Aleksi Tihula

Madridiin B787 Dreamlinerilla

10 viestiä aiheessa

Viime vuoden Singapore Airlinesin MUC-MAN reitin testauksen jälkeen jäi halu päästä testaamaan samantapaista Euroopan sisäistä laajarunkoreittiä jollain ei-Eurooppalaisella yhtiöllä. Vaihtoehtojen vähyydestä johtuen valinta oli tällä kertaa helppo: LAN Chile operoi B787 Dreamlinerillaan Frankfurtista Santiagoon tehden välilaskun Madridissa. Kun FRA-MAD lento oli varattu, piti suunnitella kuinka päästä Frankfurtiin ja Madridista takaisin Helsinkiin. Reitin Frankfurtiin sai kuljettaa tällä kertaa SAS hyvän nuorisohintansa ansiosta. Ja samalla kun Espanjan pääkaupunki ei ollut tuttu vielä minulle, niin miksei saman tien yövy kaupungissa muutaman yön. Joten tarvitsi enää löytää muutama päivä myöhemmin B787 lennosta joku halpa reitti takaisin Helsinkiin. Jostain syystä lennot haluamalleni päivälle pyörivät 200EUR yläpuolella. Tarkistin muuten vain paljonko maksaisi lentää Barcelonasta Helsinkiin ja löysin AirBalticin tarjoavan Riian kautta Helsinkiin lentoja 75eurolla. Rupesin selvittämään kuinka päästä Barcelonaan Madridista ja tulin siihen tulokseen että helpointa on lentää. Vueling tarjosi erittäin kilpailukykyisiä hintoja muihin kilpailijoihinsa nähden, joten liput menivät varaukseen nopeasti.

 

Loppujen lopuksi reitti näytti seuraavalta:

20.5.2014

HEL-OSL-FRA-MAD

22.5.2014

MAD-BCN-RIX-HEL

 

Tiistai-aamuna koitti lähtö Blue1lla Osloon, koneena oli OH-BLQ, 7/9 puuttuva rekisteri omalle kohdalle.

 

OH-BLQ putkella Oslossa

[ attachment removed / expired ]

 

OSL-FRA lennon operoi yli 13-vuotias B738, LN-RCZ. Koneen matkustamo vaikutti juuri uusitulta; uudet Recaron jakkarat olivat hyvässä kunnossa ja koneeseen oli asennettu WiFi matkustajien viihdykkeeksi. Tämä oli kuitenkin ilmainen vain Eurobonus-jäsenille. Jos ei halunnut rekisteröityä jäseneksi, niin aina oli mahdollisuus maksaa 12EUR yhteydestä.

 

LN-RCZ

[ attachment removed / expired ]

 

Frankfurtissa laskeuduimme uudelle kiitotielle 07L, josta matka jatkui terminaalille putkipaikalle.

[ attachment removed / expired ]

 

Maassa odotti +27 helle ja aurinko porotti  8)

[ attachment removed / expired ]

 

Kohtuullisen vaihtoajan ansiosta oli mahdollisuus mennä käymään terassilla. Pidemmälle ei viitsinyt lähteä matkatavaroiden kanssa kävelemään kovan helteen takia. Jopa terassilta piti välillä päästä sisälle varjoon.

 

VN-A141

[ attachment removed / expired ]

 

HZ-ASF

[ attachment removed / expired ]

 

JA731J

[ attachment removed / expired ]

 

VQ-BLR

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten vihdoin koitti se hetki, minkä takia reissussa oltiin; B787 ja LAN. Tämä 25.10.2012 toimitettu kone on yhtiön yksi viidestä Dreamlinerista.

 

FRA-MAD välillä kone oli noin 50% täynnä. Istuin paikalla 24L ja käytäväpaikalle istui espanjalaisnainen. Keskipaikka jäi kuitenkin onneksi tyhjäksi. Madridissa kone tyhjennettiin ja jatkavat matkustajat ohjattiin putkesta suoraan takaisin terminaaliin odottamaan. Melkein puolet FRA-MAD lennon matkustajista jäi kuitenkin Madridiin (tai kävelivät väärään suuntaan).

[ attachment removed / expired ]

 

Melusta ei ainakaan tarvinut valittaa, kun koneemme nousi kohti Madridia kiitotieltä 18.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Lennon tarjoiluun kuului pienimuotoinen välipala tarjottuna pahvilaatikosta.

[ attachment removed / expired ]

 

Sisältä löytyi todella kuiva leipä ja suklaapatukka. Edes ilmainen viinatarjoilu ei saanut tätä huuhtoutumaan alas  :P

[ attachment removed / expired ]

 

Ilta hämärtyi nopeasti, mutta taipuisa siipemme peitti hyvin auringonlaskun.

[ attachment removed / expired ]

 

Saavuimme Madridiin aikataulussa paikallista aikaa 22:20. Kokonaisuutena LAN vaikutti ihan keskiarvoiselta lentoyhtiöltä näin lyhyen lennon perspektiivistä. IFE oli kohtuullinen, penkit olivat ok ja palvelu toimi. Itse B787 keräsi matkustusmukavuutensa ansiosta pisteet kotiin, voisin lentää pidemmällekin  :thmbup:

 

Pari päivää Madridissa vierähti nopeasti, vaikkakaan ko. kaupungissa ei niin paljoa ollutkaan tekemistä/nähtävää.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

22.5.2014

 

Paluupäivä koitti ja noin yhdeksältä aamulla piti lähteä suunnistamaan Solin aukiolta kohti lentoasemaa. Kolme metrolinjaa myöhemmin löysin itseni Madridin kentän terminaali 4:sta.

[ attachment removed / expired ]

 

Seuraavan lennon kone saapui sopivasti Barcelonasta aikataulussaan. Tämä 12-vuotias A320 on viettänyt suurimman osan elämästään Iberian väreissä, kunnes maaliskuussa 2013 se siirtyi lentämään Vuelingille.

 

EC-IEI

[ attachment removed / expired ]

 

Vaikka olinkin lukenut vain negatiivista palautetta Vuelingin jalkatilasta, en olisi uskonut sen olevan NÄIN huono. Olen melkein 190cm pitkä ja en saanut suoristettua jalkoja tämän enempää. Onneksi keskipaikka rivilläni jäi tyhjäksi, mutta en kuitenkaan lentäisi missään nimessä tällä yhtiöllä HEL-BCN väliä.

[ attachment removed / expired ]

 

Edes Recaron istuintaskun sijoitus naaman korkeudelle ei pelastanut jalkatiloja  :thmbdn:

[ attachment removed / expired ]

 

Onneksi kyseessä oli vain 50minuutin lento. Barcelona näkyvissä

[ attachment removed / expired ]

 

Kerrankin istumassa koneen oikealla puolella  :D

[ attachment removed / expired ]

 

Pilvisestä Madridista saavuimme helteiseen Barcelonaan aikataulun mukaisesti.

[ attachment removed / expired ]

 

Koska Vueling ja Airbaltic olivat eri lipulla, varasin kolme tuntia vaihtoaikaa Barcelonassa. Sopiva aika käydä syömässä ja vähän spottailla jälleen.

 

N974AV

[ attachment removed / expired ]

 

4X-ELH

[ attachment removed / expired ]

 

EI-UNS

[ attachment removed / expired ]

 

LV-CSF

[ attachment removed / expired ]

 

BCN-RIX lennon operoi yksi Balticin B733-sarjalaisista, yli 19-vuotias YL-BBI, joka oli viettänyt elämäänsä aina Australiasta Etelä-Amerikkaan ja päätynyt lopulta operoimaan halpalentoja Euroopassa. Lähtöportilla porttivirkailijat jakelivat matkalaukkutageja kaikkiin isompiin käsimatkatavaroihin, sillä koneen turistiluokka oli aivan täynnä ja jokainen matkustaja tuntui kantavan isoja käsimatkatavaroita. Kumma kyllä kukaan ei missään vaiheessa tullut keräämään tagattuja laukkuja ja kaikki päätyivät loppujen lopuksi matkustamoon. Hyllyt tietenkin täyttyivät alta aikayksikön ja miehistö joutui lopulta täyttämään ensimmäiset kolme riviä (bisnes luokka) pelkillä käsimatkatavaroilla. Vaikka bisneksessä ei ollut kuin laukkuja, niin niille annettiin yksityisyyttä sulkemalla silti verho ekoluokan välillä  ::)

 

Suuntana Riika

[ attachment removed / expired ]

 

Itämeren päällä laskussa Riiaan. Aurinko oli laskemaisillaan ja kapteeni ilmoitti maassa olevan +22 astetta lämmintä.

[ attachment removed / expired ]

 

Viimeiselle lennolle pääsi suoraan koneesta toiseen ja tälläkin kertaa koneena toimi B733, tällä kertaa vain YL-BBJ. Saavuimme Helsinkiin aikataulussa, josta siirryin suoraan autolle ja kotiin.

 

Kokonaisuudessaan oikein mukava pieni matka. Tulipahan nähtyä kaupunki, johon en varmaan muuten olisi ihan heti matkustanut ja samalla tuli koettua kaksi uutta lentoyhtiötä, kaksi uutta konetyyppiä ja kuusi uutta rekisteriä.

 

Hyvää kesää!  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukavan lämminhenkinen tarina jälleen kerran! Kenties kesän lopussa jo 30 foorumilaista käynyt lentämässä FRA-MAD 787:lla niin kuin kävi Singaporen triplan kanssa. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tästä matkastoori tuolla reitillä parane. Pesi sanomalehden aamukahvin seurana mennen tullen.  ;D Itse olen yrittänyt värkkäillä jotain samankaltaista yhdistäen Norwegianin B787:n välillä ARN-LGW, mutta aikataulut viettämättä yötä (tai kahta) Arlandassa ei oikein omiin aikatauluihin natsaa. Täytyypä katsella tätä vaihtoehtoa! Ehkä tässä käy juuri niin kuin Miko ennusti. Mutta kiitos Aleksille tästä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset kaikille kommenteista  :)

 

Vai ei ole tekemistä/nähtävää???

 

Heikki

 

Varmasti on, jos jaksaa museoita, eläintarhoja ynnä muita kierrellä. Ei vain itseä kiinnosta niinkään viettää lomaa museoissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen vieraillut Madridissa 30 vuoden aikajanalla useita kertoja enkä ole vielä ehtinyt nähdä sen nähtävyyksistä kuin murto-osan. Eivät ne ole pelkästään museoita (vaikka pelkästään Pradossa voisi viettää useita päiviä). Shoppailijalle tai vaikkapa urheilusta kiinnostuneelle löytyy vaikka millä mitalla nähtävää. Jo yksistään Madridin ydinkeskustassa on mieletön määrä toinen toistaan viehättävämpää baaria ja ravintolaa, jos ruoka- ja juomapuoli kiinnostaa ... ja keskimäärin halvempia kuin Suomessa.

 

Madridissa asuu suunnilleen saman verran ihmisiä kuin Suomessa, mutta paljon pienemmällä alueella. Kun lähestyy Madridia autolla, se erottuu jo kaukaa kumpuilevan maaston seasta omana saarekkeenaan, joka vähitellen suurenee ja suurenee. Madridista sanotaan löytyvän koko Espanjan - kaikki sen eri puolet esimerkiksi ravintoloiden muodossa.

 

Jos Madrid alkaisi kyllästyttää (mitä epäilen) ja vaikka niin ei kävisikään, 1-2 tunnin junamatkan päästä sieltä löytyy lisää mielenkiintoisia kohteita. Ymmärrän kyllä että parikymppisen nuoren ja tällaisen ikälopun ukon mielenkiinnon kohteet voivat olla erilaisia. Silti Madridista löytyy kyllä myös nuorille enemmän kuin uskaltavat toivoakaan. Näin uskon. Lisää esimerkiksi täältä: http://www.pienimatkaopas.com/madrid/

 

Kiitos muilta osin mielenkiintoisesta kertomuksesta.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kiitos muilta osin mielenkiintoisesta kertomuksesta.

 

Pekka

 

 

Kiitos sinulle kommentistasi. Olet kyllä varmasti oikeassa, että kaupungilla on tarjota paljon enemmän, kuin itse ehdin kokea. Luin ennen matkaa tuolta pienimatkaopas.comista Madridista ja tiesin jo siinä vaiheessa sivuuttavani tanssitunnit, klassisen musiikin konstertit, tanssiesitykset yms. Lähinnä tuli kierreltyä katselemassa tuon matkaoppaan mainitsemia nähtävyyksiä ja ruokailemassa. Kaupoissakin tuli kierreltyä, mutta käsimatkatavaroiden kanssa reissatessa ei paljoa ostella. Osasyyllinen kaupungin tylsään sen hetkiseen piirteeseen vaikutti varmasti viileä keli (+15) ja sateiset päivät vierailuni aikana. Lähinnä vierailun loppupäässä ajatuksissa pyöri, että mitä tehdä seuraavaksi. Varmasti olisin poikennut ulkona kaupungista, jos siellä olisin pidempään vieraillut. Kokonaisuutena kaupungista jäi melko kehno kuva, jonka perusteella en itse suosittelisi Madridia ensimmäisenä, jos joku kysyisi minne mennä. Esimerkiksi Barcelonassa vieraillessani sain paljon enemmän irti kaupungista ja sinne tulen palaamaan varmasti uudestaan. Madrid taas jäi sellaiseksi kaupungiksi, johon ei nyt heti tule lähdettyä takaisin. Varmasti tähän vaikuttaa suuresti jokaisen oma mielipide mistä kukin tykkää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmasti mielenkiintoinen reissu, kiitos raportista.

 

Vuelingin jalkatila taitaa noudattaa samaa linjaa IB:n A320:sten jalkatilan kanssa. Nimim kuinka-saada-194cm-lastenistuimeen..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla