Jouni Laukkanen

Sohlmann-Rumpler Canard vuodelta 1912

15 viestiä aiheessa

Sosiaalisessa mediassa törmäsin tällaiseen linkkiin:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2621589/Astonishing-collection-model-planes-encompassing-years-flight-leading-WW1-reveal-bizarre-designs-really-did-airborne.html

Itsekin tuubiliiman käyttöön viehättyneenä asia kiinnosti, mutta sitten osui silmiini melkoinen yllätys; näiden ennen vuotta 1914 lentäneiden 350 lentokonemallin joukossa oli myös yksi suomalainen kangaspuu. Luulin, että kyse oli Santtu Tschernihin liitimestä tai Kasper Wreden moottorikoneesta, mutta mitään sellaista ei näkynyt...

 

Huutokauppaluetteloa http://issuu.com/jammdesign/docs/dw_15_16_may_2014_high_res?e=1975639/7680150 lukiessani löytyi sivulta 63 oheistettu kuva, jossa tyypiksi sanottiin Sohlmann-Rumpler Canard, 1912 (kolmas malli vasemmalta). Luulen olevani perillä kohtuullisen hyvin suomalaisen siviili-ilmailun historiasta, mutta en millään keksi, mistä tällainen tieto voisi olla peräisin.

 

sohlmann-rumpler_canard_finland_1912_800.jpg.a4b1d2198be792bd324eba630d0ac154.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytysköhän tässä selitys tuon vekottimen "suomalaisuudesta" 

http://geschftevonherrnrumpler.blogspot.fi/

Vajavaisella saksankielen taidoillani olen ymmärtävinäni että koneen suunnittelija Prof. Sohlmann asui Suomessa. Käsittääkseni tuolla lukee myös ettei laite ikinä lentänyt...

Markku

 

Tuon Jukan lähettämän lainauksen mukaisesti Sohlmann oli tilannut Rumplerilta koneen valmistettavaksi. Rumpler oli saavuttanut Saksassa kuuluisuutta suunnittelemalla ja rakentamalla pitkälti toistakymmentä erilaista lentolaitetta, joita ei koskaan saatu ilmaan. Lisäksi hänen kehittämänsä 50 hv Aeolus-lentomoottori osoittautui lentokonekonstruktioiden veroiseksi laitteeksi. Edmund Rumpler jäi kuitenkin historiaan ensimmäisenä lentokonevalmistajana Saksassa sekä maanmiehensä, itävaltalaisen Igo Etrichin suunnitteleman ja erittäin onnistuneen Tauben sarjavalmistajana. Taubesta oli aluksi tulla Rumplerin käsissä vankka tehtaan perinteiden jatkaja, mutta tuolloin päästettiin turvautua ulkopuoliseen apuun, koska Tauben tiedettiin olevan ihan oikeasti toimiva lentokone.

 

Sohlmannin kohdalla Rumpler oli arvioinut, ettei kone tule koskaan lentämään (ei käy ilmi, oliko suunnitelma todellisuudessa toimiva) ja asennutti koneeseen varmuuden vuoksi Aeolus-moottorin. Sohlmann saikin omalla koneellaan rullauskokemusta jonkin verran. Artikkelin mukaan tapahtumaa luonnehdittiin rikosoikeudellisella määreellä. Sohlmann oli menehtynyt äkillisesti tämän jälkeen, mutta Ruplerin tunnetun tieto-taitotason perusteella kuolema tuskin oli lento-onnettomuus.

 

Tässähän muuten olisi mielenkiintoinen experimental-projekti varhaisilmailumme alkuajoilta.

 

Ai niin: kiitokset tiedon jyvistä ja leivistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On melkoisen arvokas lähdeteos tämä "Varhaisilmailumme"-kirja. Siinä on mm. 116 valokuvaa mukana. Tekijältä, eli K.W.Janarmolta meni seitsemän vuotta "tämän palapelin", kuten hän kirjaansa johdannossa vuodelta 1962 nimittää, tekemiseen.

 

Kaikki kirjan henkilöt ja tapaukset ovat ns. "varmoja", eli sellaisia joiden todenperäisyys oleellisimmilta kohdiltaan on ollut edes jollain tavoin tarkistettavissa. Aika uskomaton urakka on Janarmolla ollut.

 

Lopputuloksena on sarja kertomuksia alan intoilijoiden, harrastajien ja tekijämiesten - omien ja vieraiden - suorituksia Suomessa vv. 1753-1919.

 

Kirjaan on kelpuutettu seuraavat ilma-alukset:

 

Ilmaa keveämmät:

- kuumailmapallot

- irtopallot

- kiintopallot

- säähavaintopallot

- ilmalaivat

Ilmaa raskaammat:

- leijat

- lennokit (pienoismallit mukaan lukien)

- riippuliitäjät

- liitokoneet

- helikopterit

- lentokoneet

 

Eipä herra Sohlmaninkaan tarina olisi avautunut ilman tätä kirjaa, ainakaan minulle. Kiitokset Jounille, kun laittoi mielenkiintoisen aiheen liikkeelle. Täytyy tätä kirjaa välillä selailla ja tutkiskella, jotta eivät nämä vanhimmatkaan ja hämärimmät ilmailuasiat aivan unohdu.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytysköhän tässä selitys tuon vekottimen "suomalaisuudesta" 

http://geschftevonherrnrumpler.blogspot.fi/

Vajavaisella saksankielen taidoillani olen ymmärtävinäni että koneen suunnittelija Prof. Sohlmann asui Suomessa. Käsittääkseni tuolla lukee myös ettei laite ikinä lentänyt...

Markku

Tuossa linkissä toiseksialimmainen kolmitahopiirros, vähän on kyllä pienenlainen...

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niinpä on. Kiitos! Kuva oli sen verran pieni etten huomannut. Tällä tiedolla pääsee jo hiukan eteenpäin.

 

Tuomas

 

Ilmeisesti tuo englantilainen mallinrakentaja oli saanut paremmat piirustukset jostakin, ilmeisesti Saksasta, missä on luultavasti saatu piirrokset tuohon artikkeliinkin. Myönnän, että salaa toivoin hra Otalan ottavan tästä pallosta kopin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulopuheiden mukaan joskus 1970-80 luvulla ois julkaistu parikin kirjaa joissa on esitelty ennen ensimmäistä maailmansotaa rakenneltuja lentolaitteita. Piirros saattaapi olla sieltä peräisin....?

Markku

P.s. pienellä googlettamisella löyty tommonen:

http://www.buchpark.de/Edmund_Rumpler_Wegbereiter_der_industriellen_Flugzeugfertigung_9783763761272.html

sisällysluettelon mukaan s.155 on juttua Sohlmannista mutta onko piirros?

Sama

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

ei mua hinta tai saksankieli huoleta, tällaisesta voi jopa pari euroa maksaa. Lähetin kahteen Wieniläiseen museoon tiedustelut että onko heillä yhteystietoja tälle Heinz Linnerille joka sen alkuperäisen artikkelin on kirjoittanut. Mr. Heinz näemmä myy piirustuksia WW1-aeron kautta, mutta osoite on vielä karussa. Kirjan metsästyksessä on se ongelma, että se kuitenkin kestää pari viikkoa päästä tänne ja jenkeistä tulee tullisoppaa.

 

Oikeasti minua ei kiinnosta kuin asiallinen kolmitaho, joten jos jollakulla sellainen on filuna niin olisin kovasti kiitollinen jos sen saisin sähköpostilla tuomas.otala (at) gmail.com . 

Kolmitahoa käyttäen voisi tehdä vaikkapa mallilennokin piirustukset :) :) :).. Mä tunnen outoa viehätystä esihistoriallisiin katiskoihin.

 

Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän pieni päivitys.. olen metsästänyt tätä kolmitahoa jo aika monesta paikasta;

 

- kolme museota Wienistä on vastannut että mr. Heinz ei enää ole heidän palkkalistoillaan. Kaverilla on ilmeisesti ollut yllättävän paljon vaihtuvuutta työnantajissa.

- kukaan näistä ei tiedä hänen tämänhetkistä tilannettaan / osoitetta

- WW1aerolla on arkistoissaan lupaava mikrofilmi jossa on kuulemma kolmitahot Rumplerin sen aikaisista koneista

- WW1aero on luvannut kaivaa tietoa miten se mikrofilmi saataisiin (ja mihin hintaan...) sähköiseksi

- asiasta vastaava kaveri on matkoilla, ilmeisesti vielä kuukauden (...)

- WW1aeron henkilökunnalla on Mr. Heinzin sähköpostiosoite, mutta se ei näemmä toimi/vastaa/...

 

Vähän on vaikeaa. 

 

Tuo Mr. Heinz on sen blogin kirjoittaja & myy myös itävaltalaisia piirustuksia omaan lukuunsa. Eikä siis ole tavoitettavissa. Ratkaisu siis löytynee joko WW1Aeron kautta tai sitten jonkun ihmeen kautta jotain muuta reittiä. Noita kirjoja en halua lähteä tilaamaan kun ei ole mitään taetta että niissä on käyttökelpoinen kolmitaho. Se voi olla joku postimerkin kokoinen töhry, kuten blogissa.

 

Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään