Jaakko Männistö

Finskillä loikkalasku NYKissä.

49 viestiä aiheessa

Jos siipi haluaa viela lentaa niin kylla se siita ilmaan nousee, spoilereissa/reversseissahan on pieni viive. Siita seuraa pomppulasku. Kova lasku taitaa usein johtua siita, etta se siipi lakkaa lentamasta liian korkealla.

Mutta eikös toi fly-by-wire nimenomaan estä tämän tyyppisiä tilanteita? Tietenkin jos kone on ollut jo laskumoodissa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos siipi haluaa viela lentaa niin kylla se siita ilmaan nousee, spoilereissa/reversseissahan on pieni viive. Siita seuraa pomppulasku. Kova lasku taitaa usein johtua siita, etta se siipi lakkaa lentamasta liian korkealla.

Mun villi teoriaa miten on käynyt. Kone on ollut normi laskussa kunnes jossain 150ft paikkeilla iskee puuskaa. Noh ei se mitään. sitten kun ollaan 50ft:ssä se lakkaa äkillisesti ja samalla siivet sakkaa ja tullaan kovaa tonttiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näin "vain"PPL pohjalta,olipa sitten loikka tai pomppu,niin ihan sama,onhan siinä kakkulat kovilla,kun oikein uutiskynnys ylittyy! Vielä kopsaus IS:n uutisesta: "Minun aikanani tällaista ei ole sattunut laajarunko-Airbus-puolella koskaan. Kapearunkopuolella taitaa mennä 90-luvun puolelle, kun tällaista on tapahtunut, kertoo Finnairin operatiivinen johtaja Ville Iho.

Hänen mukaansa "hard landing" tapahtuu, mikäli kone lähestyy syystä tai toisesta liian kovaa, niin sanotulla pystynopeudella kenttää.

- Siinä tilanteessa tulee automaattisesti tarkastukset, kun tietyt parametrit ylittyy niissä voimissa, mitä laskutelineisiin kohdistuu, Iho kertoo.

Laskeutumiselle huonot olosuhteet aiheuttanut puuskittainen tuuli johti Ihon mukaan New Yorkissa siihen, etteivät lentäjät ehtineet korjata laskeutumiskulmaa.

- Puuskittainen tuuli osuessaan koneeseen saattaa aiheuttaa tällaisen tilanteen, ettei lentäjät enää ehdi korjaamaan kulmaa, Finnairista selvennetään.

Ihon mukaan tilanne on lentäjälle teknisesti hankala, mutta ei aiheuta vaaratilannetta."    Eli hyvinkin harvinainen tilanne,ainakin Finnairin operatiivisen johtajan mielestä!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luultavaa on, että jos tämä tapaus olisi sattunut jollekin toiselle (halpalento)yhtiölle, tätä keskustelua ei käytäisi. Se vain oletettaisiin pilottien virheeksi. Hellyyttävää, kuinka joillakin on tarve toistuvasti kieltää ilmeisin selitys ja ruveta keksimään jos jonkinlaisia syitä.

Tuleeko tästä tutkinta? Siitähän sen sitten näkee.

http://avherald.com/h?search_term=hard+landing&opt=0&dosearch=1&search.x=0&search.y=0

Noh noh Antti, etkös sitä tiedä että Finnairin lentäjät ovat täydellisiä, he eivät tee virheitä kuten muiden yhtiöiden lentäjät! Jos jotain sattuu syy on aina jossain muussa kuin lentäjissä ;)

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hänen mukaansa "hard landing" tapahtuu, mikäli kone lähestyy syystä tai toisesta liian kovaa, niin sanotulla pystynopeudella kenttää.

- Siinä tilanteessa tulee automaattisesti tarkastukset, kun tietyt parametrit ylittyy niissä voimissa, mitä laskutelineisiin kohdistuu, Iho kertoo.

Esim. 767:n huoltomanuaalin mukaan rakenteelliset tarkistukset tulee suorittaa, jos pystysuora kiihtyvyys ylittää 1,8 G:tä:

a structural examination is required if the aircraft has experienced a hard landing. A hard landing is considered to have occurred if the pilot considers a hard landing has occurred or when an aircraft lands on its main landing gear and the peak recorded vertical acceleration exceeds 1.8 g

Tässä Fiji Airwaysin A332:n tapauksessa kone lähti iloisesti seuraavalle lennolle, vaikka olivat rysäyttäneet kenttään 2,9 G:n voimalla  ::)

http://avherald.com/h?article=471eea11&opt=0

No, tarkistukset vievät oman aikansa ja mikäli jotain vaihdetaan, ei sekään sekunnissa suju.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Hellyyttävää, kuinka joillakin on tarve toistuvasti kieltää ilmeisin selitys ja ruveta keksimään jos jonkinlaisia syitä.

Vielä hellyyttävämpää - tai suorastaan säälittävää - on se, että sen sijaan että asiallisesti arvioitaisiin tapahtuma pilotin virheeksi, vedetään taskusta kaikki mahdolliset antipatiat Finnairia kohtaan ja aletaan keksimään lähes salaliittomaisia teorioita virheiden peittelystä ja tekosyiden keksimisestä. Tyypillistä suomalaista omaan pesään kusemista: hutkitaan sitten jos ja kun syy selviää eikä länkytetä turhasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen tullut JFK:lle laskuun 6 kertaa (joka ei tietysti riitä arviointiin), mutta kertaakaan ei ole ollut smoothia lähestymistä. Säät on ollu niin aurinkoa kuin vesisadettakin. Koneita paljon, jättöpyörteitä paljon, ja muutenkin sitä muuttujaa enemmän kuin Rovaniemellä. Itse veikkaan metareihin luottaen että kyseessä on lentäjän virhe, mutta pitää muistaa, että virhe on inhimillisyydessään tasoa parkkipaikalla takanaolevan puskuriin ; ei pitäisi sattua mutta joskus sattuu. Siihen vielä vähän tuulensuunnan muutosta lopussa niin tilanne aika nopeasti valmis. Tässä vain yksi teoria muitten joukossa. Lopuksi kuitenkin kaikki hyvin, ja onneksi iltapuluissa ei sentään ole uutisoitu matkustajien kauhunhetkistä. Ja mitä tulee tuohon Finnairin tiedottamiseen, niin tuulen (siihen tämä luultavasti liittyykin) vielä ymmärrän, mutta tuota "surkeaa säätä" en, koska eikös metareissa yms. ole aika kovaa faktaa siitä ettei keli ollut mitenkään poikkeava ?

-T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vielä hellyyttävämpää - tai suorastaan säälittävää - on se, että sen sijaan että asiallisesti arvioitaisiin tapahtuma pilotin virheeksi, vedetään taskusta kaikki mahdolliset antipatiat Finnairia kohtaan ja aletaan keksimään lähes salaliittomaisia teorioita virheiden peittelystä ja tekosyiden keksimisestä. Tyypillistä suomalaista omaan pesään kusemista: hutkitaan sitten jos ja kun syy selviää eikä länkytetä turhasta.

Lopetappa itse Mikko SE länkyttäminen. Jos täällä joku haluaa tuoda esiin sen tosiseikan että sää ei olekaan ollut niin kehno kuin Finnairin tiedotus on antanut ymmärtää, niin miksi mielestäsi SE on omaan pesään kusemista.  Täällä vallitsee sananvapaus vaikka SE onkin rajoitettua erään yhtiön arvostelun osalta.

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lopetappa itse Mikko SE länkyttäminen. Jos täällä joku haluaa tuoda esiin sen tosiseikan että sää ei olekaan ollut niin kehno kuin Finnairin tiedotus on antanut ymmärtää, niin miksi mielestäsi SE on omaan pesään kusemista.  Täällä vallitsee sananvapaus vaikka SE onkin rajoitettua erään yhtiön arvostelun osalta.

Jukka

Jaahans, Joutsijärvellä korkki jäänyt auki, samoin caps lock. Mä luulen, että sinulla ei taida olla auktoriteettia, saatikka kompetenssia ojentaa minun kirjoittelujani. Käsittääkseni sinulla Jukka ei ole mode-statusta vai? Joten sovitaanko niin, että jos haluat mua ojentaa niin poraa jatkossa vaikka yv:llä, ok?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tosiella foorumilla mainittiin, että ko. ajankohtana oli annettu useita windshear-varoituksia - mitkä eivät yleensä näy METAReissa. Lennonjohto varoittaa, mikäli edellä laskeutuneet koneet ovat ilmoittaneet windshearistä. Kuten tässä videossa laskeutumisesta samalle kiitotielle 31R, kohdissa 07:45 ja 12:47:

https://www.youtube.com/watch?v=CWj_ys-kr6A

Windshear voi myös yllättää, vaikkei varoituksia olekaan annettu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaahans, Joutsijärvellä korkki jäänyt auki, samoin caps lock. Mä luulen, että sinulla ei taida olla auktoriteettia, saatikka kompetenssia ojentaa minun kirjoittelujani. Käsittääkseni sinulla Jukka ei ole mode-statusta vai? Joten sovitaanko niin, että jos haluat mua ojentaa niin poraa jatkossa vaikka yv:llä, ok?

Mikko poikaseni minulla on takuulla auktoriteettia ojentaa sinun kirjoitteluasi, nöösipoika olet vielä. Eikä korkki ole auki huomenna työpäivä. Mitä tuohon capslock juttuun tulee, niin tällainen yli 50 vee käyvä pappa vasta opettelee iPadin hienouksia ja toistaiseksi en ole löytänyt vielä syytä miksi tuo SE sana tulee aina isoilla kirjaimilla.

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikko poikaseni minulla on takuulla auktoriteettia ojentaa sinun kirjoitteluasi, nöösipoika olet vielä. Eikä korkki ole auki huomenna työpäivä. Mitä tuohon capslock juttuun tulee, niin tällainen yli 50 vee käyvä pappa vasta opettelee iPadin hienouksia ja toistaiseksi en ole löytänyt vielä syytä miksi tuo SE sana tulee aina isoilla kirjaimilla.

Jukka

Vai että poikaseni, heh; aikamoinen kaveri olet ;D

Mutta asiaan: Et taida olla tietoinen, että myös tekstin ulkoasulla on suuri merkitys sille minkälaisen kuvan kirjoittaja itsestään antaa; nyt tuo mongerruksesi vaikuttaa lähinnä A) jonkun humalaisen idiootin tilittämiseltä tai B) yläasteikäisen uhoamiselta. Sisältöähän noissa jutuissa ei sitten olekaan. Ikinä.

Eli ymmärrät varmaan miksi en oikein saa koppia tuosta ojentamisestasi sekä auktoriteetilla uhoamisesta. Toivottavasti oli tarpeeksi rautalankaa. Loput sitten yv:llä jos sopii.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tango-Sierra on ilmeisesti edelleen New Yorkissa, onkohan tuollainen päätelineiden vaihto kuinka aikaa vievä operaatio? Millähän aikataululla LTS:ää osaa odottaa takaisin konevahvuuteen?  :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tango-Sierra on ilmeisesti edelleen New Yorkissa, onkohan tuollainen päätelineiden vaihto kuinka aikaa vievä operaatio? Millähän aikataululla LTS:ää osaa odottaa takaisin konevahvuuteen?  :-\ 

Lufthansan A340-600 rajun laskun (olikohan se ~2,8G jos en väärin muista) jälkeen oli Naritassa korjattavana useamman viikon.

Vai että poikaseni, heh; aikamoinen kaveri olet ;D

Hyvän aikaa sitten keski-iän kynnyksen ylittäneen miehen suurin virhe yrittää todistaa auktoriteettiaan tai käskyvaltaansa nuoremmilleen: pojitella heitä. Tulos tosin on kovin päinvastainen, ja ko. henkilön sanomiset, määräykset tms. kaikuvat pojittelun jälkeen yleensä kuuroille korville ;D:thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mahtaako noita päätelineitä olla "valmiina hyllyssä"?

Onko päätelineillä jokin käyttöikä (= laskujen määrä?) jonka jälkeen ne vaihdetaan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täältä löytyy joitain vastauksia kysymyksiin:

http://www.lufthansa-technik.com/landing-gear-overhaul

Konetyypistä riippuen telineiden täyshuolto eli D-check (jossa puretaan osiin, korjataan ja kootaan uudelleen) 6-10 vuoden välein, kestää 5-6 viikkoa, telineet (B747?) painavat 6 tonnia (ilman jarruja ja renkaita) ja uudet päätelineet maksavat 6 miljoonaa €, joten kannattaa korjata jos mahdollista.

Toisinsanoen, lasku tulee perässä tästä laskusta  :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsekin JFK:lle säännöllisesti lentävänä voin vahvistaa että se on sopivan kelin sattuessa varsin vaativa paikka. Siksi en lähtisi oikopäätä nimeämään syyllistä pelkän METAR:in perusteella. Jokainen (muuta kuin takapenkkiä ja/tai simulaattoria) lentävä tietää että METAR, sen kummemmin kuin ATIS ei jokaiseen puuskaan ehdi puuttumaan. Jäitä hattuun!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yritetäänköhän LTS saada huomenna jalkeille kun vitonen on peruttu ja kutonen olisi tarkoitus lentää.

LTS saapui tänä aamuna n.0854 ja lähti 1739 Osakaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään