Esa Sairio

FS 2004 ja BIOS

8 viestiä aiheessa

Löytyykö ohjeita, miten BIOSIA säätämällä saisi tietokoneen vielä paremmaksi (nopeammaksi) pyörittämään FS 2004:ää? Sinne en uskalla oikein mennä, koska puuttuu asiantuntemusta. Ainoastaan olen suurentanut AGP Aperture sizen arvoon 128 MB (vakiona minulla oli 64 MB). Tästä ei ollut ainakaan mitään haittaa FS 2004:lle - en tiedä oliko hyötyäkään.

Mihin BIOSIN eri arvot ja säädöt oikein vaikuttavat? Ylikellotusta en lähde tekemään.

Kone on P4 2,8 GHz, emolevy Rhino P4400AR-A4E, muistia 512 MB DDR DIMM, näyttis GF ti 4800 128MB DDR AGP, kiintolevy Maxtor Diamond 80GB IDE 7200 rpm, käyttis WIN XP Home.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käytännössä siitä ei ole paljon apua, ehkä 1-5 % maximissaan tulee tehoa lisää, mutta jos Biossin säädöt menee ihan väärin niin kone ei välttämättä käynnisty enään

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kone on P4 2,8 GHz, emolevy Rhino P4400AR-A4E, muistia 512 MB DDR DIMM, näyttis GF ti 4800 128MB DDR AGP, kiintolevy Maxtor Diamond 80GB IDE 7200 rpm, käyttis WIN XP Home.

Kyllä kai FS2004:sen pitäisi nyt tuolla koneella pyöriä ihan ok.

Tarkistappa simussa seuraavat asetukset:

Mip Mapping Quality 4

ja Anti Alias pois päältä GeForce4 kortilta. (Tai ainakin oletan että sinulla on GF4 Ti 4800) Minulla on GF4 Ti 4200 eikä puhettakaan että toimisi anti-alias päällä.

Muut asetukset taitavat olla makuasioita, minulla on kaikki täysillä paitsi Cloud Draw distance 60 km ja objektien varjot pois päältä kuvassa näkyvien asetusten lisäksi.

[ Attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaihdat vielä tuon trilinear filtteröinnin bilineariksi, niin pitäisi framejen nousta etenkin pilvien yläpuolella. Eikä kyllä näy eroa, en ainakaan itse ole huomannut. Tiedä sitte että miten muilla vaikuttaa mutta mulla oli kyllä aika paljon vaikutusta. pilvien yllä (major thunder kaikki täysillä paitsi mipmapping 5) framet nous 20-23------> 27-33 fps. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä kai FS2004:sen pitäisi nyt tuolla koneella pyöriä ihan ok.

Tarkistappa simussa seuraavat asetukset:

Mip Mapping Quality 4

ja Anti Alias pois päältä GeForce4 kortilta. (Tai ainakin oletan että sinulla on GF4 Ti 4800) Minulla on GF4 Ti 4200 eikä puhettakaan että toimisi anti-alias päällä.

Muut asetukset taitavat olla makuasioita, minulla on kaikki täysillä paitsi Cloud Draw distance 60 km ja objektien varjot pois päältä kuvassa näkyvien asetusten lisäksi.

[ Attachment removed / expired ]

Kiitos infosta.

Asetukset ovat minulla muilta osin maksimissa (oikealla) paitsi seuraavat asiat:

Terrain mesh compl: 80%

Autogen: Very dense

Varjot: pois kuten ylläkin

Mip Mapping: 4 kuten ylläkin

Anti-Alias: pois päältä kuten ylläkin

Water effects: None (koska haluan samanvärisen vedenpinnan kuin FS 2002:ssa)

Sight dist: 60 mil

Gloud draw dit: 40 mil

Näyttötilana minulla on 1280 x 1024 x 16, jotta sahalaidat minimoituisivat (karkeampi näyttötila kyllä parantaa frameja mutta kuvan laatu käy aika epätarkaksi ja sahalaidat lisääntyvät reunoissa)

Lisäksi autogenin default-tiedosto on "nimetty muuksi" eli on pois toiminnasta. Tämä on hyvä asia ja nostaa frameja minulla 15-20% ja Texture Bandwith Multi on arvossa 200. Nämä siis fs9.cfg- failissa.

Kommentteja ja ehdotuksia?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yksi aika hassu jutto on että FS käytä sama refresh rate kuin Windows eli jos tipputat sinun refrsh 85HZsta 75Hzin saat mutama frameia lisa....

Alle 75Hz ei kannata kuteinkin menna kuin silloin isot valeat kohtat välkyy...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei BIOSin asetuksilla kannata lähteä hakemaan nopeutta lisää. Jos on valmiiksi asetuskokoelmat nimeltään jotain fast mode ja safe mode, niin sillä fast modella kannattaa toki koittaa, mutta on ihan turha lähteä jotain latenssiaikoja säätämään. Hyvin vähän sitä kautta on tehoa saatavissa lisää, mutta harmeja kyllä roppakaupalla. Suurelta osin BIOS-asetukset ovat joko oikein tai väärin, niin että väärillä arvoilla kone ei buuttaa kuin BIOS-asetuksiin takaisin. Sitten on joitakin useimmissa tapauksessa jokseenkin yhdentekeviä asetuksia, kuten primäärinäyttökortin väylä, jolla on merkitystä vain, jos on näyttökortti sekä AGP- että PCI-väylässä. Ja sitten voi olla esim. prosessorijännitteen säätö, jolla periaatteessa voi pahimmillaan jopa rikkoa prosessorin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toi AGP Aperture Size kannattaa pitää niin pienenä kuin mahdollista nääs mul se auttoi he....isti fs:n pyörimiseen ja ulkonäköön kun pudotin sen 128mb->8mb!!!Kannattaa kokeilla!!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään