Jukka Luoma

1. / Americas: Kolumbia

10 viestiä aiheessa

Tulipa taas vaihteeksi käytyä kaukana, tällä kertaa useassa maassa läntisellä pallonpuoliskolla.

Koska kuvia on jälleen niin paljon ja monesta paikasta, niin laitanpa niitä useassa osassa.

 

Ekana Bogota, Kolumbia (BOG)

 

 

Monta ankkaa!  :laugh:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Avianca ATR 72-600 HK-4956 (HK = Kolumbia)

Kolumbian kansallinen lentoyhtiö Avianca on maailman toiseksi vanhin lentoyhtiö (KLM:n jälkeen). Ikää 95 vuotta.

Aviancalla on noin 80 konetta, tyyppiä A318, A319, A320, A321, A330 ja ATR 42/72.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Avianca ATR 72-600 HK-4999

[ attachment removed / expired ]

 

 

Avianca Airbus A320-214 N961AV

[ attachment removed / expired ]

 

 

Avianca Airbus A319-115 HK-4552

[ attachment removed / expired ]

 

 

Avianca Airbus A319-112 N992TA

[ attachment removed / expired ]

 

 

Avianca Airbus A320-214 N448AV

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Avianca Airbus A320-214 N632AV

Uudemmat värit

[ attachment removed / expired ]

 

 

ConViasa Embraer 190STD YV2911 (YV = Venezuela)

Consorcio Venezolano de Industrias Aeronáuticas y Servicios Aéreos, S.A.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Conviasa on vuonna 2004 perustettu Venezuelan kansallinen lentoyhtiö. On toistaiseksi EU:n mustalla listalla.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Copa Airlines Colombia Embraer 190LR HK-4456

[ attachment removed / expired ]

 

 

Copa Airlines Colombialla on toistakymmentä konetta, tyyppiä Embraer 190/195 ja Boeing 737.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jet Budget PJ-TOM (PJ = Hollannin antillit)

Nimestä huolimatta Jet Budget on ambulanssilentoyhtiö, kotipaikkana St Maarten, Hollannin Antillit.

Yhtiön laivastossa on kolme konetta: Citation Mustang, Citation Ultra ja Helicopter AS355 NP.

[ attachment removed / expired ]

 

 

LAN 767-316ER CC-CXG (CC = Chile)

LAN Airlines on Chilen suurin lentoyhtiö.

LAN Airlinesilla on toistasataa konetta, tyyppeinä A319, A320, A340, B767 ja B787.

[ attachment removed / expired ]

 

 

LAN Colombia DHC-8 HK-4495

Lan Colombialla (LAN Airlinesin tytäryhtiö) on toistakymmentä konetta, tyyppeinä DHC-8 ja A320.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Easyfly Bae Jetstreat 41 HK-4786

Kolumbialainen kotimaanliikennettä harjoittava halpalentoyhtiö. Nimi kaiketi mukailee EasyJetiä. Perustettu 2007, kotipaikka Bogota.

Yhtiön laivasto koostuu kolmesta samanlaisesta Jetstream 41-koneesta.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Easyfly HK-4775

[ attachment removed / expired ]

 

Searca Beech 1900D HK-4512

Searca on vuonna 1992 perustettu kolumbialainen lentoyhtiö, kotipaikkana Medellin. Ohjelmassa kotimaanliikennettä ja tilauslentoja (Kolumbian suurin tilauslentoyhtiö).

Laivasto: 30 konetta tyyppiä Beechcraft 1900D, Let 410 UVP-E, Hawker Beechjet 400A, Beechcraft King Air 200/B200 ja Gulfstream G-200.

[ attachment removed / expired ]

 

Searca Beech 1900D HK-4780

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

American Airlines Boeing 767-323ER N354AA

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

Taca Airbus A320-233 N681TA

El Salvadorin suurin lentoyhtiö. Yhdistyi Aviancan kanssa ja muutti siksi nimensä muotoon Avianca El Salvador.

Tacalla on runsaat 40 konetta, tyyppeinä Embraer 190/195, A319, A320 ja A321.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

AeroGal Airbus A319-112 HC-CKL (HC = Ecuador)

[ attachment removed / expired ]

 

 

Aerolíneas Galápagos S.A on vuonna 1986 perustettu ecuadorilainen lentoyhtiö. Pääsiassa kotimaanlentoja, mm. Galapagossaarille, sekä Bogotaan.

Avianca omistaa suurimman osan yhtiöstä ja siksi se on ikeissa muuttaa nimi muotoon Avianca Ecuador.

Tällä Ecuadorin toiseksi suurimmalla lentoyhtiöllä on noin kymmenen konetta, kaikki tyyppiä A319 tai A320

[ attachment removed / expired ]

 

 

Satena HK-4828

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Vuonna 2010 Ilari Eskelinen kirjoitti täällä Satenasta erittäin hyvin. Voinen lainata häntä:

"Satena on Kolumbian ilmavoimien lentoyhtiö, joka lentää paikkoihin, joihin lentoyhteys on usein ainut toimiva liikenneyhteys ja jonne muut yhtiöt eivät välttämättä liikennöi.

Joissakin koneissa on tuplarekisteri: ilmavoimien sotilasrekisteri (FAC-) sekä siviilirekisteri (HK-). Koneita käytetään tarvittaessa ilmavoimien operaatioihin."

Linkki: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,95381.0.html

Tällä hetkellä kaikki reitit näyttäisi olevat kotimaassa.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Satena HK-4747

Firmalla on toistakymmentä konetta, mallia ATR 42/72, Embraer 135/145 ja Embraer 170/175.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tame HC-CID?

TAM = Transportes Aereos Militares Ecuatorianos. Aiemmin TAME oli Ecuadorin ilmavoimien omistama lentoyhtiö, mutta vuodesta 2011 sen on omistanut Ecuadorin valtio.

TAME on Ecuadorin suurin lentoyhtiö, kotipaikkana Quito.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Spirit Airlines Airbus A320-232 N615NK

Spirit Airlines lienee Jenkkien Ryanair eli lennot ovat halpoja, mutta karsittuja. Firmalla on noin 60 Airbus A319, A320 ja A321-konetta.

Nykyään, kun lennetään kohti Yhdysvaltoja, niin vessaan pyrkiviä matkustajia pyydetään odottamaan penkillään, kunnes WC on vapaa, jonoa ei kuulemma saa turvallisuussyistä muodostaa!  :'(

Mm. Spirit Airlinesin koneissa voi ostaa ainoastaan kortilla. Kahvi on kaksi dollaria, mutta suomalaisella Visalla se voi olla paljon kalliimpi! Kannattaa mahdollisuuksien mukaan ostaa kahvit kimpassa jonkun paikallisen kortin omaavan kanssa (tai vastaavasti tarjota samaa apua toisille, jos omistaa paikallisen luottokortin).  :)

[ attachment removed / expired ]

 

 

Fuerza Aerea Colombiana Boeing 727-151C FAC-1203 Apolo

Fuerza Aerea Colombiana Boeing 737-400F FAC-1209 Cronos

Fuerza Aerea Colombiana Boeing 707-323C / KC-137 FAC-1201 Zeus

[ attachment removed / expired ]

 

 

Fuerza Aerea Colombiana Boeing 727-200 FAC-1204 Vulcano

[ attachment removed / expired ]

 

 

mm Fuerza Aerea Colombiana Fokker F28-1000 FAC-0002

[ attachment removed / expired ]

 

 

Fuerza Aerea Colombiana Howard 400 FAC654

Fuerza Aerea Colombiana Beech AT11 Kansan FAC902

[ attachment removed / expired ]

 

 

Fuerza Aerea Colombiana Boeing 737-400F FAC-1209 Cronos

Fuerza Aerea Colombiana Boeing 707-323C / KC-137 FAC-1201 Zeus

Samat koneet seuraavallakin kerralla paikalla.  ???

[ attachment removed / expired ]

 

 

Air Canada Boeing 767-375ER C-FCAG

[ attachment removed / expired ]

 

 

Siipien suojassa sateelta suojassa  ;D

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiintosta nähdä näitä kuvia ympäri maailmaa  :thmbup: Miksi muuten tuolla Aviancalla on osa koneista N-rekisterissä ja osa HK?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mukavaa virkistystä noitten perus kuvien rinnalle. Mitäs tossa ekassa Copan kuvassa on käynyt ?!

 

 

Oho, joku viiva oli ilmestynyt kuvaan.

Korjattu!  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksi Jukka !

Harvoin sieltäpäin näky kuvia. Mielenkintoista.

Kiitos kun aajatelit meitä. 8)

Chris

 

 

Kiitos palautteesta Chris!

 

Juu, matkan jälkeen on aina mukava käydä läpi tutkia tarkemmin, että mitä on tullut nähtyä ja koettua. Oppii paljon uutta!  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiintosta nähdä näitä kuvia ympäri maailmaa  :thmbup: Miksi muuten tuolla Aviancalla on osa koneista N-rekisterissä ja osa HK?

 

 

Ajattelin samaa. Voi olla, että liittyy omistussuhteisiin tai muuhun paikalliseen lainsäädäntöön. Näköjään suurin osa on N-rekisterissä, vain muutamalla koneella on HK-tunnus. TA-pääte lienee yhdistyvän TACAn koneita.  :-\

 

Onko kellään tietoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aviancalla taitaa olla parikymmentä leasing-Airbussia mm. GECASilta, joten N-rekisteri saattaa olla leasingyhtiön vaatimus. Ehkä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä ja mielenkiintoinen setti, jälleen kerran! Kiitos taas Jukka :thmbup: Jatkoa odotellessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiintosta nähdä näitä kuvia ympäri maailmaa  :thmbup: Miksi muuten tuolla Aviancalla on osa koneista N-rekisterissä ja osa HK?

 

FAA on maailmanlaajuisesti vaikutusvaltaisin ilmailuviranomainen jo teollisuuden synnyn ja sijainnin perusteella. Luulisin että N-rekisteröidyt koneet ovat kv-liikenteessä ja edellä mainitun mukaisesti ehkäpä myös leasing-yhtiöiden omistamia. Kansainvälisistä kohteista on paljon helpompi löytää FAA:n hyväksymiä A&P mekaanikkoja/tarkastajia tai EASA:n hyväksymiä Aircraft Maintenance Engineerejä kuittaamaan kone kuin Kolumbian kansallisen viranomaisen hyväksymää henkilökuntaa. Poikkeuksensa tietysti tähänkin, sen enemmän Kolumbian ilmailulainsäädäntöä tuntematta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla