Jari Tanskanen

Lentoasemauutisia - Suomen lentoasemat

657 viestiä aiheessa

Jep ja Gatwickissa on 35 miljoonaa matkustajaa (yli kaksi kertaa EFHK) ja yksi kiitotie.

Mitään typerämpää tapaa käyttää miljardi euroa on vaikea löytää. Vois nekin rahat vähentää alijäämästä tai olla lisäämättä sinne.

 

Jep. Siinä on taas virkamiehille töitä ja komiteoille tarvetta. Olisi kiva kuullä järjellisiä perusteluja miksi Tampereen Lentoasema (466 671 matkustajaa vuonna 2013) tarvitsee toisen kiitoradan? Viimeisen kahden vuoden ajalta pudotusta matkustajamäärissä on ollut noin 200 000. Luulisi, että yhdellä pärjäisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nää tampereen kaavoitusprojektit on kyllä säälittävän naurettavia. Pirkkalaan muka tarvitaan kaksi 3300m kiitorataa ja suora raideyhteys lempäälästä lentokentän kautta ylöjärvelle. Kukahan niille pitkille kiitoteille oikein tulee lentämään? Ilmeisesti lempäälän ultrapilotit tulevat omalla junalla kentälle ja saavat vaikka eteläisemmän kiitotien omaan käyttöön ja ylöjärven ultrapilotit vastaavasti oman junan ja pohjoisen kiitotien itselleen. Ja tähän pelleilyyn pitäisi saada veronmaksajilta miljardi euroa nyhdettyä. 2040 pirkkalassa ei nykymenolla ole kenttää ollenkaan, eihän sinne nytkään enää lennä käytännössä kukaan. Ryanair siirtää loputkin lentonsa sieltä turkuun ja lappeenrantaan, flybe lopettaa kituvan lentotoiminnan ja SAS on kohta konkurssissa muutenkin. Ilmavoimat siirtää vähäiset lentonsa jonkun ajan päästä  pois pirkkalasta kuopioon tai jyväskylään seuraavassa säästökuurissa. 2040 suomen kansantalous on EU:n talousromahduksen imussa muutenkin supistunut ja velkaantunut jonnekin 1960/1970-lukujen tasolle, hyvä jos helsingissä on viellä suomen ainut toimiva lentokenttä jäljellä ja sinne viellä joku pystyy kannattavasti tekemään kaupallista lentotoimintaa. :laugh::thmbup:

 

Noh en kehuisi muidenkaan kaupunkien kaavoituksia järkeviksi. Eikös tälläkin foorumlla ole sivutolkulla tarinaa Malmin alueen kaavoituksesta. Se lienee Suomen mittakaavassa kaikkein älyvapain suunnitelma.

 

Antaa nyt väen työstää tuota maakuntakaavaa 2040, siinä on itse asiassa monta hyväääkin kohtaa. Tosin paikalliset viherpiiperöt ja ituhipit tullevat monesta kohtaa valittamaan kaikki mahdolliset asteet läpi. Näinhän liian usein käy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2013 laskeutumisten top-5 lista kotomaasta:

 

Helsinki-Vantaa: 84 963

Helsinki-Malmi: 36 394 (sisältää vain tornin aukioajan laskeutumiset)

Tampere: 16 553

Turku 11 956

Jyväskylä: 10 893

(Oulu ja Kuopio aivan Jyväskyän kannassa kiinni)

 

-mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malediivien B767 8Q-MEF laskeutuu juuri Kuopioon. Aika kaukaa piti avustuslennolle (?) saada kulkupeli.

 

:thmbup:

Varmaan otettu sieltä mistä on saatu ...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malediivien B767 8Q-MEF laskeutuu juuri Kuopioon. Aika kaukaa piti avustuslennolle (?) saada kulkupeli.

 

Ja nyt näyttää siltä, että turhaan tuli ;D

 

Suomalaisen pelastajaryhmän lento Kuopiosta Nepaliin jouduttiin perumaan tai ainakin lykkäämään, koska se ei saanut Nepalin hallitukselta laskeutumislupaa. 29-jäsenisen Kriisinhallintakeskuksen joukkueen piti lähteä Nepaliin illansuussa.

 

Joukkueen johtaja Marko Rostedtin mukaan muillakin mailla on ollut vaikeuksia päästä Nepaliin.

 

- Kenttä on pieni, mikä tuottaa logistisia ongelmia. Katsotaan aamuun. Nyt näyttää siltä, että joudumme purkamaan tavarat ja palaamaan koteihimme. Parhaamme tehtiin ja olimme valmiit auttamaan, hän kommentoi pettyneenä lentokentältä.

 

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/ulkomaat/parikymmenta-suomalaista-tavoittamatta-nepalissa/2033702

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Punaisen Ristin logistiikkayksikkö lähtee viimein Tampereelta Nepaliin torstaina iltapäivällä. Samassa koneessa menee myös muun muassa röntgenyksikkö ja telttoja maanjäristyksen uhrien auttamiseksi.

Valkovenäläinen kone saapuu Tampere-Pirkkalan kentälle puoli yhdeltä ja jatkaa lastauksen jälkeen matkaa Kathmanduun. Alun perin logistiikkayksikön piti mennä Nepaliin jo eilen, mutta lennolle ei saatu lupaa.

 

yle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oulussa suunnitellaan ilmaisten bussikuljetusten järjestämistä keskustasta lentokentälle. Kuljetukset toimisivat tiistaina perustetun Free Bus Oulu -osuuskunnan voimin. Osuuskunta rahoittaa toimintansa mainosrahoin.

 

http://yle.fi/uutiset/ilmaisia_bussikuljetuksia_suunnitellaan_keskustasta_lentokentalle_oulussa/7637635

 

No ei tullut ilmaisbusseja, mutta tuli enemmän vuoroja.

 

Bussivuoro 8 kulkee arkisin kello 5.35 – 1.55 ja vaunuväli on puoli tuntia ja illan aikana tunti. Yhdessä linjan 9 bussien kanssa vuoroväli on tiheimmillään varttitunnin luokkaa, joskin ilta-aikana bussit liikennöivät tätä harvemmin.

 

http://yle.fi/uutiset/kritisoitua_lentokenttaliikennetta_yritetaan_parantaa_oulussa/8006136

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No hups!

 

Turun lentoasema on Suomen ainoa lentoasema, jolta yhä puuttuu vuonna 2000 säädetyn ympäristönsuojelulain edellyttämä ympäristölupa.

 

Luvanhakijana toimiva Finavia on syytön tilanteeseen, sillä se laittoi Turun lentoaseman ympäristölupahakemuksen vireille viranomaisten toivoman aikataulun mukaisesti jo vuonna 2003.

 

Hakemus jäi kuitenkin seilaamaan hakemusruuhkan ja hallinnollisten uudistusten takia eri lupaviranomaisten pöydille peräti kymmenen vuoden ajaksi.

 

Kun Etelä-Suomen Avi kesäkuussa 2013 viimeinkin sai lentoaseman lupapäätöksen tehtyä, niin muun muassa Varsinais-Suomen Ely-keskus valitti siitä Vaasan hallinto-oikeuteen. Ely-keskuksen mielestä lupamääräykset eivät täyttäneet nykylain vaatimuksia Pomponrahkan Natura-alueen huomioinnin sekä melu- ja pohjavesivaikutusten arvioinnin kannalta.

 

Vuodesta 2013 lähtien asia on jumittanut hallinto-oikeudessa, minkä seurauksena Turun lentoasema on edelleenkin ilman lainvoimaista ympäristölupaa.

 

http://www.ts.fi/uutiset/turun+seutu/796448/Turun+lentoasema+jo+15+vuotta+ilman+ymparistolupaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt se Turun ympäristölupa kuitenkin varmistui. Lainaus päivän Turun Sanomista.

Vaasan hallinto-oikeus hylkäsi Etelä-Suomen aluehallintoviraston tekemästä lupapäätöksestä jätetyt valitukset.

Hallinto-oikeuden päätös tulee lainvoimaiseksi elokuun alkupäivinä, kun valitusaika umpeutuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varkauden seutu ei luovu lentoliikenteestä ilman taistelua – Lappeenrannan malli arveluttaa kalleudellaan

Seudulla ihmetellään, miksi Finavia päätti luopua lentoaseman ylläpidosta juuri nyt. Varkaus, Joroinen ja alueen yritykset ovat valmiita tukemaan lentojen uudelleenkäynnistämistä ensi vuonna 600 000 eurolla. Varkauden lentoasemalle pitäisi nyt löytää uusi ylläpitäjä.

 

 

Tällainen on Suomen hiljaisin lentoasema – yksi ihminen töissä, kaikki valmiina olemattomia matkustajia varten

Vierailimme Varkauden lähes aavemaisella lentoasemalla, jonka ainoa työntekijä rakentaa työpaikalleen joulutunnelmaa. Finavia on kertonut lopettavansa toimintonsa asemalla. Kaupungin päättäjien mielestä lennot voitaisiin vielä pelastaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS lisää liikennettä Pirkkalaan. Kovasti samalta vaikuttaa, mitä oli jo takavuosina.

 

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1195011342008/artikkeli/tampere-pirkkalan+kentalle+tulee+lisaa+lentoja.html

 

Niinpä, ei siitä nyt niin pitkää aikaa ole, kun lensin SAS:lla Pirkkalasta ja valittavana oli viisi meno-paluulentoa arkisin sekä lennot lauantaisin ja sunnuntaisinkin oli kaksi lentoa.

 

Toki onhan neljä enemmän kuin kolme/ pvä ja kone on isompi.

 

Nyt on tietty bonarina myöhemmin keväällä tuo Cimberin liikennöimä CRJ 900. Tosin 2007/2008 lensin useammankin kerran A319:sta Köpikseen, joka vaihtui sitten MD82:ksi. Kunnes muistaakseni  koneeksi tuli Dash 400 ja lopulta loppui kokonaan siltä erää.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään