Guest ana

OH-CSV

12 viestiä aiheessa

Löytyyköhän jonkun arkistoista kuvia mitä tämä paras cessna nykyään tekee. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyyköhän jonkun arkistoista kuvia mitä tämä paras cessna nykyään tekee. ;D

 

Nykykuvaajille kiihotukseksi kuva koneesta vuodelta 1963.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvia ei ole jäänyt jäljelle, mutta itse olen sillä kurssini aikana lentänyt (tammikuu-toukokuu 1970), ja se oli vanhanmallisena C-150-senä sikäli erikoinen, että manuaalissa oli syöksykierre sallittu. Niinpä niitä myös harjoiteltiin, kokeneen opettajan kanssa tietenkin. Silloin sen omisti Rauski Virtasen RV-Aviation. Nykyhistoriasta ei valitettavasti ole tietoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mäkinen/Ritaranta: Finnish Civil Aircraft 1926-2000, kertoo viimeisten rekisteröityjen omistajien olleen: K.Ylärinne, R.Hyttinen & U.Pesonen, Sonkajärvi 22.05.89 alkaen ja viimeinen operaattori: Ski Wings Oy, Sonkajärvi. poistettu rekisteristä 05.07.99 as wfu (withdrawn from use). Tarkoittaa, ettei konetta ole tarjottu katsastukseen muistaakseni 5(?) vuoteen. Vanha kuvakin ko. teoksen CD-levyllä on ja kuvatekstissä mainitaan koneen olleen Suomen ensimmäinen C150.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mellevä kessna nam..CSW kaiketi vähän tuoreempi yksilö?Se kai oli alunperin myös pystypyrstöllä mutta takaikkunalla oleva..??

T:Pygmi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mellevä kessna nam..CSW kaiketi vähän tuoreempi yksilö?Se kai oli alunperin myös pystypyrstöllä mutta takaikkunalla oleva..??

T:Pygmi

 

Jep. Vuosimallia 1964 ja tyyppiä 150D. Muutoksen ajankohtaa ei ole ainakaan itsellä tiedossa. Tuota Cessnan ikkunajärjestelyä kutsutaan nimellä Omni-Vision.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep. Vuosimallia 1964 ja tyyppiä 150D. Muutoksen ajankohtaa ei ole ainakaan itsellä tiedossa. Tuota Cessnan ikkunajärjestelyä kutsutaan nimellä Omni-Vision.

 

Niinpä.

1964 tuo tuli Suomeenkin ja pyrstön muutos tehtiin v. 1969.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kuvia ei ole jäänyt jäljelle, mutta itse olen sillä kurssini aikana lentänyt (tammikuu-toukokuu 1970), ja se oli vanhanmallisena C-150-senä sikäli erikoinen, että manuaalissa oli syöksykierre sallittu. Niinpä niitä myös harjoiteltiin, kokeneen opettajan kanssa tietenkin. Silloin sen omisti Rauski Virtasen RV-Aviation. Nykyhistoriasta ei valitettavasti ole tietoa.

 

Minäkin tein OH-CSV:lla syöksykierteitä 1960 luvun puolella. Opettajana oli Olli Riekki. Laskuvarjoja ei käytetty. Opettelin CSV:lla myös koulupystykäännöksen (hammerhead stall). Lentosuunta muuttui 180 astetta ja horisontti liikkui vinhasti.

 

Tuo Ilkan jäljempänä mainitsema OH-CSW sai uudenaikaisen pyrstön, kun OH-CSE rullasi Malmin tornin alla vahingossa sen päälle. Cessna 195:n Jacobs moottorin takaa ei maassa juurikaan nähnyt eteensä. Mittaritaulu näkyi kyllä hyvin. Lentäjä kertoi, että heti kun edstä kuului outo äääni, hän pysäytti kaiken, mutta propelli oli jo ehtinyt vähän haukata pienempää laijitoveria.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään