Henri Pulkkinen

Tietoja fouga magisterin moottorista kaivataan

34 viestiä aiheessa

Terve! Olen uusi foorumilla ja omistan turbomeca  marbore moottorin.Onkohan tietoa saako ko moottoriin suomenkielistä tai englanninkielistä huolto kirjaa.Ja mitä öljyä moottoriin tilaan kun tarkoitus olisi laittaa kone käyntiin.Kaikki tieto ja vinkit moottorista jotain tietäviltä ovat tervetulleita,etten polta arvokasta veteraanikonetta karrelle  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Museolentokonekerho ry. lentelee Fougalla, kannattaa kysellä neuvoa heiltä. FOUGA-TEAM.fi, sieltä löytyy lentäjien yhteystietoja.

 

p

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laukkasen Jyrkiltä Kymistä löytyy varmaan ainakin kaikki mahdollinen tieto. Kymin museossa on rullaava Fouga, jonka moottoria pidetään käyntikuntoisena. Sitäpaitsi Kymissä on muutenkin mukava käydä - paikan päälle vaan.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:)

Niin missäpäin Henri olet? Porin kirjoja päässee kyllä katsomaan, ylimääräisiä ei kyllä ole...  :-\

 

 

Rissalassa lienee yksi yksilö levällään

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksista.Fouga team antoi tietoja.Keski pohjanmaalla asun ja mielelläni käyn porin kirjoja katsomassa kun on sinnepäin asiaa.Vielä kaivataan tietoa mistä ja mitä öljyä moottoriin kannattaa tilata?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksista.Fouga team antoi tietoja.Keski pohjanmaalla asun ja mielelläni käyn porin kirjoja katsomassa kun on sinnepäin asiaa.Vielä kaivataan tietoa mistä ja mitä öljyä moottoriin kannattaa tilata?

 

Varmaan joku kirjoihin käsiksi pääsevä voisi katsoa ja infota?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan joku kirjoihin käsiksi pääsevä voisi katsoa ja infota?

Oliks tää Siirilä vinkki? :-D

Mä koitan muistaa kysäistä asiaa kun käyn tuossa, aeroshelliiä mut en tiedä vielä mistä  sitä sais... 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aeroshell viitosta ja ilmeisesti kanaselta vois saada...   Näin mulle kerrottiin.

Aeroshell viitonen kuulostaa erittäin huonolta, koska se on laakerirasvaa!  :thmbdn:

 

Suositeltavampaa on käytellä Marborea DEF STAN 91-99 mukaisilla (NATO-koodi O-135) mineraalipohjaisilla turbiiniöljyillä kuten AeroShell Turbine Oil 3 tai Turbonycoil 280 P.

 

Jos em. öljyjä ei ole saatavilla, niin sitten esim. BP Turbo Oil 2389.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

eh... niin sen tynnyrin kyljessä lukee, mistä on öljyä koneeseen täytetty.

 

Aeroshell grease 5 on laakerirasvaa.

Aeroshell turbine oil 5 on turbiiniöljyä.

 

Ennen käytettiin Aeroshellin 9, mutta sitä ei enää valmisteta. Ilmavoimatkin on näitä käyttänyt kesä/talvikäytössä kun nuo vielä palvelivat.

 

En tiedä onko matkalla muuttunut nimi, mutta näitä on meillä varastossa...  Kanair Malmi Helsingissä on Shell Aviationin toimittaja Suomessa.

 

Ja tämä tieto tuli eräältä vanhalta ilmavoimien Fouga-mekaanikolta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

on niissä jotain eroja, vitonen oli muistaakseni talvikäyttöön ja ysi kesälle tai toisin päin. (mä en oo vielä niin edistynyt tuossa lajissa :D )

Mutta jos tiettyä laatua ei saa, on pakko keksiä jotain muita ratkaisuja....

 

Marboren kanssa on se ongelma, että ne eivät ole suostuvaisia/halukkaita toimittamaan mitään noihin fougan moottoreihin liittyviä tietoja tai tukea tehtaalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Aeroshell turbine oil 5 on turbiiniöljyä.

 

Tämä shellin turbine oil viitonen pysyy edelleen minulle mysteerinä, kun en kaivamallakaan löydä mitään mainintaa mistään ko. tuotteesta. Aeroshell viitonen on aina ollut mulle laakerirasvaa. Jos viitosen perässä olis kaks nollaa, niin olisi ehkä jo jotenkin järkeenkäypää tavaraa öljysäiliön täytteeksi. Viittaisikohan tuo viitonen tuossa mainitsemasi tynnyrin yhteydessä kuitenkin esim. öljyn viskositeettiin, viisi centtistokea jne.?  ::)

 

Ja kun kaivelemaan piti ruveta niin tällainen dokumentti tuli vastaan: http://rgl.faa.gov/Regulatory_and_Guidance_Library%5CrgMakeModel.nsf/0/EDC8B0AAD7A90D0B862572A500750656/$FILE/E-302.pdf.

Sieltä käy ilmi seuraavanlainen suositus: " For the Marbore II, (engine if the outside temperature is less than -10°C (14°F), oil AIR 3515 should be used.

If the outside temperature is more than -10°C (14°F), oil AIR 3512 should be used."

 

Näitä FAA:n kylmemmälle ilmalle suosittelemia AIR 3515:n mukaisia öljyjä ovat jo edellisessä viestissäni mainitut AeroShell Turbine Oil 3 ja Turbonycoil 280 P.

 

Lämpimämmälle kelille olisi tuon dokumentin mukaan passelimpi AIR 3512:n mukainen öljy. Sellainen on esim. Turbonycoil 3512.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, tämä asia selvinnee myös Henrille, kun tulee Poriin selailemaan niitä kirjoja.

 

Ja tuu säkin katsomaan niin selviää mysteeri.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös Nesteoil valmistaa kolmea eri tyyppistä turbiiniöljyä, mutta en osaa sanoa niiden paremmuudesta vanhan Marboren laakereiden ja apukoneiston voiteluun. CM170 ohjajan käsikirjassa on hyvin selostettu eri järjestelmien toimintaa kaavioineen, mutta öljyn teknisistä vaatimuksista ei ole mainimtaa. Oheisessa linkissä on Nesteolin öljyjen speksejä, turbiiniöljyt listan alussa. Suihkumoottorin kriittisin hetki on käynnistyksen alkuvaihe jos kuuman puolen lämmöt pääsevät karkaamaan ja tähän taas ei käytetty öljy vaikuta mitenkään. Öljyllä ja imuilman vierasesineillä on vaikutusta käyttöikään sitten kun kone on asettunut vakaaseen käyntiin (60% tai yli). http://www.nesteoil.com/tiedote.asp?id=370〈=en&first=1

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Keski pohjanmaalla asun ja mielelläni käyn porin kirjoja katsomassa kun on sinnepäin asiaa.Vielä kaivataan tietoa mistä ja mitä öljyä moottoriin kannattaa tilata?

 

Hei!

 

Googlasin vähän. Satutko asumaan Viisteen tien varrella? Itse olen vieläkin henkisesti samasta kunnasta kotoisin, vaikka asunut muualla (=Espoo) kohta 30 vuotta. Voisi olla kiinnostavaa käydä katsomassa moottoria, kun ollaan siellä päin lomalla.

 

 

Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Viisteessä asutaan.Tervetuloa. Hallissa on myös toinen suihkumoottori joka on tullut tehtyä itse ja myös pulse jet moottori oma valmiste sekin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt moottori starttaa ja kipinä toimii,mutta öljy ei lähde kiertämään.kummastakaan paluuletkusta ei tule öljyä takaisin.vai kuinkahan nopeaa paluu öljy pitäis alkaa tulla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollainen suihkumoottori on melko kompakti kapine, mutta minkälaisia ohjain- ja apulaitteita tarvii sen käynnistämiseen ja käyttöön. Laitatko Henri kuvan setupista?

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään