Jari Tanskanen

Lentoasemauutisia - Suomen lentoasemat

657 viestiä aiheessa

Tampere, Nokia, Pirkkala, Orivesi, Vesilahti, Lempäälä, Kangasala ja Ylöjärvi ovat valmiita maksamaan Tampere-Pirkkalan lentokentän kakkosterminaalin kunnostuksesta. Finnavian arvion mukaan kunnostus maksaa 3,3 miljoonaa euroa. Suunnitelman mukaan kulut jaettaisiin tasan kuntien, valtion ja Finnavian kesken. Työstä on neuvoteltu Finavia Oyj:n johdolla. Finavia Oyj:n, Ely-keskuksen kanssa. Osapulet ovat sopineet, että kakkosterminaali kunnostetaan ja laajennetaan ensi vaiheessa vastaamaan kansainvälisten matkustajien minimivaatimuksia.

 

aamulehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavia on lentoyhtiöiden kanssa tänään käymissään konsultaatioissa kertonut aikovansa jatkaa lentoasema- ja lennonvarmistusmaksuja sekä turvamaksujen alennuksia kaupalliselle siviililentoliikenteelle. Määräaikainen alennuskausi alkoi 1.9.2009 ja jatkuu vuoden 2011 loppuun. Vuositasolla tämä tarkoittaa 20 miljoonaa euroa alennusta ja koko alennuskautena 1.9.2009–31.12.2011 yhteensä 47 miljoonaa euroa hinnanalennusta.

 

Alennuspolitiikalla halutaan osaltaan parantaa lentoliikenteen toimintaedellytyksiä, erityisesti haasteellisessa tilanteessa olevaa kotimaan liikennettä.

 

finavia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksi Hello Cafen kahvila-ravintolaa ja yksi Hello Shop duty free -myymälä avasivat ovensa Rovaniemen lentoasemalla keskiviikkona 15.9. Lentoaseman yläkerrassa, ennen turvatarkastusta sijaitseva Hello Cafe palvelee kaikkia lentoasemalla asioivia. Toinen Hello Cafe -myyntipiste sekä Hello Shop duty free- myymälä sijaitsevat turvatarkastuksen jälkeen lähtöporttialueella ja ne palvelevat ainoastaan lähteviä lentomatkustajia.

 

finavia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan tänne lentoasemauutisiin, koska en haulla löytänyt sitä ketjua, jossa tämä RTG:n lakonuhka on ollut:

 

 

Kotimaan lentomatkatavaroiden käsittelyä uhkaava lakko yritetään ratkaista vielä tänä iltana.

 

Ilmailualan Unionin (IAU) sekä kenttien maapalveluista vastaavan RTG Ground Handlingin on määrä jättää vastauksensa valtakunnansovittelija Esa Lonkan sovintoesitykseen iltayhdeksältä.

 

Mikäli sopua ei synny, IAU:n lakko pysäyttää torstaina iltapäivällä matkatavaroiden käsittelyn useilla sisämaan lentokentillä ja ilmeisesti osin myös Helsinki-Vantaan kentällä.

 

 

EDIT: Kotimaan lentomatkatavaroiden käsittelyä uhkaava lakko alkaa ylihuomenna.

 

Työnantaja eli kenttien maapalveluista vastaavan RTG Ground Handling on juuri hylännyt valtakunnansovittelija Esa Lonkan tekemän sovintoesityksen.

 

hesari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

EDIT: Kotimaan lentomatkatavaroiden käsittelyä uhkaava lakko alkaa ylihuomenna.

 

Työnantaja eli kenttien maapalveluista vastaavan RTG Ground Handling on juuri hylännyt valtakunnansovittelija Esa Lonkan tekemän sovintoesityksen.

 

hesari

 

Finavia haluaa huolehtia etenkin maakuntien lentoasemien elinkelpoisuudesta. Tämä edellyttää lentoasemille monipuolisia työtehtäviä, joilla ylläpidetään maapalveluita lentoasemilla.

Valtakunnansovittelijalta saatu ehdotus ei tue Finavian pyrkimyksiä turvata maakuntien lentoasemien toiminnot ja siksi Finavia ei voi hyväksyä ehdotusta. Finavia toivoo neuvottelujen jatkuvan ja odottaa sovittelijalta uutta sovintoesitystä, joka mahdollistaa maakuntalentoasemien välttämättömien palveluiden ylläpitämisen, lentoyhteyksien turvaamiseksi.

 

finavia

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

RTGn lakko on päättynyt, Työriidan osapuolet ovat hyväksyneet valtakunnansovittelija Esa Lonkan ehdotuksen ja lakko päättyy välittömästi.

 

finavia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuorolistasotku jätti Jyväskylän lentokentän

tyhjilleen työntekijöistä

 

Turun Sanomat 10.10 2010 18:52:03

 

Helsingistä Jyväskylään matkannut Finnairin lento joutui sunnuntaina kiertelemään taivaalla ylimääräisiä kierroksia, sillä koneen valmistautuessa laskuun kävi ilmi, ettei kentällä ollut lainkaan henkilökuntaa vastaanottamassa konetta. Helsingistä viideltä lähteneen lennon kapteeni ilmoitti matkustajille, ettei kone laskeudu turvallisuussyistä, ennen kuin kentälle saadaan väkeä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistää vaan miettimään että on työmoraali aika korkealla kun tiedetään että kone(ita) on kuitenkin vielä tulossa mutta siitä huolimatta lähdetään kentältä pois vaikka seuraava miehitys ei ole vielä saapunut kun kerran työvuorolistassa lukee niin.

 

Ja sitten vielä ihmetellään miksi ammattiyhdistyksiä vihataan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tampere, Nokia, Pirkkala, Orivesi, Vesilahti, Lempäälä, Kangasala ja Ylöjärvi ovat valmiita maksamaan Tampere-Pirkkalan lentokentän kakkosterminaalin kunnostuksesta. Finnavian arvion mukaan kunnostus maksaa 3,3 miljoonaa euroa. Suunnitelman mukaan kulut jaettaisiin tasan kuntien, valtion ja Finnavian kesken. Työstä on neuvoteltu Finavia Oyj:n johdolla. Finavia Oyj:n, Ely-keskuksen kanssa. Osapulet ovat sopineet, että kakkosterminaali kunnostetaan ja laajennetaan ensi vaiheessa vastaamaan kansainvälisten matkustajien minimivaatimuksia.

 

aamulehti

 

Mainio Puheenaihe-teemajuttu päivän Aamulehdessä:

 

"Yksityisen rahan puutteessa hanke pitää toteuttaa kuntien ja yritysten yhteisponnistuksella tai puhtaasti Tampereen ja Pirkanmaan veronmaksajien kustannuksella.

 

Jatkotavoite olisi liiketoiminnan myyminen yksityiselle yritykselle. Malleja voi hakea aika läheltä, esimerkiksi Ruotsin Skavstasta ja Norjan Ryggestä.

 

Voisihan homma pyöriä niinkin, että kentän kupeessa kilpailisivat osin keskenäänkin ilmailulaitos Finavian ykkösterminaali ja yksityisesti omistettu halpalentojen kakkosterminaali."

 

http://www.aamulehti.fi/teema/puheenaihe/ei-kannata-odottaa-apua-lentokentan-kunnostukseen-tehdaan-se-itse/193435

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistää vaan miettimään että on työmoraali aika korkealla kun tiedetään että kone(ita) on kuitenkin vielä tulossa mutta siitä huolimatta lähdetään kentältä pois vaikka seuraava miehitys ei ole vielä saapunut kun kerran työvuorolistassa lukee niin.

 

Ja sitten vielä ihmetellään miksi ammattiyhdistyksiä vihataan.

 

HUHUpuheiden mukaan tässä saattaisi olla takana vuorosuunnittelu-uudistuksen ongelma. Eli kun vuorosuunnittelua ei tehdä paikan päällä, saattaa tällaisia aukkoja jäädä listoihin (ainakin uudistuksen alkuvaiheessa). Ja kun työntekijät kokevat tehdyt uudistukset riittävän epämieluisiksi, alkaa joustovara työnantajan suuntaan vähenemään, ja lopulta se loppuu.

 

Ja joskus sitä suunnittelee elämänsä listojen mukaan, ja joutuu esimerkiksi lähteä hakemaan lapsia hoidosta heti kun työvuoro loppuu. Eli asia ei ole näin mustavalkoinen.

 

Mihin Petteri vedät rajan, kuinka pitkäksi aikaa pitäisi jäädä kentälle odottamaan? Ja kuinka monta kertaa? Kun joustoa löytyy riittävästi, alkaa työnantaja käyttämään joustuoa hyväkseen normaalitilanteissa. Siksi on ammattiyhdistys, joka vetää joustolle rajat.

 

Korostan vielä kommenttini Juväskylän tapaukseen perustuvan huhuihin, enkä tiedä asiasta oikeasti mitään. Kommentti on yleisesti suunnattu Petterin kommenttiin vasta-argumentiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kun työntekijät kokevat tehdyt uudistukset riittävän epämieluisiksi, alkaa joustovara työnantajan suuntaan vähenemään, ja lopulta se loppuu.

 

Mainio esimerkki, kallista lystiä vaan mutta sitä saa mitä tilaa.  :thmbup:

 

Lisää vaan näitä ja paljon julkisuutta niin ehkä joku tajuaa esim. sen ettei säätä voikaan ennustaa se anturi jonka päälle on juuri pudonnut lumihiutale.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tampere-Pirkkalan lentokentän paloasemasta suunnitellaan rauhanturvaajien terminaalia. Aluepelastuslaitos on sanonut irti vuokrasopimuksen vuodenvaihteesta alkaen. Tilapalvelut on neuvotellut rakennuksen ja alueen vuokraamisesta maavoimien materiaalilaitokselle. Paloasemaa käytettäisiin jatkossa ulkomaisten rauhanturva- ja avustusoperaatioiden terminaalina.

 

yle/tampere

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavian lentoasemilla voi tutustua turvatarkastuksen vaiheisiin uuden animaation avulla. Animaatio näkyy lentoasemilla turvatarkastuspisteillä sekä Finavian internet-sivuilla. Finavia pyrkii tehostamaan turvatarkastusta muun muassa ohjeistamalla matkustajia mahdollisimman hyvin etukäteen.

 

– Uuden animaation avulla matkustajat voivat perehtyä jo etukäteen turvatarkastuksen vaiheisiin ja näin toimien sujuvoittaa turvatarkastusta, sanoo Finavian turva-asiantuntija Jari Amnell. Päähenkilöinä animaatiossa ovat lentomatkustajat Kati ja Kalle sekä turvatarkastaja Solveig. Animaation on toteuttanut Frame Graphics Oy.

 

finavia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokkola-Pietarsaaren lentoasema täyttää 50 vuotta  1.11.2010. Jotta jokaisen Suomen talousalueen teollinen rakenne olisi mahdollinen, talousalueen elinkeinorakenteen tulee olla yhteydessä reaaliaikaisesti globaaliin verkkoon. Tähän perustuu Finavian 25 lentoaseman verkostoperiaate, jonka yksi osa on Kokkola-Pietarsaaren lentoasema.

 

finavia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LVM:n tiedote:

 

 

Lentoliikenteen valvontamaksu nostetaan yhteen euroon

 

11.11.2010 14.01

Liikenne

 

Lentoliikenteen valvontamaksu on nousemassa 0,80 eurosta yhteen euroon. Maksua korotetaan, koska valvontamaksun tuotto ei kata valvontatehtävien aiheuttamia kustannuksia. Taustalla on lentoliikenteen matkustajamäärien voimakas vähentyminen ja kustannusten nousu.

 

Hallitus esitti lain vahvistamista 11. marraskuuta 2010. Tasavallan presidentin on tarkoitus hyväksyä laki perjantaina.

 

Valvontamaksu peritään jokaisesta vähintään kaksivuotiaasta lentomatkustajasta. Maksu peritään vain kun aseman matkustajamääristä kertynyt summa ylittää 20 000 euroa. Valvontamaksun perimisestä vastaa ilmailuviranomainen, Liikenteen turvallisuusvirasto ja maksuvelvollinen on lentoaseman pitäjä.

 

Suomessa lähes koko lentoasemaverkosta vastaavan Finavian vuosimaksu kasvaa 1 560 000 euroa nykyiseen valvontamaksuun verrattuna. Lentoaseman pitäjä voi ratkaista, siirtääkö se maksun 20 sentin korotuksen matkustajilta lentoyhtiöiden kautta perittäviin asiakasmaksuihin.

 

Vuoden 2011 arvio lentoliikenteen valvontamaksukertymästä perustuu vuoden 2010 arvioon kotimaan ja kansainvälisen liikenteen kehityksestä. Vuonna 2011 arvioidaan matkustajamäärien kasvavan 2 prosenttia, mikä tarkoittaisi 7 800 000 matkustajaa.

 

Korotuksen on tarkoitus tulla voimaan 1. tammikuuta 2011.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän viikon alussa sain havaita Lappeenrannan lentoaseman siirtyneen suurlentoasemien joukkoon, sillä lentoasemaa vastapäätä, Lentokentäntien toiselle puolelle on avattu muinoisen TVH:n varikon kohdalle parkkialue P2. Molemmin puolin tietä on pystytetty isot P1-P2-opastaulut hintatietoineen, P1 taisi olla 42€/vko ja P2 33 €/vko luokkaa. Enää puuttuu ledeillä toteutettu vilkkuva TILAA-teksti (tietysti myös venäjäksi)...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän perusteella lentokonebongareilla kuvattavaa riittää:

 

Yle: Lappeenrannan lentokentälle avautuu lentokoneiden huoltohalli

 

Toimintansa aloittaa koneiden huoltoja tekevä ALMT-yhtiö. Sopimus hallin vuokrauksesta allekirjoitettiin tänään. ALMT-yhtiö suunnittelee laajentavansa toimintaansa Lappeenrannassa nopeasti.

 

Aluksi yhtiö vuokraa kentältä hallin, jossa voidaan yövyttää vierailevia koneita. Varsinainen lentokoneiden huoltotoiminta alkaa ensi kesään mennessä.

 

- Toukokuun alkuun mennessä pitäisi olla jo pienimuotoista huoltotoimintaa. Tarkoitus on, että kesän loppuun mennessä kasvatettaisiin huoltotoimintaa isompiin koneisiin, kertoo ALMT-yhtiön toimitusjohtaja Markku Rochier.

 

Rochier uskoo, että toiminta Lappeenrannassa saadaan laajennettua muutamassa vuodessa merkittävämmäksi kuin yhtiön huoltotoiminta Helsinki-Vantaan lentokentällä.

 

- Alkuvaiheessa painotetaan pienempään kalustoon, mikä tarkoittaa liikelentokoneiden huoltoa. Kun tämä saadaan käyntiin, niin mikään ei estä laajentamasta reitti- ja charterkoneiden teknisten palveluiden tuottamiseen, Rochier uskoo.

 

Kasvua näkyy jo lähitulevaisuudessa.

 

- Neuvottelut liikelentopalveluiden tarjoamisesta itävaltalaisen VistaJet-lentoyhtiön kanssa ovat jo käynnissä, Rochier sanoo.

 

Rochier näkee, että Suomen lentoliikennemarkkinoiden tulevaisuus on Venäjässä. Eurooppalaiset lentoyhtiöt ovat kiinnostuneita Lappeenrannasta sen otollisen sijainnin vuoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän päivän Etelä-Saimaa ja torstain 18.11 Kouvolan sanomat kertovat:

 

Utista kansainvälinen siviilikenttä

 

Utin lentokentällä otetaan käyttöön kaikki kansainväliset normit täyttävät siviili-ilmailun mittarimenetelmät 16. joulukuuta. Uusi järjestelmä antaa valmiudet käyttää kenttää myös huonolla kelillä mihin vuorokauden aikaan tahansa. Tähän asti siviilikoneet ovat voineet laskeutua kentälle aistihavaintojen varassa.

 

Mittarimenetelmät mahdollistavat myös uuden lentobisneksen, kuten rahti- ja henkilöliikenteen aloittamisen Utissa.

 

http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2010/11/18/Utin+lentokent%C3%A4n+siviilik%C3%A4ytt%C3%B6+helpottuu/20101382/4

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän päivän Etelä-Saimaa ja torstain 18.11 Kouvolan sanomat kertovat:

 

Utista kansainvälinen siviilikenttä

 

Utin lentokentällä otetaan käyttöön kaikki kansainväliset normit täyttävät siviili-ilmailun mittarimenetelmät 16. joulukuuta. Uusi järjestelmä antaa valmiudet käyttää kenttää myös huonolla kelillä mihin vuorokauden aikaan tahansa. Tähän asti siviilikoneet ovat voineet laskeutua kentälle aistihavaintojen varassa.

 

Mittarimenetelmät mahdollistavat myös uuden lentobisneksen, kuten rahti- ja henkilöliikenteen aloittamisen Utissa.

 

http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2010/11/18/Utin+lentokent%C3%A4n+siviilik%C3%A4ytt%C3%B6+helpottuu/20101382/4

 

 

 

Hmm. Oikein kansainväliset normit? 

Mitähän mittareita sinne tuotaan?  Alkometri nyt ainakin. 

Lisäksi Finavian automaattisääjärjestelmä ilmeisesti poistetaan koska se ei ole vähimmässäkään määrin kansainvälisiä normeja täyttävä. Hyvä jos kotimaisia.

Jännityksellä odotamme, mitä muuta kansainvälistä tulemme näkemään.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkometripalvelut Finavia on ulkoistanut pitkäaikaisilla kestosopimuksilla tuolla alalla pitkän kokemuksen omaavalle ammattilaistaholle.

 

Mitä tulee tuohon Kouvolan Sanomien ja Etelä-Saimaan uutisointiin, minusta se on varsin hyvällä ja lupakirjattomalle lukijalle ymmärrettävällä tavalla tehty, uutislehtiä kun ovat.

 

Miltähän tämä olisi näyttänyt maakuntalehtien sivuilla:

 

Joulukuun 18. päivä 2010 Utin lentoasemalla otetaan käyttöön seuraavat lähestymismenetelmät:

RNAV (GNSS) Rwy 07, VOR RWY 07, ILS z or LOC z RWY 25, ILS y or LOC y RWY 25, RNAV (GNSS) RWY 25 ja VOR RWY 25. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pirkanmaan kansanedustajat ja elinkeinoelämän edustajat neuvottelevat tänään Finavian johdon kanssa Tampere-Pirkkalan lentokentän laajennuksesta. Tavoitteena on vahvistaa lentokentän toimintaa ja löytää keinoja kakkosterminaalin uudistamiseksi.

Kansanedustajat, maakuntaliitto, Tampereen kaupunki sekä elinkeino- ja kehitysyhtiö Tredea tapaavat Finavian johdon aamun aikana Helsingissä eduskuntatalolla.

 

yle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lisäksi Finavian automaattisääjärjestelmä ilmeisesti poistetaan koska se ei ole vähimmässäkään määrin kansainvälisiä normeja täyttävä. Hyvä jos kotimaisia.

 

Peter

 

Utissa ei kyseistä automaattisää(havainto)järjestelmää ole, vaan säähavainnon suorittaa TWR:n aukioloaikana tähän tehtävään koulutuksen saanut henkilö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään