Mihin nämä vuodet on "poltettu" työsopimussäästöjen kanssa, asiaahan on jauhettu jo ainakin 5 vuotta mutta nyt vasta on elämän ja kuoleman hetki käsillä?

On kitkuteltu ja vetkuteltu liian kauan aina vaan saman asian kimpussa ja nyt sitten ollaan selkä seinää vasten. Kyllä tämä on aivan päin persettä hoidettua touhua.

 

Mutta riittääkö enää jo suunnitellutkaan säästöohjelmat kun myynti takkuaa.

Mistä säästetään seuraavaksi jos/kun työvoiman ehdot on saatu päivitettyä.

 

Kovia myyntimiehiä pitää löytyä, että kadonnut myynti saadaan takaisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS:lla matkustamohenkilökunnan tuotavuus kasvoi Q1/14 8,4 % kun kasvu Q1/13 oli 2,8%. Samoin SAS panostaa kaluston uusimiseen, kanta-asiakkaisiin, kapasiteetin kasvuun jne. Täältä löytyy lisää: http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/CMSForeignContent/Teleconference_1q2014.pdf

 

Finnair on, kuten Ilkkakin totesi, pahasti pahasti vaiheessa omien sisäisten ongelmiensa ratkaisemisessa. Pelkkä Aasian hehkutus ei riitä, kun muuten ulkoinen kuva on täynnä henkilöstön erimielisyyksiä, johdon kohtalaista ylimielisyyttä jne.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enää ei siis selittelylistalla ole Egyptin tilanne ja lentojen loppuminen vaan nyt päivitetty versio on Egyptin tilanteesta lähtenyt kierre jolla lomalentoasiakkaat hävisivät.

 

Erittäin mielenkiintoinen kuvio, että entinen Suomen suurin matkanjärjestäjä ja vahvin valmismatkabrandi on nyt suuri(n) ongelma Finnairille. Tuosta joku saisi hyvän opinnäytetyön aiheen johonkin kaupalliseen opinhajoon, että miten homma hoidetaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samalla ajanjaksolla Lufthansa Group:

 

Liikevaihto                Q1/2014  6462 m€    Q1/2013  6628 m€    muutos -166 m€

Operatiivinen tulos  Q1/2014  -245 m€      Q1 /2013  -359 m€  muutos +114 m€

 

Eli suunta on päinvastoin kuin Finnairilla ylöspäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aurinkomatkojen viimetalven listahinnoittelu oli läpikotaisin aika korkeaa, esim . Kuuban matkat olivat 2viikkoa alkaen yli 2000€ , edellisnä vuotena alk . noin 1200€.

 

Matkaesitteiden painamisen voisi lopettaa kokonaan turhana kuluna (vaikka olin itse paino-alalla ja niitä tein).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkaesitteiden painamisen voisi lopettaa kokonaan turhana kuluna (vaikka olin itse paino-alalla ja niitä tein).

 

Totta. Jossain vaiheessa kevättä(talvea) tuli myös joku Finnair - Plus lehtinen, jossa kerrotaan tismalleen samat asiat kun netissäkin. Kaiken kukkuraksi lehtinen oli pirun hyvin tehty, ja maksanut takuulla aivan järjettömiä määriä ottaen huomioon levikin. Tämmösiä pikkusia isoja juttuja jotka vaikuttaa kaikkeen.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta. Jossain vaiheessa kevättä(talvea) tuli myös joku Finnair - Plus lehtinen, jossa kerrotaan tismalleen samat asiat kun netissäkin. Kaiken kukkuraksi lehtinen oli pirun hyvin tehty, ja maksanut takuulla aivan järjettömiä määriä ottaen huomioon levikin. Tämmösiä pikkusia isoja juttuja jotka vaikuttaa kaikkeen.

 

 

Nuo painetut aviisit on aika vaikea juttu. Varsinkin, jos kohderyhmänä ovat keski-ikäiset ja sitä vanhemmat, keskiluokkaiset hyvin toimeentulevat ihmiset. Vaikka useimmat heistä ostavat jo matkoja verkosta, niin paperiversio on kuitenkin usein se media, joista asioita katsotaan. Sekä sen tupsahtaminen postiluukusta ja jääminen sohvapöydälle toimii hyvänä muistuttajana, että matka pitisi varata Lopulta se paperiversio kuitenkin tulee älyttömän kalliiksi, kun painos pienenee, mutta laadun pitää pysyä, senkin heikentämiseen asiakkaat reagoivat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos netti tavoittaisi kaikki ne joita halutaan tavoitettavan, niin todellakaan ei läheteltäisi tai painettaisi mitään paperisia massapostituksia.

 

Kaikki ei kuitenkaan pyöri edelleenkään netissä vaikka meistä joistakin se voi siltä tuntuakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä esim. viimeisimmällä Madeiran matkalla "harmaillapanttereillakin" oli I Padit ja läppärit sylissä lento-asemilla. Aurinkomatkojen opuksessa oli ennen mieletön n.600-700 000 painos ,

nykyään varmasti pitkästi alle 100 000kpl.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos netti tavoittaisi kaikki ne joita halutaan tavoitettavan, niin todellakaan ei läheteltäisi tai painettaisi mitään paperisia massapostituksia.

 

Kaikki ei kuitenkaan pyöri edelleenkään netissä vaikka meistä joistakin se voi siltä tuntuakin.

 

Voi toki myös miettiä, onko massapostituksien kautta saatava hyöty(rahallinen) isompi kuin itse postitukseen menevä raha. Jotenkin veikkaan että miinukselle mennään, mutta jos puhutaan mielikuvista ja asiakaskokemuksesta on raha hieman toissijainen juttu. En sitten taas tiedä onko 55 + ja eläkeläiset sitten se kohderyhmä jota Finnair haluaa tavoittaa, he kuitenkin lentävät pääosin lomalentoja (luulisin). Jos on, luultavasti postitus toimii.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkaesitteiden painamisen voisi lopettaa kokonaan turhana kuluna (vaikka olin itse paino-alalla ja niitä tein).

 

Matkaesite on kuitenkin aika ylivoimainen, jos haluaa nopeasti selailla koko tarjonnan läpi. Sama ei oikein onnistu millään nettisivuilla.

 

Jos taas tietää, että haluaa juuri Madeiralle, niin silloin netti riittää hyvin. Netti on ylivoimainen myös halpojen hintojen metsästyksessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuossa jokin pielessä?

 

Ei muuta kuin n. 400 ekeä ...... sama lento, sama kone ja SQn codeshare koodilla tuon 400 halvempi ...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei muuta kuin n. 400 ekeä ...... sama lento, sama kone ja SQn codeshare koodilla tuon 400 halvempi ...

 

 

Mistä tuon SQ:n tuohon sait? Minä nään Qantasin (QF).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei muuta kuin n. 400 ekeä ...... sama lento, sama kone ja SQn codeshare koodilla tuon 400 halvempi ...

 

Lento on Finnairin ja Qantasin codeshare-lento. Finnair hinnoittelee omat ja Qantas omat ko. lennolle markkinoimansa liput. Jos Finnairin osuudelle lennosta on enemmän kysyntää kuin Qantasin myymille lipuille, saattaa niiden hinta muodostua suuremmaksi. Ei sitä sen kummemmin kannata ihmetellä. Matkustajan kannattaa tässä tapauksessa ostaa lippu Qantasilta - Finnair saa niidenkin hinnasta suurimman osan, koska operoi lennon. Eli kyllä, hinnoittelu osataan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään