Jouni Laukkanen

Pienkoneonnettomuuksia

2 325 viestiä aiheessa

Eipä olisi ensimmäinen kerta, kun pprunenkin palstalla puhuttaisiin puutaheinää  ::)

 

EDIT: Osaako kukaan sanoa, ymmärsinkö oikein tuon edellisessä viestissäni pähkäilemäni CofA-kohdan merkityksen?

 

Moi,

ymmärrän asian seuraavasti:

 

Rekisteriotteen "CofA / Permit:" kohta kertoo minkälainen lentokelpoisuustodistus tai vastaava koneella on.

 

Tässä tapauksessa koneella ei ollut varsinaista CofA (Certificate of Airworthiness) vaan sen sijaan, kuten monella muullakin koneella, sillä on ollut Permit to Fly (PtF) eli lupa ilmailuun. Sekin on nähtävästi vanhentunut.

 

Englannissa systeemi toimii (yleistäen) siten että vain tyyppihyväksytyt koneet (kessnat jne) lentävät CofA:lla ja niitä hallinnoidaan paikallisen CAA:n toimesta. Muut ilma-alukset kuten  vanhat vintage- sekä sotakoneet (luultavasti Provost on tällainen), itserakennetut, ultrakevyet jne. lentävät PtF:n oikeuksilla (ns. EASA:n Liite II:n alaiset ilma-alukset). Ja niitä hallinnoiva organisaatio on Light Aircraft Association, LAA, joka ennen tunnettiin nimellä PFA (Popular Flying Association).

 

Suomessa systeemi on sikäli erilainen että sekä tyyppihyväksytyt koneet (joilla on lentokelpoisuustodistus) että muut (ns. Liite II koneet, joilla on lupa ilmailuun) hallinnoidaan Ilmailuhallinnon toimesta. Englannissa siis harrastajajärjestöllä on suurempi itsemääräämisoikeus. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Twin Comanche kärsinyt pahasti tänään Uudessa Seelannissa, muttei tullut rumihia:

 

Tapahtumasta aiheutuneet, lentotoimintaa vakavasti haittaavat ylimääräiset poimut koneessa eivät onneksi osoittautuneet elintoimintoja vakavasti haittaaviksi. Jutusta saa käsityksen, että huonoja kortteja oli pilotille jaettu kahmaloittain: suora sivutuuli, kärrypolkukiitotie, 2 v. kokemusta, toispuoleinen moottorihäiriö matalalla...

 

...mutta onneksi kone otti vastaan kaiken kurituksen pilotin puolesta. Siinä se yksi valttikortti  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Navajo tai Chieftain on pudonnut kaupunkialueelle Vancouverissa eilen iltayöstä paikallista aikaa, ja vähintään 2 henkilöä on menehtynyt koneen tehdessä lähestymistä Vancouver Internationalille:

 

http://www.vancouversun.com/news/least+dead+Richmond+plane+crash+reports/1776106/story.html

 

Vancouverin webtrak-kartasta, jossa näkyvät koneiden liikkeet, selviää, että Navajo teki lähestymistä Air Canadan A321:n perässä siten, että molempien lentokorkeus oli noin 1000 jalkaa juuri ennen onnettomuutta. Mahdollisesti jättöpyörreongelma?

 

http://yvr.webtrak-lochard.com/template/index.html

 

Tuolta voi siis mennä katsomaan koneiden liikkeitä. Mittakaavaa voi suurentaa pykälän tai parin verran. Vasemmassa alakulmassa ensin ruksataan pois ruksi kohdassa "Show current flights". Sitten valitaan kalenterista 9 July ja kellonaikaa rukataan 10:05 pm:n kohdalle ja klikataan "SET", jolloin alkaa rullata tallennettu tiedosto siitä kellonajasta eteenpäin. Navajo näkyy lähestyvän etelästä käsin (kursori lentokonesymbolin päälle) ja kaartaa vasemmalle A321:n perään, kunnes pysähtyy paikalleen ja katoaa näytöltä noin klo 10:08.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Irlannissa v. 2005 sattuneessa helikopterionnettomuudessa henkiinjääneelle on oikeudessa myönnetty yli miljoonan euron korvaukset, joista vastaavat yhdessä pilotin kuolinpesä, R44-kopterin omistanut yritys ja kopteria operoinut yritys. Kopteri joutui huonoon säähän ja törmäsi kukkulaan, jolloin 2 henkilöä menehtyi.

 

http://www.irishtimes.com/newspaper/breaking/2009/0710/breaking49.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Budapest. Unkarissa pidetyssä lentonäytöksessä sattui lauantaina vakava onnettomuus, kun pienkone putosi yleisön joukkoon. Turmassa kuoli 60-vuotias mies, ja 12-vuotias lapsi loukkaantui vakavasti. Koneen lentäjä sai myös vakavia vammoja.

 

Onnettomuus sattui Dunakeszin kentällä muutaman kilometrin päässä pääkaupunki Budapestista.

 

Silminnäkijöiden mukaan turma tapahtui aivan näytöksen lopussa, kun lentäjä yritti viimeistä silmukkaansa. Syynä oli ilmeisesti äkillinen tuulenpuuska.

 

Turmakone oli tshekkiläinen Zlin 142.

 

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Yksi+kuoli+lenton%C3%A4yt%C3%B6sturmassa+Budapestissa/1135247777917

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jep, jaolen ollut ko.koneen ja pilotin kyydissäkin. :(

Kone oli mielestäni ehdottomasti kaunein kone Suomessa, mutta se nyt ei liity tähän mitenkään.

 

Koneita saa uusia, henkiä ei. Onneksi  pilotille ei käynyt pahemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneita saa uusia, henkiä ei. Onneksi  pilotille ei käynyt pahemmin.

 

Joo, hyvä ettei käynyt pahemmin. Olin tapahtuma-aikaan Hyvinkäällä lähdössä lennättämään kavereita, joista osa ei ollut koskaan aiemmin ollut pienkoneen kyydissä. Mietin, että moniko vielä uskaltaa kyytiin kun sana tästä pakkolaskusta levisi aika nopeasti kentällä. Kukaan ei kuitenkaan jänistänyt. Se voi osua omalle kohdalle tai sitten ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olihan siellä vielä hetki sitten lentäjän nimikin.

 

Hesari päivittyi:

 

"Ilmailuhallinnon harrasteilmailuyksikön päällikkö Markku Hiedanpää pitää tapausta harvinaisena. "Olen ollut 30 vuotta näissä hommissa ja muistan kevytilmailussa vain 3–4 tapausta, joissa on ollut alkoholia mukana", hän kertoo. "

 

Itse muistan vain sen jonkun mopun pohjanmaalla jota lennettiin humalassa räimien matalalla.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olihan siellä vielä hetki sitten lentäjän nimikin.

 

Hesari päivittyi:

 

"Ilmailuhallinnon harrasteilmailuyksikön päällikkö Markku Hiedanpää pitää tapausta harvinaisena. "Olen ollut 30 vuotta näissä hommissa ja muistan kevytilmailussa vain 3–4 tapausta, joissa on ollut alkoholia mukana", hän kertoo. "

 

Itse muistan vain sen jonkun mopun pohjanmaalla jota lennettiin humalassa räimien matalalla.

 

t. Timo

 

Entäs se Carillo-Rallye, josta puhuttiin ihan kielillä  >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään