Jouni Laukkanen

Pienkoneonnettomuuksia

2 339 viestiä aiheessa

9 minuuttia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Onko tämä ennätys turhien uutisten rintamalla.. :D

No olishan tuosta voinut aiheutua joku ulosajo kentältä? Olikohan kyseessä edes Cessna =)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Opiston yhdestä mopo-Cessnasta puhkesi laskussa rengas viime syyskuussa. Ei päässyt uutisiin kun poika ja opettaja saivat kahdestaan työnnettyä koneen rullaustielle, jonka jälkeen opiston tekniikka kävi vaihtamassa pyörän.

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kohonen
Kirjoitusvirhe

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
37 minuuttia sitten, Tauno Hermola kirjoitti:

Aiheuttaako tällainen tapaus jotain paperisotaa operaattorille tai ohjaajalle?

Koneen päällikkö tekee poikkeamailmoituksen, lennonjohtaja tekee poikkamailmoituksen. Operaattorista riippuen operaattori joko käsittelee asian sisäisesti, tai jos operaattorilla ei ole omaa turvallisuuden/vaatimuksenmukaisuuden hallintajärjestelmää, niin ilmoitus tehdään sellaisenaan toimivaltaiselle viranomaiselle, eli Suomen tapauksessa Traficomille. Ei tuollaisesta mitään perästä päin käytännössä kuulu.

Itse olen kerran laskeutunut tyhjällä renkaalla (sisäkumissa vaurio, tyhjentyi oletettavasti lennon aikana), paperitöissä meni noin 10 minuuttia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koulukoneille taitaa tulla suhteessa lentotunteihin aika paljon laskeutumisia? Voisin kuvitella, että renkaatkin ovat kovilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
24 minuuttia sitten, Seppo Kohonen kirjoitti:

Koulukoneille taitaa tulla suhteessa lentotunteihin aika paljon laskeutumisia? Voisin kuvitella, että renkaatkin ovat kovilla.

Harjapiikit (joita lentoaseman kunnossapidon harjakoneista irtoilee) puhkoo jonkin verran renkaita ja loput hajoaa oppilaiden lukkojarrutuksissa. Pieni osa sitten muista syistä. Ei ne renkaat sen normaalin rasituksen takia mihinkään hajoa, kuluvat tietysti nopeammin vaihtokuntoon suhteessa koneen lentotunteihin kun laskeutumisia on paljon, mutta sitten laitetaan vaan uutta tilalle.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

 

Itse olen kerran laskeutunut tyhjällä renkaalla (sisäkumissa vaurio, tyhjentyi oletettavasti lennon aikana), paperitöissä meni noin 10 minuuttia.

Joskus muinoin tarkastuslennolla Piper Cherokeella meni laskussa rengas. Ohjelma jäi ikäänkuin vajaaksi...tarkastuslentäjä sanoi että kyllä tää läpi meni, tehdään kynällä loput.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Beechcraft Bonanza jonka kyydissä oli 5 henkilöä putosi maahan sunnuntaina Lancasterissä, Pennsylvaniassa koska pilotin radiosanoman mukaan ovi oli auennut lentoonlähdön jälkeen ja kone ei pysynyt pilotin näpeissä. Syntyi rajun näköinen tulipalo mutta onneksi kukaan kyydissäolleista ei kuollut mutta kaksi heistä sai palovammoja.

Lainaa

According to audio from Air Traffic Control, the pilot told the Lancaster Airport control tower that his plane "has an open door we need to return for landing."

https://www.yahoo.com/news/small-plane-crashes-5-aboard-223200590.html

https://asn.flightsafety.org/wikibase/484045

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjä ja hänen kaksi pientä tytärtään selviytyivät lentokoneen siivellä noin 12 tuntia sen jälkeen, kun se oli syöksynyt maahan ja uponnut osittain jäiseen Alaskan järveen.

Terry Godes kertoi nähneensä sunnuntai-iltana Facebookissa viestin, jossa kehotettiin ihmisiä auttamaan kadonneen lentokoneen etsinnöissä, sillä koneessa ei ollut paikannusmajakkaa. Maanantaiaamuna noin tusina lentäjää, Godes mukaan lukien, lähti tutkimaan karua maastoa. Godes suuntasi kohti Tustumena-järveä lähellä jäätikön juurta ja huomasi, mitä hän luuli hylyksi.

”Sydämeni särkyi nähdessäni sen, mutta kun menin lähemmäs ja alemmas, näin, että siiven päällä oli kolme ihmistä”, hän kertoi Associated Pressille tiistaina.

”He olivat elossa ja reagoivat ja liikkuivat”, Godes sanoi ja lisäsi, että he vilkuttivat hänelle.

Kadonnut Piper PA-12 Super Cruiser -lentokone, jota ohjasi mies, ja sen kyydissä oli kaksi lasta, oli kiertomatkalla Soldotnasta Skilak-järvelle Kenain niemimaalla.

Alaskan armeijan kansalliskaarti pelasti kolmikon maanantaina Tustumena-järven itäreunalta sen jälkeen, kun Godes oli ilmoittanut muille etsiville lentäjille löytäneensä sen. Toinen lentäjä, Dale Eicher, kuuli Godesin radiokutsun ja kertoi siitä poliiseille, koska hän oli lähempänä Skilak Lakea ja arveli, että hänellä oli parempi kännykän kuuluvuus. Hän pystyi myös antamaan koneen koordinaatit viranomaisille.

https://edition.cnn.com/2025/03/26/us/alaska-plane-crash-survivors-wing/index.html?iid=cnn_buildContentRecirc_end_recirc

https://asn.flightsafety.org/wikibase/489029

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään