Jouni Laukkanen

Pienkoneonnettomuuksia

2 325 viestiä aiheessa

18/10/2021 at 16.41, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Jalkapalloilija Emiliano Salan kuoleman aiheuttanutta onnettomuuslentoa ei siis ollut järjestetty hyväksytyn businesslento-organisaation kautta, vaan "tuttavankauppaa". Asia on nyt päätynyt oikeuteen, jossa tullaan ratkaisemaan rikosoikeudellinen vastuu.

David Henderson-niminen mies myöntää olevansa syyllinen siihen, että järjesti matkustajalle lennon ilman asiankuuluvia lupia. Toinen syyte koskee ilma-aluksen vaarantamista, mistä voi saada 5 vuotta vankeutta. Tästä järjestetään oikeudenkäynti, ennenkuin rangaistus määrätään.

Hendersonin väitetään järjestäneen lennon siitä huolimatta, että hän tiesi pilotin ansiolentolupakirjan vanhentuneen. Oikeudenkäynnissä tullaan ottamaan kantaa siihen rajaan, onko lento bookattu sääntöjen mukaan luvalliselta operaattorilta vai kulujen jakamisperiaatteella yksityislentona. Tämä lento toteutettiin kaupallisena lentona ilman mitään lupia.

https://ukaviation.news/man-pleads-guilty-to-arranging-flight-that-killed-emiliano-sala/

Kattava juttu taustoista ja lennosta.

https://www.is.fi/urheilulehti/parhaat/art-2000009294204.html 

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Matti Palosuo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa on ihan hyvä, varsin ymmärrettävä ja kiintoisa NATO-paperi (ei edes TLDR) viikonlopun alkuun lueskeltavaksi ja ajatuksia herättämään ihan omankin turvallisuuden suhteen. Siinä esitellään erilaisia lento-onnettomuuksien aiheuttamia traumoja ja niiden fataalisuutta hieman Lentoturmatutkinta -sarjaa syvällisemmin. 

https://www.sto.nato.int/publications/STO Educational Notes/RTO-EN-HFM-113/EN-HFM-113-03.pdf

Sisuskalujen heilahtamiseen liittyen, mm. sydämen ja aortan repeämä on tavallisimpia suoria kuolinsyitä lento-onnettomuuksissa.

Quote

Injuries to the bones of the thorax are the most common injuries seen and occur in 80% of all accident victims. These injuries in turn cause trauma to the cardiovascular system. 47.6% of all accident victims had a ruptured heart and in 35% there was also a ruptured aorta

Kypärän aiheuttama lisäpaino päässä GoPro-kameroineen jne. itse asiassa lisää esimerkiksi niskavammojen tai kallonpohjan murtumien todennäköisyyttä (+Gz -pystykiihtyvyydessä), vaikka epäilemättä auttaakin pään osuessa mittaritauluun, lentäviin irtotavaroihin tms. Pitäisiköhän vanhat, kevyet nahkahuuvat ottaa takaisin käyttöön..?;)

Quote

The unrestrained head will swing forward when the torso is effectively restrained and the body is exposed to eyeball-out or -Gx acceleration. This may put a strain on the atlanto-occipital articulation, which is increased if a heavy helmet with, for example, night vision goggles attached is worn.

...

The second common fracture of the base is a result of the forces being transmitted through the vertebral column and is found particularly with +Gz deceleration. These severe vertical forces are seen in falls from a height and when aircraft descend vertically in situations such as a stall.

Ja pienkoneonnettomuuksia koskien erityisesti, suuressa osassa tapauksia kasvo on iskeytynyt kojetauluun silmien alapuolelta. Näissä ei kypärästä (pl. integraalikypärä?) olisi ollut apua, toimivasta hartia- tai monipistevyöstä enemmänkin;

Quote

The frequency of head injury above the eyes was surprisingly uncommon, occurring in only one third of cases. More than 75% had died of cerebral trauma involving the middle third of the face. This sort of injury is clearly not amenable to protection with a helmet.

...

However, when the shoulder harnesses were examined it was clear that the harnesses involved were frequently of a poor design and this had led to failure of the harness. In 76% of the fatalities provided with a shoulder harness the harness had failed or been unfastened.

...

As long ago as 1966 a Federal Aviation Agency Report (Young 1966) stressed that the use of inadequate or incomplete body restraint was a major factor in the trend of increasing numbers of fatal injuries reported from general aviation accidents.

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ranskan  Valenciennesissa on tapahtunut harmittava onnettomuus  belgialaiselle Jakovlev Yak-52 -koneen lentäjälle. Hän oli osunut koneen potkuriin ja kuoli saamiinsa vammoihin.

Kone kuuluu Escadrille Yako Teamille, Registration: F-WRUX

https://www.aviation24.be/miscellaneous/accidents/hit-by-the-propeller-of-his-plane-belgian-pilot-dies-in-valenciennes-hospital-france/

http://aviation-safety.net/wikibase/311010

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
28 minuuttia sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Ranskan  Valenciennesissa on tapahtunut harmittava onnettomuus  belgialaiselle Jakovlev Yak-52 -koneen lentäjälle. Hän oli osunut koneen potkuriin ja kuoli saamiinsa vammoihin.

Ikävä juttu.Varmaan monesti ollut läheltä piti tilanteita siellä sun täällä,vaan onneksi harvoin näin pahoja.Muistan,oliko joskus -80 luvulla kun Kauhajoen Lamminmaassa pilotin apulaiselta potkuri leikkasi käden irti,käsi löytyi lumihangesta ja parsittiin paikalleen TAYSsissa? Itse en ollut paikalla tapausta todistamassa mutta joku foorumilainen voi muistaa ja vahvistaa tai kumota tarinan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

Ikävä juttu.Varmaan monesti ollut läheltä piti tilanteita siellä sun täällä,vaan onneksi harvoin näin pahoja.Muistan,oliko joskus -80 luvulla kun Kauhajoen Lamminmaassa pilotin apulaiselta potkuri leikkasi käden irti,käsi löytyi lumihangesta ja parsittiin paikalleen TAYSsissa? Itse en ollut paikalla tapausta todistamassa mutta joku foorumilainen voi muistaa ja vahvistaa tai kumota tarinan.

Kyllä, näin kävi. Laittoivat kaapeleilla käyntiin auton akusta ja lentotoimintaa tuntematon avustaja lähti kaapelien irroituksen jälkeen väärältä puolen autoa. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Ari Aho kirjoitti:

Kyllä, näin kävi. Laittoivat kaapeleilla käyntiin auton akusta ja lentotoimintaa tuntematon avustaja lähti kaapelien irroituksen jälkeen väärältä puolen autoa. 

Ainakin koneilla OH-ACA, OH-PJY ja OH-CDY on myös tapahtunut pyörivään potkuriin osuminen. Oletan henkilöiden kuolleen näissä onnettomuuksissa, koska muuten niitä tuskin olisi mainittu Jylhän "Siviili-ilmailun viimeiset lennot" kirjassa, johon on otettu mukaan vain onnettomuudet, joissa on kuollut ihmisiä. Tarkempaa tietoa näistä ei kuitenkaan ole kerrottu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Frecce Tricolorin lentäjä "Pony 5" kapteeni Alessio Ghersi on menehtynyt ultrakevytonnettomuudessa Italiassa 29.4. Kone oli Pioneer Teamin Alpi Pioneer 300. Onnettomuuden johdosta Italian ilmavoimat on perunut 1.5. lentonäytöksensä.

https://aviation-safety.net/wikibase/311537

https://www.agenzianova.com/en/news/captain-of-the-tricolor-arrows-dies-in-an-accident-with-an-ultralight-alessio-ghersi-was-34-years-old/

https://news.italy24.press/local/507346.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1.5.2023 at 03.06, Harri Koskinen kirjoitti:

Frecce Tricolorin lentäjä "Pony 5" kapteeni Alessio Ghersi on menehtynyt ultrakevytonnettomuudessa Italiassa 29.4.

Lento oli kai lennätys. Kyydissä oli 35 vuotias pilotin vaimon miespuolinen serkku, joka myös siis menehtyi. Serkku oli tullut tulevan lentonäytöksen takia jo etukäteen. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Juri Pelkonen kirjoitti:

Miten ihmeessä tuo ei tehnyt kärrynpyörää?

Komposiittikärki ei ilmeisesti tarrannut riittävän pahasti ja konekaan ei onneksi ollut kuitenkaan 90 asteen kallistuksella, niin "kaatui" pyörilleen. Ilman kiinteää laskutelinettä olisi sattunut enemmän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4/22/2022 at 18.24, Vesa Lähteenmäki kirjoitti:

FAA peruutti Trevor Jacobin lupakirjan tahallisen lentokoneen tuhoamisen takia. Koneessa ei ollut mitään oikeaa vikaa, Tervor halusi vaan tehdä dramaatisen youtube videon. 

https://www.flyingmag.com/faa-pulls-pilot-certificate-of-youtuber-for-intentional-airplane-crash/

 

 

Trevor Jacob on myöntänyt oikeudessa, ettei koneessa ollut vikaa ja hän tuhosi sen tahallaan saadakseen videon avulla sponsoridiilin.

Kuitenkin juttu on niin, että häntä voi odottaa 20 vuoden vankilareissu koneen tuhoamisesta, hylyn poisviemisestä ja salaamisesta , tutkimusten estämisestä sekä valehtelemisesta viranomaisille.

Lainaa

Fri, May 12, 2023 at 5:46 AM GMT+3

A YouTuber whose single-engine airplane crashed in a California national forest admitted that he downed the aircraft to boost views for a sponsorship deal, authorities said Thursday.

Trevor Jacob, 29, made the admission in a plea agreement filed in federal court in Los Angeles.

Jacob pleaded guilty to one count of destruction and concealment with the intent to obstruct a federal investigation, a crime that carries a maximum penalty of 20 years behind bars, the U.S. attorney’s office for Central California said in a news release.

In an email to an investigator from the Federal Aviation Administration about a month after the crash, Jacob lied about not knowing where the aircraft’s wreckage was, according to the agreement. Weeks before, he’d used a helicopter company based in Paso Robles, roughly 120 miles north of Los Padres, to lift the wreckage from the mountains and put it in a trailer, the agreement says.

Jacob admitted taking the wreckage to the airplane hangar he used in Lompoc, cutting it up and throwing it away, the agreement says.

Jacob also falsely told the agency that he’d experienced a full loss of power 35 minutes after takeoff and that he’d parachuted from the plane because he couldn’t identify a safe landing option, the agreement says.

https://www.yahoo.com/news/youtuber-crashed-plane-california-mountains-024652834.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

76-vuotias mies lensi yksin matkaa Beechcraft King Airilla. Kävi ikävästi jostain syystä, kone putosi metsään ja pilotti menehtyi.

Lainaa

A Beechcraft E90 King Air, N522MJ, was destroyed when it impacted the terrain while on approach to Drake Field-Fayetteville Executive Airport (FYV/KFYV), Fayetteville, Arkansas.
The sole pilot onboard sustained fatal injuries.

https://aviation-safety.net/wikibase/312699

https://news.yahoo.com/possible-airplane-crash-reported-wednesday-193651376.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Tauno Hermola kirjoitti:

Lähestymisvaiheessahan tuo näyttää tapahtuneen, on tietysti metsääkin voinut siinä olla, niukkojen tietojen perusteella spekuloiden ehkä CFIT.

https://flightaware.com/live/flight/N522MJ

Tuossa yahoon uutisessa puhutaan siitä metsästä:

"A former state senator from Mississippi was killed Wednesday when the eight-passenger airplane he piloted crashed in thick woods between Brentwood and Winslow."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjä ja kaksi matkustajaa ovat kuolleet Sveitsissä Robin DR.400/180R Remorqueur pienkoneen (HB-EQD) pudotessa metsäiselle vuoristoseudulle Neuchatelin kantonissa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pienkone-putosi-sveitsissa-kolme-kuoli/8702794

https://aviation-safety.net/wikibase/312958

Muokattu: , käyttäjä: Tauno Hermola
Konetyyppi ja rekisteritunnus lisätty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5/18/2023 at 19.51, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Tuossa yahoon uutisessa puhutaan siitä metsästä:

"A former state senator from Mississippi was killed Wednesday when the eight-passenger airplane he piloted crashed in thick woods between Brentwood and Winslow."

NTSB on julkaissut suppean alustavan raportin https://data.ntsb.gov/carol-repgen/api/Aviation/ReportMain/GenerateNewestReport/174548/pdf, joka ei paljonkaan auta ymmärtämään, mitä tapahtui.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään