Topi Falkenberg

Keskustelu kadonneesta Malaysia Airlinesin lennosta

418 viestiä aiheessa

En usko, että pingejä olisi suunnitelmallisesti lähetetty edes siitä yhdestä, vaan eiköhän nuo ole jälkikäteen kaivettu "lokitiedoista". Ja tästä voisi päätellä,ettei välttämättä sitä toista satelliittia ole ollut näkyvissäkään, muutenhan niitä lokeja varmaan olisi kertynyt siltäkin ja parempi arvio paikasta/reitistä olisi käytetävissä (DISCLAIMER: tosin en tiedä juurikaan mitään satelliittipuhelinten toiminnasta).

 

En minäkään usko, että oli suunnitelmallisesti lähetetty, mutta viittasin siihen, että tämä olisi saattanut olla mahdollista. Kaksi Inmarsat satelliittia (Indian Ocean 64 E ja Asia-Pacific 143,5 E) on ainakin ollut 'näkyvissä', mutta en tiedä, miten Inmarsat noita käyttää ja kuunteleeko kone useampaa satelliittia. Tai olisiko maa-asema (siis lentokoneessa ;)) voitu komentaa toiseen satelliittiin vai tekeekö se valinnan itsenäisesti.

 

Mielenkiintoista, että viimeisten uutistietojen mukaan nyt on analysoitu myös doppler-siirtymiä; vaikuttaisi siis siltä, että 'lokitiedot' sisältävät ihan raakaa dataa vastaanottimen A/D-muuntimilta! Tai noh, eihän se mahdotonta ole, että taajuusvirheetkin lokiin laitettaisiin, hyvä varmaan olla tallessa ihan seuraavaa yhteydenottoa vartenkin :-\

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko niin, että mustien laatikoiden ohjaamon äänimaailmasta tallentuu vain kaksi viimeistä tuntia? Tässä tapauksessa jos kone olisi lentänyt useamman tunnin kaappareiden hallussa, olisi varsinaisen kaappauksen tapahtumat ylipyyhkiytyneet. Toisaalta nykyisinhän pystytään aika hyvin rahalla nauhoilta ja muistilevyiltä palauttamaan ylikirjoitettuja  ja poispyyhittyjä datoja. Tietenkin useampi päivä...vuosi vedessä heikentää tallenteiden laatua koko ajan.

 

Voiko mustien laatikoiden virran katkaista triplassa kuten vanhemmissa konemalleissa? Niin lohduton ajatus kuin se onkin, tulee mieleen, että jos kerran joku on halunnut ja osannut kytkeä transponderin ja ACARSin pois, niin miksei sitten mustia laatikoitakin.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistui se vanha kreikkalaiskoneen paineistusturma ja mietin, voisiko tässä olla käynyt samoin. Ainakin miehistön outo käytös voisi viitata tällaiseen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

The team investigating the Boeing 777’s disappearance believe no malfunction or fire was capable of causing the aircraft’s unusual flight or the disabling of its communications system before it veered wildly off course on a seven hour silent flight into the sea. An analysis of the flight’s routing, signalling and communications shows that it was flown “in a rational way”.

An official source told The Telegraph that investigators believe “this has been a deliberate act by someone on board who had to have had the detailed knowledge to do what was done ... Nothing is emerging that points to motive.”

Asked about the possibility of a plane malfunction or an on-board fire, the source said: “It just does not hinge together..... [The investigators] have gone through processes you do to get the plane where it flew to for eight hours. They point to it being flown in a rational way.”

 

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/malaysia/10718181/Malaysia-Airlines-MH370-live.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmettelisin kovasti, mikäli myös koneen lentoarvotallentimien virtoja ei olisi katkaistu.

 

Jäljelle jäisi siis joitakin huoltokäyttöön tallettavia Quick Access -laitteita, ja myös moottoreiden ohjausjärjestemissä on kai joitain arvoja talletettuina?

 

Edit: tyhjät rivivaihdot lopusta pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmettelisin kovasti, mikäli myös koneen lentoarvotallentimien virtoja ei olisi katkaistu.

 

Jäljelle jäisi siis joitakin huoltokäyttöön tallettavia Quick Access -laitteita, ja myös moottoreiden ohjausjärjestemissä on kai joitain arvoja talletettuina?

 

Edit: tyhjät rivivaihdot lopusta pois.

 

Onnettomuus jota ei koskaan tulla kokonaan selvittämään?  Päätynee aikanaan Mayday- sarjan yhdeksi episodiksi mutta faktojen/olettamuksien pohjalta tehty sen aika näyttää.  SE ainakin on selvää että mielenkiintoisin ja samalla surullisin keissi pitkään aikaan.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmettelisin kovasti, mikäli myös koneen lentoarvotallentimien virtoja ei olisi katkaistu.

 

Ja vaikka ei olisi katkaistu, mitä tallentimista selviää? FDR:stä selviää, että kone lensi x tuntia suoraan ja kopsahti mereen kun polttoaine loppui. CVR:ssä kuuluu pahimmillaaan kaksi tuntia hiljaisuutta jos ohjaamossa ei kukaan ole hengissä tai hengissä olija ei harrasta yksinpuhelua. Vaikea tapaus selvittää vaikka mustat laatikot löytyisikin.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FDR tallentaa 25 tuntia, joten mikäli virtaa ei olisi katkaistu, sieltä selviäisi kyllä kääntyikö kone etelään koordinoiduin ohjausliikkein, koska myös ohjainten liikkeet ja voima, joilla niitä liikutellaan tallentuu muistiin. Oman muistin mukaan.

 

EDIT: siis mikäli autopilotti olisi kytketty irti ja koneen suunta käännetty käsin lentämällä. Toki myös se tallentuu, mikäli autopilottiin kytketään esim. heading-moodi ja ruuvataan haluttu suunta tauluun. Tms vastaavaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erikoisen tapauksesta tekee mielestäni se, että mediaan ei ole vielä vuotanut yhtään konkreettista hylyn osaa /kuvia. Tästä riippumatta eilen pidettiin jo tiedotustilaisuus missä vahvistettiin koneen pudonneen tietylle alueelle.

Hesarissa puitiin tänään samaa asiaa. On ilmeisesti ensimmäinen tapaus missä toimitaan näin.

 

Ts. jos tutkakuvissa havaitaan useita meressä kelluvia osia / rojua, eikö näistä oikeasti ole tarjota medialle parempia kuvia kuin epämääräistä pikselimössöä sinisellä taustalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiire alkaa olla, kun jo 17 päivää on kulunut ja äänien paikallistaminen tulee mahdottomaksi arviolta 33 päivää onnettomuuden jälkeen, mutta ei ole järkeä lähteä laitteen kanssa merelle, ennenkuin etsintäaluetta on (toivottavasti) saatu rajatuksi meren pinnalta tehtävien varmistettujen löytöjen avulla. Laite ja miehistö saapuu tänään Perthiin, joten siltä osin oltaisiin valmiina, mutta laite ja miehet pitäisi myös saada jollain keinolla laivaan ja laiva etsintäalueelle, jonne on matkaa 2500 km, tjsp.

 

USA on lähettänyt Perthiin myös miehittämättömän vedenalaisen tutkimusrobotin Bluefin 21:n, jossa on erilaisia kaikuluotainjärjestelmiä ja joka voi sukeltaa 4500 metrin syvyyteen. Sillä etsittäisiin siis koneen osia merenpohjasta.

 

http://www.defense.gov/news/newsarticle.aspx?id=121887

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vedenalaisten äänipaikantimien, siis underwater locator beaconien lyhyehköä 30 päivän toiminta-aikaa on kyllä kritisoitu jo 2 vuotta sitten mm. Air Francen lennon 447 tutkintaraportissa ja asialle ollaan tekemässä jotakin, eli toiminta-aikaa tullaan pidentämään 30 päivästä 90 päivään, lisäämällä akun kapasiteettia. Mutta entisen mallin valmistaminen tulee näköjään kielletyksi vasta 1. maaliskuuta 2015. Luulisin, että uusia on jo asennettu uusiin konetyyppeihin, mutta jälkiasennusta ei ole tehty ainakaan Malaysia Airlinesin koneeseen. - Täältä löytyy tietoa ja taustaa esitetystä uudesta teknisestä standardista, ja sitä seuraavasta linkistä voi etsiä kyseisen standardin voimaantulon, klikkaamalla "Current" eli voimassaolevat ja etsimällä listasta TSO-C121b:n:

 

https://www.federalregister.gov/articles/2011/08/23/2011-21536/underwater-locating-devices-acoustic-self-powered

 

http://www.airweb.faa.gov/Regulatory_and_Guidance_Library/rgtso.nsf/MainFrame?OpenFrameSet

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista, että viimeisten uutistietojen mukaan nyt on analysoitu myös doppler-siirtymiä; vaikuttaisi siis siltä, että 'lokitiedot' sisältävät ihan raakaa dataa vastaanottimen A/D-muuntimilta! Tai noh, eihän se mahdotonta ole, että taajuusvirheetkin lokiin laitettaisiin, hyvä varmaan olla tallessa ihan seuraavaa yhteydenottoa vartenkin :-\

 

En juuri Inmarsatin toimintaa tarkemmin tunne, mutta en usko että sieltä raakaa dataa löytyy. Todennäköisempänä pidän juurikin sitä, että jokaisesta vastaanotetusta lähetyksestä tallennetaan lisätietona radiosignaalin perustiedot (taso ja taajuus). Tuollaisten tietojen kerääminen voi olla hyödyksi mm. satelliitin toimintakunnon arvioinnissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kuulemma etsintäalueeksi on rajattu 80 000 km2. Oletetaan, että yksi etsintäkone lentää 4 h nopeudella 500 km/h. Tutkii 2 km leveydeltä. Tällöin tulee tutkituksi 4000 km2. 10 koneelta menee alueen tutkimiseen 2 päivää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tämä TAAS paljastuu lentäjän itsemurhaksi, niin huonoa mainosta kyllä kaupalliselle ilmailuelinkeinolle.  Ei ole kauaa kun oli pari muutakin lentäjän itsemurhaa jonka tekivät aasialaisessa yhtiöissä työskentelevät pilotit itsekin aasialaisia ja sit tämä Egyptairin pilotin myös oletettu itsemurha.  Onneksi länsimaisessa kulttuurissa näitä on sattunut harvemmin(onko yhtään).

 

Valitettavaa etenkin siksi että kun liikennelentäjä työpäivänään päättää lopettaa elämänsä, niin hän vie mukanaan ison määrän viattomia matkustajia ja muita miehistönjäseniä, joilla ei ole osuutta eikä arpaa tämän itsemurhapilotin elämäntilanteeseen.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tämä TAAS paljastuu lentäjän itsemurhaksi, niin huonoa mainosta kyllä kaupalliselle ilmailuelinkeinolle. 

Jukka

 

Lentomatkustajien määrä onkin Malesiassa pudonnut reilusti. Joten kyllä tappiota on siellä tiedossa matkailussa ja tursimibisneksessä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi nykyaikaisissa koneissa on yleensä lentäjiä? Ja ohjaamoa?

 

Nykyiset huipputekniset koneet lentävät melkein itsestään. Vielä parempaa olisi, että joku ihminen ei pääsisi sotkemaan systeemejä. Minä luotan enemmän tietokoneisiin, kuin ihmisiin.

Lähtisin heti esimerkiksi  A380 koneen lennolle matkustajana, jossa ei ole lainkaan lentäjiä. Ei edes varmistuksena.  ;) Ei ehkä toimi vielä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi nykyaikaisissa koneissa on yleensä lentäjiä? Ja ohjaamoa?

 

Nykyiset huipputekniset koneet lentävät melkein itsestään. Vielä parempaa olisi, että joku ihminen ei pääsisi sotkemaan systeemejä. Minä luotan enemmän tietokoneisiin, kuin ihmisiin.

Lähtisin heti esimerkiksi  A380 koneen lennolle matkustajana, jossa ei ole lainkaan lentäjiä. Ei edes varmistuksena.  ;)

 

Tietokone on juuri niin viisas, tai tyhmä, kuin sen ohjelmoineet ihmiset. Niihin bugeihin törmää harva se päivä. "Tämä on automaattinen kuulutus automaattiselle lennolle. Tähän koneeseen ei voi tulla mitään vikaa...mitään vikaa...mitään vikaa...mitään vikaa..."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietokone on juuri niin viisas, tai tyhmä, kuin sen ohjelmoineet ihmiset. Niihin bugeihin törmää harva se päivä. "Tämä on automaattinen kuulutus automaattiselle lennolle. Tähän koneeseen ei voi tulla mitään vikaa...mitään vikaa...mitään vikaa...mitään vikaa..."

 

Ehkä tulevaisuudessa tietokoneet oppivat virheistään ja toimivat sitten paremmin, kuin niitten tekijät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi nykyaikaisissa koneissa on yleensä lentäjiä? Ja ohjaamoa?

 

Nykyiset huipputekniset koneet lentävät melkein itsestään. Vielä parempaa olisi, että joku ihminen ei pääsisi sotkemaan systeemejä. Minä luotan enemmän tietokoneisiin, kuin ihmisiin.

Lähtisin heti esimerkiksi  A380 koneen lennolle matkustajana, jossa ei ole lainkaan lentäjiä. Ei edes varmistuksena.  ;) Ei ehkä toimi vielä.

 

Veikkaanpa, että keskeisin tekijä on tietoturva eri näkökannoiltaan. Tekniikalla on aina rajansa, se sopii hyvin tilanteisiin, jossa homma menee suunnittelu-envelopen sisäpuolelle, mutta jos tulee jotain, mitä kukaan ei ole huomannut huomioida, niin huonostihan siinä käy. Mitä, jos sensorit palauttavat täysin virheellisiä arvoja tai vain vähän virheellisiä arvoja? Konehan ei "näe" vaan elää niillä arvoilla. Teoriassa erilaisiin skenaarioihin voidaan varautua koodissa, mutta se puolestaan nostaa koodin kompleksisuutta, joka väistämättä lisää virheiden määrää.

 

Toisaalta, tuollaisen koneen kaappaaminen voisi tapahtua huomattavasti helpommin kuin ohjaajallisen, vieläpä etänä itseään riskeeraamatta, joten terroristit varmaan peukuttaisivat asiaa. ;)

 

Ja tämä tälläisen elämäntyönään näppikseen nojanneen nörtin näkemyksenä ;)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä tulevaisuudessa tietokoneet oppivat virheistään ja toimivat sitten paremmin, kuin niitten tekijät.

 

Hieman offtopic, mutta juuri tätä itse pelkään.. Koska tuleekaan se päivä, kun ihminen kompastuu omaan älykkyyteensä (kompastunut varmaan jo useita kertoja, riippuen näkökulmasta) ja tajuaa, että on kehittänyt jotain, joka menee älyllisesti ihmistä edemmälle? Toisaalta en usko tähän, koska ihminen aivoillansa on jotain sellaista, jonka tasolle ei ole yksinkertaisesti mahdollista päästä. Ainakaan jos puhutaan vaikkapa tunneälystä, mutta esimerkiksi robotit eivät varmaan tunteita kaipaa, kun niiden päätehtävä on tehdä aivan jotain muuta kuin nyyhkytellä vesisäiliöstä kirpoavia kyyneleitä ;D

 

Minua ei miehittämättömään koneeseen saisi vaikka mitä maksettaisi. Oli sitten kuinka automaattista tahansa, vähintään yhden oikean älyllisen olennon tulisi olla paikalla nykyisen kapteenin tavoin.

 

T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietokone on juuri niin viisas, tai tyhmä, kuin sen ohjelmoineet ihmiset. Niihin bugeihin törmää harva se päivä. "Tämä on automaattinen kuulutus automaattiselle lennolle. Tähän koneeseen ei voi tulla mitään vikaa...mitään vikaa...mitään vikaa...mitään vikaa..."

 

Onhan tuo hyvä vitsi .. no ei ole, se on vähän vanha, eikä koskaan ole pitänyt paikkaansa. Eipä toki vitsin tarvikkaan ...

 

Voin tehdä ohjelman joka päihittää minut shakissa, tai missä tahansa (äly)pelissä tahansa. Tai älykkyystestissä. Kuten IBM:n Watson, joka voitti Jeopardyssä pari sen edellistä voittajaa (ihmistä). Eli tietokone voi olla paljon viisaampi kuin sen ohjelmoineet ihmiset.

 

Onneksi lentäjiin ei voi tulla jään-historiaan-kun-teen-suuren-itsarin tai en-huomaa-ongelmaa-koska-keskityn-epäoleelliseen tai sää-hämää-aistejani-99% tai refleksini-on-liian-hidas eikä muitakaan vikoja.

 

Minun on hyvin vaikea nähdä tässä onnettomuudessa mitään muuta selitystä kuin se eräässä mielessä pahin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään