Jouni Laukkanen

Pienkoneonnettomuuksia

2 325 viestiä aiheessa

Australiassa on kesä, Sydneyssäkin päivän ylin lämpötila mukavat 26 astetta, joten siellä myös lennetään ja joudutaan onnettomuuksiin joulunakin.

Glasair, 2 henkilöä menehtyi

Lainaa

A light plane crashed under unknown circumstances in Appin, NSW on 26 December 2022. Both occupants died in the crash.

http://aviation-safety.net/wikibase/303159

Cessna 210, 2 henkilöä menehtyi.

Lainaa

A light plane carrying a pilot and a passenger crashed in dense bushland near Bulman, Arnhem Land, Northern Territory.
The wreckage was located the following day. Both occupants had died.

http://aviation-safety.net/wikibase/303142

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoonlähtö Yö-VFR:ässä pimeälle merelle päin Floridassa alle 75 tunnin lentokokemuksella. Eihän siinä hyvin käynyt. 16 sekuntia lentoonlähdön jälkeen Piper Warrior putosi mereen ja kaikki 3 kyydissä ollutta henkilöä menehtyivät.

Lainaa

A newly released preliminary report from the National Transportation Safety Board determined a small plane was in the air for only 16 seconds before it crashed into the Gulf of Mexico, killing three members of a family from St. Petersburg in December.

According to the report, Christian Kath had 74.2 total hours of flight experience — 67.6 of them in the same make and model as the airplane that crashed. On July 31, 2022, he received his private pilot certificate, and he logged 13.2 hours after that, the NTSB said.

https://www.yahoo.com/news/small-plane-crashed-16-seconds-004300062.html

http://aviation-safety.net/wikibase/302136

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Lentoonlähtö Yö-VFR:ässä pimeälle merelle päin Floridassa alle 75 tunnin lentokokemuksella. Eihän siinä hyvin käynyt. 16 sekuntia lentoonlähdön jälkeen Piper Warrior putosi mereen ja kaikki 3 kyydissä ollutta henkilöä menehtyivät.

https://www.yahoo.com/news/small-plane-crashed-16-seconds-004300062.html

http://aviation-safety.net/wikibase/302136


KVNC rwy 23 on oppikirja-esimerkki "black hole" departuresta. Kiitotie paattyy veteen. Sinne ei yolla pitaisi olla mitaan asiaa tuolla kokemuksella. Surullinen tapaus.

 

Muokattu: , käyttäjä: Mikko Tuomi
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2-paikkainen Jodel 120, rekisteriltään SE-XHM on mennyt nokilleen laskeutumisen yhteydessä Landskronassa, Ruotsissa eilen. Toinen mukanaolleista henkilöistä vietiin sairaalaan. Uutisessa kuva ja lyhyt video.

Lainaa

Ett mindre flygplan har störtat utanför Landskrona. En av de drabbade är ute ur planet, den andra personen är skadad och kommer att föras med ambulans till sjukhus, skriver polisen på sin hemsida.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/flygplan-har-störtat-i-landskrona-1.90456039

https://aviation-safety.net/wikibase/306111

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FinnHEMSin Seinäjoen FH40-tukikohdan helikopterille tapahtui vahinko tänään 22.2. aamupäivällä Ruovedellä. Hälytystehtävältä lähdössä ollut helikopteri liukui lumisen tien pinnalla kymmenisen metriä, jolloin sen lavat osuivat läheisiin puihin. 

Tapahtuma ei aiheuttanut henkilövahinkoja eikä tilanne missään vaiheessa vaarantanut miehistön tai potilaan turvallisuutta.

https://finnhems.fi/finnhemsin-helikopterille-sattui-lieva-vahinko/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Simo Ahti kirjoitti:

FinnHEMSin Seinäjoen FH40-tukikohdan helikopterille tapahtui vahinko tänään 22.2. aamupäivällä Ruovedellä. Hälytystehtävältä lähdössä ollut helikopteri liukui lumisen tien pinnalla kymmenisen metriä, jolloin sen lavat osuivat läheisiin puihin. 

Tapahtuma ei aiheuttanut henkilövahinkoja eikä tilanne missään vaiheessa vaarantanut miehistön tai potilaan turvallisuutta.

https://finnhems.fi/finnhemsin-helikopterille-sattui-lieva-vahinko/

Mielenkiintoista. Tiedotteen tekstiä on hieman muokattu huomautuksella "(Tekstin otsikointia ja sanamuotoja on täsmennetty 22.2. klo 19.20)":

"FinnHEMSin helikopterille sattui vaaratilanne
FinnHEMSin Seinäjoen FH40-tukikohdan helikopterille tapahtui vaaratilanne tänään 22.2. aamupäivällä Ruovedellä. Hälytystehtävältä lähdössä ollut helikopteri liukui lumisen tien pinnalla kymmenisen metriä, jolloin sen lavat osuivat läheisiin puihin."

Samassa tiedotteessa kerrotaan sattuneen vaaratilanteen - joka ei sitten kuitenkaan aiheuttanut vaaraa ainakaan miehistölle tai potilaalle. Vaaraako aiheutuu vain ulkopuolisille, jos kopteri lähtee lapasesta?-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tieliikenteessä voi kuitenkin helposti syyllistyä jopa törkeään liikenteen vaarantamiseen, vaikka kenellekään tai millekään ei tulisikaan damagea.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kopteri liukuu tiellä kopterin ollessa  pysäköityneenä ( en tiedä, mikä oli nyt tilanne) , minkä pykälän mukaan mennään ? Oliko kukaan  edes kyydissä ? Lastaustilanne ?

Tieliikenne, ilmaliikenne, muu vaaratilanne, ehkä myös metsälaki ( laiton hakkuu lavoilla ) jne. Näitä tarinoita nuoret juristit ratkovat mm. Porthanian kuppilassa. Lennettiinkö kopteri tarkastukseen ?

Ehkä jalaksiin pitää talvikeleillä asentaa hokit kuten kotitilalla hevosten kenkiin. Hokki on vähän nastoja järeämpi liukueste. Eikös tämä ollut jo toinen tapaus, edellinen pari kolme vuotta sitten saaristossa.

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

*Edellisessä elämässä" aihe tuli tutuksi. Varsinlin jos jalasten takaosaan on asennettu muoviset ns. lumitassut. Tällöin jalasputki voi olla kovalla alustalla keskiosastaan ilmassa, jotenka kitkapinta alustaan nähden on pienempi ja liukumisherkkyys kasvaa huomattavasti kun vielä jalaksen takaosassa on pohjana liukas muovi. Jalasputkien  pohjassa on yleensä ns. kulutuspalat joihin on jossain tapauksissa hitsattu hieman tartunta harjanteita joiden pitäisi hillitä liukumis pyrkimystä.

Tässä tapauksessa en tiedä millainen jalasputken rakenne on.

Sippo

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnhems on päivittänyt tiedotetta tänään klo 11.

Helikopteri siirtolennettiin Seinäjoen tukikohtaan jatkotarkastukseen eilen ja tavoitteena on palauttaa normaali päivystysvalmius tämän päivän 23.2. aikana

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viestit luettuani ei kuitenkaan valjennut oliko roottori pyörintäliikkeessä vai ei. Puhutaan kuitenkin lavoista monikossa " osuivat puihin".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Jos kopteri liukuu tiellä kopterin ollessa  pysäköityneenä ( en tiedä, mikä oli nyt tilanne) , minkä pykälän mukaan mennään ? Oliko kukaan  edes kyydissä ? Lastaustilanne ?

Toivottavasti oli kyydissä ja jopa myös ohjaimissa, jos kopteri todella oli lähdössä, kuten tiedotteen mukaan asian laita oli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 tuntia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

Viestit luettuani ei kuitenkaan valjennut oliko roottori pyörintäliikkeessä vai ei. Puhutaan kuitenkin lavoista monikossa " osuivat puihin".

No kaipa ne liikkeessä olivat.Kuulostaa vakavalta,jos olivat. Kuitenkin siirtolennettiin Seinäjoelle. Toki tietävät mitä tekevät,olen vain "kadunmies" näissä kopteritouhuissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23.2.2023 at 11.18, Sippo Nevalainen kirjoitti:

*Edellisessä elämässä" aihe tuli tutuksi. Varsinlin jos jalasten takaosaan on asennettu muoviset ns. lumitassut. Tällöin jalasputki voi olla kovalla alustalla keskiosastaan ilmassa, jotenka kitkapinta alustaan nähden on pienempi ja liukumisherkkyys kasvaa huomattavasti kun vielä jalaksen takaosassa on pohjana liukas muovi. Jalasputkien  pohjassa on yleensä ns. kulutuspalat joihin on jossain tapauksissa hitsattu hieman tartunta harjanteita joiden pitäisi hillitä liukumis pyrkimystä.

Tässä tapauksessa en tiedä millainen jalasputken rakenne on.

Sippo

Hieman pilkkua viilaten: kun lasketaan kitkaa, yhtälössä ei ole lainkaan pinta-alaa. Jäällä liukastelun aiheuttaa käytännössä jään ja sen päällä olevan materiaalin väliin sulava vesikerros. Jää itsessään ei ole hirvittävän liukas materiaali, mutta veden muodostumiseksi riittää pelkästään paikallaan oleminenkin jolloin jää sulaa paineen vaikutuksesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Potilasta kuljettanut Guardian Flight-yhtiön Pilatus PC-12 lähti Renosta, Nevadasta 24.2. illalla nousten 19400 jalan korkeuteen, mutta ADS-B-tietojen mukaan putosi sieltä spiraalissa autiomaahan 30000 jalkaa/min nopeudella. Siis syöksyi alaspäin 550 km/h vauhtia.

Kyydissä olleet 5 henkilöä menehtyivät. NTSB:n mukaan koneen osia on löytynyt lähes mailin päästä pääasiallisesta putoamispaikasta, mikä todistaa siitä, että kone on hajonnut jo ilmassa.

Alueella oli talvimyrsky, turbulenssia ja jäätävää keliä maanpinnalta aina pinnalle 200 asti. Jälkeenpäin vaikeata sanoa, oliko turbulenssilla tai jäätämisellä vaikutusta onnettomuuteen. NTSB tutkii.

Lainaa

A Pilatus PC-12/45, N273SM, was destroyed when it crashed about 14 min after takeoff from Reno/Tahoe (RNO) International Airport, Nevada. All five occupants were fatally injured.
The aircraft took off from RNO at 21:00 local time and reached the maximum altitude of 19,400 feet at 21:13. ADS-B data indicates that the aircraft then entered a spiraling descent at over -30,000 ft/min and crashed near Stagecoach, Nevada.

The people fatally injured in the crash were a pilot, a flight nurse, a flight paramedic, a patient, and a patient’s family member.

Sigmet for MOD Turbulence. Icing from ground to FL200. Light snow.

http://aviation-safety.net/wikibase/308758

https://www.yahoo.com/news/medical-aircraft-likely-broke-apart-142200602.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bulgariassa Extra EA-200:lla taitolentoa harjoitellut bulgarialainen lentäjä on menehtynyt koneen pudotessa maahan. Uutisen mukaan lentäjä menehtyi päävammaan. Lentäjä ei käyttänyt kypärää.

Lainaa

An Extra EA-200 crashed near Pobit Kamak, 3 km south of Lesnovo Airport (LBLS), Bulgaria.
The sole pilot died and the aircraft was written off.

http://aviation-safety.net/wikibase/308999

Lainaa

Deputy Transport Minister Nikolai Naydenov, who was at the crash site, told the press that the cause of the death was head injury. The pilot did not wear a helmet, he added.

Wearing a helmet is not required for such flights but any measure would have improved the safety.

https://www.bta.bg/en/news/bulgaria/420208-small-aircraft-crashes-pilot-dies

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Juri Pelkonen kirjoitti:

En tiedä olisiko ollut selvittävissä edes kypärän kanssa, kone on melko ehjä mutta aika kuopan raapaissut pudotessaan.

Kypärä ei estä jos ranka menee poikki, tai sisuskalut heilahtaa riittävästi.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään