Kirjoitettu Toukokuu 21, 2014 ...eli tarkemmin sanottuna Lockheed P-38F-1-LO Lightning 41-7630 piipahti vierailulla tuolla niin monta kertaa ennenki nähdyssä Cavanaugh Flight Museumin tapahtumassa nimeltä Warbirds over Addison. Talon koneet on jo monta kertaa kuvattu ja postattu.... mutta kun tällä kertaa paikalla oli vähän harvinaisempi vieras niin sille ajattelin peräti oman postauksen väsätä. Kommentit jää nyt työkiireiden takia vähemmälle.... mutta kuvat puhunevat puolestaan. Ja eihän nyt tarvi kenellekkään selvittää mikä ja kuka on Glacier Girl.... eiiiihän?? Tällaista vaihteeksi preerialta Cheers! Orvo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 22, 2014 Aah, P-38. Yksi suosikkikoneistani. Kiitos mukavista kuvista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 22, 2014 Aah, P-38. Yksi suosikkikoneistani. Kiitos mukavista kuvista. Ollos hyvä Tämä kun vielä vähän on tavallista spesiaalimpi tapaus niin tuli itsekin suorastaan innostuttua. Semminkin kun konetta oli esittelemässä Bob Cardin joka oli ollut mukana tuolla pelastusretkellä Grönlannissa 1992. Asiallista ja tarkkaa tietoa aiheesta enemmän kuin mitä osasi kysyä Cheers! Orvo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 23, 2014 Nätti kone tuo, on se niin väärin että toiset pääsee herkuttelemaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 23, 2014 Nätti kone tuo, on se niin väärin että toiset pääsee herkuttelemaan. Näinhän se vähän menee että kukin kuvaa mitä sattuu kameran edessä olemaan Ajattelin että jos vähän vaihtelua niihin iänikuisiin AT-6 kuviin Cheers! Orvo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 26, 2014 Kiitokset, Orvo näistä kuvista! Kiva nähdä tuollaisen pitkäaikaisen määrätietoisen panostuksen tulokset noin komeassa muodossa - niin ja hyvä, että "miehemme maailmalla" käy dokumentoimassa meille näitä herkkuja. Pari juttua tuli mieleen, ensinnäkin hyvä että tuo kansallisuustunnus on kevään -42 mukainen (eikös se pakkolasku tapahtunut huhtikuussa -42), mutta siihen se autenttisuus varmaan sitten loppuukin. Tuskin kone on ollut nimeltään Glacier Girl ennen pakkolaskua, vaan ehkä sillä ei ole ollut silloin mitään erisnimeä - konehan oli vasta matkallla sotatoimiin. Hauska sinänsä tuo nimi, mutta ollaan taas vahvasti keinotekoisen realismin puolella. Toinen juttu, kiinnostaisi tietää mitä niille muille seitsemälle koneelle kuuluu. Yksi B-17 ilmeisesti on aika rusinana, mutta onko sitä toista linnaketta, tai muita P-38 koneita aikomustakaan nostaa... Timo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2014 Retorinen kysymys: kuinkan monta prosenttia tuon koneen nykyosista on ollut jäätikön vankina? Kone, tarina ja kuvat ovat hienoja! jk Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2014 Ollos hövelit Bob väitti varsin tosissaan että Girl on 80% alkuperäinen. Kone laskeutui aikanaan moottorit sammuksissa jäätikölle/lumelle, joten yhtä lukuunottamatta kuulemma esim jopa potkurinlavat on alkuperäisiä Nimi ja "nose art" on vahvasti fiktiivisiä aivan oikein. Ja muutenkin hieman epäilyttää että noinkohan on mahtanut olla esmes stensiilien osalta ihan noin vimpan päälle edes uutena. Muiden koneiden lokaatiot on noin suunnilleen tiedossa ja edellinen retkikunta tutki myös ainakin toisen B-17 mutta totesi sen liian rutistuneeksi enitsöintiä varten. Jäljelle jääneitä P-38 koneita on nyt kuitenkin eri retkikunta lähdössä tänä kesänä jäljestämään aikomuksena nostaa yksi niistä. Ken Mc Bride on tiettävästi hankkeessa puuhamiehenä ja onpa ehtinyt jo kysellä vapaaehtoisiakin Kysäisin Bobin mielipidettä tuostakin ja sanoi suhtautuvansa varauksella siihen asti kunnes toisin todistetaan. Paras koneista on kuulemma kuitenki jo nostettu 8) Cheers! Orvo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla