Jari Tanskanen

Lentoasemauutisia - Suomen lentoasemat

657 viestiä aiheessa

Finavian tiedote 1.11.2012:

 

Finavia panostaa lähtevien matkustajien palveluihin Oulussa

 

Finavia Oyj jatkaa lentoasematerminaalin kehittämistä Oulussa. Finavia käynnistää vuodenvaihteen jälkeen Oulun lentoaseman lähtevien matkustajien palveluiden ja tilojen uudistamisen. Tavoitteena on parantaa matkustajien palvelua tehostamalla lentoaseman lähtöaulan toimintaa.

 

Vuodenvaihteen jälkeen alkavien uudistustöiden kustannusarvio on noin 2,6 miljoonaa euroa, ja se tulee olemaan Finavian lentoasemaverkoston merkittävimpiä kehityspanoksia vuonna 2013. Töiden on määrä valmistua vuoden 2014 alkuun mennessä. Oulussa toteutettava kehitysinvestointi on jatkoa Finavian viime vuosien panostuksille Oulun lentoasemaan.

 

Investointi koostuu useista toimenpiteistä, joilla parannetaan Oulun lentoaseman toiminnan sujuvuutta. Uudistustöiden yhteydessä terminaalin lähtöaulan tilankäyttöä muutetaan. Samalla Finavia tarjoaa aiempaa enemmän lentoyhtiöiden ja matkustajien käyttöön lähtöselvityksen ja matkatavaroiden käsittelyn tueksi automaatteja, joilla nopeutetaan lentomatkalle lähtöä. Remontin yhteydessä vaihdetaan myös matkatavaroiden kuljettimet ja läpivalaisulaitteet. Lisäksi uudistetaan lentoturvallisuuden kannalta tärkeitä matkustajien turvatarkastuspisteitä, jotta viranomaisten määrittelemä prosessi toimisi matkustajien kannalta mahdollisimman hyvin.

 

”Haluamme jatkaa panostuksia Oulun lentoasemaan. Lentoliikenne on kehittynyt viime vuosina Oulussa voimakkaasti ja se asettaa vaatimuksia myös lentoaseman toiminnalle. Vaikka viime vuosien kaltaista kasvua ei ole luvassa lähivuosina, Finavia haluaa varmistaa, että Suomen kakkoslentoasema on kilpailukykyisessä ja kustannustehokkaassa kunnossa tukemassa koko Pohjoisen Suomen taloudellista kehitystä”, johtaja Joni Sundelin Finaviasta sanoo.

 

Lentomatkustajien on syytä varautua siihen, että muutostöillä voi olla vaikutusta Oulun lentoaseman toimintaan vuoden 2013 aikana. Finavia tiedottaa tarkemmin remontin mahdollisista vaikutuksista matkustajille sekä terminaalissa että Oulun lentoaseman www-sivuilla remontin edetessä (http://www.finavia.fi/lentoasemat/lentoasema_oulu).

 

Vuonna 2011 Finavian Ouluun lentoasemalla oli yhteensä lähes miljoona matkustajaa. Tammi-syyskuussa tänä vuonna matkustajia on ollut yhteensä 840 000, joista kansainvälisiin kohteisiin matkustaneiden määrä on ollut vajaa viidennes.

 

Ouluun lentävät tällä hetkellä säännöllistä reittiliikennettä Finnair, Norwegian ja Blue1/SAS.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLE Uutiset: Vähäliikenteisiä lentoasemia saatetaan sulkea lähivuosina

 

Liikenneministeriön juuri toimintansa aloittanut työryhmä pohtii Suomen lentoasemaverkoston tulevaisuutta. Osaa nykyisistä Finavian 25 kentästä odottaa lähivuosina todennäköisesti sulkeminen tai yksityistäminen.

- Hyvä lentoasema saattaisi olla sellainen, jossa potentiaalisten matkustajien määrä olisi riittävän iso, jotta se on houkutteleva lentoasema lentoyhtiöille, eli se pystyisi takaamaan riittävästi frekvenssiä, halpoja hintoja ja kunnollista lentokalustoa, (Finavian toimitusjohtaja) Savolainen arvioi.

Tällaisen kentän kautta matkustaisi vuosittain noin 300 000 matkustajaa. Siihen yltää nykyisin Suomessa puolenkymmentä kenttää

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eduskunnan valtiovarainvaliokunta päätti torstaina, että Enontekiön lentoliikenne saa ensi vuonna 70 000 euroa valtion tukea. Valiokunta toteaa, että Enontekiö on syrjäisen sijaintinsa vuoksi riippuvainen lentoyhteyden toimivuudesta, sillä maantieverkosto ja toisen lähimmän lentopaikan eli Kittilän antamat yhteysmahdollisuudet eivät palvele riittävästi paikallisia asioimistarpeita ja matkailun kehittämistä. Valiokunnan mielestä reittiliikennettä tulisikin kehittää, millä olisi suuri merkitys koko seutukunnan kehitykselle ja saavutettavuudelle niin alueen asukkaiden kuin myös matkailun edistämisen näkökulmasta.

 

Valtion lisäksi Enontekiön kunta tukee lentotoimintaa 110 000 eurolla, päätti kunnanvaltuusto torstaina äänestyksen jälkeen. Kuntalaiset saavat tuen vastineeksi ilmaiseksi lentolippuja. Lentoyhtiö FlyBe on lentänyt Enontekiö-Helsinki -väliä viime keväänä. Sopimus FlyBen kanssa päättyy vuoden lopussa. Ensi vuoden lennoista järjestetään tarjouskilpailu lentoyhtiöille.

 

 

Valiokunta lisäsi myös yhteensä lähes miljoona euroa Savonlinnan ja Varkauden lentoliikenteen tukemiseen. Eduskunta hyväksyy valiokunnan lisäykset lopullisesti ensi viikolla kun valtion ensi vuoden budjetti lyödään lukkoon.

 

yle

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itänaapurin piloteilla oli omaakin rahtia kyydissä:

 

Tulli epäilee savukkeiden laittomasta maahantuonnista venäläisen rahtikoneen lentomiehistön jäseniä, jotka ovat käyneet Suomessa viikoittaisilla reittilennoilla. Savukkeiden maahantuonti- ja levitysorganisaation epäillään tuottaneen maahan ja välittäneen edelleen Suomessa vähintään neljä miljoonaa savuketta eli 20 000 kartonkia savukkeita.

 

Rahtikonemiehistö keksi tosi ovelan salakuljetuksen - Tulli nappasi kuitenkin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoliikenteen kasvu taittui vuonna 2012

 

Matkustajamäärät Finavian lentoasemilla nousivat viime vuonna vuoden 2011 ennätystasolle 19,2 miljoonaan matkustajaan. Maailmantalouden epävarmuuden jatkuessa matkustajamäärien kasvu hidastui kuitenkin voimakkaasti ja jäi 0,5 prosenttiin edellisvuoteen verrattuna. Vahva kehitys Aasian liikenteessä jatkui, ja Helsinki-Vantaan asema merkittävänä vaihtolentoasemana säilyi.

 

Finavian lentoasemilla oli vuonna 2012 yhteensä 19 187 508 matkustajaa (19 089 089 vuonna 2011). Näistä kotimaan matkustajia oli 28 % ja kansainvälisiä matkustajia 72 %. Vuoden 2012 viimeisellä neljänneksellä matkustajia oli yhteensä 4 548 555 (4 711 469 matkustajaa 10–12/2011). Edellisvuoden loka−joulukuuhun verrattuna laskua oli 3,5 %.

 

Helsinki-Vantaan Aasian liikenne jatkoi vahvaa kasvuaan myös vuonna 2012, ja Aasian lentojen matkustajia oli koko vuonna yhteensä lähes 1,8 miljoonaa (1,6). Kasvua edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon oli 8,3 %.

 

Finavia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Jyväskylän ja Helsingin väliset lennot ovat veitsenterällä vähentyneiden matkustajamäärien vuoksi. Lentoasemia ylläpitävän Finavian tuoreimman tilaston mukaan Helsingin-reitillä lensi tammi–helmikuussa 6 157 matkustajaa.

 

Jyväskylän seudun kehittämisyhtiö Jykes Oy:n ja Flyben tekemän sopimuksen mukaan Jykes antoi tappiontakuun Jyväskylän-reitille marraskuun alusta 2011 lokakuun loppuun 2012. Jykesin toimitusjohtajan Ari Hiltusen mukaan tappioista syntyi maksettavaa 163 000 euroa.

 

Lisäksi Flyben markkinoinnista Jykesille lankesi 250 000 euron lasku.

 

Estonian Airin markkinointisopimuksen arvo oli 150 000 euroa. Tästä Jykes maksoi vain 100 000 euroa, koska lentoyhtiö vetäytyi Jyväskylä–Tallinna-reitiltä jo vuodenvaihteessa, vaikka sopimus oli voimassa kuluvan kuun loppuun. Lisäksi Jykes tukee linja-autokuljetuksia Jyväskylän lentoasemalle noin 50 000 eurolla.

 

Yhteissumma kipusi siis liki 600 000 euroon. Kannattiko?

http://www.ksml.fi/uutiset/talous/jykes-maksoi-flybe-tappioita-163-000-euroa/1305858

 

Onneksi Estonian Airille meni "vain" satatonnia...selvää säästöä :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavian tiedote 14.3.2013

 

 

Kotimaan lentoliikenteen väheneminen näkyy Itä-Suomen lentoasemilla

 

Lentomatkustamisen määrä on hiipunut alkuvuonna kotimaassa. Finavian lentoasemien matkustajamäärät Itä-Suomessa ovat alentuneet tammi-helmikuussa tuntuvasti edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

 

Finavia ylläpitää Itä-Suomessa viittä lentoasemaa, joilla on säännöllistä matkustajaliikennettä. Tammi-helmikuussa 2013 Kuopion lentoasemalla on ollut 43 000 matkustajaa (-12,4%), Joensuussa matkustajamäärä oli 19 000 (-23,9%), Lappeenrannassa 6500 (-60%), Savonlinnassa 1300 (-8.2%) ja Varkaudessa 800 (-15,6%).

 

”Kotimaassa matkustajamäärät ovat lentoliikenteessä alentuneet viime vuodesta lähtien, ja tilanne jatkuu haastavana myös alkaneena vuonna”, sanoo Finavian lentoasemaverkostosta sekä myynnistä ja markkinoinnista vastaava johtaja Joni Sundelin.

 

”Monella lentoasemalla matkustajamäärät ovat tippuneet rajusti alkuvuoden aikana. Taustalla on monessa tapauksessa se, että reittejä on lakkautettu kysynnän vähäisyyden vuoksi. Finavialle tämä merkitsee lentoasemien operoijana sitä, että joudumme sopeutumaan nopeisiin vaihteluihin lentoasemillamme, mikä tekee vähäliikenteisten kenttien taloustilanteesta hyvin tukalan”, Sundelin sanoo.

 

Itä-Suomessa sijaitsevilla Finavian lentoasemilla suuri osa liikenteestä on normaalia reittiliikennettä, jolle peruskysynnän luo liikematkustus. Myös vapaa-ajan matkustus tuo lisää matkustajia osalle lentoasemista.

 

”Kuopiossa säännöllisen reittiliikenteen rinnalla entistä tärkeämmässä roolissa on tilauslentoliikenne. Esimerkiksi huhti-toukokuussa Kuopiosta on yhteensä 23 lähtöä lähinnä etelän kohteisiin. Lappeenrannan ja Joensuun lentoasemille Venäjän merkitys korostunee entisestään tulevina vuosina”, toteaa aluejohtaja ja Kuopion lentoaseman päällikkö Raija Niskanen Finaviasta.

 

Finavia tarjoaa lentoasemillaan palveluita lentoyhtiöille ja lentomatkustajille. Finavia kannustaa aktiivisesti lentoyhtiöitä avaamaan uusia reittejä lentoasemilleen muun muassa tarjoamalla kannusteita uusille reiteille.

 

Kuopiosta säännöllistä reittiliikennettä lentävät tällä hetkellä Finnair ja Flybe, Joensuusta Finnair ja Flybe, Lappeenrannasta Ryanair ja Air Baltic sekä Savonlinnasta ja Varkaudesta Flybe.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Flybe on kuunnellut tarkasti palautetta Jyväskylän-reitin matkustajiltaan ja muokkaa aikataulujansa sopivammiksi liikematkustajille. 2. huhtikuuta lähtien Helsingistä Jyväskylään lennetään kaivattu aamuvuoro, joka parantaa Jyväskylän saavutettavuutta huomattavasti.

 

Uusi aikataulu:

 

Jyväskylä–Helsinki     

Lähtee 06.10, saapuu 07.00 (ma–la)

Lähtee 14.00, saapuu 14.50 (ma–pe), 2.4. alkaen

Lähtee 20.00, saapuu 20.45 (ma–pe), 2.4. alkaen

Lähtee 19.40, saapuu 20.25 (su)

 

Helsinki–Jyväskylä

Lähtee 08.05, saapuu 08.55 (ma–pe), 2.4. alkaen

Lähtee 18.50, saapuu 19.40 (ma–pe), 2.4. alkaen

Lähtee 23.40, saapuu 00.25 (ma–pe, su)

Lähtee 18.30, saapuu 19.20 (su)

 

http://fi.flybe.com/news/2013/0314.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pirkanmaalla on tehty  Aamulehden ja Baltic Bird -projektin nettikysely tammikuun lopussa. Siinä kysyttiin mm. miksi pirkanmaalaiset ajavat mieluummin Helsinki-Vantaan lentokentälle kuin käyttävät omaa kenttää. Samalla vastaajat antoivat runsaasti ideoita, miten Tampere-Pirkkalan kenttää pitäisi kehittää.

 

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194802185381/artikkeli/kysely+ankea+lentoasema+josta+ei+paase+sinne+minne+haluaa+katso+kaikki+vastaukset.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavian tiedote:

 

31.7.2013

Vaasan lentoaseman uudistaminen jatkuu

 

Vaasan lentoaseman remontin toinen vaihe käynnistyy elokuussa. Finavia toteuttaa lentoaseman toimivuutta parantavat muutostyöt yhteishankkeena Vaasan kaupungin kanssa.

 

Finavia jatkaa Vaasan lentoaseman kehittämistä uudistamalla terminaalitiloja. Syksyllä 2012 matkatavara-aulan remontilla käynnistyneet muutostyöt ovat edenneet seuraavaan vaiheeseen, johon kuuluvat turvatarkastustilojen uudistaminen, uuden infopisteen avaaminen, matkustajien wc-tilojen kunnostaminen sekä kahvilan ja myymälätilojen rakentaminen. Töiden on kokonaisuudessaan määrä valmistua vuoden 2013 loppuun mennessä.

 

Finavia on sujuvan lentoliikenteen mahdollistava palveluyritys, joka tarjoaa matkustajille sujuvan ja viihtyisän matkustuskokemuksen. Vaasan uudistustöiden tavoitteena on parantaa lentoaseman palveluja ja toimivuutta niin matkustajien kuin myös yhteistyökumppanien kuten maahuolintayhtiöiden ja lentoyhtiöiden kannalta.

 

Remontin jälkeen matkustajien turvatarkastus sujuvoituu ja terminaalin turvatarkastetun puolen odotustilat laajenevat. Turvatarkastuksen jälkeiseen lähtöaulaan avataan myymälä ja kahvila. Lisäksi lähtöporttien määrä kasvaa, kun neljäs lähtöportti otetaan remontin valmistuttua käyttöön.

 

”Osa matkustajatiloista jää suojaseinien taakse työmaa-alueiksi, joten käytettävissä olevat tilat pienevät huomattavasti rakennustöiden aikana. Käytössä tulee olemaan myös erilaisia tilapäisiä ratkaisuja turvatarkastus- ja kahvilapalveluiden toteuttamiseksi remontin aikana. Tunnelma voi olla tiivis varsinkin vilkkaimpina tunteina, joten matkustajien on syytä varata normaalia enemmän aikaa lentoasemalla liikkumiseen”, sanoo Vaasan lentoaseman päällikkö Mikko Komi Finaviasta.

 

Finavia on yhteistyökumppaniensa kanssa valmistautunut remonttiin panostamalla matkustajien opastamiseen ja auttamiseen erityisesti ruuhka-aikoina. Komi pahoittelee matkustajille rakennustöistä aiheutuvia häiriötä.

 

Toisen vaiheen uudistustöiden kustannusarvio on noin 920 000 euroa. Investointi toteutetaan yhteishankkeena, johon Finavian lisäksi osallistuu Vaasan kaupunki.

 

Vaasalla on kehittyvänä lentoasemana keskeinen merkitys Finavian lentoasemaverkostossa. Finavia haluaa kehittää lentoaseman toimintaa yhdessä alueen seutukunnan kanssa, jotta kenttä tukisi alueen elinkeinoelämää mahdollisimman hyvin. Vuonna 2012 Vaasan lentoasemalla oli yhteensä lähes 375 000 matkustajaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Kuvalehti: Kotimaan lentoliikenteen matkustajamäärät romahtavat

 

Helsinki-Vantaa, Oulu, Rovaniemi, Vaasa, Kittilä ja Ivalo.

Nämä kuusi kenttää saattavat hyvinkin jäädä ainoina jäljelle siinä kotimaan lentoliikenteen pudotuspelissä, jonka matkustajamäärien romahdus on väistämättä sysäämässä liikkeelle.

 

Kauppakamarit, maakuntaliitot, kaupunginisät ja -äidit ja yrittäjät muistuttavat kuin yhdestä suusta, kuinka olennaisen tärkeä säännöllinen lentoyhteys on vientiyritysten kilpailukyvylle ja maakuntien taloudelle.

Samaa virttä on veisattu kymmeniä vuosia. Liikennetilastot näyttävät kuitenkin, ettei välttämättömäksi mainostetulle liikenteelle riitä käyttäjiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pirkanmaalla on tehty  Aamulehden ja Baltic Bird -projektin nettikysely tammikuun lopussa. Siinä kysyttiin mm. miksi pirkanmaalaiset ajavat mieluummin Helsinki-Vantaan lentokentälle kuin käyttävät omaa kenttää. Samalla vastaajat antoivat runsaasti ideoita, miten Tampere-Pirkkalan kenttää pitäisi kehittää.

 

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194802185381/artikkeli/kysely+ankea+lentoasema+josta+ei+paase+sinne+minne+haluaa+katso+kaikki+vastaukset.html

Anteeksi että vastaan vanhaan.

 

Kyllähän Pirkkalasta pääsee Helsinkiin ja sieltä onkin koko maailma saavutettavissa. Toki itsellekin Pirkanmaalla asuvana sopisi että suorat lennot olisivat runsaammat, mutta jos ei kysyntää ole, niin ei ehkä kannata pitää vakituista reittilentoa yllä. Köpiksessä kävin 2011 Helsingistä lähtien ja 2012 oli taas Tampereelta suoria lentoja. Se on tosiaan vähän vaihdellut, välillä Blue1 lentää, välillä SAS, välillä ei kukaan. Reittivalikoimahan on melko runsas, jos uskaltaa matkustaa rynkyllä. Pääsee sinne etelän kohteisiinkin.

 

Pirkkalan terminaalithan on näppäriä, kun jonottamiseen ei tarvitse varata aikaa. Kieltämättä T2 on aika vaatimaton, mutta enpä lentoa koskaan varaa terminaalin takia vaan sen takia että olen menossa jonnekin. Jos käyttäisin bussia, niin en sitäkään valitsisi sen mukaan kenellä on hienoimmat pysäkit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi että vastaan vanhaan.

 

Kyllähän Pirkkalasta pääsee Helsinkiin ja sieltä onkin koko maailma saavutettavissa. Toki itsellekin Pirkanmaalla asuvana sopisi että suorat lennot olisivat runsaammat, mutta jos ei kysyntää ole, niin ei ehkä kannata pitää vakituista reittilentoa yllä. Köpiksessä kävin 2011 Helsingistä lähtien ja 2012 oli taas Tampereelta suoria lentoja. Se on tosiaan vähän vaihdellut, välillä Blue1 lentää, välillä SAS, välillä ei kukaan. Reittivalikoimahan on melko runsas, jos uskaltaa matkustaa rynkyllä. Pääsee sinne etelän kohteisiinkin.

 

Pirkkalan terminaalithan on näppäriä, kun jonottamiseen ei tarvitse varata aikaa. Kieltämättä T2 on aika vaatimaton, mutta enpä lentoa koskaan varaa terminaalin takia vaan sen takia että olen menossa jonnekin. Jos käyttäisin bussia, niin en sitäkään valitsisi sen mukaan kenellä on hienoimmat pysäkit.

 

Silloin kun Köpikseen oli lentoja monet kerrat katsoin hintoja ja ne oli aina itselle sopivina päivinä (lähtö lähipäivinä)  500-700e hintahaarukassa eli hivenen kalliita  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silloin kun Köpikseen oli lentoja monet kerrat katsoin hintoja ja ne oli aina itselle sopivina päivinä (lähtö lähipäivinä)  500-700e hintahaarukassa eli hivenen kalliita  ???

Viimeksi kun lensin oli hinta 590,04 kahdelta veroineen eestaas. No köyhällehän kaikki on kallista. Tuo oli varattu noin kolme viikkoa ennen lentoa, joten olimme hyvissä ajoin liikkeellä.

 

Edellinen reissu oli neljältä karvan alle 700€, eli olihan se paljon halvempi. Toki jos laskee matkakulut Pirkanmaalta Helsinki-Vantaalle, auton paikoituksen ym niin ei se kauheasti heitä. Jää toki edullisemmaksi, mutta mukavuudesta joutuu tinkimään (lasken senkin rahanarvoiseksi). Entisenä taksin-/bussinkuljettajana olen saanut tuota väliä sahata ihan riittämiin muutenkin. Tuo oli varattu kolmisen kuukautta aikaisemmin kun aikataulu oli selvä. Tiedettiin milloin speedway-GP on siellä ja sitä mentiin vahtaamaan. Mennessä jäi toinen laukuista hukkaan ja paluulento oli peruttu. Olivat ystävällisesti ilmoittaneet spostiin, mutta kuka sitä nyt viihdereissulla mobiilina kokoajan vahtaa. Oisvat laittaneet vaikka tekstarin, numero oli kyllä tiedossa. Että se näistä vanhoista firmoista, ei laatu aina ole kohdillaan niilläkään. Majoituksen rähjäisessä lentokenttä hotellissa tajosivat, matkan metrolla sinne (ei taksia, vaikka taksilla tulimme kentälle yhden kaverin kunnon takia) ja hotellilla sai iltapalaksi haalean kaljan (juomavalikoimassa toki oli muutakin) ja kuivaa sämpylää, great. Mutta matkailu avartaa, ei kaikki mene aina niin kuin on suunniteltu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeksi kun lensin oli hinta 590,04 kahdelta veroineen eestaas. No köyhällehän kaikki on kallista. Tuo oli varattu noin kolme viikkoa ennen lentoa, joten olimme hyvissä ajoin liikkeellä.

Vai köyhäksi haukutaan? Itse pidän itseäni enemmänkin kustannustietoisena sillä se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa  ;) Ja lennot tapaan varata 0-2 päivää ennen lähtöä. Mutta koska juuri Köpikseen ei pidä päästä lennän ennemmin samaisella 700 eurolla jonnekin kauemmaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tampere-Pirkkalan kakkosterminaalin uudistaminen voi vaarantua, jos EU-komission päätös rahoitusjärjestelyn lainmukaisuudesta ei tule pian. Finavia ilmoittaa olevansa valmis aloittamaan kakkosterminaalin kehittämisen mahdollisimman pian.

 

– Jos EU-päätös ei pikaisesti tule, on mahdollista, että kehittämishankkeelle varatut julkiset rahat eivät mahdu enää ensi vuonna budjetteihin, ja koko investointi joutuisi vaakalaudalle, toteaa Finavian liiketoimintajohtaja Joni Sundelin.

 

Tampere-Pirkkalan lentoaseman uusimisen rahoituksen on määrä tulla Liikenne- ja viestintäministeriöltä, Tampereen kaupungilta ja talousalueelta sekä Finavialta.

 

aamulehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai köyhäksi haukutaan? Itse pidän itseäni enemmänkin kustannustietoisena sillä se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa  ;) Ja lennot tapaan varata 0-2 päivää ennen lähtöä. Mutta koska juuri Köpikseen ei pidä päästä lennän ennemmin samaisella 700 eurolla jonnekin kauemmaksi.

Anteeksi Jarmo. Missään tapauksessa en tarkoittanut sitä henkilökohtaisesti sinulle. Tuo on ainakin Pirkanmaalla yleisesti käytössä oleva sanonta. Todennäköisesti olet varakkaampi kuin minä, kun minulla on harvoin rahaa laittaa lentoihin noin suuria summia. Pitää kytätä etukäteen että saa halvemmalla.

 

Lisäksi minulla ei ole halua lentää noin pitkiä matkoja, kun koneesta puuttuu ne tupakkikopit. Toisaalta ei ole hinkua lentää monella pompullakaan, jos ei ehdi edes yhtä yötä olla "vaihtopaikassa" ja ehtiä tutustumaan kaupunkiin. Yrittäjänä ei voi pitää viikkojen lomia, vaan yleensä ne ovat pitkiä viikonloppuja. Siksi lentoni ovat olleet noita lyhyempiä suoria Euroopassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi Jarmo. Missään tapauksessa en tarkoittanut sitä henkilökohtaisesti sinulle. Tuo on ainakin Pirkanmaalla yleisesti käytössä oleva sanonta. Todennäköisesti olet varakkaampi kuin minä, kun minulla on harvoin rahaa laittaa lentoihin noin suuria summia. Pitää kytätä etukäteen että saa halvemmalla.

 

Lisäksi minulla ei ole halua lentää noin pitkiä matkoja, kun koneesta puuttuu ne tupakkikopit. Toisaalta ei ole hinkua lentää monella pompullakaan, jos ei ehdi edes yhtä yötä olla "vaihtopaikassa" ja ehtiä tutustumaan kaupunkiin. Yrittäjänä ei voi pitää viikkojen lomia, vaan yleensä ne ovat pitkiä viikonloppuja. Siksi lentoni ovat olleet noita lyhyempiä suoria Euroopassa.

Varoista en tiedä mutta kun en tiennyt miten tosissasi olet laitoin hymiön perään  ;)

Itse kun lennän huvikseni minne kulloinkin saa hyvällä alennuksella niin en Köpiksen lennoista maksa sitä jopa 700 euroa jota ne viime tingassa yleensä maksoi. Yrittäjänä kun en tiedä paljoa ennakkoon koska reissuun ehdin joten tilaan lentoja vasta 0-2 päivää ennen lähtöä.

Harmittaakin ettei Finnairilla enää ole niitä viikkotarjouksia joissa sai äkkilähtölentoja halvalla ja Bangkokiakin sai jopa 490 eurolla lähipäiville.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varoista en tiedä mutta kun en tiennyt miten tosissasi olet laitoin hymiön perään  ;)

Itse kun lennän huvikseni minne kulloinkin saa hyvällä alennuksella niin en Köpiksen lennoista maksa sitä jopa 700 euroa jota ne viime tingassa yleensä maksoi. Yrittäjänä kun en tiedä paljoa ennakkoon koska reissuun ehdin joten tilaan lentoja vasta 0-2 päivää ennen lähtöä.

Harmittaakin ettei Finnairilla enää ole niitä viikkotarjouksia joissa sai äkkilähtölentoja halvalla ja Bangkokiakin sai jopa 490 eurolla lähipäiville.

Minäkin olen yrittäjä ja matkustan silloin kun huvittaa. Sen verran luotettavaa henkilökuntaa että uskaltaa muutamaksi päiväksi jättää firmat heidän hoitoonsa. Tänä kesänä olin kyllä "holtiton", kun olin viikon matkailuautoilemassa yhden osaomistamani yrityksen matkailuautolla. Tottakai puhelin kokoajan päällä, jos tulee "tilanteita" ja sähköpostit auki, eli tein etätyötä lomalla.

 

Mutta asiaan palatakseni. Nuo äkkilähdöt olisi kyllä hyviä, kyllä yleensä joku majapaikka löytyy. Tosin siinä voi sitten joutua tyytymään heikkoon laatuun tai kalliiseen hintaan. Suo siellä, vetelä täällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään