Peter Lord

JABIRU

38 viestiä aiheessa

Yhdistyksellemme ollaan myymässä Jabiru-ultraa. Onko se mielekäs vaihtoehto UPL-koulutukseen?

Peter

Ps. Ostetaan vaseliinia ja iso kenkälusikka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ps. Ostetaan vaseliinia ja iso kenkälusikka.

 

Ei kai se ultralentäjäksi ryhtyminen nyt ihan pakosta tarkoita että tarvitsee vaseliinihommiin alkaa...? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jabirua ei hirveästi ole koulutuksessa käytetty ainakaan suomessa mutta muutoinhan se lienee ihan kiva kone. Vähän pienehköhän se on sisätiloiltaan esim. Ikarukseen tai jopa Peterin kokemaan Eurostariin verrattuna.. Jabiru 450 ul:ssä  hartialeveys on 1067, Ikarus 1200 ja Eurostarissa 1180 mm.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jabiru merkkisiä koneita on useampia, käsittääkseni myös hieman erilaisia ultria.  Olisiko mahdollista saada tietää hieman enemmän tarjokkaasta, ennenkuin haluatte siitä mielipiteitä tai arvioita.  Ainakin minä aloitatisin arvion kuormattavavuudella, jonka näkee punnistustodistuksesta. Kun on kyse koulutukseen tarkoitetuista koneesta, niin olisi hyvä, jos siihen voisi kuormata kaksi aikuista miestä, paino lentovarusteissa, talvella kenties haalareita ja villahousuja, sekä olisi hyvä saada mukaan polttoainetta vähintään parin tunnin lennolle, Tämä tarkoittaisi varmaankin jotain 2*85+30=200 kiloa, matkalennolle polttoainetta saisi olla enemmänkin.  Kun MILK osti uusimman koneensa, Vampire II:n niin eräs keskeisistä kriteereistä oli juuri kuormattavuus.  Kun tarkastelee ultrien myynti-ilmoituksia, niin joutuu toteamaan kuormattavuuden olevan usein 160-170 kilon luokkaa,  josta 30 kilon polttoaineen jälkeen jää vain 130 kiloa lentäjille ja heidän tavaroilleen, mikä tarkoittaa 75+55, mitä pitäisin aika rajoittavana.

- Lauri Tarkkonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olenko ihan hukassa, mutta minun ymmärtääkseni Jabiru on moottori- ei ultralentokone! Väärässä olen ollut ennenkin, mutta oikaiskaa kun olette asiasta tietäviä- luulisi ostajan tietävän mitä on ostamassa ( kun ilmeisesti on ostanut ihan paljon lentokoneita ennenkin) Eli jos kysyjä kysyy millaisen moottorin hän haluaa ultraansa niin OK, mutta muuten voisi kertoa mikä ultra on kiikarissa?

 

saku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olenko ihan hukassa, mutta minun ymmärtääkseni Jabiru on moottori- ei ultralentokone! Väärässä olen ollut ennenkin, mutta oikaiskaa kun olette asiasta tietäviä- luulisi ostajan tietävän mitä on ostamassa ( kun ilmeisesti on ostanut ihan paljon lentokoneita ennenkin) Eli jos kysyjä kysyy millaisen moottorin hän haluaa ultraansa niin OK, mutta muuten voisi kertoa mikä ultra on kiikarissa?

 

saku

 

 

Saku moi,

 

Minä se tässä taidan enempi olla hukassa kun seuraan maallikkona sivusta keskustelua Jabirusta, nyt puheena oleva malli malli on UL450 joka ainakin Trafin mielestä lienee ultrakevyt. Tiedä sitten onko esim CAA UK samaa mieltä ....

Tarjotun yksilön kuormattavuus on epäselvä, mutta oletan että kyseessä on harrasterakenteinen ilma-alus jossa on suoravetoinen Jabirun oma moottori.

 

Vaseliinia ja kenkälusikkaa oletan tarvittavan siihen että vähänkään isompi ihminen saadaan sujautetuksi sisään Jabiruun.

 

Peter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiukan of-topic: Olen suunnitellut ultrakoulutuksen hankkimista.  Eräistä henkilökohtaisista ominaisuuksistani johtuen kuormattavuus noussee arvoon arvaamattomaan.  Koulutusta tarvittaneen 2 h eli 120 minuuttia.

 

Koulutusta varten tarvitsen lainaksi 2 jerrykannua ja yhden kahvikupin.  Kannut täytetään sopivalla polttoaineella ja ne sijoitetaan kotikenttäni EFJY:n kiitotien kummankin kynnyksen läheisyyteen.

 

Lento 1

Opettaja ja oppilas sijoittuvat ultraan.  Ultraan tankataan maksimimäärä polttoainetta, kuormattavuuden rajoissa.

Moottori käynnistetään ja siirrytään kiitotielle.  Noustaan ilmaan ja laskeudutaan ennen kiitotien toista päätä; ilma-aikaa saataneen 1 minuutti. Rullasaikaa ehkä 1+ 1 minuuttia.  Sammutetaan moottori.  Tässä vaiheessa vaadituista 120 minuutista on lennetty yhteensä 3 minuuttia.

 

Lento 2

Koneen laskeuduttua kaadetan jerrykannusta taas kahvikupillinen pottoainetta koneen tankkiin ja taas ollaan maksimipainossa.

Toistetaan lennon 1 ohjelma.

Tässä vaiheessa vaadituista 120 minuutista on lennetty yhteensä jo 6 minuuttia.

 

Lennot 3 - 40

Näin jatketaan lennot 3 ... 40 (á  3 minuuttia) kunnes on lennetty vaaditut 120 minuuttia.

 

 

Mutta mistä löytyisi opettaja ?  Ja mahdollisesti 2 tankkausassistenttia, sinne radan kumpaankin päähän ....

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olenko ihan hukassa, mutta minun ymmärtääkseni Jabiru on moottori- ei ultralentokone!

 

Tuon merkin alla tehdään sekä moottoreita että lentsikoita.  Ja jostain syystä Jabiru lentsikoissa käytetään vain Jabiru moottoreita.

 

http://www.jabiru.net.au/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://4.bp.blogspot.com/-g4MWO-zzgZg/TifHsvcvJNI/AAAAAAAAA4c/YHOaV8sRBgk/s1600/dsc_0373.jpg on kuva ultra-Jabirusta. Teuvo teki tuon itse ja tosi tarkasti! Malmilla on tosin myös 4-paikkainen Jabiru, joka on X-rekkarissa.

 

Tosin Peterin tapauksessa kannattaisi miettiä esim. http://www.ilmailu.org/gallery/displayimage.php?album=4&pid=1660 koska sen tyhjäpaino on 269 kg. Kuormattavuutta siihen jää siis 203,5 kg niin kevyen opettajan kanssa voisi jäädä tankkausvaraa jopa laskukierroksen verran. Säätöpotkuri auttaa myös nostamaan Massan ilmaan.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MILK:n sivuilla Timo antoi tiedon, joka ilmeisesti ei ole salaista, jolloin voinen sen tännekin antaa:  472.5-290.3=182.2  Tämä tarkoittaa, että koneen suurin sallittu lentonlähtöpaino on 472.5, koska siinä on pelastusraketti ja koneen paino punnitustodistuksen mukaan on 290.3, jolloin lentäjille, polttoaineelle ja muulle rekvisiitalle kuten kartoille, eväille yms. jää 182.2 eli kaksi 90 kiloista lentäjää saa mukaansa 2.2 kiloa bensiiniä, eli noin kolme litraa, jolla kenties voisi tehdä Peterin suunnittelemat lennot. 

 

Minun täytyy tunnustaa, että kun olen oppinut enemmän ultrien painoista, niin olen tullut vakuuttuneeksi siitä, että vaikka Trafi ja monet minua kokeneemmat lentäjät eivät usko LSA konseptin tarpeellisuuteen, niin painetta 560 - 600 kiloa MTOW koneluokkan hyväksymisestä meillekin on. Voidaanko UPL:n rajoja virallisesti nostaa kattamaan lentäminen tällaisilla koneilla, vai tuleeko LAPL(A) paperi korvaamaan UPL:n monen yli 85 kiloisen lentäjän taskussa.

 

Saatan olla väärässä, mutta en ole havainnut niiden parin vuoden aikana, jolloin olen tätä lentämistä harrastanut, kuin yhden ultran, jonka kuormattavuus olisi ollut 300 kiloa. Se oli jonkun aikaa seisonut Petrel amfibio, jolla "isoisäklausuulin" takia oli MTOW 500 kg ja omapaino kutakuinkin 200 kg.  Tämä siis näkemieni dokumenttien mukaan.  Näyttäisi siltä, että ultrat painavat tyylillisesti lähemmäksi 300 kiloa, eikä se paino siitä paljon putoa, tällölin ainoa tapa saada polttoainetta matkalennolle on pudottaa omaa painoa, mikä saattaa terveyden kannalta olla ihan hyvä ratkaisu tai valita pienikokoisia kavereita lentämään kanssaan. :-).

 

- Lauri Tarkkonen

 

PS: Jabiru merkillä on sekä ultria että painavampia koneita, edellä mainittu Jabiru eXperimental seisoo KILA:n hallissa, eikä ole ainakaan kahteen vuoteen liikahtanut muuta kuin mitä joskus on joutunut siirtymään kun muita koneita on siirrelty sen ohi hallissa. Se on nelipaikkainen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei Peter, olen lentänyt Jabiru - ultralla yhden lennon. (joo, ei ole paljon varaa puhua). Totesin että se on sisältä isompi kuin ulkoa. Lento-ominaisuudet ovat hyvät, tosin siinä yksilössä ohjaus on hieman erilainen kuin yleensä. Siivekeohjaus on kaapelivälitteinen, push - pull, kaapelit, joten siiveketuntuma on hieman tahmeampi verrattuna tavanomaisempaan järjestelyyn. Tosin loivassa kaarrossa siivekettä ei tarvinnut poikkeuttaa lainkaan, pelkkä jalan painaminen riitti, -joten sanoisin että lentäkää sillä muutama lento, jos tykkäätte niin, sitten voitte tehdä päätöksenne. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai se ultralentäjäksi ryhtyminen nyt ihan pakosta tarkoita että tarvitsee vaseliinihommiin alkaa...? :)

 

Ei mutta se auttaa.

Kuten myös terva ja höyhenet ?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mahdollisesti 2 tankkausassistenttia, sinne radan kumpaankin päähän ....

 

Mä voin tulla jeesiin. Toiseen käteen siis se kahvikuppi, toiseen jallupullo??  ;)  Kunhan aurinko paistaa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väärin. Ultra-miehen cavok alkaa samalla, kuin lumisadekin...

 

Joo, CAFORin koodikin kertoo sen: X= paras keli, ei tule ketään matalalla vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensin tuollaisen ystäväni kanssa blackpoolista Suomeen pari kesää sitten.Omassa luokassaan hyvä ja varmatoiminen kone.Suomessa on Vaaralan Seppo ja Lempiäisen Hannu kouluttaneet ko tyypillä paljon joten paappa soittaen Imatralle,auttavat varmaan mielellään ja kertovat koneen hyvät ja ne huonot puolet :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensin tuollaisen ystäväni kanssa blackpoolista Suomeen pari kesää sitten.Omassa luokassaan hyvä ja varmatoiminen kone.Suomessa on Vaaralan Seppo ja Lempiäisen Hannu kouluttaneet ko tyypillä paljon joten paappa soittaen Imatralle,auttavat varmaan mielellään ja kertovat koneen hyvät ja ne huonot puolet :)

 

 

Kiitos, lienee hyvä olla yhteydessä. 

Mihin kategoriaan se laite kuului isänmaani rekisterissä ollessaan?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väärin. Ultra-miehen cavok alkaa samalla, kuin lumisadekin...

Kuopiolainen vastaus.

RG:llakin lähtivät Kuopiossa liikenteeseen, kun muualta ei enää löytynyt apua herrojen kuskaamiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuopiolainen vastaus.

RG:llakin lähtivät Kuopiossa liikenteeseen, kun muualta ei enää löytynyt apua herrojen kuskaamiseen.

 

Olis se onnistunut COR:llakin. Ainakin olen nähnyt sillä lähdettävän koululennolle kelissä, missä esim. Vinkat eivät enää lentäneet ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olis se onnistunut COR:llakin. Ainakin olen nähnyt sillä lähdettävän koululennolle kelissä, missä esim. Vinkat eivät enää lentäneet ;D

Tulee mieleen yleisölennätykset Rautavaaran tansseissa. En minä (ainakaan usein) - mutta ne muut. ;) (Menee vähän Jabiru-aiheesta ulos, mutta usein nämä keskustelut johtavat näihin "huru-ukkojen" muisteloihin.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään