Juha Paulavuo

Kamerakopterien käytölle tulossa säännöt

310 viestiä aiheessa

28 minuuttia sitten, Topi Falkenberg kirjoitti:

Mielestäni poliisi toimi oikein takavarikoidessaan aseet henkilöltä: jonka ymmärtämättömyys nykyajasta on olematon, jolta puuttuu yleisen tilannetajun hahmottamiseen tarvittava älli ja joka omaa näin pahan aselupaan liittyvän harkintakyvyn puutteen. Tyhmä on ollut aseluvan myöntäjäkin aikoinaan. Lennättäjälle syyte salakatselusta myös saman tein. 

Topi,arvostan näkemystäsi,joka tapauksessa,olkoonkin,että se on täyttä sitä ihtiänsä. Oletko muuten kuullut tuosta Lex Kamilasta? Minä olen kyllä Kamilan porukoissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jaakko. Kyllä oli kamala juttu tuo Kamillan pensa-asema keissi. Oikeasti. Sellaisiakin juttuja on ollut muistaakseni, että ammutaan kotiin tunkeutunutta vihamiestä? Lyödään turpaan sekä potkitaan kunnolla uhkaajaa kun ei ole heti uskonut + jne.

Kaikissa näissä on vissin käytetty liikaa voimakeinoja vs. tapahtunut ylilyönti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

Mainosvideota tekevä kadottaa yhteyden Droneensa!! Kaikenmaailman pököpässit näitä multikoptereita näköjään ohjailevat! Salakatselun kohteeksi joutunut mökin omistaja toimi oikein kun puolusti omaa yksityisyyttään. Itse toimisin juuri samoin.Kopteri voisi lentää vaikka uimarannan ylle tai jopa naapurin pihapation,helteisenä kesäpäivänä......??
Tässäkin tapauksessa syy vieritettiin tontinomistajan niskoille ja ase takavarikoitiin, kun syyte pitäisi lukea mainosmiehelle, joka luulee omistavansa koko maailman.

Eli jos koet jonkun muunkin lentolaitteen loukkaavan yksityisyyttäsi, niin sen kun vain tömäytät haulikolla kohti? Joskus noita perinteisiä kuvauskoptereita pyörii kulmilla melkein puiden latvojen tasalla. Puhumattakaan linjoja raivaavista sahauskoptereista...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Tero Ekholm kirjoitti:

Eli jos koet jonkun muunkin lentolaitteen loukkaavan yksityisyyttäsi, niin sen kun vain tömäytät haulikolla kohti? Joskus noita perinteisiä kuvauskoptereita pyörii kulmilla melkein puiden latvojen tasalla. Puhumattakaan linjoja raivaavista sahauskoptereista...

Jumanlauta jos isoisä olisi ehtinyt vuonna 1960-jotain hakea yksipiippuisen haulikkonsa eteisen naulasta niin olisi tämänkin kuvannut härpäke pudonnut taivaalta, etenkin jos mummo olisi ollut pihalla 😄 Luulisin?IMG_1639.thumb.JPG.e2839db0b5d70c5a55c0dea2f96db8cf.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Tero Ekholm kirjoitti:

Eli jos koet jonkun muunkin lentolaitteen loukkaavan yksityisyyttäsi, niin sen kun vain tömäytät haulikolla kohti? Joskus noita perinteisiä kuvauskoptereita pyörii kulmilla melkein puiden latvojen tasalla. Puhumattakaan linjoja raivaavista sahauskoptereista...

Nyt käsitellään niitä miehittämättömiä lentolaitteita joitten vastuuttomat tai säännöksistä piittaamattomat/tietämättömät "ohjaajat" terrorisoivat ympäristöään. Ei sekoiteta tähän lentotyötä tekeviä miehitettyjä ilma-aluksia,jotka kyllä varmasti tietävät mitä ovat tekemässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

Nyt käsitellään niitä miehittämättömiä lentolaitteita joitten vastuuttomat tai säännöksistä piittaamattomat/tietämättömät "ohjaajat" terrorisoivat ympäristöään. Ei sekoiteta tähän lentotyötä tekeviä miehitettyjä ilma-aluksia,jotka kyllä varmasti tietävät mitä ovat tekemässä.

Tuossa on maakuntalehden juttu kamerakopterin lennättäjän näkökulmasta: http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/art2378421

Tuosta voi kukin vetää johtopäätökset siitä kuinka vastuuttomasta toiminnasta on ollut kysymys.

Mutta noin yleisesti ottaen ihmeen vihamielisesti noihin suhtaudutaan - kuten noista uutisen kommenteistakin voi päätellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Englannin Airprox board-lautakunta, joka tutkii läheltäpiti-tapauksista tehtyjä ilmoituksia, kertoo Easyjetin A319:lle tapahtuneesta kohtaamisesta multikopterin kanssa 22. huhtikuuta 2017. Kone oli lähestymässä Liverpoolin kenttää, kun perämies havaitsi lähestyvän esineen, joka osoittautui multikopteriksi. Laite ohitti koneen samalla korkeudella vain metrin päästä siivenkärjestä. Perämies olisi tehnyt väistöliikkeen, jos kone olisi ollut jo manuaaliohjauksessa. Törmäys vältettiin vain hyvällä onnella.

Lainaa

EasyJet flight U2610 was 5nm N of the Liverpool Airport on a downwind approach to runway 27. The first officer (FO) noticed something flying towards the aircraft. It was initially presumed to be a bird. However, as it got closer the FO realised it was a blue drone with flashing lights. It passed at the same level within a metre of the wing-tip. Had the aircraft been in manual control the FO would have taken avoiding action, the only reason there was not a collision was down to luck.

https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=196303

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä mainosvideo / haulikko tapauksessahan on kyllä sen verran tehty virhettä, että lennättäjä on kadottanut dronen näkyvistä puuston vuoksi. Kaikessa yksinkertaisuudessaan se pitäisi aina olla näkyvissä (voihan toki tässäkin olla, että se on näkynyt osittain puiden läpi).

Itseänikin alkaa kyllä ärsyttää kun näitä pieniä droneja lentelee ihan missä sattuu. Ulkomailla vähän väliä jossain rannalla ollessa joku urpo lentelee ihmisten päällä tai ihan vaan jossakin nähtävyyksien luona. Oikein toivoisin, että voisin kännykkään ohjelmoida appsin, jolla saisi kaapattua / katkaistua yhteyden dronen ja ohjaimen välillä. Olisi ihan oikein noissa tilanteissa tiputtaa se drone jonnekin mereen...

Voisi melkein kysyä pitäisikö tehdä laki joka kieltää alle 2kg:n koptereiden myynnin, jolloin kaikki käyttöön tulevat dronet ovat ensinnäkin kalliita ammattilaitteita (joka jamppa ei enää osta) ja toisekseen rekisteröinti pakko siten, että myyvä liike ilmoittaa ostajan tiedot Trafille. Yritykset käytännössä pesevät aina kätensä, koska "ei ole meidän vastuulla mitä laitteella tehdään".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laserit, dronet...mitä seuraavaksi? Monien mielestä joka hetki pitää saada tehdä mitä tahansa missä tahansa. Kaiken takana on kaupallisuus. Millä tahansa täytyy voida tehdä rahaa, rahaa...keinolla millä hyvänsä. :-\

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällaista sivustoa mainostivat peräti radiossa: Droneinfo

Mielestäni ihan hyvä sivusto tässä tilanteessa kun nuo kamerakopterit ovat nähtävästi tulleet jäädäkseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 minuuttia sitten, Tero Ekholm kirjoitti:

Tällaista sivustoa mainostivat peräti radiossa: Droneinfo

Mielestäni ihan hyvä sivusto tässä tilanteessa kun nuo kamerakopterit ovat nähtävästi tulleet jäädäkseen.

Vaikuttaa tosi asialliselta ja mieliinpainuvasti opastavilta varsinkin nuo videoinfot,eivätkä myöskään ole liian pitkäkestoisia! Vielä kun noihin saataisiin jonkunsortin lupakirjantapainen, joka vaadittaisiin heti ostotilanteessa ja sitä myöten myös velvoite ilmailukartan hankintaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 tuntia sitten, Tero Ekholm kirjoitti:

Tällaista sivustoa mainostivat peräti radiossa: Droneinfo

Näissä kaupungilla olevissa kylteissä on fiksusti mainittu tuo droneinfo.fi, ei pitäisi jäädä kenelläkään vahingossa huomaamatta. Esimerkki löytyi Seurasaaresta kohti Mäntyniemeä.

droneinfo.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EU haluaa kiristää Suomen löysiä dronesäännöksiä:  http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005294689.html

Mielenkiintoinen lainaus jutun kommenttipalstalta: " Se ensimmäinen näistä vempaimista aiheutunur lento-onnettomuus on ihan lähellä. Ei tarvi kuin se yksi häiriytynyt, pahaa tarkoittava ihminen ja niitöhön löytyy. Pelottaa nämä rakkineet!!! "

Muokattu: , käyttäjä: Jaakko Männistö

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

Mielenkiintoinen lainaus jutun kommenttipalstalta: " Se ensimmäinen näistä vempaimista aiheutunur lento-onnettomuus on ihan lähellä. Ei tarvi kuin se yksi häiriytynyt, pahaa tarkoittava ihminen ja niitöhön löytyy. Pelottaa nämä rakkineet!!! "

Itsekritiikki on sitä parasta kritiikkiä. Lieneekö kaverilta jo mopo kerran tai pari karannut käsistä ;)

 

No joo, mutta muuten tuntuu varsin kohtuuttomalta epäsuhdalta se, että EASAN ja Trafinkin säännösten mukaan mentäessä kaikkia yli 250 grammaa painavia lennokkejakin koskee paksu pinkka säädöksiä, rajoittaen toimintaa myös valvomattomassa ilmatilassa samaan aikaan, kun alle 70kg miehitettyjä lentolaitteita ei koske juuri mikään säädös, kunhan pysyvät Oulun lähialueen tai muun valvotun ilmatilan ulkopuolella. En ymmärrä yhtään. En varsinkaan turvallisuusnäkökulmasta.

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi
Mussutusta epäoikeudenmukaisista säädöksistä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Itsekritiikki on sitä parasta kritiikkiä. Lieneekö kaverilta jo mopo kerran tai pari karannut käsistä ;)

 

No joo, mutta muuten tuntuu varsin kohtuuttomalta epäsuhdalta se, että EASAN ja Trafinkin säännösten mukaan mentäessä kaikkia yli 250 grammaa painavia lennokkejakin koskee paksu pinkka säädöksiä, rajoittaen toimintaa myös valvomattomassa ilmatilassa samaan aikaan, kun alle 70kg miehitettyjä lentolaitteita ei koske juuri mikään säädös, kunhan pysyvät Oulun lähialueen tai muun valvotun ilmatilan ulkopuolella. En ymmärrä yhtään. En varsinkaan turvallisuusnäkökulmasta.

No, kyllä niitä alle 70 kg miehitettyjä lentolaitteita jotkut säännökset sentään koskevat. Esimerkiksi lentosäännöt. Ero näihin lennokeihin on se, että niillä alle 70 kg miehitetyillä lentolaitteilla on oikeasti mahdollista noudattaa lentosääntöjä (mm. väistämissäännöt) ja käytännössä niitä käyttävät myös pääsääntöisesti ovat vähän naapurin poikaa paremmin perillä siitä, mitä sillä laitteella saa tehdä ja mitä ei.

Olkoonkin niin, että miehitetyt, yli 70 kg lentolaitteetkin ovat olleet osallisina vaaratilanteissa tai poikkeamissa vaikkapa Helsinki-Vantaan lähi- ja lähestymisalueella (mm. lentäneet siellä ilman selvitystä), niiden laitteiden ohjaajille on kuitenkin ollut sinänsä selvää, että ilman selvitystä sinne ei ole asiaa. Teko ei ole siis ollut tahallinen. Myös näiden osalta on "tartuttu toimeen" EFHK:n osalta ja määrätty transponderipakko korkeuskoodauksella, että eksyvä lammas ainakin huomattaisiin sitten kun eksähdys sattuu. Saa nähdä, koska isommille droneille ryhdytään vaatimaan transponderia, ei turvallisuuden kannalta mikään huono idea. Se on toki selvää, että joku DJI ei vielä nykyteknologialla sellaista voi kantaa.

Edellä mainitusta huolimatta on toki selvää, että idiootteja mahtuu peltikonelentäjiinkin. Vuosikymmenen vaihteessa kuuntelin kun yksi vanha lennonopettaja ja tarkastuslentäjä (ei lennä enää) kertoi, kuinka transponderi kannattaa sulkea heti kun lentää deger ulos, että voi tarvittaessa vähän nousta ylemmäs jos muuta liikennettä ei ole. Hieno tapa opetettavaksi PPL-kurssin oppilaille, voi luoja.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

No, kyllä niitä alle 70 kg miehitettyjä lentolaitteita jotkut säännökset sentään koskevat. Esimerkiksi lentosäännöt. Ero näihin lennokeihin on se, että niillä alle 70 kg miehitetyillä lentolaitteilla on oikeasti mahdollista noudattaa lentosääntöjä (mm. väistämissäännöt) ja käytännössä niitä käyttävät myös pääsääntöisesti ovat vähän naapurin poikaa paremmin perillä siitä, mitä sillä laitteella saa tehdä ja mitä ei.

Toki. Väistämissäännöt koskevat lennokkejakin- lennokit väistävät kaikkea muuta lentoliikennettä. Mutta sen lisäksi lennokeille on tulossa, vähän tilanteesta riippuen, pakollisiksi mm. nettitentit ja suurempiin, yli 900 gramman lennokkeihin rekisteröiminenkin (http://m.iltalehti.fi/kotimaa/201707182200271107_u0.shtml).  Suurempiin lennokeihin, jollaisia Suomessakin on ehkä tuhansia, aletaan tiettävästi vaatia oikeaa koulutustakin.

Toivottavasti vanhentuneista johdetun kelpuutuksen pahveista annetaan helpotusta, tai sitten vaihdan harrastusta ja hankin viidenkympin villityksen kunniaksi Flynanon, jolla kurvailen tyhjenevien, ilmoitettujen lennokkikenttien yllä verenpaineestanikin huolimatta:-\

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 minuuttia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Toki. Väistämissäännöt koskevat lennokkejakin- lennokit väistävät kaikkea muuta lentoliikennettä. Mutta sen lisäksi lennokeille on tulossa, vähän tilanteesta riippuen, pakollisiksi mm. nettitentit ja suurempiin, yli 900 gramman lennokkeihin rekisteröiminenkin (http://m.iltalehti.fi/kotimaa/201707182200271107_u0.shtml).  Suurempiin lennokeihin, jollaisia Suomessakin on ehkä tuhansia, aletaan tiettävästi vaatia oikeaa koulutustakin, tönkkösuolattuun hintaan tottakai.

 

No,nuo kaikki luettelemasi ovat tietenkin liike oikeaan suuntaan,hyvä alku.

Kopsasinpa iltalehden dronejutusta hyvin tilannetta kuvaavan yleisökommentin:  "Miulla on yli kilon drone eli kuhnuri ja tosi iso ( kantaa vaikka ihmisen ) on tossa verstaalla kasattavana. Mitään "lupakirjoja" tai muutakaan paskaan en aio hankkia. En ikinä. Kiitos vaan."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Droneinfo.fi:ssä on nyt ladattavissa mobiilisovellus, joka kertoo suoraan kartalla, että onko kyseisellä alueella ilmatilarajoituksia droneja koskien ja mikä on lennättämisen maksimikorkeus.

”Sovelluksessa voi tehdä ilmoituksen myös siitä, missä lennättää ja koska. Ilmoituksen tekijän sijaintitiedot näytetään ilmailukartalla muille sovelluksen käyttäjille lennätyksen keston ajan”.

https://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/5321/droneinfo-mobiilisovellus_avuksi_turvalliseen_lennattamiseen

 

http://www.droneinfo.fi/fi

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"TOM  DOOLEY"

Syöksytkö nyt tuo drooni, kadutko jälkeen työs ?

Näetkö puun, tuo drooni, näetkö koneen myös ?

Vierellä kentän suuren, keskellä yleisön

Neidolta hengen nuoren, drooni tuo vienyt on...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään