Jari Tanskanen

Lentoasemauutisia - Suomen lentoasemat

657 viestiä aiheessa

Finavian tiedote:

 

 

27.2.2012

Finavian lentoasemien ilmastopäästöt syyniin - Lapin lentoasemat etunenässä

 

Lentoasemien toiminnasta aiheutuvia hiilipäästöjä pyritään vähentämään entistä määrätietoisemmin.

 

Finavia osallistuu kansainväliseen lentoasemien hiilipäästöjen arvioimiseen ja vähentämiseen keskittyvään ohjelmaan, jonka yhteydessä Lapissa toimivien lentoasemien (Lapland Airports) aiheuttamat hiilipäästöt on laskettu nyt ensimmäisen kerran. Päästöt vähentyivät vuonna 2010 edellisvuosiin verrattuna.

 

Lapin lentoasemille ACI:n ympäristösertifikaatti

 

Finavia ylläpitää Lapissa kuutta lentoasemaa – Ivalo, Enontekiö, Kittilä, Rovaniemi, Kuusamo ja Kemi. Näille lentoasemille on myönnetty helmikuussa 2012 kansainvälisen ACI-järjestön (Airports Council International) myöntämä ympäristösertifikaatti, joka on osa lentoasemien hiilipäästöjen hallintaan kehitettyä kansainvälistä ohjelmaa.

 

”Lentoliikenteen ilmastovaikutukset ovat kokonaisuutenaan yleisesti luultua pienemmät. Lentoliikenne aiheuttaa maailmanlaajuisesti noin 2 prosenttia ihmisen aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä. Lentoasemien osuus tästä määrästä on pieni, mutta osana koko lentoalan yhteistyötä Finavia on sitoutunut siihen, että pyrimme entisestään vähentämään myös oman toimintamme ympäristövaikutuksia”, sanoo ympäristöjohtaja Mikko Viinikainen Finaviasta.

 

Lapin lentoasemat saavuttivat ACI:n laatimassa neliportaisessa ohjelmassa tason 2. Kakkostasolla lentoaseman päästöjä vähennetään todennetusti. Lapin lentoasemien päästöt vähentyivät vuonna 2010 edellisvuosiin verrattuna noin kuuden tankkiautorekan sisältämän polttoainemäärän päästöjen verran.

 

”Finavia haluaa tukea osaltaan Lapin matkailun edistämistä kehittämällä toimivia ja ympäristöystävällisiä lentoasemapalveluita. Kotimaassa Lapin ja pääkaupunkiseudun välillä matkustettaessa lentäminen joukkoliikennemuotona tarjoaa järkevän matkustusvaihtoehdon myös ympäristön kannalta. Kotimaan liikenteessä potkuriturbiinikoneilla polttoaineen kulutus on 2,5-3 litraa sadan kilometrin matkalla per henkilö täydessä koneessa. Kun matkustamista tarkastellaan kokonaisuutena ja huomioidaan turvallisuus, aika, ympäristö ja väylät, on kestävää jättää auto kotiin myös näin hiihtolomakaudella”, Viinikainen toteaa.

 

ACI:n sertifiointiohjelmassa on osoitettava vuosittaista kehitystä, joten päästöjen seuraaminen ja pienentäminen jatkuu lentoasemilla myös tulevina vuosina. Myös Finavian energiapolitiikka edellyttää jatkuvaa energiatehokkuuden parantamista sekä päästöjen vähentämistä. ACI:n ohjelma lanseerattiin vuonna 2009. Siitä lähtien ohjelmaan liittyneet lentoasemat ovat vähentäneet yli miljoona tonnia hiilidioksidipäästöjä.

 

Finavia kehittää ja ylläpitää Suomessa 25 lentoasemaa ja koko maan kattavaa lennonvarmistusjärjestelmää. Lentoliikenteelle tarjoamiensa palveluiden ansiosta Finavia luo edellytykset sujuvalle ja kustannustehokkaalle lentoliikenteelle.

 

Lisää tietoa Finavian ympäristötyöstä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kilpailuvirasto teki iskun Lappeenrannan lentoasemalle tänään päivällä.

 

Kilpailuvirasto teki tänään näyttävän yllätystarkastuksen Lappeenrannan lentokentälle. Tarkastus koskee lentokenttää ylläpitävän valtiollisen Finavian ja sen tytäryhtiön Airpron toimintaa.

 

Lappeenrannan lentokentällä toiminut Lappeenranta International Airport (LIA) on syyttänyt julkisuudessa Finaviaa toimintansa vaikeuttamisesta ja kilpailun rajoittamisesta.

 

Lähde: esaimaa.fi

 

Linkkiä uutiseen: http://www.esaimaa.fi/Online/2012/03/21/Kilpailuvirasto+teki+iskun+Lappeenrannan+lentokent%C3%A4lle/2012113140700/4

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kilpailuvirasto teki iskun Lappeenrannan lentoasemalle tänään päivällä.

 

Linkkiä uutiseen: http://www.esaimaa.fi/Online/2012/03/21/Kilpailuvirasto+teki+iskun+Lappeenrannan+lentokent%C3%A4lle/2012113140700/4

 

Airprolla ollut ongelmia rekrytoida kilpailijalta lähtöselvitysvirkailijoita....

 

http://www.yle.fi/alueet/etela-karjala/2012/03/lentoaseman_lahtoselvityksen_vaki_viela_palkkaamatta_3350376.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turun lentoaseman jatko vaatii hallituksen erikoisluvan

 

Turun lentoaseman vieressä sijaitseva Natura-alue on vaurioitunut niin pahoin, että lentokentän toiminnan jatkaminen ei onnistu enää tavallisella ympäristöluvalla. Aseman tulevaisuuden saa ratkaistavakseen valtioneuvosto. Lentoaseman ojitus kuivattaa kentän vieressä sijaitsevaa Pomponrahkan suota, joka on on jo aiemmin kuivunut vanhojen vedenottamoiden vaikutuksesta. Jopa Natura-alueen eräänä pääperusteena pidetty sammallaji, kiiltosirppisammal, on tuhoutunut alueelta tyystin.

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/342626/Turun+lentoaseman+jatko+vaatii+hallituksen+erikoisluvan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turun lentoaseman jatko vaatii hallituksen erikoisluvan

 

Turun lentoaseman vieressä sijaitseva Natura-alue on vaurioitunut niin pahoin, että lentokentän toiminnan jatkaminen ei onnistu enää tavallisella ympäristöluvalla. Aseman tulevaisuuden saa ratkaistavakseen valtioneuvosto. Lentoaseman ojitus kuivattaa kentän vieressä sijaitsevaa Pomponrahkan suota, joka on on jo aiemmin kuivunut vanhojen vedenottamoiden vaikutuksesta. Jopa Natura-alueen eräänä pääperusteena pidetty sammallaji, kiiltosirppisammal, on tuhoutunut alueelta tyystin.

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/342626/Turun+lentoaseman+jatko+vaatii+hallituksen+erikoisluvan

 

Ilman muuta Turun lentoasema pitää sulkea ja keskitytään sammalten suojelemiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norwegian aloittaa reittilennot Oulusta Las Palmasiin :

 

Oulu – Las Palmas eff 31OCT12

DY2859 OUL0545 – 1025LPA 73H 3

DY2858 LPA2000 – 0455+1OUL 73H 2

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oulu – Las Palmas eff 31OCT12

DY2859 OUL0545 – 1025LPA 73H 3

DY2858 LPA2000 – 0455+1OUL 73H 2

 

Onpas julma aikataulu etenkin operoivan miehistön kannalta. Kiinnostaa kovasti se, että miten meinaavat ton miehittää. Ilmeisesti jonkinmaalainen (virolainen?) miehistö yöpyy Palmasissa esim. Helsingin lennolta ja sitten operoi ton roundtripin yhtenä shiftinä, nukkuvat taas pari päivää ja lentävät takas baseen.

 

Tosta kyllä alkaa tulla mukavia ideoita mieleen, sais tehtyä mielenkiintoisen päivän reissun Palmasiin kun lentäs aamulla mestoille vaikka stadista ja sitten tolla yötä myöten takas paskakaapunniin... :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti jonkinmaalainen (virolainen?) miehistö yöpyy Palmasissa esim. Helsingin lennolta ja sitten operoi ton roundtripin yhtenä shiftinä, nukkuvat taas pari päivää ja lentävät takas baseen.

 

 

 

Lentääkö Norwegian HEL-LPA ???

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentää. Taas alkaa 3.10.2012 rotaatiot pyörimään.

 

Minkäs keikan kone mahtaa päivällä tehdä? Vai Helsingissäkö se käy?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä lie, en tiedä norskin koneiden pyörityksestä mitään sen tarkemmin. Petteri se innokkaana näyttää niitä seuraavan.  :laugh:

 

Aika kovia ajatuksia jos jossain marsuhäkissä käy Palmasissa ja takaisin:  :o

 

Tosta kyllä alkaa tulla mukavia ideoita mieleen, sais tehtyä mielenkiintoisen päivän reissun Palmasiin kun lentäs aamulla mestoille vaikka stadista ja sitten tolla yötä myöten takas paskakaapunniin... :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä lie, en tiedä norskin koneiden pyörityksestä mitään sen tarkemmin. Petteri se innokkaana näyttää niitä seuraavan.  :laugh:

 

Aika kovia ajatuksia jos jossain marsuhäkissä käy Palmasissa ja takaisin:  :o

 

 

Ei taida sama kone ollakaan, joka aamulla menee Oulusta Palmasiin ja illalla tulee takaisin - eihän se edestakaista matkaa ainakaan Pohjoismaihin ehdi siinä välissä tekemään :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taida sama kone ollakaan, joka aamulla menee Oulusta Palmasiin ja illalla tulee takaisin - eihän se edestakaista matkaa ainakaan Pohjoismaihin ehdi siinä välissä tekemään :-[

 

Kone on sama joka legit heittää, koska se kone lähtee tiistaina Palmasista, saapuu ke yöllä Ouluun ja lähtee hetimiten takaisin, sitä nuo 2 ja 3 siinä aikataulussa tarkoittavat. On vaan hämäävästi ekana OUL-LPA ja sitten LPA-OUL.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas julma aikataulu etenkin operoivan miehistön kannalta. Kiinnostaa kovasti se, että miten meinaavat ton miehittää. Ilmeisesti jonkinmaalainen (virolainen?) miehistö yöpyy Palmasissa esim. Helsingin lennolta ja sitten operoi ton roundtripin yhtenä shiftinä, nukkuvat taas pari päivää ja lentävät takas baseen.

 

Norwegian perustaa basen Las Palmasiin ensi talveksi, joten ilmeisesti miehistö operoi koko talven Gran Canarialta käsin. Norwegianin lentojen määrä Las Palmasiin on talvella itse asiassa jopa aika vaikuttava:

 

Oslo: 8 x vko

Kööpenhamina: 5 x vko

Tukholma: 4 x vko

Helsinki: 3 x vko

Bergen, Stavanger, Torp, Trondheim: 2 x vko

Billund, Bodö, Göteborg, Harstad/Narvik, Haugesund, Karlstad, Malmö, Oulu, Rygge, Tromssa, Uumaja, Ålborg, Ålesund: 1 x vko

 

Yhteensä siis peräti 41 lentoa pohjoismaihin viikossa!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norwegian aloittaa reittilennot Oulusta Las Palmasiin :

 

Oulu – Las Palmas eff 31OCT12

DY2859 OUL0545 – 1025LPA 73H 3

DY2858 LPA2000 – 0455+1OUL 73H 2

 

 

 

 

Kone norjalainen. 2000 alkuiset Norjan lentonumeroita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taida sama kone ollakaan, joka aamulla menee Oulusta Palmasiin ja illalla tulee takaisin - eihän se edestakaista matkaa ainakaan Pohjoismaihin ehdi siinä välissä tekemään :-[

 

Kone on sama joka legit heittää, koska se kone lähtee tiistaina Palmasista, saapuu ke yöllä Ouluun ja lähtee hetimiten takaisin, sitä nuo 2 ja 3 siinä aikataulussa tarkoittavat. On vaan hämäävästi ekana OUL-LPA ja sitten LPA-OUL.

 

Juu, hämäsi minut ainakin -- eihän se samana päivänä takaisin Ouluun tule kun menee Palmasiin, kun ei reittiä sentään joka päivä lennetä  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole kehdannut kaikkia paikkoja penkoa ja kysyn nyt. Olen nimittäin kuullut huhuja että Savonlinna-Helsinki lennot loppuisivat. Onko tämä totta? Toivon ettei ole.  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole kehdannut kaikkia paikkoja penkoa ja kysyn nyt. Olen nimittäin kuullut huhuja että Savonlinna-Helsinki lennot loppuisivat. Onko tämä totta? Toivon ettei ole.  ???

 

2013 loppuun asti on sopimus voimassa, mutta FlyBe:n lentojen hoitaminen on ollut todella surkeaa välillä. En ihmettele yhtään jos loppuisivat, kun FlyBe ei halua matkustajia reiteillä, kun jatkuvasti saa pelätä perutaanko vuoro, mihin on menossa. Ei sellaisella tyylillä voi saada matkustajia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavian tiedote:

 

30.7.2012

Kokkola-Pietarsaaren kesäremontti on valmis

 

Finavian Kokkola-Pietarsaaren lentoaseman laajat kunnostustyöt saatiin päätökseen viime viikolla. Reittilennot starttasivat kentältä kesätauon jälkeen lauantaina.

 

Lentoaseman liikennealueet saivat kesän kiitotieremontissa uuden asfalttipäällysteen. Päällystetty ala on yhteensä 25 hehtaaria. Samalla uudistettiin kiitotievalojärjestelmän kaapeleita ja vaihdettiin valaisimia.

 

Lentoaseman matkatavarakuljetin huollettiin kesän aikana, samoin terminaalin ilmastointijärjestelmä. Pysäköintialueella olevia merkintöjä saatiin näkyvämmiksi maalausurakan myötä.

 

Kokkola-Pietarsaaren lentoasemalta operoivat Flybe Helsinkiin sekä Blue1 Tukholmaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/395888/Turkulaisnainen+sai+kaasuaseen+mukaan+lennolle+neljasti

 

Turkulaisnainen matkusti neljällä eri lennolla kyynelkaasua sisältävä sumutin käsilaukussaan. Kaasusumutin kulki kaikilla kerroilla läpivalaisun läpi, mutta sitä ei huomattu sen enempää Turun kuin Brysselinkään lentokentän turvatarkastuksissa.

 

Finavia Oyj ei kiistä tapauksia. Suomen lentokenttien turvatarkastuksista vastaavasta Finaviasta myönnetään, että lentoasemien tiukat turvatarkastukset vuotavat. Lentokoneiden matkustamoihin pääsee Suomen kentiltä esineitä, jotka kansainvälisissä sopimuksissa on määritelty riskiksi lentoturvallisuudelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavian tiedote 9.10.2012:

 

Matkustajamäärät laskivat Finavian lentoasemilla kolmannella neljänneksellä

 

Matkustajamäärät Finavian lentoasemilla ylsivät vuoden 2012 kolmannella vuosineljänneksellä 4,8 miljoonaan matkustajaan. Edellisen vuoden heinä−syyskuuhun verrattuna laskua oli 2,6 prosenttia. Aasian liikenne on jatkanut kasvuaan, joskin kasvu on tasaantunut.

 

Kolmannella vuosineljänneksellä Finavian lentoasemilla oli yhteensä 4 843 974 matkustajaa (4 974 873 matkustajaa 6−9/2011). Tammi−syyskuussa matkustajia oli yhteensä 14 638 595 (14 377 620 matkustajaa 1−9/2011). Kotimaan matkustajien osuus oli tammi−syyskuussa 28 % ja kansainvälisten matkustajien osuus 72 %.

 

Kotimaan matkustajamäärät laskivat kolmannella neljänneksellä

 

Kotimaan liikenne kasvoi tammi−syyskuussa 3,6 % ja oli 4 165 386 matkustajaa. Kolmannella neljänneksellä matkustajamäärät laskivat 6,6 %. ”Kotimaassa matkustajamäärien vaihtelu on ollut selvästi voimakkaampaa kuin aiemmin. Lentoyhtiöt ovat reagoineet kysynnän muutoksiin vähentämällä vuoroja ja vetäytyneet kokonaan joiltakin reiteiltä”, Finavian lentoasemaverkostosta sekä markkinoinnista ja myynnistä vastaava johtaja Joni Sundelin kertoo.

 

Finavian maakuntalentoasemista matkustajamäärät kasvoivat tammi−syyskuussa merkittävästi Joensuussa, Turussa, Oulussa ja Vaasassa. Matkustajamäärät laskivat Jyväskylän, Tampereen ja Porin lentoasemilla edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

 

Kansainvälisessä lentoliikenteessä Finavian lentoasemien matkustajamäärä nousi tammi-syyskuussa 10 473 209 matkustajaan. Kasvua kertyi 1,1 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Kolmannella vuosineljänneksellä matkustajamäärä laski vuoden takaisesta 1,4 prosentilla 3 729 564 matkustajaan.

 

Helsinki-Vantaan matkustajamäärät edellisvuoden tasolla

 

Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajamäärä oli heinä−syyskuussa yhteensä 3 891 564 matkustajaa, mikä on 3,4 % vähemmän kuin vuotta aiemmin. Tammi−syyskuussa Helsinki-Vantaalla oli matkustajia yhteensä 11 372 192 eli 0,7 % enemmän kuin vastaavana ajanjaksona 2011.

 

Aasian liikenne jatkoi kasvuaan, ja matkustajia oli tammi−syyskuussa yhteensä 1 343 887. Kasvua edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon oli 8,4 %. Aasian matkustajamäärien kasvu on saanut tukea Finnairin toukokuussa aloittamista suorista lennoista Kiinan Chongqingiin.

 

Finavia kehittää Helsinki-Vantaata pitkäjänteisesti Euroopan ja Aasian välisen lentoliikenteen solmukohtana. Kolmannen vuosineljänneksen aikana lentoasemalla on kehitetty edelleen muun muassa rajamuodollisuuksien sujuvuutta, kun sähköinen passintarkastus on tuotu japanilaismatkustajien käyttöön. Lisäksi lentoasemalla on otettu lokakuun alussa käyttöön CDM-toimintatapa, joka vähentää lentoliikenteen viiveitä, parantaa toiminnan täsmällisyyttä ja resurssien käyttöä sekä lisää kustannustehokkuutta lentoasemalla.

 

Lentoliikenteen näkymät jatkuvat epävakaina

 

Nykyisessä markkinatilanteessa lentoyhtiöt reagoivat nopeasti kysynnän vaihteluun sopeuttamalla kapasiteettiaan ja tavoittelemalla mahdollisimman korkeita täyttöasteita. Koneiden täyttöasteet ovat olleet kolmannella vuosineljänneksellä keskimäärin hyviä, etenkin kansainvälisessä liikenteessä. Laskeutumisten määrä Finavian lentoasemilla väheni ajanjaksolla 11,4 %, kun matkustajien määrässä laskua oli 2,6 %.

 

Lentoliikenteen kehitystä luonnehtivat myös jatkossa suuremmat ja nopeammat kysynnän heilahtelut sekä toimialan tiukasta kilpailutilanteesta johtuvat lentoyhtiöiden kustannuspaineet. Euroopan talousvaikeuksien ja Aasian hidastuvan kasvun odotetaan aiheuttavan toimialalle pitkään jatkuvaa epävarmuutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norwegian aloittaa reittilennot Oulusta Las Palmasiin :

 

Oulu – Las Palmas eff 31OCT12

DY2859 OUL0545 – 1025LPA 73H 3

DY2858 LPA2000 – 0455+1OUL 73H 2

 

Oulun lennot hoidetaan näköjään siten, että Norwegian perustaa Las Palmasiin uuden basen, johon sijoitetaan 84 matkustamotyöntekijää ja "useita lentäjiä". Henkilöstöstä 70 prosenttia on espanjalaisia, mm. entisiä Spanairin työntekijöitä. Norwegian sijoittaa Las Palmasiin kaksi ja "puoli"  ;) konetta, mitä se sitten tarkoittaakaan.

 

http://www.avisa-hordaland.no/npk/article6304372.ece

 

Sama käännettynä englanniksi:

 

translate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään