newsBot

Finnair ottaa käyttöön helppokäyttöiset Bag Drop -automaatit Helsinki-Vantaalla

32 viestiä aiheessa

Finnairin asiakkailla on pian mahdollisuus jättää ruumassa kuljetettavat matkatavarat automaattiseen laukunluovutuspisteeseen heti lähtöselvityksen jälkeen. Finnair asentaa yhteistyössä Finavian kanssa Helsinki-Vantaan lentoasemalle kymmenen Bag Drop -automaattia, jotka tulevat Finnairin asiakkaiden käyttöön terminaalin 2 lähtöhallissa toukokuun loppuun mennessä. 

Myöhemmin tänä vuonna automaattien käyttöä laajennetaan Oulun ja Turun lentoasemille.

Automaation lisääntyminen myös lentoliikenteessä on kansainvälinen suuntaus, ja laukunluovutusautomaatit tuovat matkustajille joustavuutta lähtöselvitysaikoihin, tasoittavat ruuhkahuippuja ja tehostavat terminaalikapasiteetin käyttöä.

- Matkustajat ovat tottuneita hoitamaan matkan eri vaiheet itsenäisesti ja esimerkiksi lähtöselvityksen tekee itsepalveluna jo yli 80 % Finnairin asiakkaista. Matkatavaroiden jättäminen Bag Drop -automaatilla lyhentää asiakkaan jonotusaikaa kentällä ja nopeuttaa edelleen matkalle lähtöä, sanoo Johanna Bagge, Finnairin asiakaspalvelusta Helsinki-Vantaan lentoasemalla vastaava johtaja.

Bag Drop -automaatilla matkustaja voi itse jättää matkatavarat ruumassa kuljetettaviksi, kun lähtöselvitys on tehty lähtöselvitysautomaatilla tai internetissä. Matkatavaratarra tulostetaan lähtöselvitysautomaatilla. Laukku jätetään Bag Drop -automaatilla matkatavarahihnalle, jossa asiakas skannaa laukun matkatavaratarran. Tämän jälkeen matkalaukku on valmis lennolle.

- Ne asiakkaamme, jotka tarvitsevat opastusta tai apua, saavat henkilökohtaista palvelua edelleen matkatavaratiskeiltä ja henkilökunnaltamme lähtöaulassa. Automaattisten laukunluovutuspisteiden lisäksi normaalit Bag Drop -pisteet, joissa matkalaukkutarrat tulostetaan asiakkaille, säilyvät, kertoo Johanna Bagge.

Lisätietoja:

http://www.finnairgroup.com

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä puetaan kauniisiin lauseisiin ja mukaviin sekä näppäriin termeihin ja ennenkaikkea positiiviseksi sumutukseksi niin jännä asia kun se että maksava asiakas tulee kentälle tekemään itsepalvelua eli töitä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä puetaan kauniisiin lauseisiin ja mukaviin sekä näppäriin termeihin ja ennenkaikkea positiiviseksi sumutukseksi niin jännä asia kun se että maksava asiakas tulee kentälle tekemään itsepalvelua eli töitä.

Noh noh, tiedä nyt tuosta. Viimeksi käydessäni baggage drop -tiskillä en saanut kyllä palvelua nimeksikään: virkailija tervehti, luki laukkutagin viivakoodin ja toivotti hyvät matkat. Tähän pystyn kyllä itsekin, samalla nopeudella enkä koe tuota nyt niin suureksi vaivaksi. Itsepalvelukulttuuri ei ole minusta niin suuri ongelma.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viimeksi käydessäni baggage drop -tiskillä en saanut kyllä palvelua nimeksikään...

Kadotit pointin : itse bag dropin tuleminen nykyisessä muodossaan oli virhe. Low - costeilla asia on ihan fine, mutta ei todellakaan ns. perinteisillä yhtiöillä. Kyllä joku taso on pakko pitää, ja yleensä pidetäänkin. Esimerkkinä BA, jolla on oma ihan jokaiselle tarkoitettu check - in - tiski Finnairin karjadrop - tiskien vieressä. Tämä nyt tuleva uudistus hipoo jo surkuhupaisaa. Lentoyhtiöitten toiminta perustuu kuitenkin asioihin jota ko. yhtiö arvostaa ( ja taas mitä ei arvosta ). Monet pitävät asiakaskokemuksesta ja palveluntasosta kiinni viimeiseen asti. Toiset taas tappelevat siitä, heitteleekö laukkuja ruumaan virolainen vai suomalainen ramppiukko.

-T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta tämä on hyvä uudistus, jos sen ansiosta pystyn tulemaan 20-30 minuuttia myöhwmmin lentokentälle.

Jos taas näitä matkalaukkuautomaattien tiskejäkin on liian vähän, tai kapasiteett vaihtelee suuresti, joudun yhä tulemaan tarpeettoman aikaisin kentälle, ja jonottamaan taas päästäkseni itsepalvelun ääreen.

Epäilen tuota jonottamista, koska tämäkin uudistus lienee tehty Excel-miesten toimistossa, eikä palvelun parantamiseksi.

edit: typoja

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos automaatteja ei mahdu enempää kuin bagdrop-tiskejä oli, on vaikea nähdä, miten tämä automaatti todellisuudessa toimintaa nopeuttaa. Toiminnan nopeus on kai ainoa palvelun laadun kriteeri bagdropissa... vai voiko siitä löytää jotain muita "taiteellisia meriittejä"? Bagdrop-tiskeillähän on virkailija, joka on näppärä laukun määränpäätarrojen kanssa ja saa ne oikein matkalaukun kahvaan kiinni. Jos on pientä ylipainoa, bagin saa kuitenkin sisään.

Automaatilla toimittaessa olen varma, että 10% matkustajista kämmää tarran niin, että se on farkun lahkeessa kiinni liimapinnastaan  ;). Sitten pitää varmaan painaa help-nappulaa automaatissa. Jos laukku painaa 23.01kg, automaatti sanoo "syntax error, contact support"?  ;D  Ja jono vain kasvaa. Vakavasti sanottuna, eihän meistä kukaan ole niin suuri guru tuossa bagdrop-puuhassa kuin koulutettu virkailija. Ei se voi nopeuttaa toimintaa - ellei automaatteja ole tiheämmin kuin tiskejä  :-\ .

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heh, viimeksi juuri Norskin tiskillä minulla oli toinen tarra jossain otsan ja matkalaukun välissä. Jono kasvoi takana, ja virkailija tuli auttamaan. Ei se niin nopeaa ollut, ja olen sentään sählännyt sen tarrasysteemin kanssa ennenkin.

Excel-miehen mielestä tällainen itsepalvelu on varmasti sujuvaa. Hän ei kuitenkaan huomioi, että suurin osa matkustajista ei käy läpi tätä usein.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen samaa mieltä kaikkien edellä olleiden herrojen kanssa. Jos niitä automaatteja olisi riittävästi checkaukseen ja bag-droppiin ja kaikki osaisi niitä kämmäämättä käyttää, homma voisi toimia jotenkin. Mutta kun luultavasti lopulta vehkeitä on liian vähän ja varsinkin kun moni sählää :P niiden kanssa jonkin verran ylimääräistä ja muutama varmaan tosi paljon, en oikein jaksa uskoa jonojen lyhenemiseen :(. Vielä kun pitää jonottaa kaksi kertaa eli check ja drop >:(. Tiskillä virkailija hoiti molemmat kerralla ja korkeintaan siinä ajassa kuin onnistunut automaatticheckkikäynti vie aikaa. Enkä periaatteessa ole sitä itse-"palvelua" vastaan, mutta kun se ei vaan oikein mene kuin Strömmöössä yleensä. Molempia olen käyttänyt, ja isompia sähläämättä ;), mutta jonossa on kaikkea nähnyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vakavasti sanottuna, eihän meistä kukaan ole niin suuri guru tuossa bagdrop-puuhassa kuin koulutettu virkailija. Ei se voi nopeuttaa toimintaa - ellei automaatteja ole tiheämmin kuin tiskejä  :-\ .

Kyllä se nopeuttanee, oikein tervetullut juttu tämä.

Eihän siinä mitään jos sakki käyttäisi baggage dropia siihen mihin sitä on tarkoitus käyttää. Eli check-in tehtynä netissä/automaatilla, paperit esillä ja oikean painoinen bägi luukulle, tagi kiinni ja kiitoshei. Muttakun ei, vaan kun joka toinen sankari raahautuu sinne tiskille ilman boardingpasseja kolmen ylipainoisen säkin kanssa kyselemään että missä on kentän paskahuussit ja sopiiko lemmikkisimpanssi ottaa koneeseen ja pitää vapaana matkustamossa. Ainoa tarvittava kommunikaatio pitäisi olla "Moi" "Kiitos, hyvää matkaa", kaikki muu paskanjauhanta ja hölmöily sitten niille varsinaisille check-in luukuille.

Ei hirveästi ilahduta aamukoomassa kentälle valuessa kun baggage dropiin on 50m jono jossa joka toinen asiakas käyttää viisi minuuttia per turpa. Mä en ole ikinä tajunnut miten kyseisellä luukulla VOI saada käytettyä yli minuutin.

Eli, siksi nuo automaatit ovat ihan tervetullut asia meille jotka kentällä harva se viikko ramppaavat (eli prosessin vaatimukset tiedossa ja tehtynä) ja jotka haluavat vain päästä jonottelematta lennolle ja määränpäähän eikä käyttää siihen baggage dropiin jonotteluun tuntia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli, siksi nuo automaatit ovat ihan tervetullut asia meille jotka kentällä harva se viikko ramppaavat (eli prosessin vaatimukset tiedossa ja tehtynä) ja jotka haluavat vain päästä jonottelematta lennolle ja määränpäähän eikä käyttää siihen baggage dropiin jonotteluun tuntia.

Niin ja siis oikea korjaushan asiaan olisi se että lentoyhtiö ottaisi ehdottoman tiukan linjan baggage drop -tiskien toimintaan. Niillä EI checkata sisään, EI vastata kyselyihin jotka eivät suoraan liity baggage dropiin ja EI neuvotella ylipainoisista kamoista tai muista outouksista vaan kaikki moiset ohjataan heti muualle. Minuutti per turpa ja sillä selvä.

Tuo olisi paljon automaatteja parempi ja oikeampi ratkaisu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen Norwegianilla Lontoosta palatessa käyttänyt norskien baggage drop -itsepalvelua ja ollut positiivisesti yllättynyt. Yleensä Lontoon lentokentillä jonottaminen on homman nimi, tällä kertaa pääsin laukusta eroon muutamassa minuutissa ja olin todella tyytyväinen. Eiköhän ne simpanssi-koneessa -kyselijät täytä edelleen ne tiskit, joista palvelua saa, ja me nopeammin hommasta selviävät hoidamme itsemme helpommin koneeseen. Kaikki voittaa.

Peba

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainoa tarvittava kommunikaatio pitäisi olla "Moi" "Kiitos, hyvää matkaa", kaikki muu paskanjauhanta ja hölmöily sitten niille varsinaisille check-in luukuille.

Finnairilla homma menee pieleen juuri siinä, ettei varsinaisia check-in luukkuja ole ollenkaan. Tästä johtuen bag drop -tiskeille ohjataan väistämättäkin matkustajia, joilla ei lähtöselvitys onnistu itsepalveluna tai joilla on liian painava/liian monta laukkua tai mikä tahansa ongelma tilanne ylipäätänsä.

Toivottavasti tulevaisuudessa matkustajat, joilla homma on hanskassa pääsevät aikaisempaa nopeammin laukuistaan eroon näillä bag drop -automaateilla ja ongelmallisemmat matkustajat saavat rauhassa jonotella bag drop -tiskeille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen Norwegianilla Lontoosta palatessa käyttänyt norskien baggage drop -itsepalvelua ja ollut positiivisesti yllättynyt. Yleensä Lontoon lentokentillä jonottaminen on homman nimi, tällä kertaa pääsin laukusta eroon muutamassa minuutissa ja olin todella tyytyväinen. Eiköhän ne simpanssi-koneessa -kyselijät täytä edelleen ne tiskit, joista palvelua saa, ja me nopeammin hommasta selviävät hoidamme itsemme helpommin koneeseen. Kaikki voittaa.

Jep, noin mä toivon että siinä noiden automaattien myötä käy. Kunhan eivät poista tuota henkkoht-palvelua samalla.. Silloin se virkailijatiski vetää nuo kyselijät ja automaatilta tosiaan pääsee nopeasti läpi kun tietää miten homma toimii eikä halua kysellä Cheetahin eväsbanaaneista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Eihän siinä mitään jos sakki käyttäisi baggage dropia siihen mihin sitä on tarkoitus käyttää. Eli check-in tehtynä netissä/automaatilla, paperit esillä ja oikean painoinen bägi luukulle, tagi kiinni ja kiitoshei. Muttakun ei, vaan kun joka toinen sankari raahautuu sinne tiskille ilman boardingpasseja kolmen ylipainoisen säkin kanssa kyselemään että missä on kentän paskahuussit ja sopiiko lemmikkisimpanssi ottaa koneeseen ja pitää vapaana matkustamossa. Ainoa tarvittava kommunikaatio pitäisi olla "Moi" "Kiitos, hyvää matkaa", kaikki muu paskanjauhanta ja hölmöily sitten niille varsinaisille check-in luukuille.

Olisikohan tässä taustalla vaikkapa sellainen pieni juttu, kun ne excel- miehet ja -naiset on kattoneet viivan alla olevaa punaista kohtaa, ja todenneet että henkilökuntaa pitää vähentää. kun tuossa ja tuossa on ihmisiä jotka "ei tee mitään". Ts. enemmän itsepalvelua, vähemmän henkilökuntaa. Kun niille vähemmän matkustaville ei ole tarjolla ihmistä kuin parissa hassussa paikassa kertomaan että mitä-missä-milloin jos (kun) apua tarvitsee, niin sitä ihmismassaa sitten kertyy niihin harvoihin paikkoihin kyselemään tyhmiä, missä ko. asiaa ei alkuunkaan pitäisi hoitaa.

Usein matkustaville etukäteen hoidettu check-in ja automaattinen baggage drop on aivan loistojuttuja, itsekin olen ko. mööpeleitä käyttänyt, ja viimeiset kymmenen vuotta varmaan joka reissulle hoitanut vähintään check-in:in etukäteen jos vain mahdollista. Joskus vienyt laukunkin etukäteen kentälle (jos mahdollista/ järkevää), ettei tartte lähtöpäivänä jonottaa. Mutta kaikki eivät joko osaa tai eivät halua tätä toimintamallia, ja kun henkilökuntaa vähennetään niin ongelmat ja ruuhkat helposti lisääntyy koska tietämättömät eivät yksinkertaisesti osaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Ei hirveästi ilahduta aamukoomassa kentälle valuessa kun baggage dropiin on 50m jono jossa joka toinen asiakas käyttää viisi minuuttia per turpa. Mä en ole ikinä tajunnut miten kyseisellä luukulla VOI saada käytettyä yli minuutin.

Itseäni usein ihmetyttää sama, eikä pelkästään lentoasemalla. Yleensä jos tiskillä asiointi minun kohdalla venyy, se yleensä johtuu sieltä tiskin takana olevista syistä, esim. tietokone tilttaa jonka tuloksena meikäläinen nojaa entistä enemmän siihen tiskiin.

Täysin asian vierestä, mutta joskus tuntui, että tietokoneiden tulo hidasti asiointia esim. postissa kun haki postipakettia. Kun ennen vanhaan meni lapun ja henkkarin kanssa tiskille ja virkailija katsoi missä paketti oli hyllyllä, haki ja pyysi allekirjoituksen (ja postiennakon kanssa otti rahat vastaan) ja sitten mentiin taas, tietokoneiden tulon jälkeen sai odottaa että virkailija ensin klikkaa kymmenen kertaa tietokonetta ja lukee viivakoodin ainakin kaksi kertaa ennen kuin edes voi katsoa missä paketti on hyllyllä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yep, tämä taas jakaa meidät kahteen kastiin, ne jotka osaa ja hyötyvät järjestelystä ja ne jotka ihmettelevät miten tää homma oikein hoidetaan.

Kun itse eka kerran laitoin tägin - vaikka olin sen laittamisen siihen mennessä satoja kertoja nähnyt - niin kyllä sen laittoi hyvin huolellisesti, ensin luki ohjeet, sitten katsoi paikan laukun kahvasta, sitten laittoi liimapinnat vastaan jen jne. Ja aikaa meni.  Voin vain kuvitella, kuinka sen laukun syövän härvelin edessä ihmetellään meneekö nyt oikein. Eli kapasiteetti per  ip piste, luulen että on paljon huonompi kuin vastaavan miehitetyn. Toki ne ovat 24/7 auki, kun palvelupuolella joskus on selvästi henkilöstön tarvesuunnittelu epäonnistunut tai poissaoloja arvioitua enemmän. Luukkuja olisi, mutta ei henkilökuntaa.

Vaikka itsepalvelu check in on tavallaan paljon helpompi, niin sekin tuottaa joillekin tuskaa. Kun se tuli, niin iso oli se työkaverien määrä, joille sen opetin. Ja siltikään eivät meinanneet uskoa, että sillä voi ihan oikeasti portille mennä ja pääsee koneeseen. Baggage drop automaatilla se epävarmuus on todennäköisesti vieläkin suurempaa. Samoin harjoituskertoja tulee vähemmän, joka kentällä ei tarvii tehdä ja sitten automaattejakin lienee useampaa tyyppiä ja erilaisilla käyttöliittymillä. Ja kun sitten se kone alkaa vilkuttaa punavaloja ja piipata äänekkäästi, niin uudellen yrityksen kynnys saattaa olla ylitsekäymätön. Toivottavasti alussa paikalla on riittävästi avustavaa henkilökuntaa, jotta matkustajat oppivat käyttämään ja luottamaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Dimwit-dentin asiakkailla on pian mahdollisuus porata omat hampaansa heti hammaslääkäriasemalle saapumisen jälkeen.  Dimwit-dent asentaa yhteistyössä Dremelin kanssa Helsingin hammaslääkäriasemalle kymmenen Dremel-pora-automaattia, jotka tulevat Dimwit-dentin asiakkaiden käyttöön toukokuun loppuun mennessä.

Myöhemmin tänä vuonna automaattien käyttöä laajennetaan Oulun ja Turun asemille.

Automaation lisääntyminen myös hammaslääketieteessä on kansainvälinen suuntaus, ja porausautomaatit tuovat hammaskivusta kärsiville joustavuutta hammaslääkäriaikoihin, tasoittavat ruuhkahuippuja ja tehostavat hammaslääkäriaseman tilojen käyttöä.

- Hammaskivusta kärsivät ovat tottuneita hoitamaan hoidon eri vaiheet itsenäisesti ja esimerkiksi hammaslääkäriasemalle saapuu itse jo yli 80 % Dimwit-dentin asiakkaista. Hampaiden poraaminen itse Dremel -automaatilla lyhentää asiakkaan jonotusaikaa asemalla ja nopeuttaa edelleen asemalta poislähtöä, sanoo Johanna Dimwit, Dimwit-dentin asiakaspalvelusta Helsingin hammaslääkäriasemalla vastaava johtaja.

Dremel-automaatilla hammaspotilas voi itse porata hampaansa, kun aika on varattu internetissä. Hammaspaikka tehdään purukumista jauhamalla itse Xylitol-jenkkiä pari minuuttia. Hammas porataan Dremel -automaatilla, jonka jälkeen asiakas painaa paikan hampaaseen. Tämän jälkeen hammas on valmis.

- Ne asiakkaamme, jotka tarvitsevat opastusta tai apua, saavat henkilökohtaista palvelua edelleen poraustiskillä ja henkilökunnaltamme lääkäriaseman aulassa. Automaattisten porauspisteiden lisäksi normaalit porauspisteet, joissa hammaslääkäri poraa, säilyvät, kertoo Johanna Dimwit.

Lisätietoja:

http://www.dimwitdent.com

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi tätä tuskaa, mikä täällä taas kohdistuu itsepalvelua kohtaan. Huomaan, että monet ovat itsepalveluun kriittisesti suhtautuvia. Mutta itsepalvelu on erittäin hyvä ratkaisu jolla saadaan asiakasvirtaa palveltua nopeammin ja joustavammin, kunhan määrätyt asiat ovat kohdillaan:

- Bag Drop automaatteja on riittävästi

- käyttö on selkeää ja johdonmukaista sekä ymmärrettävää

- pisteitä johon valmiiksi laputetut pakaasit nostetaan on riittävästi

Useammin matkustavat voivat aivan hyvin käyttää automaatteja. Itse teen aina kun vain mahdollista lähtöselvityksen netissä joko läppärillä tai omalla puhelimellani. samoin voin aivan hyvin silloin harvoin kun reissaan ruumaan menevän pakaasin kanssa käyttää itsepalvelupistettä.

Itse asiassa käytin itsepalvelua edellisen työnantajan aikoihin paljon Ruotsissa, jossa SAS:lla oli jo vuosia sitten käytössä vastaava järjestely. Toimivin Bag Drop johon olen törmännyt oli Uudessa Seelannissa. Siellä oli automaatteja kunnon määrä ja laukut laitettiin esim Aucklandissa terminaalin sivulla kulkevalle hihnalle. Ja sillä sipuli.

Toki aina on ihmisiä, joille kaikki uusia ja vähänkään tietotekniikkaan tms viittaava on vastenmielistä. Kysymys herääkin puhuttaessa lentomatkustamisesta, onko päällimmäinen tarve saada joka paikassa henkilökohtaista palvelua ja kunnon tarjoilut koneeessa. Käyttää lennolla kattavaa viihdejärjestelmää ja istua joka suuntaan säädettävillä penkeillä. Jos näin on, niin silloin on kaivettava pussista enemmän rahaa ja matkustettava kyseisiin asioihin panostavalla yhtiöllä kunnon busineksessa tai ykkösessä.

Jos taas tärkein funktio on päästä pisteestä A määränpäähän B esim työmatkalla tai matkalla Mallorkalle, niin silloin riittää kun saa pakaasit koneeseen ja istuu penkillä kirjaa lukien/ musiikkia omasta laitteesta kuunnellen. Ja hinta on sopiva.

Summa summarum: rahalla saa ja lentokoneella pääsee.....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi tätä tuskaa, mikä täällä taas kohdistuu itsepalvelua kohtaan. Huomaan, että monet ovat itsepalveluun kriittisesti suhtautuvia. Mutta itsepalvelu on erittäin hyvä ratkaisu jolla saadaan asiakasvirtaa palveltua nopeammin ja joustavammin, kunhan määrätyt asiat ovat kohdillaan:

- Bag Drop automaatteja on riittävästi

- käyttö on selkeää ja johdonmukaista sekä ymmärrettävää

- pisteitä johon valmiiksi laputetut pakaasit nostetaan on riittävästi

Useammin matkustavat voivat aivan hyvin käyttää automaatteja. Itse teen aina kun vain mahdollista lähtöselvityksen netissä joko läppärillä tai omalla puhelimellani. samoin voin aivan hyvin silloin harvoin kun reissaan ruumaan menevän pakaasin kanssa käyttää itsepalvelupistettä.

Itse asiassa käytin itsepalvelua edellisen työnantajan aikoihin paljon Ruotsissa, jossa SAS:lla oli jo vuosia sitten käytössä vastaava järjestely. Toimivin Bag Drop johon olen törmännyt oli Uudessa Seelannissa. Siellä oli automaatteja kunnon määrä ja laukut laitettiin esim Aucklandissa terminaalin sivulla kulkevalle hihnalle. Ja sillä sipuli.

Toki aina on ihmisiä, joille kaikki uusia ja vähänkään tietotekniikkaan tms viittaava on vastenmielistä. Kysymys herääkin puhuttaessa lentomatkustamisesta, onko päällimmäinen tarve saada joka paikassa henkilökohtaista palvelua ja kunnon tarjoilut koneeessa. Käyttää lennolla kattavaa viihdejärjestelmää ja istua joka suuntaan säädettävillä penkeillä. Jos näin on, niin silloin on kaivettava pussista enemmän rahaa ja matkustettava kyseisiin asioihin panostavalla yhtiöllä kunnon busineksessa tai ykkösessä.

Jos taas tärkein funktio on päästä pisteestä A määränpäähän B esim työmatkalla tai matkalla Mallorkalle, niin silloin riittää kun saa pakaasit koneeseen ja istuu penkillä kirjaa lukien/ musiikkia omasta laitteesta kuunnellen. Ja hinta on sopiva.

Summa summarum: rahalla saa ja lentokoneella pääsee.....

Näin on. Kuten joku tässä aiemmin sanoikin, ei se meille jotka ramppaamme kymmeniä kertoja vuodessa kentällä ole ongelma. Ongelma se on niille jotka kerran tai kaksi vuodessa käyvät lentämällä jossain, ja heitä on kentällä joka aamu, päivä, iltapäivä ja ilta. Joten se että tämä uusi toimintamalli muka toisi jotain nopeutusta tai sujuvuutta check - in tapahtumaan, niin epäilen vahvasti. Mutta ei teilata ideaa ennenkuin laitteet ovat hetken aikaa olleet käytössä. Itse pääsen toivottavasti testaamaan 2vk kuluttua.

-T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Billundissa homma on viety pykälän edemmäs. Asiakas tulostaa kotona baggage ticketin A4:lle ja laittaa lapun laukun mukana kulkevaa muovitaskuun.  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika idioottimainen tuo Finnairin systeemi, kun ensin pitää yhdellä automaatilla tulostaa tarra ja sitten skannata se toisella; miksei sama automaatti voi tehdä lähtöselvitystä (vaikka moni varmaan haluaakin tehdä sen netissä etukäteen), tarran tulostusta ja matkatavaran vastaanottoa. Ja vaikkei niin fiksu olisikaan, kuin tuo Olli Pekosen pahasti myöhästyneen aprillipilan automaatti, vielä kiinnittää sen tarran laukkuun ;)

Onhan tuo Billundin systeemi tietysti ihan fksu sekin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä ihmettelen ihan samaa että miten joillakin se laukun jättäminen virkailijalle kestää. Sanotaanko niin että noin 90% tapauksissa kun olen laukkuani jättämässä, jonossa on aina joku/joitakin  jolla ottaa sen viisi+ minuuttia. Olisi ihan mukava tietää että mitä siellä sählätään. Useimmiten ylipainostakaan ei liene kysymys kun laukut lopulta kuitenkin saadaan tägättyä ja hihnalle. Hirveätä papereiden pyöritystä, käsilaukkujen kaivelua yms. Toki jos olet ensimmäistä kertaa lentämässä, kaikki on silloin uutta ja ei tietenkään voi tietää miten toimia.

Sitten mitä kaipaisin niihin pakkaketroppeihin, olisi vaaka ennen kuin menet jonottamaan. Nostat pakaasisi siihen ja jos on ylipainoa, härveli kertoo hinnan, euroina,  ylipainosta. Jäisi se tinkaaminen vähemmälle virkailijan kanssa. AIna on tietysti niitä jotka luulevat saavansa erityiskohtelun. 

Itse olen jo niin laiska että 10 kiloisen kapiinilaukunkin laitan aina ruumaan. En jaksa rullata sitä perässäni voittaakseni 10 minuuttia määränpäässä :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko tullut kokemuksia bag-drop-automaateista Finnairilla lennettäessä HKI-Vantaalta? Ilmeisesti proseduuri on siis se, että

1) checkaan sisään kotona ja tulostan boarding passiit kotikoneelta

2) tulostan check-in-automaatilla kentällä aulassa matkatavaratarrat

3) liimailen ja häslään matkatavaratarrat kiinni kasseihin

4) skannaan kassit matkaan bag-drop-automaatilla?

Erityisesti, onko mun mahdollista välttää steppiä 2), ts saada jostain bagdrop-automaatista nuo tarrat? Kuinka suurella todennäköisyydellä keskiverto-pöljä  :) saa tarran ekalla kerralla kiinni laukkuun. Mitä jos sössin homman  :-[, lähdenkö takaisin kohtaan 2), eri paikkaan aulassa, taas tulostelemaan tarroja?  :P

Any ideas?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Minä ihmettelen ihan samaa että miten joillakin se laukun jättäminen virkailijalle kestää. Sanotaanko niin että noin 90% tapauksissa kun olen laukkuani jättämässä, jonossa on aina joku/joitakin  jolla ottaa sen viisi+ minuuttia. Olisi ihan mukava tietää että mitä siellä sählätään. Useimmiten ylipainostakaan ei liene kysymys kun laukut lopulta kuitenkin saadaan tägättyä ja hihnalle. Hirveätä papereiden pyöritystä, käsilaukkujen kaivelua yms. Toki jos olet ensimmäistä kertaa lentämässä, kaikki on silloin uutta ja ei tietenkään voi tietää miten toimia.

Jos meikäläisen kohdalla tulee jotain häslinkiä, se yleensä johtuu sieltä tiskin toiselta puolelta. Viime kerralla(kin) viikko sitten miehen kanssa matkustaessa meni muutama minuutti enemmän sen takia, että hänen kohdallaan tietokonesysteemi haluaa kontaktinumeron hätätapauksia varten. Jostain kumman syystä minun kohdalla sellaista kysymystä ei tule (kai se liittyy siihen, että minä olen suomalainen ja mieheni on britti). Ja sitten virkailija näprää sen koneen kanssa. Kerran ongelmana oli miehen syntymämaan/kansalaisuuden (Iso-Britannia) syöttäminen systeemiin maan oikealla nimellä.  ??? Me molemmat olimme valmiita nostamaan laukut hihnalle ja kävelemään turvatarkastukseen tuosta noin vain nopeasti, mutta Finnairin tietokonesysteemi pisti hanttiin.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko tullut kokemuksia bag-drop-automaateista Finnairilla lennettäessä HKI-Vantaalta? Ilmeisesti proseduuri on siis se, että

1) checkaan sisään kotona ja tulostan boarding passiit kotikoneelta

2) tulostan check-in-automaatilla kentällä aulassa matkatavaratarrat

3) liimailen ja häslään matkatavaratarrat kiinni kasseihin

4) skannaan kassit matkaan bag-drop-automaatilla?

Erityisesti, onko mun mahdollista välttää steppiä 2), ts saada jostain bagdrop-automaatista nuo tarrat? Kuinka suurella todennäköisyydellä keskiverto-pöljä  :) saa tarran ekalla kerralla kiinni laukkuun. Mitä jos sössin homman  :-[, lähdenkö takaisin kohtaan 2), eri paikkaan aulassa, taas tulostelemaan tarroja?  :P

Any ideas?

Voit ohittaa kotitulostuksen (mutta voit toki silti tehdä netissä lähtöselvityksen ja lähettää itsellesi mobiiliboarding passin kännykkään). Kun menet sinne automaatille ja kerrot masiinalle, että sinulla on lähtöselvitettävää matkatavaraa, kone sylkäisee automaattisesti paperisen boarding passin ja matkatavaratarran. Sitten irrotat vastakappaleen ja liimaat sen itsellesi johonkin ja sähläät tarran laukun kahvaan kiinni. Sitten skannaat bag-drop-automaatin käsiskannerilla sekä boarding passin että matkalaukkutagin viivakoodit ja liukuhihna vie laukkusi mennessään. Jos tuntuu, ettet osaa, menet suoraan miehitetylle bag-drop-tiskille, jossa virkailija voi tulostaa tarrat. Periaatteessa siis automaatin käyttö ei ole välttämätöntä, mikäli olet jo tsekannut itsesi sisään netissä.

Jos check-in deadline (45 min ennen lentoa) on lähellä, automaatti ei tulosta matkatavaratarroja lainkaan, vaan joudut suunnistamaan miehitetylle bag-drop -tiskille (itselleni kävi viimeksi näin - olin myöhässä olevan bussin takia n. 50 min ennen lentoa kentällä ja masiina ilmoitti, että "Matkatavaratarrojen tulostus ei onnistu tälle lennolle. Ota yhteyttä lähtöselvityshenkilökuntaan". Siinä automaattien lähellä ja nykyään myös bag-drop-jonojen "portilla" on virkailijat, jotka ohjaavat lyhyimpään jonoon tai auttavat jos on muuten hämminkiä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään