Timo Hyvönen

Lentoturvallisuuden ero USA vs. Eurooppa vs. Suomi

17 viestiä aiheessa

Moi,

 

USAssa yleisilmailu on hieman yleisempää kuin Euroopassa ja Suomessa. Sen ansiosta myös turvataso on huhujen mukaan korkeampi. Olen myös kuullut, että USA-regulaatio esim. lentokaluston osalta on vapaampaa ja LSA-koneiden käyttö suorastaan näppärää koneiden teknisten ominaisuuksien, medikaalien ym. suhteen.

 

MItä amerikkalaiset tekevät oleellisesti erilailla? Ilmeisesti ainakin lentävät paljon enemmän, polttoaineen hintahan on USAssa murto-osa Suomen/Euroopan hinnoista. , Vai onko se kuuluisa asenne jotenkin erilainen?

 

Aiheesta on hyvä artikkeli https://www.faa.gov/news/fact_sheets/news_story.cfm?newsId=13672 ja paljon turvaresursseja http://www.faasafety.gov/. Euroopasta löytyy myös paljon erilaisia tilastoja, pitää kaivella. Tuo oleellinen ero kiinnostaisi.

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostit esille varsin mielenkiintoisen asian. Kun lukee artikkelit, joihin viittaat, niin ensimmäinen arvio on, että volyymi on hyvästä.  Toteat, että liian vähäinen lentäminen on pahasta, mutta myös liian vähäinen kokemus koneiden huoltamisesta tai yleensä lentotoiminnasta on pahasta. Kun kaikkea on sopivasti, niin rutiinit kehittyvät, eri tekijöiden mielenkiinto säilyy. Vasta kun hommia tulee enemmän kuin mihin kapasiteetti riittää, niin kyllästyminen, kiire ja huolimattomuus tulevat peliin mukaan. Liian vähäinen toiminta ei muodosta luotettavia rutiineita, mutta jos sitä on liikaa eivät tekijät jaksa ylläpitää korkeata laatutasoa. Uskoisin amerikkalaisten päässeen tasolle, jossa homma osataan, sitä jaksetaan tehdä, se on mielenkiintoista ja palkitsevaa. 

 

- Lauri Tarkkonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turvaresursseista kannattaa mainita myös hieman läheisempi EGAST eli European GA Safety Team. EGAST julkaisee ihan hyviä Safety Leaflet:eja eri turvallisuustekijöistä. Sarjassa on jo 9 julkaisua. Nämä ovat vapaasti käännettävissä suomeksi jos halutaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yllättävää tämä USA:n GA-turvallisuuden hehkutus, koska olen aina nähnyt tilanteen lähinnä katastrofaalisena, jos vertailukohtana on esim. air carrier, commuter carrier tai vaikkapa tieliikenne (henkilöautot). Onko Suomen ja Euroopan tilanne sitten tosiaan vielä oleellisesti katastrofaalisempi? ??? USA:n tilastoja löytyy DOT:n sivulta, mutta vertailun Eurooppaan ja Suomeen jätän muille:

 

http://www.rita.dot.gov/bts/sites/rita.dot.gov.bts/files/publications/national_transportation_statistics/index.html#chapter_2

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.aopa.org/letsgoflying/stories/080829safety.html taas kertoo että riski joutua ga-koneella onnettomuuteen on 1/6 autoilusta.

 

Tilastot voi tulkita

 

t. TImo

 

DOT tilastojen mukaan ruumiita tulee GA:ssa n. 2 per 100000 lentotuntia (ymmärtääkseni per koneen lentotuntia) ja henkilöautoilla alle yksi per 100 miljoonaa ajoneuvomailia. Kuten huomataan, tarvitaan konversio tunneista maileihin, mutta jollen väärin laske, GA on selvästi yli 10 kertaa vaarallisempaa.

 

Ero taitaa johtua siitä, että AOPA puhuu onnettomuuksista, mikä on melko harhaanjohtavaa: maantieliikenteessä tapahtui USA:ssa 2011 0,8 liikennekuolemaa, 83 loukkaantumista ja 356 onnettomuutta per 100 miljoonaa  ajoneuvomailia, kun taas yleisilmailussa onnettomuuksien ja kuolleiden suhde on n. 3,5 (henkilöautoilla siis n. 400).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turvaresursseista kannattaa mainita myös hieman läheisempi EGAST eli European GA Safety Team. EGAST julkaisee ihan hyviä Safety Leaflet:eja eri turvallisuustekijöistä. Sarjassa on jo 9 julkaisua. Nämä ovat vapaasti käännettävissä suomeksi jos halutaan.

 

USA:ssa myös NTSB on aktiivinen ja julkaisee "Safety Alert" nimisiä ohjelehtisiä, jossa ilmailun osalta GA on ollut aika vahvasti esillä http://www.ntsb.gov/safety/safety_alerts.html. Myös vastaavia videoita on julkaistu http://www.ntsb.gov/safety/safety_videos.html sekä järjestetty seminaareja (vasta pari päivää sitten oli SEMINAR ON PREVENTING AERODYNAMIC STALLS AND LOSS OF CONTROL ACCIDENTS http://www.ntsb.gov/news/2014/140417.html).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yllättävää tämä USA:n GA-turvallisuuden hehkutus, koska olen aina nähnyt tilanteen lähinnä katastrofaalisena, jos vertailukohtana on esim. air carrier, commuter carrier tai vaikkapa tieliikenne (henkilöautot). Onko Suomen ja Euroopan tilanne sitten tosiaan vielä oleellisesti katastrofaalisempi? ??? USA:n tilastoja löytyy DOT:n sivulta, mutta vertailun Eurooppaan ja Suomeen jätän muille:

 

http://www.rita.dot.gov/bts/sites/rita.dot.gov.bts/files/publications/national_transportation_statistics/index.html#chapter_2

 

Jeps,

 

kyseessä oli nimenomaan tuo yleinen huhutieto, että jenkkien rennommalla kulttuurilla asenne on parempi ja turvataso yleisilmailussa korkeampi. Vertailut autoiluun ym. on käsitelty jo monta kertaa, mutta en vieläkään oikein hiffaa korrelaatiota - yhdistävää mittaria ei oikein löydy (tunnit/mailit/whatnot). Ehkä matkan pituus/käytetty aika voisi alkaa antaa jotain vertailtavaa toisinkin päin?

 

Mutta siis lokaalit havainnot kiinnostavat - onko USAssa turvallisempia lentäjiä vai miten asia oikeasti on?

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vertailut autoiluun ym. on käsitelty jo monta kertaa, mutta en vieläkään oikein hiffaa korrelaatiota - yhdistävää mittaria ei oikein löydy (tunnit/mailit/whatnot). Ehkä matkan pituus/käytetty aika voisi alkaa antaa jotain vertailtavaa toisinkin päin?

 

Mailit ja tunnit yhdistää tietenkin nopeus; kyllähän siihen nyt jotain voi arvioida, mielellään tyypillisen Vs:n ja Vne:n väliltä ;). Liikennesuoritetta matkana ei GA:n ja Air Taxi:n osalta ole DOT:in tilastossa; se löytyy vasta Commuter ja Air Carrier koneille.

 

Mut' tosiaan, tuossa on USA:n tilastot, joku varmaan osaa hakea Euroopan ja Suomen tilastot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Kahdelta USA:n GA- kentältä,joista itselläni on jonkun verran kokemusta,Lantana FL sekä Scottdale AZ ,jäänyt mieleen ainakin se,että koneita ajoittain lähtee ja tulee laskuun solkenaan aika pienilläkin porrastuksilla ja mukavasti liikenne kulkee,ilmeisesti ilman incidenttejä.Vai onko esim.juuri näillä kentillä sattunut onnettomuuksia viime vuosikymmeninä? Tätä taustaa vasten käy joskus jopa mielessä,että maksimoidaanko meillä suotta lentoturvalisuutta?Ajattelen nyt lähinnä kantilta:TMA-lähialue-laskukierros-kenttäalue/rullaus. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps,

 

kyseessä oli nimenomaan tuo yleinen huhutieto, että jenkkien rennommalla kulttuurilla asenne on parempi ja turvataso yleisilmailussa korkeampi. Vertailut autoiluun ym. on käsitelty jo monta kertaa, mutta en vieläkään oikein hiffaa korrelaatiota - yhdistävää mittaria ei oikein löydy (tunnit/mailit/whatnot). Ehkä matkan pituus/käytetty aika voisi alkaa antaa jotain vertailtavaa toisinkin päin?

 

Mutta siis lokaalit havainnot kiinnostavat - onko USAssa turvallisempia lentäjiä vai miten asia oikeasti on?

 

t. TImo

 

Minuakin on kiusannut tämä lentämisen ja autoilun vertailu kilometripohjalta. Jos lentämisen ja autolla ajamisen vaarallisuutta pitää verrata, se pitää minusta verrata vain aikaan sidotulta toteutumapohjalta. Kuinka suuren fataalin onnettomuuden riskin lentäminen/autoilu minulle tuottaa samalla elämän jaksolla tilastopohjaisesti.

 

Silloin voi ajatella esimerkiksi, kuinka todennäköisesti kuolen ensi vuoden aikana lento-onnettomuudessa/auto-onnettomuudessa. Minä olen aktiivinen harrastaja ja lennän 100 tuntia vuodessa. Silloin lennän n. 13000 km vuodessa. Autolla ajan 35000 km vuodessa. Tällä suhdeluvulla voin sitten itseeni soveltaa tilastojen onnettomuusfrekvenssiä, kun siellä on perusteena lennetyt kilometrit. Keskivertolentäjä lentää minun käsittääkseni <2000 km vuodessa ja autoilee n. 20000 km samassa ajanjaksossa, jolloin suhdeluku on 1:10. Tämä siis tuntemassani ultrailmailussa.

 

Toinen vertailumahdollisuus lentoharrastuksen ja autoilun välillä on perinteinen empiirinen mutu. Olen viimeisen 40 vuoden aikana jollakin tavalla sivunnut kahta ihmistä, jotka ovat kuolleet liikenteessä auto-onnettomuudessa. Valitettavasti paljon pienemmästä viiteryhmästä olen viimeisen 15 vuoden aikana hyvin tuntenut tai edes jotenkin sivunnut paljon suurempaa lento-onnettomuudessa kuolleiden joukkoa. Selväksi on tullut, ettei lentämisen vaarallisin vaihe ole automatka kentälle.

 

Lopulta ei ole paljoakaan järkeä verrata harrastuksen ja välttämättömän hyötytoiminnan vaarallisuutta. Minä ajan, koska minun täytyy, mutta minä lennän, koska haluan.

 

Jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otsikon aiheeseen palatakseni, tuntuu olevan aika vaikea löytää vertailukelpoista dataa: innokas googlaaminen ei tuonut Euroopasta oikeastaan mitään, jota voisi verrata USA:n general aviation lukuihin. Australian ATSB:n dokumentti "International Fatality Rates A Comparison of Australian Civil Aviation Fatality Rates with International Data" tavallaan vahvistaa tämän: vertailukelpoisen datan puute tuodaan raportissa useassa kohdassa esille ja toisaalta Euroopasta (pl. UK) ei esitetä mitään GA lukuja. Raportin vertailumaat ovat USA, UK, Kanada, Uusi Seelanti ja tietenkin Australia; mitään kovin radikaajeja eroja ei niiden välillä ollut: Kanadan ja Uuden Seelannin yleisilmailun onnettomuusluvut olivat jonkun verran muita huonompia, mutta nekin erot näyttävät tasaantuneen vuosituhannen vaihdetta lähestyttäessä. 

 

Suomen osalta yleisilmailun onnettomuudet ja onnettomuuksissa menehtyneet ovat tietenkin tiedossa, yksin kappalein, onko jossain liikennesuoritetta kuvaavia lukuja, lähinnä lentotunteja? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos haluaa nähdä vaivaa ja laskeskella lukuja yhteen, niin Aviation Safety Networkin wikibase-osastossa on hakutoiminto

 

http://aviation-safety.net/wikibase/wikisearch.php

 

... jonne voi syöttää myös pelkän maan, esim. Finland, ja halutessaan "fatal accidents only", ja painaa nappia. Yhteenvetoa/summausta sieltä ei kuitenkaan löydy. Sitten vain laskeskelemaan kaikki Euroopan maat yhteen. Ja voi sen tehdä vaikka viimeisten 10 vuoden ajalta kussakin maassa. Jne.

 

Siis tietoa on, mutta kukaan ei ole vaivautunut tekemään siitä tilastoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En oikein usko tuon wikibasen kattavuuteen. Koko Euroopan laajuisesti (EASA:n jäsenvaltiot) onnettomuudet ja niissä menehtyneet löytyvät kyllä vuosittain julkaistavasta EASA Annual Safety Review'sta, esim. 2012 luvut EASA Annual Safety Review 2012 (Table 5: Overview of Number of Accidents, Fatal Accidents and Fatalities by Aircraft Category And Operation Type all EASA MS Registered General Aviation Aircraft Below 2,250 kg MTOM), mutta ongelma tuntuu olevan löytää lennetyt lentotunnit, jotta olisi jotain, johon suhteuttaa onnettomuusluvut ja joita voisi verrata USA:n lukuihin. Tietenkin määritelmien ja kategorioiden erilaisuus on vielä oma ongelmansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Euroopasta paras yhteenveto on tietääkseni juuri tuo EASA Annual Safety Report. EASA on itse useasti päivitellyt noita mainittuja tilastoinnin puutteita kuten lentotuntimäärät. Ahkeralla hakemisella niitä voisi kenties löytää joidenkin maiden  kansallisten ilmailu- tai tilastoviranomaisten sivuilta. Suomi on tässä suhteessa parantanut paljon viime vuosina ja v. 2013 lentotunnitkin taitavat olla jo julkaistu.

Tässä tilanteessa kattavin tilastopohja voisi nähdäkseni olla esim. onnettomuudet tai kuolemat suhteessa lupakirjahaltijoiden ja/tai ilma-alusten määrään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen osalta yleisilmailun onnettomuudet ja onnettomuuksissa menehtyneet ovat tietenkin tiedossa, yksin kappalein, onko jossain liikennesuoritetta kuvaavia lukuja, lähinnä lentotunteja? 

 

Olen näitä kyllä Trafilla jossain nähnyt. Jotenkin niissä epäilytti se, että Mäntsälän Ilmailukerho lentäisi yli 10% Suomen ultratunneista. Aivan kaikki eivät taida raportoida tuntejaan.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen näitä kyllä Trafilla jossain nähnyt. Jotenkin niissä epäilytti se, että Mäntsälän Ilmailukerho lentäisi yli 10% Suomen ultratunneista. Aivan kaikki eivät taida raportoida tuntejaan.

 

t. Timo

 

Toisaalta, olettaen että kaikilla MILK:n noin 260 jäsenellä on voimassa oleva ultralupakirja, se on jo lähes 20% kaikista Suomen UL-lupakirjan haltijoista (1377 viime vuoden lopulla). Mutta joo, olisi kiva tietää mikä on raportointiaste. Ja toki monet milkkiläiset lentävät myös joko omilla koneilla tai ovat jäseniä muissakin kerhoissa, joten isoja johtopäätöksiä on vaikea tehdä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään