Tuomas Otala

Vaapsahaisen kolmitaho?

11 viestiä aiheessa

Juu, tuo on tuttu. Mulla on hämärä muistikuva, että olisikohan feeniks-lehden vaapsahainen-artikkelissa ollut kolmitaho, mutta... 

Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervehdys. Vaapsahaisen historiaan perehtyneenä ja noiden molempien juttujen kirjoittajana minun täytyy valitettavasti kertoa, että ainakaan minun tiedossa ei ole koneen piirustuksia, saati kolmitahokuvaa. Ei ole Feeniksin jutussakaan. Koitin käydä läpi arkistojanikin. Minulta löytyy kyllä Grunau 9:n piirustukset (tehtaan alkuperäiset -30-luvulta). Vaapsahaisen suunnittelija Eero Metsola käytti jonkin verran Grunauta Vaapsahaisen esikuvana. Konehan suunniteltiin itse sen vuoksi, kun Grunaun tilattavat piirustukset olivat niin kalliit! Suomen Ilmailumuseossa on vaasalaisten ensimmäisen koneen Holz der Teufel "Köpin" piirustukset, mutta sehän on taas eri kone se. Toki samalta aikakaudelta sekin.

Valokuvia Vaapsahaisesta löytyy kyllä, suurin osa on taitaa olla jo tuolla VLK:n linkissä.

edit: kannattaisi ehkä selailla läpi vaikka vuosien 1934-35 AERO-lehden numerot, jos niissä olisi Vaapsahaisen kolmitahokuva. Minulla ei ole k.o. lehtiä käsillä.

Tässä Vaasan Lentoharrastajain kerhon kalustoa. Kuvattu aikaisintaan talvella 1937, vasemmalta näkyy hieman Vaapsahaista, sitten Grunau Baby IIa "Anssin-Jukka" (valmistui 27.6.1936) , Holz der Teufel "Köpi" (valmistui helmikuussa 1935)  sekä edessä Vaapsahainen (1. helmikuussa 1935 ja 2. joulukuussa 1935) Kuva: J.Nisulan arkisto

vaasalaisten_koneet_1937-39.jpg.594d051937de7e9805475b3d435e0ee6.jpg

Toisesta kulmasta, todennäköisesti samana päivänä kuvattu. Vaapsahaiset päissä. (Urho Kiviojan albumi)

Jukka

>liitokoneita__kopio.jpg.7a7dc058f3d197a135c8513668b7cc00.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä puolestani yritin etsiä tuolloin ilmestyneistä Aero -lehtien numeroista mainittua kolmitahoa, sillä ao. lehti seurasi hyvin tarkasti ilmailukerhojen tapahtumia. Muutamissa lehdissä onkin kirjoituksia koneen rakentelusta, vaan eipä löydy piirustuksia. Arvaan myös Jukka Nisulan käyneen Aerot läpi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitokset kaikille yrittäneille! Täytynee yrittää selvitä ilman. Tavallaan sääli ettei niitä löytynyt. Jos noiden valokuvien (ja Grunau 9:n) perusteella piirtää jotain on se kuitenkin sinnepäin. Mutta jos muuta ei ole niin ei voi mitään. Tuo Grunau on sen verran yleinen, että siitä löytyy kolmitahoja kohtuullisen helposti.

Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaisiko vielä kuitenkin kysellä Suomen Ilmailumuseosta?

Minulla on sellainen muistikuva, että joku olisi joskus maininnut Vaapsahaisen piirustukset siellä olevan.

Itsekin olen koneesta kiinnostunut, mutta ei ole tullut asiaa tarkastettua.

Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siinä Vaasalaisten sivun alareunassa sanotaan, että piirustukset luovutettiin Ilmailumuseoon. Mutta kokemuksesta tiedän, että sieltä etsiminen vaatii aikaa, menee kesälomalle.

Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä yksi sivukuva. Otettu Vanhan Vaasan valleilla n.1935-36. Kuva: Urho Kiviojan albumi.

vaapsahainen_vanhan_vaasan_valleilla.jpg.c4927d8395ba4dd0ee49b17c988a09aa.jpg

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo on varmaan paras sivukuva mitä olen nähnyt. Noiden kulmien saaminen kohdalleen olisi vaikeaa ilman hyvää kuvaa tai kolmitahoa. Tämän hetken suunnitelma on käyttää aikaa lomalla museossa, jos vaikka ne piirustukset löytyisivät sieltä.

Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään