Juha-Matti Lavonen

Venäläiskoneen epäilty ilmatilaloukkaus Porvoon eteläpuolella

114 viestiä aiheessa

Mistä ihmeestä nämä tiedot ovat peräisin? Oli varmasti Su-35S vaikkei edes Hornetit päässeet näkemään sitä, vai onko kirjoittajalla hallussa jotain Suomen tiedustelutietoa? Tietääkseni laivasto on saanut Su-30SM hävittäjiä mutta en löydä mistään että laivastolle olisi toimitetty Su-35S koneita (ilmavoimille kylläkin).Niin ja  A-50U käyttänyt laivaston Tu-154M koneen transponderia..? ok...

 

Markku Salomaan kirjoittama SK:n juttu on viranomaisten taholta kiistetty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet Ari oikeassa. Siksi pitäisi keksiä miten venäläiset voisivat lentää Kaliningradiin Baltian kautta menettämättä kasvojaan. Muuten Suomenlahden yllä sattuu kolari ja siitä seuraa paljon eripuraa ja suukopua.

 

Esa

Näin on. Ehdokkus Nobelin rauhanpalkinnon saajaksi on luvassa sille joka tuon keksii.

 

AW

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.raja.fi/tietoa/tiedotteet/1/0/rajavartiolaitos_saanut_paatokseen_tutkinnan_venalaisten_sotilaskoneiden_epaillyista_alueloukkauksista_53861

 

Rajavartiolaitos on saanut valmiiksi 20.5.2014 tapahtuneiden venäläisten sotilaskoneiden epäiltyjen alueloukkausten tutkinnan.

 

Ensimmäisessä tapauksessa 20.5.2014 klo 17:06 Suomen ilmatilaan lentänyt kone oli tyypiltään Antonov AN-26 -kuljetuskone. Ennen Suomen aluevesirajan ylittämistä kone oli ollut yhteydessä Suomen aluelennonjohtoon. Kone lähetti tunnistetietojaan lennonjohdon järjestelmään nk. transponderin avulla. Kone lensi konetyypille normaalilla nopeudella ja korkeudella. Kone oli Suomen alueella noin 3 minuuttia, syvimmillään kone oli noin 1 kilometrin aluevesirajan sisäpuolella. Tapahtuman syynä epäillään olleen huolimaton navigointi ja väärinymmärrys ohjaajan ja lennonjohtajan välillä sekä säärintaman väistäminen.

 

Toisessa tapauksessa 20.5.2014 klo 17:57 Suomen ilmatilaan lentänyt kone oli tyypiltään Tupolev TU-154 -kuljetus-/ rahtikone. Myös jälkimmäinen kone lähetti tunnistetietojaan transponderin avulla. Kone lensi yli 11 kilometrin korkeudella ja konetyypin normaalilla matkanopeudella. Kone oli tehnyt jyrkän käännöksen Suomenlahden eteläosassa ja sitten kääntynyt uudestaan jyrkästi kohti länttä, joutuen kuitenkin Suomen ilmatilaan. Tämän jälkeen myös jälkimmäinen kone oli ollut radioyhteydessä Suomen aluelennonjohtoon. Syvimmillään kone oli noin 28 kilometriä Suomen alueella. Kone oli Suomen ilmatilassa noin 6 minuutin ajan. Tapahtuman syynä epäillään olleen huolimaton navigointi sekä mahdollisesti säärintaman väistäminen. Tapahtuma-aikana Suomenlahdella oli voimakas ukkosrintama, joka vaikutti lentoliikenteeseen laajalla alueella.

 

Tutkinnassa selvitetyn perusteella inhimillinen virhe tai laiminlyönti vaikuttaa todennäköisimmältä selitykseltä molemmissa tapauksissa. Molempien koneiden tapauksessa yhteydenpito aluelennonjohtoon vaikuttaa olleen puutteellista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EN ole sanonut, että "sotilaskoneita ei saisi laittaa taivaalle".

 

Tuo kone a) ei tullut rajan yli ja b) oli näkyvissä julkisilla saiteilla lähes Kaliningradista saakka. Jos vaitetty yliäänikiire oli totta, se todistaisi mielestäni siitä, että joku ei osaa hommiaan.

 

24/7-hävittäjäpäivystys siltä varalta, että joku ulkopuolinen sattuisi hoippumaan reitiltään Suomenlahden yllä? Sopiihan se, mutta rahoitus sitten vain kansalaiskeräyksenä, ei veroissa.

 

Tai sitten jotakin on jäänyt ymmärtämättä. Nämä "kaalivankkurit" ovat jokaviikkoista kauraa Suomenlahdella. Niitä tulee ja menee ja niistä on lentosuunnitelmatiedot. Tavanomaiset konetyypit eivät juuri herätä mielenkiintoa kenessäkään. Mutta jos tällainen kone yllättäen aluevesirajan sisäpuolelle, on syytäkin havahtua ja pistää hälykone ilmaan tunnistusta tekemään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sitten jotakin on jäänyt ymmärtämättä. Nämä "kaalivankkurit" ovat jokaviikkoista kauraa Suomenlahdella. Niitä tulee ja menee ja niistä on lentosuunnitelmatiedot. Tavanomaiset konetyypit eivät juuri herätä mielenkiintoa kenessäkään. Mutta jos tällainen kone yllättäen aluevesirajan sisäpuolelle, on syytäkin havahtua ja pistää hälykone ilmaan tunnistusta tekemään.

 

Olen itse itseni antanut ymmärtää, että siinä ajasssa, jonka tavanomainen kaalivankkuri ottaa lentääkseen tavanomaiseltä reitiltään Suomen puolelle, Ilmavoimien pilotit eivät ehdi edes sokeria leuastaan pyyhkiä, saatikka sitten pyyhältää ratsuillaan paikalle jostakin muualta Suomesta?

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen itse itseni antanut ymmärtää, että siinä ajasssa, jonka tavanomainen kaalivankkuri ottaa lentääkseen tavanomaiseltä reitiltään Suomen puolelle, Ilmavoimien pilotit eivät ehdi edes sokeria leuastaan pyyhkiä, saatikka sitten pyyhältää ratsuillaan paikalle jostakin muualta Suomesta?

 

 

Joten tunnistuslennotko pitäisi jättää kokonaan tekemättä, ja antaa naapurivaltiolle signaali että ihan sama jos tulette meidän ilmatilaan lupaa kysymättä, ei meitä kiinnosta? Sen sijaan kun sinne tunnistuslennolle ja/tai mahdolliselle poissaattolennolle lähdetään, annetaan signaali että olemme hereillä, ja meitä todellakin kiinnostaa kuka tänne yrittää tulla.

 

Kannattaa muistaa, että joka ikinen tunnistuslento on yksi harjoitus muiden joukossa, vaikka onkin tositilanne. On vain hyvä että näihin tilanteisiin lähdetään, koska sillä koko järjestelmän toimivuutta pystytään testaamaan tositilanteena, eikä vain simuloituna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen itse itseni antanut ymmärtää, että siinä ajasssa, jonka tavanomainen kaalivankkuri ottaa lentääkseen tavanomaiseltä reitiltään Suomen puolelle, Ilmavoimien pilotit eivät ehdi edes sokeria leuastaan pyyhkiä, saatikka sitten pyyhältää ratsuillaan paikalle jostakin muualta Suomesta?

 

 

Kun Hornetit pian poistuvat Tampereelta, onko lähin tukikohta sen jälkeen Kuopiossa vai päivystävätkö ne vielä jossain Etelä-Suomessakin?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun Hornetit pian poistuvat Tampereelta, onko lähin tukikohta sen jälkeen Kuopiossa vai päivystävätkö ne vielä jossain Etelä-Suomessakin?

 

 

Päivystävät ihan kuten ennenkin mm. Pirkkalassa, Turussa ja harvemmin myös Vantaalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joten tunnistuslennotko pitäisi jättää kokonaan tekemättä, ja antaa naapurivaltiolle signaali että ihan sama jos tulette meidän ilmatilaan lupaa kysymättä, ei meitä kiinnosta? Sen sijaan kun sinne tunnistuslennolle ja/tai mahdolliselle poissaattolennolle lähdetään, annetaan signaali että olemme hereillä, ja meitä todellakin kiinnostaa kuka tänne yrittää tulla.

 

Kannattaa muistaa, että joka ikinen tunnistuslento on yksi harjoitus muiden joukossa, vaikka onkin tositilanne. On vain hyvä että näihin tilanteisiin lähdetään, koska sillä koko järjestelmän toimivuutta pystytään testaamaan tositilanteena, eikä vain simuloituna.

 

Sanoinko jossakin edellä, että "tunnistuslennot pitäisi jättää tekemättä"? En sanonut.

 

Jos halutaan "antaa signaaleja", niin sitten varmaan kannattaa ehdottomasti perustaa 24/7 -päivystys niin, että salamannopeasti voidaan sähäyttää kenen tahansa kv. käytävää lentävän reitille?

 

Oletko laskenut, mitä se tekisi valmiusajaksi minuuteissa? Mitä moinen maksaisi? Minne lasku?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EN ole sanonut, että "sotilaskoneita ei saisi laittaa taivaalle".

 

24/7-hävittäjäpäivystys siltä varalta, että joku ulkopuolinen sattuisi hoippumaan reitiltään Suomenlahden yllä? Sopiihan se, mutta rahoitus sitten vain kansalaiskeräyksenä, ei veroissa.

 

Sanoinko jossakin edellä, että "tunnistuslennot pitäisi jättää tekemättä"? En sanonut.

 

Jos halutaan "antaa signaaleja", niin sitten varmaan kannattaa ehdottomasti perustaa 24/7 -päivystys niin, että salamannopeasti voidaan sähäyttää kenen tahansa kv. käytävää lentävän reitille?

 

Tuota noin, eli siis vain 8-16 kuten naapurissa ?  ???

 

Vai mitä nyt en taas ymmärtänyt ?

 

S

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos halutaan "antaa signaaleja", niin sitten varmaan kannattaa ehdottomasti perustaa 24/7 -päivystys niin, että salamannopeasti voidaan sähäyttää kenen tahansa kv. käytävää lentävän reitille?

 

Oletko laskenut, mitä se tekisi valmiusajaksi minuuteissa? Mitä moinen maksaisi? Minne lasku?

 

Itse ainakin olen ollut siinä uskossa, että Suomi ei ole mikään Ruotsi tai Sveitsi, jossa hävittäjäpalvelua on saatavilla vain virka-aikaan (pl. kaffe-, pulla- ja ruokatunnit?), vaan että Suomella on ja on aina ollut tuollainen 24/7/365-tyyppinen hävittäjäpäivystys.

 

On sitten asia erikseen, kannattaako täyttä reagointikykyä paljastaa, kun ei ole kovin konkreettisia uhkia ilmassa. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse ainakin olen ollut siinä uskossa, että Suomi ei ole mikään Ruotsi tai Sveitsi, jossa hävittäjäpalvelua on saatavilla vain virka-aikaan (pl. kaffe-, pulla- ja ruokatunnit?), vaan että Suomella on ja on aina ollut tuollainen 24/7/365-tyyppinen hävittäjäpäivystys.

 

On sitten asia erikseen, kannattaako täyttä reagointikykyä paljastaa, kun ei ole kovin konkreettisia uhkia ilmassa. 8)

 

No nyt hei oikeesti joku arvio sille Hornetin reaktioajalle ja parhaalle sijaintipaikalle? Täällähän on Suomen huiput paikalla, minä itse tietenkin poislukien!

 

Pannaanko mies (nainen) heti kabiiniin paineet päällä 2 h per persoona, vai riittäkö ns. "kahvi ja pulla" -valmius"?

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt hei oikeesti joku arvio sille Hornetin reaktioajalle ja parhaalle sijaintipaikalle? Täällähän on Suomen huiput paikalla, minä itse tietenkin poislukien!

 

Pannaanko mies (nainen) heti kabiiniin paineet päällä 2 h per persoona, vai riittäkö ns. "kahvi ja pulla" -valmius"?

 

Taitaa olla niin että ne jotka ei tiedä, kommentoi.

Ne jotka tietää, ei kommentoi. Eli "ei julkista tietoa".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt hei oikeesti joku arvio sille Hornetin reaktioajalle ja parhaalle sijaintipaikalle? Täällähän on Suomen huiput paikalla, minä itse tietenkin poislukien!

 

Sehän riippuu miten se kansalaiskeräys tuottaa ;D

 

S

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanoinko jossakin edellä, että "tunnistuslennot pitäisi jättää tekemättä"? En sanonut.

 

No kovasti valitat siitä että miksi noihin tunnistuslentoihin lähdetään, ja siitä että niissä palaa veronmaksajien rahoja. Äkkipäätään tuosta voisi päätellä että olet siis aikalailla noita tunnistuslentoja vastaan kun kerran sellaisia pöpiset. Mutta jos mielestäsi tunnistuslennot on kerran tarpeen suorittaa, niin miksi sitten valitat täällä siitä rahankäytöstä, ja ihmettelet että mitä hyötyä niihin on lähteä kun kerran kone mahdollisesti ehtii jo pitkälle Suomen ilmatilaan ennenkuin Hornetit on ilmassa?

 

 

Jos halutaan "antaa signaaleja", niin sitten varmaan kannattaa ehdottomasti perustaa 24/7 -päivystys niin, että salamannopeasti voidaan sähäyttää kenen tahansa kv. käytävää lentävän reitille?

 

Miksi pitäisi lähteä salamannopeasti rauhan ajan tilanteessa? Eiköhän se riitä, kun saadaan järkevässä ajassa koneet ilmaan ja kohti "vihollista", jolloin "vihollinen" huomaa että ok, meidät on huomattu, asialle tehdään jotain, parasta poistua. Tätähän tämä kissa- ja hiiri- leikki on mitä naapurikansan aseelliset voimat on tehneet jo varmaan kymmeniä vuosia.

edit: Käsittääkseni näin rauhanaikana puolustusvoimien ollessa perusvalmiudessa, täällä on kuitenkin aina jossain lennostossa Hornet- pari valmiudessa lähtöön 24/7, vuoden jokaisena päivänä. Ei siellä istu ukot ohjaamossa, mutta kuitenkin niin että kohtuu nopeasti päästään ilmaan. Voin toki olla väärässäkin, RuK:n oppitunneista on vähän toistakymmentä vuotta ja asiat on varmaan siitäkin ajasta jo muuttuneet. Muistan lukeneeni uutistista Krimin kriisin alkuaikoina lopputalvesta, että kahdessa Hornetissa oli "ohjaamovalmius", jolloin koneet tarvittaessa olisivat päässeet erittäin nopeasti ilmaan. Sellaista valmiutta ei normaalitilanteessa pidetä yllä.

 

 

Oletko laskenut, mitä se tekisi valmiusajaksi minuuteissa? Mitä moinen maksaisi? Minne lasku?

 

En ole laskenut, meistä varmaan juuri kenelläkään ei ole siihen tarpeellisia tietoja että voisi laskea. Miksi minun edes pitäisi laskea ja miettiä, kun ei se ole minun tehtäväni? Siitä päättää ihan muut tahot. Lasku menee sinne mihin se kuuluu, ja lopullisena laskun kuittaajana olemme me, veronmaksajat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä lienee ainakin Tupulevin osalta vaikuttaa myös se, että kone on valtion rekisterissä ja sen tuleminen valtion alueelle vaatii rajan luvan lentosuunnitelmassa. Tosin kuin sama kone siviili rekisterissä.

Nyt kun se väisti ukkosta, niin siinä meni kaikilta vähän asiat sekaisin sen asian puitteissa.

 

Siis samankaltainen juttu, kun talvella sen NATOn koneen loukkaus Kilpisjärvellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kovasti valitat siitä että miksi noihin tunnistuslentoihin lähdetään, ja siitä että niissä palaa veronmaksajien rahoja. Äkkipäätään tuosta voisi päätellä että olet siis aikalailla noita tunnistuslentoja vastaan kun kerran sellaisia pöpiset. Mutta jos mielestäsi tunnistuslennot on kerran tarpeen suorittaa, niin miksi sitten valitat täällä siitä rahankäytöstä, ja ihmettelet että mitä hyötyä niihin on lähteä kun kerran kone mahdollisesti ehtii jo pitkälle Suomen ilmatilaan ennenkuin Hornetit on ilmassa?

 

 

Miksi pitäisi lähteä salamannopeasti rauhan ajan tilanteessa? Eiköhän se riitä, kun saadaan järkevässä ajassa koneet ilmaan ja kohti "vihollista", jolloin "vihollinen" huomaa että ok, meidät on huomattu, asialle tehdään jotain, parasta poistua. ........

 

 

No kun pointti on nyt se, että Suomenlahden kv. reitiltä poistuja pitäisi saada heti kiikkiin, jolloin reagointiaikaa jää todella vähän.

 

Kukaan paikallaolevista asiantuntijoista ei halua sanoa, miten vähän, mutta vähän se on.

 

Jos lähdetään "järkevässä aikataulussa" eli pyyhitään leuat kunnolla sokerista ja lähdetään satojen kilometrien (vai ovatko maileja nykyään) päästä paukuttelemaan,  niin sitten tulee niitä ulkoasianvaliakunnan puheenjohtajan pelkäämiä "hyvin syviä loukkauksia" väistämättä. Halutaanko niitä?

 

Nyt pitäisi niinkuin alkaa vetää sitä sotilaspragmaattista linjaa, jossa myös veronmaksajain ääni kuuluu.

 

Tämä insidetti on nyt perusteellisesti sotkettu, joten kansalaisena toivon täyttä selvittelyä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kun pointti on nyt se, että Suomenlahden kv. reitiltä poistuja pitäisi saada heti kiikkiin, jolloin reagointiaikaa jää todella vähän.

 

Kukaan paikallaolevista asiantuntijoista ei halua sanoa, miten vähän, mutta vähän se on.

 

Jos lähdetään "järkevässä aikataulussa" eli pyyhitään leuat kunnolla sokerista ja lähdetään satojen kilometrien (vai ovatko maileja nykyään) päästä paukuttelemaan,  niin sitten tulee niitä ulkoasianvaliakunnan puheenjohtajan pelkäämiä "hyvin syviä loukkauksia" väistämättä. Halutaanko niitä?

 

Mitä ihmettä Jarmo nyt tarkoitat ?

 

Kun nyt olet saanut pyyhittyä leuan sokerista, mikä olisi sinusta se oikea tapa hoitaa Suomen ilmatilan hallinnionti ?

 

Mielenkiintoisia ajatuksia olet heitellyt mutta miten asia olisi siis "oikein hoidettu" ?

 

S

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä ihmettä Jarmo nyt tarkoitat ?

 

Kun nyt olet saanut pyyhittyä leuan sokerista, mikä olisi sinusta se oikea tapa hoitaa Suomen ilmatilan hallinnionti ?

 

Mielenkiintoisia ajatuksia olet heitellyt mutta miten asia olisi siis "oikein hoidettu" ?

 

S

 

No siitähän voidaan keskustella vaikka tällä kanavalla. Minä en päätä, vaan esitän niitä ajatuksiani, joita viranomaisten toiminta on minussa herättänyt, ja minusta tässä olisi nyt täyden avautumisen paikka. myös niiltä yksityisiltä, jotka ovat joitain Su-ihmehävittäjiä asiassa nähneet. Puolustusvaliokunta olisi nyt avainasemassa, elämmehän kuitenkin demokratiassa.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tekisi mieleni sanoa kuten jo aiemminkin jossain asiassa sanoin.Edesmennyt eversti Schalin kysyi minulta aikanaan, tarvitseeko kaikkien tietää kaikki, johon vastasin, ei ei tarvitse.

Mutta en sano.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tekisi mieleni sanoa kuten jo aiemminkin jossain asiassa sanoin.Edesmennyt eversti Schalin kysyi minulta aikanaan, tarvitseeko kaikkien tietää kaikki, johon vastasin, ei ei tarvitse.

Mutta en sano.

 

 

Pitääkö siis kaikkien yhä kertoa toisilleen jotain polarisoitunutta nettiroskaa tai kerrata isoisien ja -äitien sotajuttuja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään