Jouni Laukkanen

Pienkoneonnettomuuksia

2 325 viestiä aiheessa

Piper Cherokee Sixistä katosivat moottoritehot ja pilotin oli pakko tehdä pakkolasku moottoritielle 91 lähellä Los Angelesia. Kone syttyi välittömästi tuleen ja paloi poroksi mutta pilotti ja matkustaja pääsivät ulos koneesta loukkaantumatta lainkaan. NBC:n uutisessa on video jossa näkyy pakkolasku, palokunta sammuttaa roihun, sekä myös pilotin haastattelu.

Lainaa

Two people escaped the burning wreckage of a small plane that crash-landed Tuesday afternoon on the 91 Freeway in Riverside County.

The single-engine Piper PA-32 flying to Corona Municipal Airport went down at about midday on the eastbound 91 Freeway in Corona and might have struck at least one vehicle, according to the Corona Fire Department. Firefighters quickly extinguished the fire that erupted after the plane crash about 50 miles southeast of Los Angeles.

https://www.nbclosangeles.com/news/local/small-plane-crashes-91-freeway-corona/2960401/

https://aviation-safety.net/wikibase/281296

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cessnat 152 ja 340 (twin) törmäsivät ilmassa loppulähestymisen aikana Watsonvillen valvomattomalle kentälle Kaliforniaan. Aika pahan näköistä. Kaksi kuollutta.

https://www.cbsnews.com/sanfrancisco/news/plane-crash-watsonville-airport-multiple-fatalities/

Lainaa

WATSONVILLE, Santa Cruz County -- A crash involving two small planes attempting to land at Watsonville Municipal Airport appears to have resulted in at least two fatalities, according to the city.

The Federal Aviation Administration (FAA) said a single-engine Cessna 152 and a twin-engine Cessna 340 collided while the pilots were on their final approaches to the airport. One person was on board the Cessna 152 and two people were on board the Cessna 340. 

One of the planes smashed into a hangar next to the runway, while the second plane ended up in a grassy field by the airport. 

Lentäjien radiokeskustelun perusteella 152 kiersi normaalia laskukierrosta, tulossa laskuun ja 340 aikoi laskeutua suoraan ilman laskukierrosta (straight-in approach). Relevantti kohta alkaa n. 22 minuutin kohdalta, missä 340 alkaa kyselemään liikennetilanteesta ilmoittaen olevansa pitkällä loppuosalla ja päättyen näiden koneiden osalta siihen kun 152 kertoo 340:n tulossa kohti ja yrittää väistää (go-around). Koneiden nopeusero loppulähestymisessä/laskukierroksessa on suurehko.

https://archive.liveatc.net/kwvi/KWVI2-Aug-18-2022-2130Z.mp3

Muokattu: , käyttäjä: Jarkko Oikarinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaaratilanne syntynyt tänään Suomen Ilmailuopiston Diamond DA42-koneen takaoven/luukun irrotessa ja pudotessa maahan kesken koululennon.

Oven irtoaminen ei aihettanut vahinkoja koneelle, joka laskeutui normaalisti Poriin. Luulisi kuitenkin, että ilmavirtaus koneen sisätiloissa lisääntyi ehkä reilustikin kun oviaukko on näinkin iso? Ks. artikkelissa oleva kuva.

Lainaa

Ilmailuopiston koulukoneesta putosi ovi kesken lennon noin kilometrin korkeudesta. Maastoon pudonnutta ovea ei ole vielä löydetty.

Diamond DA42-koneen takapenkille kulun mahdollistava luukku irtosi kesken lennon Porissa.

https://www.satakunnankansa.fi/satakunta/art-2000009015012.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8/19/2022 at 15.33, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Vaaratilanne syntynyt tänään Suomen Ilmailuopiston Diamond DA42-koneen takaoven/luukun irrotessa ja pudotessa maahan kesken koululennon.

Oven irtoaminen ei aihettanut vahinkoja koneelle, joka laskeutui normaalisti Poriin. Luulisi kuitenkin, että ilmavirtaus koneen sisätiloissa lisääntyi ehkä reilustikin kun oviaukko on näinkin iso? Ks. artikkelissa oleva kuva.

https://www.satakunnankansa.fi/satakunta/art-2000009015012.html

Onnettomuustutkintakeskus on päättänyt suorittaa tästä vakavaksi vaaratilanteeksi luokittelemastaan tapauksesta turvallisuustutkinnan.

Lainaa

Onnettomuustutkintakeskus päättää käynnistää turvallisuustutkintalain (525/2011) 2 §:n nojalla tutkinnan Porissa 19.8.2022 tapahtuneesta vakavasta vaaratilanteesta, jossa Suomen Ilmailuopiston Diamond DA42 -lentokoneesta irtosi ovi koululennolla.

https://turvallisuustutkinta.fi/fi/index/ajankohtaista/tiedotteet/2022/l2022-03vakavavaaratilanneporissa19.8.2022.html#

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä vähän harvinaisempi tapaus: Voimakkaat jopa 54 solmun tuulenpuuskat käänsivät eilen Orlandossa lentoonlähtöselvitystä odottaneen Diamond DA42 Twin Starin selälleen maahan. Toinen kahdesta kyydissä olleesta menehtyi, ja toinen vietiin sairaalaan.

Lainaa

A Diamond DA42 NG Twin Star sustained substantial damage subsequent to a microburst related upset from a storm passing over Executive Airport (ORL/KORL), Orlando, Florida.
One occupant received fatal injuries and one of the two occupants onboard the twin engine airplane awaiting takeoff clearance was seriously injured.

https://aviation-safety.net/wikibase/282312

https://sports.yahoo.com/officials-1-dead-1-injured-030708187.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi Reno raceri, Jak-11:n tsekkimuunnoksen Let C-11 pohjalle rakennettu kilpakone on tuhoutunut Kaliforniassa muutama päivä sitten. Koneen lentäjä kuoli maahansyöksyssä heti lentoonlähdön jälkeen.

Kone oli nimetty näppärästi nimelle "Czech Mate".

 

https://www.key.aero/forum/historic-aviation/reno-racer-yak-11-czech-mate-destroyed-fatal-accident-shafter-califonia

https://aviation-safety.net/wikibase/282346

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
02/09/2022 at 15.36, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Ehkä vähän harvinaisempi tapaus: Voimakkaat jopa 54 solmun tuulenpuuskat käänsivät eilen Orlandossa lentoonlähtöselvitystä odottaneen Diamond DA42 Twin Starin selälleen maahan. Toinen kahdesta kyydissä olleesta menehtyi, ja toinen vietiin sairaalaan.

https://aviation-safety.net/wikibase/282312

https://sports.yahoo.com/officials-1-dead-1-injured-030708187.html

Aika toiveekkaasti lähdetty edes rullaamaan, kun DA42:lla ei ole mitään asiaa ilmaan ukkosella.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
31.1.2019 at 23.19, Peter Tähtinen kirjoitti:

Tunsin pilotin, John Ibbotsonin. Vuonna 2007 ostin hänen kauttaan Seneca OH-JAA:n. 

Hän oli tuolloin perustamassa pientä lentoyhtiöitä yhden Jetikan ympärille. Kysyi minulta, tiedänkö voisiko Kreikasta ostaa ATPL-lupakirjan rahalla. Ei nimittäin kuulemma teoriaopinnot oikein olleet hänen juttunsa ja taskussa oli pelkkä CPL. 

En ole tästä uutisesta hämmästynyt. 

lhttps://www.is.fi/valioliiga/art-2000009084376.html     Emilio Salaa kuljettaneella pilotilla koko kattaus,lähes kaikki pielessä:-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selvennetään sen verran, että yo.lainauksessa mainittu John Ibbotson ei ollut onnettomuuskoneen lentäjä, vaan artikkelissa mainittu David Ibbotson oli.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9/21/2022 at 15.57, Jaakko Männistö kirjoitti:

lhttps://www.is.fi/valioliiga/art-2000009084376.html     Emilio Salaa kuljettaneella pilotilla koko kattaus,lähes kaikki pielessä:-\

AAIB final report https://assets.publishing.service.gov.uk/media/61f1643de90e0703787c572c/AAR_1-2020_N264DB_final.pdf

Onnettomusstutkinnan sivu, jossa on myös muuta materiaalia:

https://www.gov.uk/aaib-reports/aircraft-accident-report-aar-1-2020-piper-pa-46-310p-malibu-n264db-21-january-2019

Syyt ja myötävaikuttaneet tekijät onnettomuustutkintaraportin mukaan:

Lainaa

Causal factors
1. The pilot lost control of the aircraft during a manually-flown turn, which
was probably initiated to remain in or regain VMC.
2. The aircraft subsequently suffered an in-flight break-up while
manoeuvring at an airspeed significantly in excess of its design
manoeuvring speed.
3. The pilot was probably affected by CO poisoning.

Contributory factors
1. A loss of control was made more likely because the flight was not
conducted in accordance with safety standards applicable to commercial
operations. This manifested itself in the flight being operated under
VFR at night in poor weather conditions despite the pilot having no
training in night flying and a lack of recent practice in instrument flying.
2. In-service inspections of exhaust systems do not eliminate the risk of
CO poisoning.
3. There was no CO detector with an active warning in the aircraft which
might have alerted the pilot to the presence of CO in time for him to take
mitigating action.

 

Muokattu: , käyttäjä: Tauno Hermola
Linkki loppuraporttiin korjattu. Lisätty lainaus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saksassa Thüringening osavaltiossa, Gera- Leumnitzin lentopaiikalta käsin toimineet kaksi Zlín 526AFS -konetta ovat törmänneet ilmassa toisiinsa ja pudonneet, vieden mukanaan niiden 73-  ja 42-vuotiaat lentäjät.

https://www.express.de/panorama/tote-in-gera-video-zeigt-wie-flugzeuge-zusammenstossen-110558
(saksaksi)

Koneet:

Zlín 526AFS Akrobat Special D-EWQL   https://aviation-safety.net/wikibase/283703

  Zlín 526AFS Akrobat Special D-EWQC   https://aviation-safety.net/wikibase/283702

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kolumbian Simon Bolivarin kansainvälisen lentoaseman 1700 metrin mittainen kiitotie ei jostain syystä riittänyt lentoonlähtöä yrittäneelle Cirrus SF50 Vision jetille, vaan kone meni kiitotien päästä pitkäksi tien poikki ja ilmeisesti tässä vaiheessa osui alaikäiseen henkilöön, jonka kerrotaan menehtyneen. Koneessa sisällä olleet henkilöt selvisivät lievillä vammoilla.

https://aviation-safety.net/database/record.php?id=20221016-0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Kolumbian Simon Bolivarin kansainvälisen lentoaseman 1700 metrin mittainen kiitotie ei jostain syystä riittänyt lentoonlähtöä yrittäneelle Cirrus SF50 Vision jetille

Maailmankuulu ranskalainen kirjailija ja lentäjä Antoine de Saint-Exupéry (Pikku prinssi, Yölento) muistaakseni sanoi "kaunis lentokone lentää aina hyvin". Edellisen perusteella tuon Visionin lentämistä voinee pitää ihmeenä. Niin ruma se mielestäni on.

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Esa Karanko kirjoitti:

Maailmankuulu ranskalainen kirjailija ja lentäjä Antoine de Saint-Exupéry (Pikku prinssi, Yölento) muistaakseni sanoi "kaunis lentokone lentää aina hyvin". Edellisen perusteella tuon Visionin lentämistä voinee pitää ihmeenä. Niin ruma se mielestäni on.

Esa

Sir Geoffrey de Havillandin taas väitetään sanoneen jotenkin näin: "Rumakin lentokone voi olla onnistunut, mutta kaunis lentää aina hyvin".

Havillandin koneethan olivat tunnetusti kauniita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puolassa taitolentokelpoinen purjelentokone, MDM-1 FOX, irrottautui hinauksesta lentoonlähdössä hinauskoneen moottoriongelman takia, yritti kaartaa takaisin kentälle mutta joutui kierteeseen eikä korkeutta ollut tarpeeksi oikaisua varten. Kokenut opettaja ja oppilas menehtyivät.

Lainaa

After departure for a training flight, during initial climb, the pilot of the WT-9 Dynamic RG towplane reported engine problems and inability to continue climb. The glider disconnected and entered an unintentional spin during an attempt to turn back to the aerodrome. The height was estimated by ground witnesses as approximately 80-120m.
The glider crashed into wooded area surrounding the runway killing both pilots, a 57 YO experienced instructor and 17 YO licenced trainee.

https://aviation-safety.net/wikibase/300184

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
On 25.10.2022 at 4:30 PM, Ilkka Mäkelä said:

Puolassa taitolentokelpoinen purjelentokone, MDM-1 FOX, irrottautui hinauksesta lentoonlähdössä hinauskoneen moottoriongelman takia, yritti kaartaa takaisin kentälle mutta joutui kierteeseen eikä korkeutta ollut tarpeeksi oikaisua varten. Kokenut opettaja ja oppilas menehtyivät.

https://aviation-safety.net/wikibase/300184

Tuli heti mieleen tämä tapaus. Kone tosin Swift.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
38 minuuttia sitten, Jukka Lahtinen kirjoitti:

Tuli heti mieleen tämä tapaus. Kone tosin Swift.

Kun laskussa näkee tuulipussin läpi vihreätä ruohoa tietää, että suunta on väärä, mutta sitä ei enää kannatta yrittää vaihtaa.

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cirrus Vision Jetin pilotti veti pelastusvarjojärjestelmän eli CAPSin kahvasta n. 700 jalan korkeudessa, kun moottorihäiriö yllätti lentoonlähdössä Indianapoliksessa, Indianassa eilen, perjantaina. Järjestelmä toimi kuten pitikin. Kone laskeutui varjon varassa lammen rantaan, yksin koneessa olleen lentäjän jalat kastuivat mutta vammoja ei tullut.

Lainaa

A Florida pilot escaped with only wet feet after his Cirrus SF50 lost power shortly after takeoff from Indianapolis Regional Airport on Friday morning. Timothy Borrup, 54, told local authorities the plane’s single jet engine faltered during the initial climbout and he pulled the CAPS handle. It turned out to be a textbook application of the system and the aircraft settled upright and mostly intact into a retention pond in an industrial area near the airport. 

According to FlightAware, the plane reached only about 700 feet AGL before Borrup reached for the handle on the ceiling.

https://www.avweb.com/aviation-news/pilot-uninjured-in-cirrus-jet-caps-pull/

Lyhyt video ASN:ssä. Laskuvarjon varassa maanpinnalle laskeutuva lentokone on niin harvinainen näky, että silminnäkijät ovat ihmeissään.

https://aviation-safety.net/database/record.php?id=20221125-0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko ollut kuitenkin korkeammalla, kuin 700 jalkaa? Tuohan leijaili varjon varassa lähes 40 sekuntia eikä kuvauskaan varmasti alkanut heti varjon laukaisusta. Jos kuvaus on käynnistynyt viisi sekuntia laukaisun jälkeen olisi vajoamisnopeus ollut 700 jalasta 4,5 m/s. Tuntuu pieneltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Markku Koivurova kirjoitti:

Olisko ollut kuitenkin korkeammalla, kuin 700 jalkaa? Tuohan leijaili varjon varassa lähes 40 sekuntia eikä kuvauskaan varmasti alkanut heti varjon laukaisusta. Jos kuvaus on käynnistynyt viisi sekuntia laukaisun jälkeen olisi vajoamisnopeus ollut 700 jalasta 4,5 m/s. Tuntuu pieneltä.

AwWeb artikkelista poimittuna:

According to FlightAware, the plane reached only about 900 feet AGL before Borrup reached for the handle on the ceiling although there are other reports saying it got as high as 2,000 feet. The official minimum deployment height for the SF50 is 400 feet.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mooney M20J:n lento tyssäsi 30 m korkeudella voimajohtoihin ja voimajohtopylvääseen. Kyydissä olleet 2 henkilöä vietiin sairaalaan muutaman tunnin pelastusoperaation jälkeen.

Kuvia artikkeleissa.

Lainaa

Two people have been rescued after a small plane crashed into a power line tower in Maryland, leaving the two occupants dangling about 100 feet in the air for hours. The crash knocked out power to thousands of people in the area for much of the evening.

A single-engine Mooney M20J crashed into Pepco tower lines near Montgomery County Airpark in Gaithersburg, Maryland, around 5:40 p.m. local time Sunday, according to the Federal Aviation Administration.

https://www.wsls.com/news/national/2022/11/28/plane-caught-in-power-lines-after-crash-2-occupants-unhurt/

https://www.yahoo.com/news/small-plane-crashes-power-lines-004626401.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään