Tuomas Ritari

Boeing 737 kapteeni sai sairaskohtauksen, perämieheksi matkustaja.

29 viestiä aiheessa

Alkaa tuntua siltä,että se onkin tuo rullaus se kaikkein haastavin vaihe koko lentsikan käsittelyssä ;)

 

Siinä voi mahdollisesti osua johonkin?  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos sallitaan asian selventämiseksi hieman yleistä infoa suurten liikennekoneiden rullauksesta. Tarkoituksena on selventää se, miksi ei välttämättä ole viisasta, että perämies siirtyy laskun jälkeen kipparin tuolille ja rullaa koneen "kylmiltään" portille vaikka teknisessä mielessä osaisikin sen tehdä. Ensinnäkin koneen pituuden ja leveyden huomioiminen on haastavaa eikä siivenkärkiä edes näe kunnolla. Useilla kentillä paikat ovat valitettavan ahtaat. Rullauksen pitää myös olla joustavaa ja pehmeää matkustajamukavuuden takia. Vaatii hieman kokemusta ettei ohjaus ole nykivää, sen tuntevat varsinkin koneen peräosassa olevat. Sitten jyrkissä mutkissa pitää huomioida seuraavat asiat: Nokkapyörä etäisyys itsestä (nokkapyörä saattaa olla useita metrejä pilotin takana), nokkapyörän ja päätelineen välinen akseliväli sekä päätelineen leveys pyörästä pyörään. Nämä seikat on huomioitava, ettei sisemmän päätelineen pyörät oikaise rullaustien jyrkässä mutkassa lamppuja särkien nurmikon puolelta. Mutkissa on myös osattava epäsymmetrisen tehon käyttö, ei liikaa eikä liian vähän. Sitten on huomioitava rullausnopeus. Tilannenopeus ei saa olla liian suuri eikä liian pieni. Lentäjät istuvat useiden metrien korkeudella eikä nopeutta ole helppo hahmottaa silmämääräisesti, siksi rullauksen aikana seurataankin näyttöruudulta maanopeutta. Mutkissa on myös viisasta jarruttaa ainoastaan uloimmilla pyörillä että jarrutus olisi pehmeää eikä nopeus kuolisi kokonaan pois. Lopuksi lisävaikeutta tuo se, että kenttien rullaustieverkosto on hyvinkin monimutkainen ja lennonjohtajat antavat hyvinkin yksityiskohtaisia ja pitkiä rullausselvityksiä. Yhtäaikaa on vaikeaa rullata oikein, lukea listoja, puhua radioon, kirjoittaa ylös rullausohjeita ja reurata karttaa.

 

Seppo       

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen aina olettanut että tuohon hommaan koulutetaan?Vingletit taas ovat juuri siksi että kuski tietää minkä yhtiön konetta ajelee, ja toiseksi huomaa missä siivenkärjet kulkevat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään