Sami Puro

Lentoyhtiöuutisia - Konekaupat

1 793 viestiä aiheessa

Air Nigeria tilaamassa neljä B787, varmistuu ensi viikolla:

 

"According to the chairman of Air Nigeria, Mr. Jimoh Ibrahim, who confirmed the aircraft orders, as initial deposit, the airline will be required to sign and pay four per cent of the total cost of the aircraft amounting to $35,484,000 by May 22 in London."

 

http://allafrica.com/stories/201205140717.html

 

Saapa nähdä, kuinka Air Nigerian tilauksen käy, koska yhtiö on maadoitettu kaksi kertaa viimeisten viikkojen sisällä, leasingyhtiöt haluavat koneita ja moottoreita takaisin saataviensa maksamattomuuden takia ja hra Ibrahimin mainekin on asetettu vähintäänkin kyseenalaiseksi:

 

“The NCAA’s decision to allow Air Nigeria to resume operations amounted to toying with innocent passengers’ lives,” an insider within the airline told us. He added that the NCAA “knew all along about the corrupt practices of the airline operators.”

 

An NCAA letter with reference number NCAA/DAWS/AD.1065/Vol. II/046 shows that the NCAA had written two earlier letters to Air Nigeria on June 19th and 21st.

 

It also shows that the NCAA was aware of Air Nigeria’s financial troubles as of May 2012, several days before the Dana airliner crashed 7 nautical miles from the Murtala Muhammed International Airport, Lagos.

 

The letter also shows that some of Air Nigeria’s planes had been grounded during maintenance due to the inability of the airline to pay its maintenance and lessor fees.

 

In fact, the NCAA letter shows that two principal lessors to Air Nigeria, GECAS and SHANNON Engine SUPPORT, were pushing to repossess their aircraft and engines from Air Nigeria.

 

http://saharareporters.com/news-page/flying-coffin-how-air-nigeria-was-grounded

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinalainen ABC Financial Leasing on tilannut 45 Comac C919. Konetyypin ensilentoa on suunniteltu vuodeksi 2014 ja toimitusten pitäisi alkaa 2016. Koneesta on valmistajan mukaan 280 tilausta

 

flightglobal

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

* Kiinan  Hebei Airlines on tilannut viisi Embraer E190

capa

 

* Air Lease Corporation (ALC) on tilannut 60 Boeing 737 MAX 8 ja 15 737 MAX 9. Kaupan arvo listahinnoilla on 7,2 miljardia uSD. Koneet toimitetaan 2018-2022.

atw

 

* Arkia Israeli Airlines on tilannut neljä A321neo

airbus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cathay Pacific Airways ilmoitti lisäävänsä A350 XWB -tilauksiinsa suurimman A350-1000-konemallin. Yhtiö on sopinut tekevänsä uuden tilauksen kymmenestä lentokoneesta. Tämän lisäksi Cathay Pacific muuttaa aiempaa tilaustaan niin, että 16 A350-900-koneen sijasta yhtiölle toimitetaan suurempia A350-1000-koneita. Jos lentoyhtiön hallitus hyväksyy tilauksen, Cathay Pacific on tilannut kaikkiaan 48 A350 XWB -konetta.

 

lentoposti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kanadalainen WestJet on tilannut 20kpl Bombardier Q400 NextGen konetta ja optiot 25 koneeseen.

Bombardier Aerospace announced today that the conditional order placed by WestJet, an Alberta partnership on June 28, 2012, has been converted to a firm purchase agreement for up to 45 Q400 NextGen airliners. The transaction includes 20 firm-ordered Q400 NextGen aircraft and options on an additional 25 of the aircraft. WestJet’s letter of intent to acquire these aircraft was announced on May 1, 2012.

 

As previously announced, based on the Q400 NextGen aircraft list price, the firm order is valued at approximately $683 million US and could increase to approximately $1.59 billion US if the 25 options are converted to firm orders.

 

http://www.bombardier.com/en/aerospace/media-centre/press-releases/details?docID=0901260d8023440a

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kanadalainen WestJet on tilannut 20kpl Bombardier Q400 NextGen konetta ja optiot 25 koneeseen.

 

Vaihtuukohan nimi samalla "WestPlaneksi"?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

American Airlines on tilannut kolme kappaletta lisaa Boeing 777-300ER:ia. AA:n tilaamien 77W-koneiden lukumaara on nyt siis kasvanut 13:een.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyykö jostain jonkinnäköistä tilastoa siitä, miten suuri prosentti näistä "sitovista" tilauksista oikeasti toimitetaan tilaajalle?

 

En ole yllättäen koskaan ollut sataa lentokonetta ostamassa, mutta näiden toimitus"tarkkuus" tuntuu olevan sitä luokkaa että melko varmasti siellä neuvotteluissa on kaksi lukua. Toinen jättisuuri jolla saadaan julkisuutta ja A vs B tilauskantakilpailu taas uusia lukemia, ja sitten se määrä jota oikeasti tarvitaan. Tai sitten myydään uusissa konetyypeissä näitä toimitusaikaslotteja muille.

 

Löytyykö palstalta tietoa tästä puolesta?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus on myynyt kymmenen A380-superjumboa Hong Kong Airlinesille. Kaupan arvo on koneen listahinnan mukaan noin 3,8 miljardia dollaria eli noin 3 miljardia euroa, mutta lentoyhtiö on luultavasti saanut tilauksestaan jättialennukset.

 

Airbus toimittanee ensimmäisen tilauksen A380-koneista Hong Kong Airlinesille vuonna 2015.

 

Kaupan toteutuminen on Airbusille helpotus, sillä se meinasi kaatua vielä viime hetkillä EU:n ja Kiinan kiistoihin päästökaupasta. EU on sanonut ottavansa käyttöön päästömaksut, joihin Kiina ei ole suostunut.

 

Taloussanomat

 

Airbus-kauppojen tielle on tullut uusi mahdollinen este. Hong Kongin ilmailuviranomainen on havainnut puutteita Hong Kong Airlinesin operoinnissa ja kieltää "toistaiseksi" yhtiötä laajentamasta konekantaansa yli nykyisen 20 koneyksilön.

 

In an unprecedented move by the Hong Kong Civil Aviation Department, the authority has frozen the fleet of unlisted Hong Kong Airlines, controlled by China's HNA Group, to its current size of 20, at least for now.

 

The decision has cast renewed doubts over the fate of Hong Kong Airlines' orders for 10 Airbus A380 worth a combined $3.8 billion. They are due to be delivered from 2015.

 

The orders already faced uncertainty due to a row between China and the European Union over airline emissions charges.

 

http://uk.reuters.com/article/2012/08/03/uk-hongkong-airlines-idUKBRE8720WA20120803

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Philippine Airlines ostaa Airbusilta yhteensä 44 A321-konetta, joista 10 on neo-mallia, ja 10 A330-300:aa. Toimitukset alkavat ensi vuonna.

 

http://www.airbus.com/newsevents/news-events-single/detail/philippine-airlines-places-major-order-for-airbus-aircraft/

 

Philippine Airlines harkitsee lisäksi jatkotilauksia, jotka voivat olla Boeingeja tai Airbusseja.

 

The flag carrier, which plans to buy up to 100 new jets in total within the next five to seven years as it fights to regain dominance of the local market, said it was still in talks with both Airbus and Boeing for its next tranche of planes.

 

"The good Boeing planes we are looking at are the 777-300 ER and the upcoming 777-X. We're also interested in the Boeing 787-9 Dreamliner," President Ramon Ang told reporters on the sidelines of the deal signing event in Manila on Tuesday.

 

http://news.airwise.com/story/view/1346132441.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiina teki miljardikaupan Airbusin kanssa

 

http://www.hs.fi/talous/Kiina+teki+miljardikaupan+Airbusin+kanssa/a1305596306115

 

Kiina on allekirjoittanut Saksan kanssa sopimuksen, jonka mukaan lentokonevalmistaja Airbus toimittaa Kiinalle 50 uutta lentokonetta.

Kaupan arvo on noin 2,8 miljardia euroa.

 

Sopimuksesta kerrottiin tänään Saksan liittokanslerin Angela Merkelin Kiinan-vierailun yhteydessä.

 

Osana sopimusta Airbus aloittaa koneiden kokoonpanolinjan Kiinassa.

 

Kyse on ensimmäisestä suuresta kaupasta Kiinan ja Airbusin välillä sen jälkeen, kun Kiina ja Euroopan unioni aloittivat kiistelyn päästöoikeuksien kaupasta.

EU ottaa ensi vuoden alussa käyttöön ilmailualan päästökauppajärjestelmän, jota Kiina ja esimerkiksi Yhdysvallat ovat vastustaneet.

 

Kiinan mielestä järjestelmä on epäreilu sitä kohtaan, koska lentoyhtiöt joutuvat maksamaan päästöistä koko lennon ajalta, ei vain Euroopan ilmatilassa olleessaan.

 

Reutersin siteeraama, nimettömänä pysyttelevä ilmailualan lähde kertoi, että Airbus oli toivonut tilauksen olevan jopa noin sadan koneen suuruinen.

 

Toimitettavat koneet ovat Airbus 320-mallia.

 

Airbus on eurooppalainen lentokoneen valmistaja, jonka pääomistaja on suuri eurooppalainen ilmailu-, avaruus- ja puolustuslaitteiden valmistaja EADS.

Yhtiö työllistää noin 63 000 ihmistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hawaiian Airlines ostaa kaksi ATR-42 konetta ja suunnittelee ostavansa enemmän turboproppeja.

Hawaiian Airlines has signed agreements to buy two turboprop aircraft from an unnamed supplier as part of its plan to launch a new regional subsidiary in Hawaii.

 

Scott Topping, chief financial officer and treasurer of Hawaiian, says that it will buy between three and five aircraft under its current plan but that it could acquire up to seven turboprops in the future, at the 2012 Dahlman Rose Global Transportation Conference in New York today.

 

The Honolulu-based airline is understood to have bought ATR-42 aircraft, based on various sources at lessors.

 

Flightglobal

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air China on vihdoinkin varmistanut tilauksensa viidesta Boeing 747-8I-koneesta. Lahteena Boeingin kotisivujen Orders & Deliveries -linkki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS on tänään ilmoittanut löytäneensä ostajan/ostajat neljälle MD82/87-koneelleen, ja ostajilla on lisäksi optio ostaa jäljellejäävät 19 Mädäriä plus 10 varamoottoria. Ostajia ei kerrota tarkasti, mutta oletettavasti kaikki koneet menevät USA:han ja yhtenä ostajana mainitaan Allegiant, joka on ostanut koneita SAS:ltä aikaisemmin. Mikäli osto-optiot toteutuvat, SAS pääsee näistä konetyypeistä kokonaan eroon. Ensimmäinen neljästä varmasti myydystä koneyksilöstä on jo toimitettu eteenpäin ja kolme muuta luovutetaan vielä tämän vuoden aikana.

 

http://www.di.se/artiklar/2012/9/13/sas-rensar-i-flygflottan/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS on tänään ilmoittanut löytäneensä ostajan/ostajat neljälle MD82/87-koneelleen, ja ostajilla on lisäksi optio ostaa jäljellejäävät 19 Mädäriä plus 10 varamoottoria. Ostajia ei kerrota tarkasti, mutta oletettavasti kaikki koneet menevät USA:han ja yhtenä ostajana mainitaan Allegiant, joka on ostanut koneita SAS:ltä aikaisemmin. Mikäli osto-optiot toteutuvat, SAS pääsee näistä konetyypeistä kokonaan eroon. Ensimmäinen neljästä varmasti myydystä koneyksilöstä on jo toimitettu eteenpäin ja kolme muuta luovutetaan vielä tämän vuoden aikana.

 

http://www.di.se/artiklar/2012/9/13/sas-rensar-i-flygflottan/

 

Aika vaikea uskoa, etta ostajana olisi Allegiant (ellei varaosiksi), silla yhtio on jo ilmoittanut hankkivansa "arvonsa menettaneita", kaytettyja A319-koneita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Allegiant on jo ostanut tähän asti melkein kaikki MD:t mitä SAS on Jenkkeihin vienyt mutta nyt tais tulla stoppi. Luotettava lähde USA:n ilmailusta vihjasi että DELTA olisi luomassa uutta Sub-Fleettiä MD90/MD88 ja 717 rinnalle. Conversion kurssi MD90/MD88 ja MD82 välillä on kaksi päivää, joka sallii sitten Cross usage. Deltan pääjohtajalla on kauan ollut Mädäri kuume joten tämä ei ole yllätys. DL vuokraa tällä hetkellä kaikki 8 SAS:n MD90 ostoptiolla joten ainakin kommunikointi kanava on auki. SAS:n MD ovat samaa kaliberia kun AY:n aikanaan, eli hyvin huolletuja ja vähän ajettuja, "USA:n standardin" mukaisesti.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään