Petri Hiltunen

ANR Air Navigation Race - hupia ja hauskaa sekä koneessa että luokassa

5 viestiä aiheessa

Opintomatkalla EDTD:ssä Armin Zugerin ja Tomi Honkasen kanssa.

Erityishuomio oli, että ANR sopii myös ultrille! Ultrakevyen ominaisuudet saattavat antaa jopa etua ANR reitillä lentämiseen.

 

Starttipisteeltä maaliin 16NM ja IAS tällä kertaa 80KTS eli lentoaika 12min, kokonaislentoaika noin 25-30min per kierros riippuen lähtö - ja tuloreittien pituudesta.

Tapahtuman järjesti pari heppua, aikaa tarvittiin kuulemma itse reitin valmisteluihin pari tuntia.

 

Vain starttipisteen ja maalipisteen aika arvostellaan, muuten pitää vaan pysyä annetussa rännissä. Jos menet kielletylle alueelle saat virhepisteitä 5 sek alueella olon jälkeen.

 

Reaaliaikainen seuranta, oli hieno fiilis seurata tunnelmaa luokassa kun kaikki katsojat elivät mukana pilottien suorituksissa.

 

Alla oleva kuva reaaliaikaisesta seurannasta, ränneissä A ja B oli parhaimmillaan kussakin 2 konetta kerrallaan.

 

Kisatilanteissa rännejä jopa 4 kpl.

 

Lisätietoja myöhemmin kunhan saadaan kaikki data ja kokemukset analysoitua.

 

Sorry kuvan huono laatu.

 

T:)

 

Pete, Armin & Tomi

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kenttä siis EDTD, Donaueschingen, sijainti Etelä-Saksassa, noin 20km Sveitsin rajalta.

PFA järjesti harjoitusleirin aloittelijoille ja kokeneille kilpailijoille - aiheet tarkuuslentäminen (precision flight, PF) ja Air Navigation Race (ANR).

Osallistujamäärä (oma arvio) jotain 10 ja 20 välilllä, josta ehkä 6 (?) ensikertalaista. Tarjolla oli kaksi eri tarkuuslentoa ja kaksi ANR - reittiä.

Me vuokrattiin paikan päällä PA28 Warriorin. Tarkuuslentotehtävistä me suoritettiin yhdestä tehtävästä sekä valmistelun että varsinaisen lennon (kesto noin 90min), toisesta tehtävästä vain valmistelu-osion

ANR-reitti oli selvästi lyhyempi ( laskennallisesti 12 min) joten suorittettiin saman reitin kaksi kertaa eri miehistöllä. Koneessa harjoitusmielessä kolmen hengen miehistöllä - näin yritettiin saada mahdollisimman paljon irti.

 

EDTD on aika rauhallinen lentokenttä, mutta ilmatilaluokka on tarvittaessa F. Etelässä alkaa pian TMA Zürich. Radioliikenne Englantia/Saksa, rajoitettu (hyvällä tavalla) minimiin - ilmoitellaan noin 5 min ennen kenttää, henkilö tornissa kertoo mikä on käytössä oleva kiitotie ja mahdollisesti vielä  "report base 18" tms. Finaalissa hän antaa tuulitiedot. Kentällä on poliisikopterin tukikohta.

Laskeutumismaksut noin 6 eur/laskua. Välillä purjetoiminta (vintturilla) ruohobanalla asfaltin vieressä.

 

Mielenkiintoiset maisemat, alueella on "sammuneita" tulivuoria (ks

)

 

Pari kuvaa paikasta:

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä lennetty ANR reitti. Laskelmia voi tehdä miten halutaan, virhepisteitä tulee ainoastaan jos ollaan etuajassa/myöhässä reitin alussa/lopussa, ja jos ollaan 'väylän' ulkopuolella.

Me lennettiin B-reitin kaksi kertaa. Molemmilla lennoilla sama miehistö (mutta eri tehtävissä), joten ainakin toisella lennolla voinut hyödyntä ensimmäisen lennon kokemuksista.

 

Reitti A ja B, ja omia laskelmia

[ attachment removed / expired ]

ANR reitti (suurennettuna ylläolevasta, kuvan on lähellä alkuperäistä mittakaavaa 1:200'000)

[ attachment removed / expired ]

reitti lentokentältä ANR-reitin alkupisteeseen

[ attachment removed / expired ]

ANR reittien alku/loppupisteet

[ attachment removed / expired ]

 

Koneemme, Piper Warrior  D-EJTG, ja poliisikopteri

[ attachment removed / expired ]

Flugschule Nikolaus, "Flugschule Bistro"

[ attachment removed / expired ]

(pehmolelu-) hirvi seinällä

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarina jatkuu. Kerho järjesti Jämillä leirin toissa viikonloppuna. Siinä yhteydessä esiteltiin/kokeiltiin leikkimielessä ANR ja rallylentoa (ANR tässä vaiheessa vain yhdellä "rännillä" ja ei-reaaliaikaisena).

Lainattiin SIL:in loggerit (myös muita halpaloggereita kelpaavat tässä tapausessa). Tuntuu siltä että osallistujat tykkäsivät, varsin ANR:sta jossa painopiste on lentämisessä.

 

kuva ANR harjoitusreitistä...

[ attachment removed / expired ]

...ja muutama lento

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin mukana tuossa Jämin ANR:ssä, ensimmäistä kertaa tällaisessa pelissä. Kokemus oli yllättävän hieno ja mukaansa vievä. Varsinainen rännin läpi lentäminen vei sen 12 minuuttia, mutta siinä ehti tulla tosi hiki.

 

Maastokohteet olivat hyvin löydettävissä, varsinkin kun vieressä istui kelpo navigaattori. Lentämiseen sen sijaan tarvitsin kaiken tarkkavaisuuden, kun yhtenä hetkenä piti koneen nopeus pudottaa hyvin alas. Siinä sitten nokka kohti taivasta lennät laipoilla. Ja seuraavassa hetkessä lyödään kaasu täysille, että päästään ajoissa käännepisteeseen. Ja kaikki nämä lentotilamuutokset suuntaa hukkaamatta ja säilyttäen lentokorkeus +/- 100 jalkaa.

 

Todella yllättävän makee kokemus. Varsinaisessa suunnistuksessa, oikein tarkkaan tähdätyssä aloituksessa, mentiin ensin ihan poskelleen (tuo Arminin kartassa oleva ylimääräinen legi SP:stä itäkaakkoon). Vaikka sain ylimääräisen treenikeikan, kun eka yrityksessä unohdettiin loggeri maahan. Täytyy ehdottomasti harjoitella lisää! :D

 

Jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään