Jaakko Männistö

Finskillä loikkalasku NYKissä.

49 viestiä aiheessa

  Finskillä loikkalasku NYKissä. "hard landing" Ilta-Sanomat uutisoi: http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1288691456095.html?pos=ok-nln  "Finnair kertoo, että tavallista rajumpi laskeutuminen johtui New Yorkissa vallinneesta surkeasta säästä ja erittäin puuskittaisesta tuulesta."

Edit. En tiedä onko jo ollut täällä,tapahtunut parisen viikkoa sitten.

 

Tuolla toisessa toikissa jo todistettiinkin, että tuo "surkea sää ja erittäin puuskittainen tuuli" aivan siinä JFK:llakin tuohon aikaan oli peräti 20 mph tuulta puuskissa - eli ei oikein yhtään mitään! Samoin aurinko porotti koko päivän ilman surkeutta. Tiijän, kun siinä kivenheiton päässä asun ja olin noihin aikoihin vieläkin lähempänä, ulkona. Joopa joo....valehtelu pelastaa maineen ja peittää mokat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eise keli tuon Avheraldin mukaan nyt niin kamalan huono kyllä ole ollut. Eikös tommonen 20-25knts puuskaa oo aika perus JFK:lla. Jos oikeesti jysäyttää niin kovaa että telineet menee vaihtoo, on siinä joku ohjaamossakin mokannut.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt olisi kiva kuulla arvio tapahtuneesta ihan liikennelentäjältä: lentomatkustaminen, simuilu tai NYC:ssä asuminen ei ihan anna kompetenssia esittää asiantuntijaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräs tuttu lentäjä kertoi aikanaan tehneensä New Yorkissa elämänsä huonoimman laskun, juurikin sellaisen kammottavan rysäyksen. Syynä oli kuulema se, että radan päässä oli ollu kova laskuvirtaus, joka oli sitten tuonut koneen vähän tanakammin tonttiin, eikä siinä lentäjällä ollut enää kauheasti kuulema tehtäessä. Nimenomaan hyvällä säällä oli tämä ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt olisi kiva kuulla arvio tapahtuneesta ihan liikennelentäjältä: lentomatkustaminen, simuilu tai NYC:ssä asuminen ei ihan anna kompetenssia esittää asiantuntijaa.

 

Siinä vaan todennäköisesti kävisi niin, että menisi hyvä tarina piloille jos tulisi faktoja. Ja tämän yhden ameriikan säämiehen synkkiin ja katkeriin trolleihin ei nyt kannata edes vastata, ellei nyt sitten oma motivaatio ole lähinnä jonkin sortin ahdistuneisuuden ja turhautumisen purkaminen ilmailufoorumille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä vaan todennäköisesti kävisi niin, että menisi hyvä tarina piloille jos tulisi faktoja. Ja tämän yhden ameriikan säämiehen synkkiin ja katkeriin trolleihin ei nyt kannata edes vastata, ellei nyt sitten oma motivaatio ole lähinnä jonkin sortin ahdistuneisuuden ja turhautumisen purkaminen ilmailufoorumille.

 

No se samakos sen sitten tämän purkauksen motivoi?  :o

 

Cheers!

 

Orvo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, onko se siis aivan ok ja jopa suotavaa, että firman tiedottaja puhuu "surkeasta säästä" (ainoana) syynä tapatuneeseen, kun säätila oli sekä Metarien, paikallishavaintojen ja kaupallisen raportoinnin mukaan normaali, jopa hyvä? Motiivi tähän menettelyyn?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, onko se siis aivan ok ja jopa suotavaa, että firman tiedottaja puhuu "surkeasta säästä" (ainoana) syynä tapatuneeseen, kun säätila oli sekä Metarien, paikallishavaintojen ja kaupallisen raportoinnin mukaan normaali, jopa hyvä? Motiivi tähän menettelyyn?

En ole ilmailusään asiantuntija, mutta arvelisin että syöksyvirtauksia voi esiintyä ilman että metarit, paikallishavainnot tai kaupalliset raportoinnit ilmaisisivat asiaa mitenkään. Tämä on tietenkin aika epätodennäköistä, mutta mahdollista. Siinä valossa minusta on tyhmää kyseenalaistaa firman tiedottamista siinä tapauksessa, kun firmalla on satavarmasti parempaa tietoa olosuhteista koneen laskeutuessa. Siitäkin huolimatta että firmalla on taloudellinen intressi pehmennellä asioita.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, onko se siis aivan ok ja jopa suotavaa, että firman tiedottaja puhuu "surkeasta säästä" (ainoana) syynä tapatuneeseen, kun säätila oli sekä Metarien, paikallishavaintojen ja kaupallisen raportoinnin mukaan normaali, jopa hyvä? Motiivi tähän menettelyyn?

 

Tunnut olevan kovin varma asiastasi kun jaksat täällä länkyttää valehtelusta ja salailusta. Onko sulla oikeasti tietoa? Joku vuosien takainen oma kokemus jostain "ikkunapaikalta" ei nyt ihan riitä, puhumattakaan näistä "Asun New Yorkissa ja meidän pihalla ei tuullut" -jutuista. Kovasti nyt tuntuu kiristävän Kalevia nämä Finnairin oletetut salailut asian tiimoilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FAA:lle ei vissiin ole kerrottu mitään, kun ei ASIAS:issa näy: http://www.asias.faa.gov/pls/apex/f?p=100:93:4414225552903::NO:::  ::)

Jos vauriot ovat sellaisia, mitä Avherald:issa on annettu ymmärtää, epäilemättä se pitäisi olla tuolla, aikaakin on jo sen verran kulunut.

(Avherald näyttää 'luokitelleen' tapauksen onnettomuudeksi, mahtaako kuitenkaan olla virallisen luokituksen mukainen..)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunnut olevan kovin varma asiastasi kun jaksat täällä länkyttää valehtelusta ja salailusta. Onko sulla oikeasti tietoa? Joku vuosien takainen oma kokemus jostain "ikkunapaikalta" ei nyt ihan riitä, puhumattakaan näistä "Asun New Yorkissa ja meidän pihalla ei tuullut" -jutuista. Kovasti nyt tuntuu kiristävän Kalevia nämä Finnairin oletetut salailut asian tiimoilta.

 

Jos harrastaisit jonkin verran luetun ymmärtämistä, niin saattaisit tajuta, että ikkunapaikan havainnot liittyivät aiempiin sattumuksiin ihan vaan taustaksi. Finnairin itselleen surkeaksi uskottelema säätila taas koski tiistaita ja kaunista kevätiltapäivää - jota ei ao. putiikin virallisen äänen ja saman putiikin fanipoikien lisäksi kukaan muu ole pystynyt surkeaksi määrittelemään. Historiatietoja löytyy metareiden lisäksi vaikkapa wunderground.comista....ja varmaan ihan kaikista isoimmista sääpalveluista muistakin. 68F lämmintä, puolipilvistä ja tuuli noin 14 mph.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FAA:lle ei vissiin ole kerrottu mitään, kun ei ASIAS:issa näy:

 

Ilmeisesti ei ole ollut tarvetta kertoa, eli tapaus ei täytä incidentin kriteereitä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos harrastaisit jonkin verran luetun ymmärtämistä, niin saattaisit tajuta, että ikkunapaikan havainnot liittyivät aiempiin sattumuksiin ihan vaan taustaksi. Finnairin itselleen surkeaksi uskottelema säätila taas koski tiistaita ja kaunista kevätiltapäivää - jota ei ao. putiikin virallisen äänen ja saman putiikin fanipoikien lisäksi kukaan muu ole pystynyt surkeaksi määrittelemään. Historiatietoja löytyy metareiden lisäksi vaikkapa wunderground.comista....ja varmaan ihan kaikista isoimmista sääpalveluista muistakin. 68F lämmintä, puolipilvistä ja tuuli noin 14 mph.

 

Höpö höpö. Sinä ratsastat tänne New Yorkissa asuvan lentomatkustajan auktoriteetilla pätemään ja esittämään ammattilaista: Nyt aletaan olla vanhan tyhjistä tynnyreistä kertovan sananlaskun ytimessä. Turha tässä on enää kanssasi vääntää kun kovin varma tunnut asiastasi olevan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mäkin olen joskus ollut NYCissä lentokoneessa ikkunapaikalla, ja tuulet siellä saattaa olla kovinkin inhottavia. Kerran kentälle mennessä METARissa oli tuulet tyyliin 12G17, mutta kentällä sitten ATIS sanoi peak gust 37.

 

Ja kotona oli kaunis tyyni kevätpäivä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luultavaa on, että jos tämä tapaus olisi sattunut jollekin toiselle (halpalento)yhtiölle, tätä keskustelua ei käytäisi. Se vain oletettaisiin pilottien virheeksi. Hellyyttävää, kuinka joillakin on tarve toistuvasti kieltää ilmeisin selitys ja ruveta keksimään jos jonkinlaisia syitä.

 

Tuleeko tästä tutkinta? Siitähän sen sitten näkee.

 

http://avherald.com/h?search_term=hard+landing&opt=0&dosearch=1&search.x=0&search.y=0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Öööh... siis oliko tämä "loikkalasku" (= kaiketi sama kuin "pomppalasku" ts. kone nousi ilmaan ensimmäisen kosketuksen jälkeen) vai ns. tavallinen "kova lasku? Jos oli oikeasti loikkapomppa, niin eikö ne weight-on-wheel automatiikat estä sitten irtoamista maasta?

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos siipi haluaa viela lentaa niin kylla se siita ilmaan nousee, spoilereissa/reversseissahan on pieni viive. Siita seuraa pomppulasku. Kova lasku taitaa usein johtua siita, etta se siipi lakkaa lentamasta liian korkealla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään