Juha-Matti Lavonen

Venäläiskoneen epäilty ilmatilaloukkaus Porvoon eteläpuolella

114 viestiä aiheessa

Ei. Mutta asiahan(vasteaika) ei kuulu sinulle eikä minullekaan, vaikka kieltämättä vähän kiinnostaisi. Ymmärtääkseni kyse on kansallisesta turvallisuudesta ja puolustuksen uskottavuudesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä lienee ainakin Tupulevin osalta vaikuttaa myös se, että kone on valtion rekisterissä ja sen tuleminen valtion alueelle vaatii rajan luvan lentosuunnitelmassa. Tosin kuin sama kone siviili rekisterissä.

Nyt kun se väisti ukkosta, niin siinä meni kaikilta vähän asiat sekaisin sen asian puitteissa.

 

Siis samankaltainen juttu, kun talvella sen NATOn koneen loukkaus Kilpisjärvellä.

Luvan myöntää pääesikunta. Aluevalvontalaista ([ftp=ftp://http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000755]http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000755[/ftp]) selviää monta asiaa.

 

AW

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei. Mutta asiahan(vasteaika) ei kuulu sinulle eikä minullekaan, vaikka kieltämättä vähän kiinnostaisi. Ymmärtääkseni kyse on kansallisesta turvallisuudesta ja puolustuksen uskottavuudesta.

Voisin olla samaa mieltä. Mitäpä sitä kiertelemään, mistä uhka tulee. Provokaatio, jos tämä oli sellainen, siihen vastaus pitää tulla heti,  koska ei kuuluta Natoon, joka vartioisi ilmatilaa meidän puolestamme. Muuten,  liittoihin ei kuuluttu aiemmissakaan kahinoissa.  Mutta nyt lienee kysymys Krimistä ja  Itä-Ukrainasta, ei  Suomen "fasisteista".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Pitääkö siis kaikkien yhä kertoa toisilleen jotain polarisoitunutta nettiroskaa tai kerrata isoisien ja -äitien sotajuttuja?

 

 

Ei tarvitse ja jos kertovat ei ole pakko kuunnella tai lukea.Demokratiaan kuuluu avoimmuus mutta myös vastuu, vastuun alle kuuluu demokratian puolustus mm. eli kaikkea oman maan puolustukseen liittyvää ei kerrota kaikille, vaikkakin voinemme olla yksimielisiä siitä että suomessa on tosi vähän oikeita sotasalaisuuksia.Kyllä niin itä kun länsikin tietää melko tarkkaan varustuksemme tason, tietävät myös melko tarkkaan kauanko kestää Hornetin matka suomenlahdelle missä sitten ovatkin, uskoisin että myös tietävät missä päivystyskoneet milloinkin ovat.

Osaltani tässä tämä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ei tarvitse ja jos kertovat ei ole pakko kuunnella tai lukea.Demokratiaan kuuluu avoimmuus mutta myös vastuu, vastuun alle kuuluu demokratian puolustus mm. eli kaikkea oman maan puolustukseen liittyvää ei kerrota kaikille, vaikkakin voinemme olla yksimielisiä siitä että suomessa on tosi vähän oikeita sotasalaisuuksia.Kyllä niin itä kun länsikin tietää melko tarkkaan varustuksemme tason, tietävät myös melko tarkkaan kauanko kestää Hornetin matka suomenlahdelle missä sitten ovatkin, uskoisin että myös tietävät missä päivystyskoneet milloinkin ovat.

Osaltani tässä tämä.

 

Eli kaikki tietävät asian, mutta joskakin syystä on paras leikkiä isolla joukolla tyhmää?

 

Tosiasiat ovat kaikesta päätellen sellaiset, että kuka tahansa voi piipahtaa kv. väylältä Suomen puolelle, ja siinä ajassa ei mitään vastetta saada täältä aikaan, poislukien pulinaboksien hälinä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli kaikki tietävät asian, mutta joskakin syystä on paras leikkiä isolla joukolla tyhmää?

 

Tosiasiat ovat kaikesta päätellen sellaiset, että kuka tahansa voi piipahtaa kv. väylältä Suomen puolelle, ja siinä ajassa ei mitään vastetta saada täältä aikaan, poislukien pulinaboksien hälinä.

 

Aika harvassa ovat maat jossa näin ei tapahtuisi. Vastaavaahan tapahtuu säännöllisen epäsäännöllisesti myös Suomesta Venäjän suuntaan, ja todennäköisesti varsin monen muunkin maan rajalla. Todella, todella harvassa ovat ne valtiot joilla on intressi ja kyky jokin poikkeajan toimiin suoraan vaikuttava "vaste" muutaman mailin ilmatilaloukkauksesta syvän rauhan aikana tehdä.

 

Voisitko nyt viimein lopettaa kiemurtelun ja kertoa millaisen "vasteen" siis mielestäsi tällaisen tilanteen pitäisi aiheuttaa ja miksi nykyinen reagointi on väärä?

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Voisitko nyt viimein lopettaa kiemurtelun ja kertoa millaisen "vasteen" siis mielestäsi tällaisen tilanteen pitäisi aiheuttaa ja miksi nykyinen reagointi on väärä?

 

/Samuli

 

Kiemurtelijoita ovat nyt kyllä jotkut muut kuin minä. Olen kysynyt mielestäni selvästi, missa ja missä kunnossa Ilmavoimien koneiden pitäisi olla, jos haluttaisiin päästä blokkaamaan mikä tahansa kv. ilmakäytävässä lentävä kone koska tahansa. Minulle on mm kerrottu, että se a) tiedetään jo joka paikassa ja b) ei tarvitse huhuilla ja c) jos se jotain maksaa, niin se ei meitä juurikaan kiinnosta.

 

Nämä ovat keskenään voimakkaasti ristiriitaisia viestejä.

 

Esa Karankohan on nähdäkseni tullut julkisuuteen jotakuinkin nykyistä virallista kantaa tukevalla kannanotolla, mutta suurin osa muusta yleisöstä on jollakin ihmeen mökötyskurssilla.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä sinä nyt oikein koitat ajaa takaa? Jankkaat koko ajan tuosta valmiusajasta ja kyselet paljonko se on, etkä missään vaiheessa itse halaistulla sanalla ole esittänyt omaa arviotasi mikä sen pitäisi olla, että mielestäsi tunnistuslennoista olisi jokin konkreettinen hyöty.

 

Sitä tarkkaa valmiusaikaa ei julkisuuteen kerrota, eikä tarvitsekkaan! Ei sitä tiedä kukaan meistä, ja miksi se pitäisikään tietää? Eiköhän ko. asia ole aika tarkkaan tutkittu niissä instansseissa jotka päättävät Suomen rajavalvonnasta ja oman alueemme vartionnista, ja sen mukaan pidetään sopivaksi katsottavaa valmiustasoa yllä missä ajassa kokeet on syytä olla ilmassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen kysynyt mielestäni selvästi, missa ja missä kunnossa Ilmavoimien koneiden pitäisi olla, jos haluttaisiin päästä blokkaamaan mikä tahansa kv. ilmakäytävässä lentävä kone koska tahansa.

Muutama aseistettu pari etelärannikolle 24/7 ilmapäivystykseen varmaan riittäis. Halapaa ku saippua. Tämmöistä hullun hommaa ei taida olla rauhanaikana missäänpäin maailmaa juurikaan harjoitettu muutakuin poikkeustilanteissa(huippukokous, olympialaiset?). Jenkitkään ei tuommoista taida harjoittaa muuta kuin sotatoimialueella, lentotukialusosastoista en ole varma onko niilläkään 24/7 ilmapäivystystä.

 

, mutta suurin osa muusta yleisöstä on jollakin ihmeen mökötyskurssilla.

Harrastelijat eivät tiedä varmaksi ja ne jotka tietävät ovat yleensä salassapitosopimuksen/velvollisuuden alaisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiasiat ovat kaikesta päätellen sellaiset, että kuka tahansa voi piipahtaa kv. väylältä Suomen puolelle, ja siinä ajassa ei mitään vastetta saada täältä aikaan, poislukien pulinaboksien hälinä.

 

Kiemurtelijoita ovat nyt kyllä jotkut muut kuin minä. Olen kysynyt mielestäni selvästi, missa ja missä kunnossa Ilmavoimien koneiden pitäisi olla, jos haluttaisiin päästä blokkaamaan mikä tahansa kv. ilmakäytävässä lentävä kone koska tahansa.

 

Tehdäänpä laskutoimitus...

 

Jos se kv väylä on kapeimmillaan 10 km ja pitkältä matkaa 30 km leveä, kestää väylän keskeltä Suomen ilmatilaan koneelta noin 20 s - 1 min, tämä siis vauhdilla millä 85856VMF liikkui.

 

Kuten Jouni tuossa totesi, ei kukaan sellaista pysty estämään 24/7 jollei pistetä kerosiiniä tosissaan palamaan 24/7  ;D

 

Mutta tämähän oli kaikkien tiedossa, joten mikä se pointti oli ?!?

 

Mielummin seuraan sitä että käytiin katsomassa asiallisesti, verrattuna naapurin - ei tapahdu mitään kun on pyhä - toimintaan.

 

S

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä sinä nyt oikein koitat ajaa takaa? Jankkaat koko ajan tuosta valmiusajasta ja kyselet paljonko se on, etkä missään vaiheessa itse halaistulla sanalla ole esittänyt omaa arviotasi mikä sen pitäisi olla, että mielestäsi tunnistuslennoista olisi jokin konkreettinen hyöty.

 

Sitä tarkkaa valmiusaikaa ei julkisuuteen kerrota, eikä tarvitsekkaan! Ei sitä tiedä kukaan meistä, ja miksi se pitäisikään tietää? Eiköhän ko. asia ole aika tarkkaan tutkittu niissä instansseissa jotka päättävät Suomen rajavalvonnasta ja oman alueemme vartionnista, ja sen mukaan pidetään sopivaksi katsottavaa valmiustasoa yllä missä ajassa kokeet on syytä olla ilmassa.

 

Kyllähän se "tarkka valmiusaika" kiinnostaa ihmisiä, kuten muuten tämäkin ajatustenvaihto jo sinänsä todistaa.

 

Meillähän on nyt sotilasjohtajien lausunto siitä, että rajaloukkaus on itse asiassa ihan ymmärrettävä, ellei jopa ok.

 

Sitten tosiaalta meillä on poliittisen päättäjän eli Eduskunnan puolustusvaliokunnan pj:n lausunto siitä, että loukkaus oli aivan hirveä.

 

Koska elämme demokratiassa, emme sotilasdiktatuurissa, Eduskunnan kanta voittaa aina.

 

Silloin meidän on syytä laittaa Hornetit tosi kireälle ja paukuttaa vielä ahkerammin. Tämä maksaa oikeaa rahaa, jonka Puolustusvaliokunta sitten järjestänee eli olkoon hiljaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Savon Sanomat kertoo aiheesta.

 

Muistetaan SS:n uutiseen nähden tämäkin:

 

"Meillä on tapana, ettei valtionjohtaja spekuloi. Ilmatilaloukkaukset ovat aina vakavia, niitä tapahtuu muutama vuodessa ja niihin aina reagoidaan, kuten tässäkin tapauksessa: meidän Hornetit olivat siivellä alta aikayksikön, Katainen kertoo." (korostus minun)

 

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288691783156.html

 

Koska Suomen pääministeri ei periaatteessakaan voi valehdella julkisesti, jonkun on täytynyt informoida Kataista väärin. Kuka tämä henkilö oli? Joko on löytynyt hänelle joko kalossinkuva tai uusi tehtävänkuvaus?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Yle1:n aamun haastattelussa tasavallan presidentti totesi että Hornetit eivät olleet neljää tuntia myöhässä, vaan sen sijaan laitettiin ilmaan, koska ennakoitiin mahdollista kolmatta ilmatilanloukkausta Suomen ilmatilaa kohti saapuvan Venäjän koneen toimesta - ja joka siis torjuttiin Hornetien toimesta. No, näkemyksiä on nyt tullut monia, totuus on varmaan jossain niiden välillä.

 

Joka tapauksessa on selvää, että kahteen ensimmäiseen ei ehditty reagoida - ilmeisesti resurssipulan takia (lentäjiä ei ollut saatavilla). Suomi lähetti Venäjälle nootin koskien ilmatilan loukkauksia, joissa vaaditaan selvitystä niiden syistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisi olla myös ydinaseet pelotteeksi Horneteissa . Eli se maa, joka hyökkää Suomeen se tuhoutuu heti maan tasalle  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa jo Hornetin käynnistys rullaamiseen asti kestää 15-20min. Jos päivystys esim. Rovaniemellä, kestää aika kauan ku kone etelä-rannikolla. Drakenilla oli aikanaan vaste aika puolituntia, ku venakot kävi härnäämässä. Tuli laivueessa päivystettyä tankkaajana monet viikonloput, Säilöautosta ku tankattiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääministerin taannoiseen "heti siivellä" -lausuntoon vs. Savon Sanomien uutinen on asiaa Pääesikunnassa tutkittua havaittu syyksi "epäselvä tilannekuva" kertoo sen tiedotusjohtaja, ev. Mika Kalliomaa.

 

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288695480885.html

 

Katainen ei itse ollut tavoitettavissa kommenttia varten, kertoopi Iltasanomat edelleen.

 

"Epäselvän tilannekuvan" luojasta ja tai mahdollisesta ylläpitäjästä ei kerrottu myöskään tarkempia tietoja.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Drakenilla oli aikanaan vaste aika puolituntia, ku venakot kävi härnäämässä.

 

Mitä tarkoitat vasteajalla? Jos lentäjä päivysti ohjaamossa, niin Draken oli taivaalla alle kahdessa minuutissa (käynnistys, rullaus ja lentoolähtö) hälytyksestä. Olen itse nähnyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tarkoitat vasteajalla? Jos lentäjä päivysti ohjaamossa, niin Draken oli taivaalla alle kahdessa minuutissa (käynnistys, rullaus ja lentoolähtö) hälytyksestä. Olen itse nähnyt.

Ainakaan Lapin lennostossa ei päivystyskoneen lentäjä ohjaamossa istuskellu, vaan istuskeli sohvalla kattelemassa telkkaria. Sillon juteltiin lentäjien ja mekaanikkojen kanssa ku tavallisille ihmisille vaikka olinkin varusmiehenä. Mieleen on jääny se puolituntia. Ja aika useasti kävi päivystyskone lennoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakaan Lapin lennostossa ei päivystyskoneen lentäjä ohjaamossa istuskellu, vaan istuskeli sohvalla kattelemassa telkkaria.

 

En ole sanonutkaan, että ohjaajat aina olisivat istuneet tai nykyisin istuisivat päivystyskoneen ohjaamossa. Puolen tunnin mainitseminen antaa kuitenkin väärän kuvan kuinka nopeasti tarvittaessa päivystyskone saadaan taivaalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään