Jari Tanskanen

Lentoasemauutisia - Suomen lentoasemat

657 viestiä aiheessa

04.07.2008 Finavia tukee uusien reittien avaamista

 

Finavia on aktiivisesti mukana kehittämässä Suomen lentoliikennettä ja tämän vuoksi uudistaa nyt uusien reittien kannustinpolittiikkaansa. Finavia on aiemminkin myöntänyt alennuksia uusille reiteille, mutta uudistuneella alennuspolitiikalla on tavoitteena kannustaa yhä paremmin lentoyhtiöitä avaamaan uusia lentoyhteyksiä Suomeen ja Suomesta.

 

Finavian uusi alennuspolitiikka astuu voimaan talviaikataulukaudella alkaen 25.10.2008 ja se koskee kaikkia uusia reittejä, jotka aloittavat aikaisintaan 25.10.2008. Tarkemmat tiedot löytyvät oheisesta kirjeestä (saatavilla vain englanniksi).

 

Lisätietoja Finavian lentoliikennemaksuista:

http://www.finavia.fi/lentoyhtioillejailmailijoille

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ooppera siivittää Savonlinnan lentoliikennettä

 

Lentomatkustajien määrä on noussut Savonlinnassa oopperajuhlien alettua. Reitti- ja tilauslennoilla on saapunut yhteensä noin 2100 matkustajaa.

 

Tilauslentoja Helsingistä on ollut seitsemän. Myös reittilennot Helsingistä ovat nyt suoria, kun Varkauden liikenteessä on kesätauko.

 

Tänäkin kesänä Savonlinnan matkustajat saavat lentoasemalla oopperajuhlien tuottaman musiikkitervehdyksen. Juhlien aikana Savonlinnassa on käynyt myös neljä yksityistä taksilentoa, joista kaukaisin tuli suoraan Chigagosta, Yhdysvalloista.

 

Savonlinnan reittilennoissa on katkos oopperajuhlien jälkeen lentoyhtiön miehistöpulan vuoksi.

 

Näin kertoi Etelä-Savon radio.

 

Savonlinnan lentoliikenne kannattaa ainoastaan heinäkuussa ja muutaman päivän elokuussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seinäjoenlentoasema EFSI kiitotielaajennus projekti on taas nytkähtänyt eteenpäin ja näin ollen ensiviikolla reittiliikenne

alkaa taas.

 

Kuvia(ilmakuvia) tuli eilen otettua miltä paikat todella näyttävät vajaa viikkoa ennen reittiliikenteen alkua.

 

http://picasaweb.google.com/lintuperspektiivi/SeinJoenLentoasema6808/photo#s5231485089394655874

 

Siinä suoralinkki. Minulta löytyy lähes kaikista rakennusvaiheista kuvat jos jotain todella kiinostaa. Ei ole ihan yksinkertaista

tuo kiitotienlaajennus.

 

T.T.T.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oulun lentoasemalla ulosmarssi

Julkaistu 13.08.2008, klo 16.27

 

Kuva:

Finnairin matkatavaroiden lastauksesta Oulun lentokentällä vastaavat

työntekijät ovat poistuneet työpaikoiltaan.

 

Ilmailualan Unioniin kuuluvat RTG Groundin ja Airport Solutions Finlandin työntekijöiden ulosmarssi on mielenilmaus suunnitelmille, joiden mukaan ASF:n omistajat tulisivat itse työskentelemään nykyisten työntekijöiden sijaan lentokentällä.

 

Koko uutinen: http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id98714.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavian laajennussuunnitelmat Tampere-Pirkkalan lentoaseman kakkosterminaalia varten ovat valmistuneet. Yhden-kahden miljoonan euron hintaiset vaihtoehdot kasvattaisivat halpalentoterminaalin pinta-alaa yli 500 neliömetrillä. Ne mahdollistaisivat kahden lentokoneen yhtäaikaisen palvelun.

 

Uudistuksessa on myös tarkoitus parantaa odotus- ja kahvilatilojen kaltaisten peruspalveluiden viihtyvyyttä. Jotta Finavia toteuttaisi laajennussuunnitelmansa, Pirkkalaan pitäisi tulla kaksi-kolme uutta yhteyttä, joista kukin lentäisi kaksi-kolme lentoa joka viikko.

 

Finavian pääjohtaja Samuli Haapasalo uskoo, että Tampereen talousalueelta voisi riittää tarpeeksi matkustajia Varsovan, Prahan tai Budapestin kaltaisiin itäeurooppalaiskohteisiin.

 

aamulehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seinäjoen Rengonharjun lentokentän kiitorata alkaa olla siinä kunnossa, että kentältä voi lennättää isojakin koneita kaukolennoille.

Kentältä lähtee ensimmäinen Charter- lomalento Bulgarian kultahietikolle ensi keväänä. Järviradion lomalento Varnaan starttaa 31. toukokuuta.

Matkan toteutuksesta vastaa Matkatoimisto Domina Travel. Kyseessä on iso lentokone, johon mahtuu 170 matkustajaa.

-Asiasta uutisoi Ilkka-lehti.

 

Sitten vain arvailuja koneesta.. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seinäjoen Rengonharjun lentokentän kiitorata alkaa olla siinä kunnossa, että kentältä voi lennättää isojakin koneita kaukolennoille.

Kentältä lähtee ensimmäinen Charter- lomalento Bulgarian kultahietikolle ensi keväänä. Järviradion lomalento Varnaan starttaa 31. toukokuuta.

Matkan toteutuksesta vastaa Matkatoimisto Domina Travel. Kyseessä on iso lentokone, johon mahtuu 170 matkustajaa.

-Asiasta uutisoi Ilkka-lehti.

 

Sitten vain arvailuja koneesta.. :)

 

Bulgaria Air Boing 737  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kruunupyyhyn on valmistunut liikelentoterminaali

 

YLE Radio Keski-Pohjanmaa:

15.08.2008

Kruunupyyn lentoasema panostaa aiempaa enemmän yritysvieraisiin. Lentoaseman yhteyteen on valmistunut uusi terminaali, joka on tarkoitettu liikelennoille. Noin 50 neliömetrin terminaalissa on VIP-tila, pieni keittiö, suihkut ja WC:t. Lentoaseman päällikkö Ari Nääppä sanoo vajaa 40 000 euroa maksaneen terminaalin lisäävän lentoaseman toiminnallisuutta.

Kruunupyyn lentoasemalle tulee keskimäärin 1-2 liikelentoa viikossa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Utti kehittyy puolustusvoimien, Finavian ja ympäristökuntien (vuoden 2009 alusta seitsemän kunnan uuden yhteenliittymän ((suur))Kouvolan) yhteistyöllä.

Kiitotie on nyt otettu käyttöön kunnostettuna. Kansainvälisesti hyväksytyt mittarilähestymismenetelmät antavat vielä odottaa itseään jonkin aikaa. Lähestymisektoreita on vielä madallettava, jonka jälkeen menetelmät voidaan laatia. Sotilaslentotoiminnassa käytetään erilaista riskianalyysia ja riskien hallintaa, joten siihen puutteet eivät vaikuta.

 

www.kouvolansanomat.fi/uutiset

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aamulehdessä on viime aikoina kirjoitettu useaan otteeseen Tampereen seutukunnan kehittämisestä ja siihen kuuluvista oikoradasta, logistiikkakeskuksesta ja Pirkkalan lentokentän toisesta kiitotiestä.

 

Mietin tässä vain, että jos Pirkkalaan tulisi toinen kiitotie, mihin se tulisi ja minkä suuntaisena? Onko sitä ylipäätään edes mietitty vielä? Koko iso kokonaisuus on toki vielä ajatuksen asteella mutta palasia luulisi jo suunnitellun edes jonkin verran.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Mietin tässä vain, että jos Pirkkalaan tulisi toinen kiitotie, mihin se tulisi ja minkä suuntaisena? Onko sitä ylipäätään edes mietitty vielä? Koko iso kokonaisuus on toki vielä ajatuksen asteella mutta palasia luulisi jo suunnitellun edes jonkin verran.

 

Spekulaatio on aina kivaa  ;D

Ainoa IMHO järkevä ratkaisu olisi poikittaiskiitotie länsipäähän. Lennoston puolelle ei ainakaan saa mitenkään samansuuntaista nykyisen kanssa ja tuskinpa toisellekaan puolelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spekulaatio on aina kivaa  ;D

Ainoa IMHO järkevä ratkaisu olisi poikittaiskiitotie länsipäähän. Lennoston puolelle ei ainakaan saa mitenkään samansuuntaista nykyisen kanssa ja tuskinpa toisellekaan puolelle.

 

Itse taas mietin nykyisen kanssa samansuuntaista nykyisen pohjoispuolelle. Peltoahan siinä taitaa enimmäkseen olla koko kiitotien mitalta. Ei kai risteävää olisi muutenkaan kannattavaa rakentaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pirkkalan lentokentän toisesta kiitotiestä.

Mihin sellaista tarvittaisiin, ainakaan muutaman kymmenen vuoden tähtäimellä ???. TMP= 0.7m matk./vuosi, LGW=35.3m matk./vuosi. Molemmissa yksi kiitotie. Ei mene minun jakeluun tuo yhtälö :-[, ainakaan kiitotien tarve tuosta päätellen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Masterplaanaisivat vaan sen rullaustien koko baanan mittaiseksi ja tekisivät highspeed exitit jos kerran kiitotiekapasiteettia halutaan lisää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Masterplaanaisivat vaan sen rullaustien koko baanan mittaiseksi ja tekisivät highspeed exitit jos kerran kiitotiekapasiteettia halutaan lisää.

 

Sen luulisi kyllä riittävän pahimpaan tarpeeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi muuten Helsinki-Vantaalla on 3 kiitotietä? Tosin tais olla alunperinkin huono idea rakentaa 1 ja 2 kiitotiet risteäviksi..

 

Siihen aikaan kun se rakennettiin, lentokoneiden suurimmat sivutuulikomponentit oli pienempiä, kuin nykyään ja kyllä nykyisinkin siellä esiintyy tuulia, jotka etenkin yhdessä liukkauden kanssa haittaisivat tai jopa ajoittain estäisivät liikennettä jos poikkikiitotietä ei olisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavian tiedote:

 

29.09.2008 Finavian lentoasemien ravintola- ja myymäläpalveluita kehitetään

 

Finavia kehittää lentoasemiensa myyntipisteisiin palvelukonseptin, jolla varmistetaan matkustajille laadukas ja yhtenäinen ravintola- ja myymälätarjonta. Uuden myyntipisteketjun keskeinen tavoite on yhtenäinen asiakaslupaus: Lähdön Glamourin Tunnelma.

 

Asiakaslupaus pitää sisällään kattavan aukiolon ja tasalaatuiset perustuotteet kuten tuore kahvi, erikoiskahvit sekä tasokkaat suolaiset ja makeat kahvileivät. Jokaisesta myyntipisteestä löytyy yhtenäisen valikoiman lisäksi paikallisia herkkuja ja tuliaistuotteita.

 

Myyntipisteet koostuvat erilaisista kahvila- ja myymäläpalveluista lentoasemien asiakaskysynnän mukaan. Myyntipisteet ovat auki lentojen lähtöaikojen mukaan, eli käytännössä aina kun lentoasemalla on matkustajia.

 

Yrittäjävetoiset myyntipisteet toimivat franchising-periaatteella. Suurimmille lentoasemille avataan erillinen oma ketjun myymälä. Myymälöistä löytyvät samat kansainväliset merkkituotteet, joita on Helsinki-Vantaan lentoaseman Duty Free -myymälöissä. Ensimmäinen myymälä avattiin Oulun lentoasemalle viime viikolla.

 

Turun lentoaseman myyntipisteestä tulee Finavian itse operoima tuotekehitysyksikkö, joka vastaa konseptien kehittämisestä ja testauksesta ennen käyttöönottoa muilla lentoasemilla. Turun lentoaseman myyntipiste aukeaa helmikuussa 2009.

 

Vuoden 2009 aikana avataan lisäksi sekä Kuusamon että Vaasan lentoasemien Café & Shop.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

yhtenäinen asiakaslupaus: Lähdön Glamourin Tunnelma.

Mitä h....tin glamouria noissa lähdöissä on, kun riisutaan hikisiä kenkiä ja auotaan tahmaantuneita vöitä turvatarkastuksessa(ja sitten taas päällepano hässäkkä). Ja yhtenäisyyttäkään ei löydy, samat vaatteet päällä toiset piippaa ja toiset ei, aina koitan onneani ennen kuin strippaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään