Jari Tanskanen

Lentoasemauutisia - Suomen lentoasemat

657 viestiä aiheessa

3/8/2020 at 10.42, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

...

- Oliko uusi järjestelmä jo jossain käytössä ennenkuin se otettiin käyttöön Helsingissä? Jos oli, millaisia käyttökokemuksia siitä on saatu? Millainen testausprosessi tehtiin uudella järjestelmällä? Onko kartoitettu uuden järjestelmän todetut epäkohdat ja onko olemassa suunnitelmaa niiden poistamiseksi?  

... 

Kuten jo tuolla aikaisemminkin totesin, ainakin Amsterdamissa on samanlainen systeemi, jossa kaikki sähköiset vempaimet pitää ottaa esille erikseen. Ongelmat ovat ihan samoja mitä HeVa:lta on nyt raportoitu.

AMS:ssa asiaa on yritetty helpottaa sillä, että linjalle latausaluella on useampi piste matkustajille ladata tavaransa laatikoihin ja yksi henkilö koko ajan tarkistaa ja ohjaa, että toimitaan oikein. Skannauksen jälkeen uudelleen tarkistettavat tavarat ohjataan eri linjalle, jolloin OK tavarat pääsevät ohi matkustajien poimittaviksi. Uudellentarkastulinjalla tarkastaja näkee omasta monitoristaan, missä oli ongelmia. Mutta usein jopa puolet tai ylikin tavaroista menee uudelleen tarkastukseen, jolloin uudelleentarkastuspiste tukkeutuu ja hihna seisoo sittenkin. Niin vaikeaa se on, vaikka asiaa on yritetty helpottaa sekä teknisesti että henkilön tekemällä ohjeistuksella. 

Kuka meistä ihan oikeasti muistaa kaikki sähkövempaimet laukussaan. Itsellänikin meni useampi kerta, ennenkuin muistin, että jos turvatarkastus AMS:ssa, niin kannattaa lajitella kaikki sähkövempaimet yhteen paikkaan helposti esiin otettavaksi.Ja silti sieltä aina silloin tällöin löytyi joku epäilyttävä objekti.    

Ihan verrokkina, nestekäytäntö on jo sentään ollut pitkälti yli kymmenen vuotta käytössä. Silti just siellä HeVa T1:ssä edellä olevalla rouvalla oli kolme reilusti yli 100 ml kosmetiikkanestepulloa, kauniisti 1 litran muovipusseissa. Niin menivät roskiin!

Eli tuskin tämäkään uudistus saa kiitosta keltään, koskaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menin eilen aamulla EFHK:n turvatarkastuksesta läpi T2:n yläkerrassa. Kun aloin pakata kameroitani ym. takaisin reppuuni, niin aloin ihmetellä mihin suurikokoinen varavirtalähteeni on hukkunut. Ei mihinkään, se oli unohtunut minulta repun taskun pohjalle eikä sitä oltu huomattu. Mainitsin asiasta hihnan loppupäässä olleelle turvatarkastajalle, mutta hän ei vastannut minulle mitään puhumattakaan siitä, että olisi mennyt kertomaan asiasta läpivalaisulaitteen monitoria valvovalle kollegalleen.

Muokattu: , käyttäjä: Harri Koskinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokenttäyhtiö Finavia saattaa sulkea Enontekiön lentoaseman vähäisen käytön vuoksi. Finavian mukaan lentoaseman kiitotie- ja terminaali-infrastruktuuri on elinkaarensa lopussa, eikä yhtiö ole onnistunut löytämään ratkaisua peruskorjausinvestoinnin toteuttamiseksi.

Säännöllinen reittiliikenne Enontekiölle päättyi kaksi vuotta sitten. Finavian mukaan lentojen loppuminen on asettanut kentän talouden hyvin vaikeaan tilanteeseen.

https://yle.fi/uutiset/3-11335764

Brittiläinen matkanjärjestäjä kommentoi uutista

Lainaa

 

Finavia on epäonnistunut Enontekiön lentoaseman hoidossa, koska se ei kuuntele asiakkaitaan.

– Tällä tilanteella ei ole mitään tekemistä koronaepidemian, korkotason tai Brexitin kanssa. Kyse on täysin Finavian epäonnistumisesta lentoaseman kehittämiseksi asiakkaiden toiveiden mukaan.

 


Myös pohjoissuomalaiset poliitikot ovat kommentoineet
 

Lainaa

 

Finavian kaavailut ovat kohdanneet vastustusta myös politiikan puolella. Esimerkiksi kansanedustaja Markus Lohi (kesk.) pitää valtionyhtiön suunnitelmia lyhytnäköisinä ja vaatii Finaviaa turvaamaan kentän tulevaisuuden.

– Vuosittain Enontekiön lentokentälle saapuu yli 20 000 chartermatkailijaa, mikä on keskeistä koko Tunturi-Lapin matkailuelinkeinon kannalta. Nyt pitää katsoa paljon kauemmas kuin kuukausien tai muutaman vuoden päähän. Lapin matkailulla on valtava potentiaali myös koronan jälkeisessä maailmassa, mutta tämä potentiaali lunastetaan ainoastaan yhteistyöllä.

Myös valtiovarainministeri Katri Kulmuni (kesk.) sanoo Twitterissä, että lentokentän säilyminen Enontekiöllä on tärkeää.

– Lentokenttäverkostomme koko maassa on ihmisten liikkumisen, matkailun ja yritysten kannalta elintärkeää. Enontekiön lentokentän tilanne on selvitettävä perin pohjin ja kentän säilyminen turvattava.

 

https://yle.fi/uutiset/3-11337193

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt pöyristytään taas!

Lainaa

Suomalaisuuden liitto pyytää eduskunnan oikeusasiamiestä selvittämään lentoasemien opaste- ja liputuskäytännön lainmukaisuutta.

Liiton mukaan vuodesta 2018 lähtien Finavian opasteissa englanninkielinen sana on ollut ylimpänä, selvästi isommalla kuin suomen- ja ruotsinkielinen sana. Lisäksi Helsinki-Vantaalla on kilpiä, joissa on tekstiä vain englanniksi, venäjäksi ja kiinaksi.

– Finavia asettaa käytännössään suomen ja ruotsin kielen alisteiseen asemaan englannille ja samalla vähättelee kansalliskielten merkitystä, Suomalaisuuden liitto sanoo tiedotteessaan.

Rajavartiolaitoksella puolestaan on Suomalaisuuden liiton mukaan Helsinki-Vantaan lentoasemalla useita opastekilpiä, joissa teksti ovat vain englanniksi. Lentoasemalla on myös nähty rajavartiomiehiä, joiden univormuissa on pelkästään englanninkieliset merkinnät.

 

 

https://yle.fi/uutiset/3-11505281

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lokakuun lämpöennätys siirtyi EFKK:lta EFOU:lle. Toivottavasti sääennustuksissa tarvittava tieto siirtyy nopeammin Finavian ja Ilmatieteen laitoksen välillä kuin klimatologinen data!

Rodney :cool:

"Nyt on syyskuu, mutta Suomen LOKAKUUN lämpöennätys meni eilen uusiksi: 21,1 °C Oulussa

Tiedonsiirto sääasemia hallinnoivien organisaatioiden välillä voi olla hidasta."

Lokakuun lämpöennätys Suomessa on 21,1 astetta aiemmin tilastoissa mainitun 20,9 asteen sijasta. Näin tiedotti Ilmatieteen laitoksen tutkijatohtori Mika Rantanen keskiviikkoiltapäivänä 23. syyskuuta ”juuri tulleen tiedon mukaan”.

Syynä paradoksaalisen kuuloiselle tiedotukselle – lokakuun ennätys syyskuussa – on luvattoman hidas tiedonsiirto organisaatioiden välillä. Osalla maamme lentokentistä nimittäin ei ole ollut Ilmatieteen laitoksen sääasemaa vaan ainoastaan Finavian oma havaintoasema.

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/12baf517-f4bd-422f-8dc5-254ea0447998?ref=newsletter:20c3&utm_source=Teta_Uutiskirje&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Uutiskirje

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saksalainen lentoyhtiö Lufthansa ja sen omistama sveitsiläinen Swiss ovat laittaneet myyntiin joulukuun ja maaliskuun väliselle ajalle 65 edestakaista lentoa. Yhtiöt aikovat lentää Frankfurtista Ivaloon ja Kuusamoon sekä Münchenistä ja Genevestä Kittilään.

Mikäli kaikki lennot toteutuvat, tarjolla on noin 19 000 paikkaa, joten Pohjois-Suomen kentille voi tulla Keski-Euroopasta jopa 8 000–9 000 matkailijaa.

https://yle.fi/uutiset/3-11572390

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yle uutisoi Suomen lentoasemista koronan keskellä.

Rodney

"Lähes puolet Suomen lentoasemista on kiinni ja loputkin huokuvat alan ahdinkoa – katso kuvat kentiltä

Yle vieraili tällä viikolla kahdeksalla Finavian lentoasemalla: Joensuu, Kemi-Tornio, Kajaani, Kokkola-Pietarsaari ja Tampere ovat hiljenneet.

Suomen lentoasemilla on autiota. Monilla niistä ovet ovat lukossa.

Finavialla on yhteensä 19 matkustajalentoasemaa. Lentoyhtiöt eivät tällä hetkellä lennä lainkaan kahdeksalle niistä. 

Avoinna olevilla asemilla on normaalia vähemmän vuoroja ja suppeampi reittivalikoima. Lentoja saattaa olla vain yksi päivässä, jolloin asema on pääosan ajasta kiinni ja henkilökuntaa on lomautettuna."

https://yle.fi/uutiset/3-11569495

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleltä lisää juttuja lentoasemien tilanteesta. Nyt Tampere.

Rodney

"Tampere-Pirkkala on yhä Suomen toiseksi vilkkain lentoasema – koronan keskeyttämät reittilennot halutaan nopeasti takaisin

Lentokoulut ja sotilasilmailu pitävät kentän käynnissä, vaikka kaupallinen matkustajaliikenne on pysähdyksissä."

https://yle.fi/uutiset/3-11573943

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viikonloppuna poliisin sumutetta naamalle saaneet kadulla istujat olivat/ovat suunnitelleet myös lentokenttätoimintaa. 

https://yle.fi/uutiset/3-11579924

Quote

Elokapinan kokouspöytäkirjat paljastavat, millaista kapinointia liikkeessä suunnitellaan  

Elokapina-liikkeeltä, joka häiritsi viikonloppuna liikennettä Helsingin Kaisaniemessä, voi odottaa lisää kansalaistottelemattomuutta tulevaisuudessa. Näin voi päätellä Elokapinan syyskapinaan liittyvistä kokouspöytäkirjoista ja muistioista sekä liikkeen verkkofoorumilla käydystä keskustelusta, joihin Yle on tutustunut. 

Lokakuun ensimmäisen viikon aktivismia oli suunniteltu kuukausien ajan. Kesällä järjestetyssä kokouksessa liikkeen aktiivit pohtivat yhtenä mahdollisena toimena “lentokenttäaktiota”. Jutun kursivoidut kohdat ovat peräisin syyskapinan järjestämiseen liittyvästä kokouspöytäkirjasta. 

Ruotsin porukan tyyppinen lentokenttäaktio, lentokoneen lähdön estäminen. Oli päässyt hyvin medioihin. 

Tämä maininta viitannee kesän tapaukseen, jossa kaksi aktivistia viivytti lentoa Göteborgista Tukholmaan. Lisäksi lentokentällä oli muita aktivisteja vastustamassa lentoyhtiö SAS:n valtiontukia. 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

 

Valtio valmistelee lentokenttäyhtiö Finavian pääomittamista 350 miljoonalla eurolla.

Talouspoliittinen ministerivaliokunta on puoltanut, että hallitus hakee eduskunnalta valtuutta pääomittamisen tekemiseksi. Pääomitus on tarkoitus tehdä ensi vuoden talousarvion yhteydessä.

Pääomituksella valtio vastaisi koronakriisiin Finavian tulevaisuuden turvaamiseksi. Finavian lentokenttien kautta on koronapandemian puhkeamisen jälkeen kulkenut noin 90 prosenttia vähemmän matkustajia kuin vuotta aiemmin.

 

https://yle.fi/uutiset/3-11607001

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Paavo Mäntylä kirjoitti:

Helsinki-Vantaan "ykköskiitotie" 04R/22L menee talvikaudeksi kiinni. Hyvin pitenee rullausajat jos 04L käytetään lentoonlähtöihin. 

http://www.lentoposti.fi/uutiset/finavia_sulkee_helsinki_vantaan_kiitotien_22l04r_huhtikuun_2021_loppuun_saakka

No jos tuulien vuoksi 04L käytössä niin ei ne rullausajat paljoa pitene vrt. 22R. Ongelma ehkä tosi huonossa ja 4-pesua vaativissa lähdöissä, että remote paikka on siellä päässä 04R:n eteläpuolella. No eipä taida jonoja/ suoja-aikojen ylittymisiä juurikaan syntyä nykyisillä liikennemäärillä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 hours ago, Juhani Sarell said:

No jos tuulien vuoksi 04L käytössä niin ei ne rullausajat paljoa pitene vrt. 22R. Ongelma ehkä tosi huonossa ja 4-pesua vaativissa lähdöissä, että remote paikka on siellä päässä 04R:n eteläpuolella. No eipä taida jonoja/ suoja-aikojen ylittymisiä juurikaan syntyä nykyisillä liikennemäärillä...

04R päässä oleva remote 8 on myös kiinni joten pesut sitten remote 6 tai standilla... 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Paavo Mäntylä kirjoitti:

04R päässä oleva remote 8 on myös kiinni joten pesut sitten remote 6 tai standilla... 

No joo. Totta kai järkevämpää pitää vain tuo remote 6 käytössä. Pääseehän siitä myös suht nopeasti wiskiä pitkin 04L odotus-/ lähtöpaikalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on päättänyt julkisen palvelun velvoitteen asettamisesta viidelle kotimaan lentoreitille. Liikennöintivelvoitteet koskevat reittejä Helsingistä Joensuun, Jyväskylän, Kokkola-Pietarsaaren, Kemi-Tornion sekä Kajaanin lentoasemille 1.4.-31.12.2021 välisenä aikana.

https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/liikennointivelvoite-viidelle-kotimaan-lentoreitille

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

 

Ennen koronakriisiä Lappeenrannan lentoaseman matkustajamäärät olivat suuressa kasvussa. Suunnitelma oli myydä vuodelle 2021 vähintään 180 000 matkustajapaikkaa. Vuonna 2017 vastaava määrä oli noin 6 000.

Nyt kenttä on suljettu ja lähes kaikki sen toiminnot on vedetty alas. Kaikkia kulueriä ei voi täysin lopettaa. Lentokentän täytyy säilyttää kelpoisuusvaatimuksensa, jotta kenttä voidaan avata silloin, kun Ryanair pystyy palauttamaan lentoreitit valikoimaan.

— Ryhdyimme sopeutustoimenpiteisiin nopeasti, mutta kaikkea ei voida laittaa poikki yhdessä yössä. Kun kaikki lasketaan yhteen, säätiökonsernin viimevuotinen tulos jää noin 610 000 euroa tappiolle, Markus Lankinen sanoo.

Lappeenrannan kaupunki aloittaa tänä vuonna lentokentän asemakaavamuutoksen laatimisen. Sillä varaudutaan lentokentän kehittämiseen ja yritysalueiden laajentamiseen.

Tarkoitus on mahdollistaa esimerkiksi isomman terminaalin rakentaminen, jos asiakasmäärät kasvavat. Kentälle kaavaillaan myös aurinkopuistoa, joka voisi tuottaa aurinkoenergiaa. Aurinkopuistoa on suunniteltu lentokentän länsipäähän.

 

https://yle.fi/uutiset/3-11766081

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavia: jos lentomatkustajien määrä ei kasva, suorille lennoille on etsittävä vaihtoehtoja matkaketjuista eli takseista ja busseista.

Mitä enemmän etäneuvottelukulttuuriin totutaan, sitä vähemmän reiteille riittää kotimaisia liikematkustajia. Ulkomaiset matkailijat eivät riitä kaikkialla korvaamaan kotimaisten vähenemistä.

– Mielestäni olisi hyvä aika alkaa miettiä muitakin vaihtoehtoja, erilaisia matkaketjuja, joiden avulla voitaisiin turvata Suomen saavutettavuus ja kilpailukyky, sanoo Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki.

https://yle.fi/uutiset/3-11831311

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kau­ha­kuor­maa­jat mo­tit­ti­vat taksin Ivalon len­to­ase­mal­la – Finavia pa­hoit­te­lee kovia toi­miaan ja sel­vit­tää asiaa, poliisi tie­toi­nen ta­pah­tu­nees­ta

Taustalla riita taksien sopimusmaksuista. Taksiyrittäjä pitää niitä perusteettomina. Finavian mukaan sopimukset parantavat laatua ja taksien saatavuutta.

https://www.lapinkansa.fi/kauhakuormaajat-motittivat-taksin-ivalon-lentoasem/3441438 (tilaajille)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3/12/2021 at 13.03, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Mielestäni olisi hyvä aika alkaa miettiä muitakin vaihtoehtoja, erilaisia matkaketjuja, joiden avulla voitaisiin turvata Suomen saavutettavuus ja kilpailukyky, sanoo Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki.

 

3 tuntia sitten, Harri Koskinen kirjoitti:

Kau­ha­kuor­maa­jat mo­tit­ti­vat taksin Ivalon len­to­ase­mal­la – Finavia pa­hoit­te­lee kovia toi­miaan

Siinä matkaketju katkesi!

Rodney :cool:

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavia kirjoittaa Twitterissä:

Lainaa

Kyseinen tapa toimia ei ole Finavian periaatteiden tai arvojen mukaista.

Ja näin kuitenkin tehtiin Finavian kentällä ja maa-alueella. Yrityksessä on siis jotain mätäpaiseita jos näin nyt kuitenkin kävi.

Onko Ivalon kentällä hommissa jotain koulukiusaajia joilla ei ole mitään muuta eikä kentän oikeaan toimintaan liittyvää tekemistä ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ivalossakin oli vapaampaa 1970 luvulla. Platallekkin lennokkipojat pääsivät ihailemaan koneita kunhan ensin oli kysytty lupa Orpanan Valtterilta. Kyllä ennen oli kaikki paremmin.

Nyt ei pääse edes terminaalin edustalle.

Sippo

EFIV_1970_1.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi tuosta konfliktista selvittiin henkisillä vaurioilla. Tuskin tuo sulutus nyt kauhakuormaajakuskeille päähän juolahti ja toimeenpanoon johti, on sen verran vähissä nuo työpaikat noilla kylillä. Vuoroesimies ja/tai kenttämestari saanee tukiopetusta tehtävänsä asianmukaiseen hoitamiseen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään