Jorma Laiho

Tunnistusapua tarvitaan

12 viestiä aiheessa

Joku Foorumilaisista varmaan tuntee heti tämän sulavalinjaisen kaksitason.

Rekisteritunnusta ei näy, pyrstössä K ja kyljessä tupakkatehtaan mainos,keulassa teksti SATAKUNTA.

Kuvauspaikka sen sijaan on hyvin tiedossa. Se on Angelniemen Osuusmeijerin ranta ja se taas sijaitsi ent. Angelniemen pitäjässä, sittemmin Halikkoa ja nykyisin Saloa.

Kuva on peräisn Halikon kotiseutuarkistosta. Kaikki lisätiedot otetaan kiitollisuudella vastaan. Jossain tuon olen itsekin nähnyt, mutta en omista arkistoista vielä löytänyt.

 

Historiaterveisin Jorma

 

 

 

angelniemen_osuusmeijeri-001.jpg.592a49c383233ccc1709921749add3a5.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen kuva joka merkinnöltään poikkeaa kovasti tuosta Porin ilmasillan kuvasta. Samaa ainoastaan tuo Ilmapuolustusliiton siivekäs miekkakäsi-tunnus ja sivuperäsimen "K" ja SATAKUNTA I teksti on vain Jorman postaamassa kuvassa. Jokatapauksessa molemmat kuvat ovat aikaväliltä elokuu 1929 - joulukuu 1932 jolloin kone ainakin lähdeteosten mukaan vasta sai tunnuksen OH-ATA. Oisko tuo Halikon kotiseutuarkiston kuva kuitenkin noista kuvista vanhempi...?

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Ilmailuhistoriallisessa Lehdessä numerossa 1/2004 on Eikka Ritarannan mainio kaksisivuinen juttu "K-SATA Porin Mothista oli moneksi". Siinä käydään melkoisen tarkasti  koneen vaiheet. Eikka on käyttänyt lähteenään mm. Porin Ilmailukerhon 40-vuotishistoriikkiä, jonka on kirjoittanut Osmo Aunio. Koneen tyyppimerkintä oli D.H.60G Moth Coupe´.

 

Tuosta kuomun poistosta mainitaan seuraavasti. Lainaan Eikan tekstiä: 

 

"Jo elokuussa 1928 oli sovittu, että ohjaajaksi saadaan reservin luutnantti Heikki Huhtinen Ilmavoimista. Toukokuussa 1929 hän matkusti yhdessä palomestari Lauri Lindroosin kanssa Helsinkiin konetta noutamaan. Kuun puolivälissä miehet pääsivät matkaan, mutta huonon sään takia heidän oli palattava takaisin Santahaminaan. Kun laskeutumisen jälkeen odotettiin hinausta laituriin, tuulenpuuska pääsi heittämään koneen ympäri. Ilmeisesti tässä yhteydessä ohjaamon kuomu rikkoontui, sillä sitä ei ole valokuvissa näkynyt."

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja edelleen kun luetaan kyseisen lehden juttua selviää että nuo tupakkatehdas Strengbergin mainokset maalattiin v.1929 touko-kesäkuun vaiteessa ja jo kesäkuun 13p. kone vaurioitui pahoin Viialassa. Kuljetettiin junalla lentokonetehtaalle ja  13.8 lentotoiminta pääsi uudelleen käyntiin. Kerhon rahatilannetta paikkaamaan koneen pinta myytiin täyteen mainoksia ja vuoden lopuun lentotunteja kertyi 132t 50min...Eli tuo Jorman postaama kuva on vuodelta 1929 ja todennäköisesti ennen 13.6. kaputtia.

Markku   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille, oikein arveiln, apu löytyy täältä. Kuva on kohta ajoitettu päivälleen, haarukka on enää pari viikkoa ! Täytyy tutkia Salon Seudun Kunnallislehti alkukeväältä 1929, jos vaikka olisi joku mainos tai juttu.

Kuva julkaistaan ensi vuonna kotiseutuyhdistyksen eli Rikala seuran kotiseutukalenterissa. Sopii kesäkuun kuvaksi, kesäinen tunnelma muutenkin. Kuva oli pahasti taiteltu, eli vaatii vähän retusointia, että saadaan ainakin nuo taitteet pois.

Tästä palstan keskustelusta saadaan oikea kuvateksti siihen.

Foorumi on korvaamaton ja nopea apu tämän tapaisissa jutuissa.

 

Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä sen verran tämän koneyksilön tyypityksestä, että siitä löytyy kaksi versiota (G ja X) ilmailukirjallisuudessa. Siihen on selvä syykin.

 

Kone oli alunperin ja Jorman laittamassa kuvassa siis D.H. 60G Moth Coupe´. Siinä oli voimalaitteena 85/90 hv Gipsy I- moottori. Siitä tulee tuo G-kirjain. Vuonna 1940 kone myytiin Ilmavoimille oltuaan ensin pakko-otettuna Veljekset Karhumäeltä, joka hankki koneen 3.6.1938, ja risti sen "Paarmaksi". Talvella 1942, kun kone oli Ilmavoimissa tunnuksella MO-104, siihen vaihdettiin  korjauksen yhteydessä 105/115 hv:n Cirrus Hermes- moottori, ja versioksi tuli tällöin D.H 60X Moth. MO-104 poistettiin Ilmavoimien rekisteristä 26.9.1944. Nämä tiedot poimin IsmoTervosen kirjasta "Veljekset Karhumäki Suomen ilmailun pioneereina 1924-1956" (Apali). Kirjassa on paljon tarkempi selvitys (koko sivu) koneen käyttöhistoriasta.

 

Tässä vielä koneen omistajat: (lähde: T.T. Mäkinen-E. Ritaranta : Finnish Civil Aircraft 1926-2000)

 

makinen_ritaranta_finnish_civil_aircraft_1926-2000_dh60g_moth.jpg.eca7c5c5755cc50a45cdf60d6fc4410b.jpg

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko K-SATA "Satakunta I" saattanut pitää tukikohtaa Halikossa hetken aikaa?

Aero -lehdessä n:o 8-1929 on pakinaa aiheesta jonka taustana on Ameriikassa tehdyt aikalentoennätykset kun konetta ilmatankataan välillä. Tähän asti viimeisin ennätyslento oli kestänyt 17 vrk. 12 h. 21 min. ja 30 sek. Suomessa pisin yhtämittainen ilmassa pysymisen ennätys oli 7 tuntia Heikki Huhtisen nimissä (ilman ilmatankkausta). Otteita Pakinasta: "Kyllä se Huhtisen Heikin 7 t. ennätys nyt piakkoin muuttuu pari numeroiseksi". "Kyllä me tulemme jonkun piloottiystävän kanssa kolme neljä kertaa vuorokaudessa kaatamaan toisesta koneesta bensaa Heikin trattiin". "Letku lainataan vaikka Halikon V.P.K:lta".

Porin Mäntyluodossa sijainnut lentohalli ei ollut valmis kun D.H. Moth saapui Suomeen, vaan hallin vihkiäisiä vietettiin vasta 20.12.1929. Toki kyllä Moth "Strengberg"-reklaamein on kuvattu Mäntyluodossa laskusillan luona todennäköisesti silloin kun se vihdoin saapui Helsingistä Poriin 31.5.1929, mutta halli ei tällöin ollut valmis. Olisiko siis siksi ollut Halikossa?

 

Otsikkokuvassa kellukkeen päällä seisova mies ei ole Lauri (Heikki) Huhtinen. Heikki ei ollut lainkaan noin tuuheatukkainen.

 

Aero -lehti numero 3-1931 on kokonaisuudessaan Satakunnan Ilmailukerhon numero. Se on varmaan toiminut myöhempien kirjoitusten alkulähteenä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään