Jouni Laukkanen

Pienkoneonnettomuuksia

2 325 viestiä aiheessa

1 tunti sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Selänpäässä ilmailupäivän yhteydessä tullut Extra-taitolentokone alas tänään.

Jukka

 

Jep. Extroja lensi siellä näytöksessä kaksi, OH-OBO on ehjänä maassa ja kuski kunnossa, vastaavasti sen toisen koneen kuski on menehtynyt. Koska media seuraa tätäkin foorumia, en viitsi syöttää tietoa onnettomuuskoneesta tai sen lentäjästä, vaikka asia alkaakin olla aika laajasti tiedossa yhteisössä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 minutes ago, Hannu Sorvari said:

mitä näkyy kodassa 0.37s liikkuu smoukkia nopeemmin vesemmalta oikealle,,näkyy noin 3 pistettä,,

Kieltämättä näyttäisi lähtevän tangentin suuntaan jotain valkeita palasia.. trimmilaippa? Sellainen voisi selittää kierteen hankalan oikaisunkin.  Kierrehän näyttäisi lopulta oikeavankin, mutta liian matalalla. Surullinen tapaus joka tapauksessa. Toivottavasti tämäkin asia saadaan joskus selvitettyä.

 

Sieppaa.PNG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Hannu Sorvari kirjoitti:

mitä näkyy kodassa 0.37s liikkuu smoukkia nopeemmin vesemmalta oikealle,,näkyy noin 3 pistettä,,

Facebookissa ilmailu-ryhmässä meinaavat, että ne olisivat vain savunpöllähdyksiä ja katoavat filmillä…mene ja tiedä, no kyllä tuohonkin vielä vastaus saadaan. 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulostaa ettei moottorin tehot ole lattakierteen suorituksessa täysin tallella. Kone käy jotenkin vaisusti ja siksi oikaisu jää myöhäiseksi?

Muokattu: , käyttäjä: Mauno Selin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Jep. Extroja lensi siellä näytöksessä kaksi, OH-OBO on ehjänä maassa ja kuski kunnossa, vastaavasti sen toisen koneen kuski on menehtynyt. Koska media seuraa tätäkin foorumia, en viitsi syöttää tietoa onnettomuuskoneesta tai sen lentäjästä, vaikka asia alkaakin olla aika laajasti tiedossa yhteisössä.

Vähän absurdi tilanne, kun valtamediakin laajasti kertoo koneet ja niiden lentäjät, mutta ei tiedä tai ei saa sanotuksi, kumpi oli tuhoutunut kone ja sen lentäjä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Facebookissa ilmailu-ryhmässä meinaavat, että ne olisivat vain savunpöllähdyksiä ja katoavat filmillä…mene ja tiedä, no kyllä tuohonkin vielä vastaus saadaan. 

Jukka

Katselin noita vähän isommalta ruudulta ja alan itsekin kallistua savunpöllähdyksiin. Samanlaisia savupalloja on useampia.

Toki, jos savutus tehdään ruiskuttamalla öljyä pakoputkeen, niin sytytyskatkokset voisivat saada tuollaista aikaan. Jääköön arvailu omalta osaltani tähän.

64b5317636979_2023-07-1715_15_58-VideoKouvolanlento-onnettomuudesta-Kotimaa-Ilta-SanomatMozillaFirefox.jpg.04b0d12b438079ec1dca1f3e3a04f41a.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 minuuttia sitten, Tauno Hermola kirjoitti:

Vähän absurdi tilanne, kun valtamediakin laajasti kertoo koneet ja niiden lentäjät, mutta ei tiedä tai ei saa sanotuksi, kumpi oli tuhoutunut kone ja sen lentäjä.

No kun kone ja lentäjä on jo mainittu tuolla muillakin foorumeilla,kai ne voi mainita täällä ilmailun foorumillakin. Onnettomuuskone oli OH-ESS jota ohjasi Sten Stockmann,arvostettu taitolentäjä.  Osanotto omaisille ja lähipiirille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä olen oikeinpäinlentäjä. Opettelin kumminkin syöksykierteen ja siitä oikaisun moottori- ja pursikoneella.

Minusta syöksykierteessä oleva onnettomuuskone aloittaa oikaisun yhden kierroksen liiian myöhään.
 
Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin yhden kierroksen liian myöhään. Tässä tapauksessa on todennäköisesti asiantuntevaa silminnäkijää haastateltavana. 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnitin huomiota, että ainakin yhdessä vähemmän asiantuntevassa julkaisussa kierrettä nimitettiin lattakierteeksi - jopa (aivan oikein) eritellen, että siinä koneen nokka on ”korkealla”. Lisäksi sanottiin, että ko. kierre olisi tyypillinen lentonäytöksissä. Hämmästelen tätä kyllä hieman.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
35 minuuttia sitten, Juha Lampi kirjoitti:

Kiinnitin huomiota, että ainakin yhdessä vähemmän asiantuntevassa julkaisussa kierrettä nimitettiin lattakierteeksi - jopa (aivan oikein) eritellen, että siinä koneen nokka on ”korkealla”. Lisäksi sanottiin, että ko. kierre olisi tyypillinen lentonäytöksissä. Hämmästelen tätä kyllä hieman.

Aika monta kertaa olen extran nähnyt enemän tai vähemmän täydellisessä lattakierteessä. Tämän Selänpään tapauksen osalta vähemmän täydellisessä.

 

6 tuntia sitten, Esa Karanko kirjoitti:

Minusta syöksykierteessä oleva onnettomuuskone aloittaa oikaisun yhden kierroksen liiian myöhään.

Minusta kone ei ollut syöksykierteessä kuin aivan kierteen alussa. Oikaisun aloitusta en videolta pysty itse pysty tunnistamaan, mutta kehittyneestä lattakierteestä menee helposti pari kolme kierrosta extralla, ennen kun se oikenee. En tiedä, mikä olisi "absoluuttinen minimi" jos ohjaaminen hipoo täydellisyyttä.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Pasi Pirttikoski kirjoitti:

Puolassa on C-208 Caravan osunut (pudonnut?) halliin. Viisi henkilöä kuollut. Kone oli hyppylennolla.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009725990.html

Lisätty toinen linkki:

https://tvn24.pl/tvnwarszawa/najnowsze/chrcynno-samolot-spadl-na-hangar-ofiary-smiertelne-7235465

SP-WAW: https://aviation-safety.net/database/record.php?id=20230717-1 - tämä kertoo, että laskeutumisen yhteydessä, videota kun katsoo, niin on aika vaikea kuvitella, mihin tuossa on varsinaisesti yritetty laskeutua.

Jonkin valvontakameran(?) video, jossa lennon kerrotaan näkyvän, löytyy twitteristä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tatun linkkaamaa videota kun katsoo,niin eivät nuo sääolosuhteet ihan kehnotkaan olleet,kuten tuo IS:n teksti väittää.

LENTOKONEHALLIIN oli hakeutunut ihmisiä suojaan kehnolta säältä, paikallisen pelastuslaitoksen tiedottaja kertoi puolalaisen uutistoimisto PAP:n mukaan. Huono sää oli mahdollisesti myös onnettomuuden syy, tiedottaja arvioi."

Tämä uutinen kylläkin kertoo kovasta tuulesta.  https://www.aerotime.aero/articles/cessna-caravan-crash-poland     Melkoinen ihmeteko kuitenkin osua johonkin rakennukseen tuossa "kelissä"...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ASN:n tiedot ovat tarkentuneet: kyseessä oli koulutuslento, läpilasku, ja koneessa olikin kolme henkilöä (ASN:n mukaan lentäjiä), joista yksi menehtyi.

Muokattu: , käyttäjä: Tauno Hermola
typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikohan yksikään koneessa lennonopettaja tai luokkakelpuutuskouluttaja. Kolmannen hahmon funktio on myös mielenkiintoinen, jos kone on normaalisti hyppyvarustuksessa, niin olisivatkohan tosiaan hankkineet mekaanikon asentamaan sinne asianmukaisen penkin.

Youtuben perusteella koneessa on kesäkuun loppupuolella ollut aivan "normaali" hyppyvarustus ilman mahdollisuutta kolmannelle ohjaamomiehistön jäsenelle:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cessna 210 joutui onnettomuuteen Kolumbiassa eilen, 19.7. aamulla klo 8 paikallista aikaa. 6 henkilöä menehtyi.

Lainaa

A Cessna T210N Turbo Centurion II crashed near La Esmeralda, San Luis de Gaceno, Boyacá.
The six occupants died and the aircraft was destroyed.

https://aviation-safety.net/wikibase/318200

Paikallinen media kertoi onnettomuuden uhrien nimet klo 11.

Lainaa
  • Felipe Carreño, aspirante a la Gobernación del Meta
  • Nohora Tovar, exsenadora
  • Guillermo Pérez, esposo de la exsenadora Tovar
  • Óscar Rodríguez, concejal de Villavicencio
  • Dimas Pandales, diputado del Meta
  • Heliodoro Álvarez, piloto

Näin menetellään siis sikäläisessä kulttuurissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään