Jouni Laukkanen

Pienkoneonnettomuuksia

2 325 viestiä aiheessa

Pienkoneen lentäjä loukkaantui vakavasti Essexissä Britanniassa törmättyään autoon

 

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2010051011638731_ul.shtml

 

Kentän pääkiitotiellä oli menossa drag race-autokisa ja Volvo oli poistumassa kentältä rullaustietä pitkin. Kovasti huonoa tuuria, että pilotilta katosi koneen hallinta käsistä juuri siinä vaiheessa, kun piti laskeutua poikittaiselle kiitotielle ja auto sattui olemaan kohdalla.

 

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1275945/Pilot-injured-plane-crashes-CAR-near-North-Weald-Airfield.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kentän pääkiitotiellä oli menossa drag race-autokisa ja Volvo oli poistumassa kentältä rullaustietä pitkin. Kovasti huonoa tuuria, että pilotilta katosi koneen hallinta käsistä juuri siinä vaiheessa, kun piti laskeutua poikittaiselle kiitotielle ja auto sattui olemaan kohdalla.

 

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1275945/Pilot-injured-plane-crashes-CAR-near-North-Weald-Airfield.html

 

Volvon ohjaamorakenne on täysin ehjä, lentokone päreinä !  Milloin lentokoneille aletaan tekemään törmäystestejä betoniseinää päin ?

Lentsikan ohjaamo-osasta saa äärimmäisen vahvan ja kevyen, kun otetaan malliksi F1 auton hiilikuitumonokokki.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Volvon ohjaamorakenne on täysin ehjä, lentokone päreinä !  Milloin lentokoneille aletaan tekemään törmäystestejä betoniseinää päin ?

Lentsikan ohjaamo-osasta saa äärimmäisen vahvan ja kevyen, kun otetaan malliksi F1 auton hiilikuitumonokokki.

 

 

Mitenkä olisi käynyt auto vs. auto, eli tuo tuliterä volvomaasturi vs. datsun 100A. Tämä olisi täysin verrattavissa kyseiseen tapahtumaan.

Tuommoinen mainittu monokokki olisi ihan hyvä juttu, mutta kun lentokonekanta on jo olemassa ja vieläpä kohtuullisen vanhaa. Vanhojen koneiden rakenteiden muuttaminen uusille varusteille kuten turvamonokokeille sopivaksi ei liene ihan helppo juttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toronto Buttonville-kentältä lähdössä ollut Cirrus SR20 sai ilmeisesti moottorihäiriön lentoonlähdön yhteydessä eilen ja putosi kierteessä 2-kerroksisen teollisuustalon katolle. Molemmat kyydisssä olleet menehtyivät, mutta talossa sisällä olleet selvisivät ulos ennenkuin vuotanut polttoaine syttyi tuleen. Kanadalaisten foorumin mukaan kone ehti nousta vain 300 jalan korkeuteen. Kenttä on keskellä asuttua aluetta noin 24 km Toronton ydinkeskustasta pohjoiseen päin. Kyseessä saattoi olla yritys päästä takaisin kentälle.

 

http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=74494

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilta-Sanomat

 

Kolme kuoli pienkoneen turmassa Saksassa

31.05.2010 16:56

 

Puolasta lähtenyt pienlentokone on rysähtänyt maahan läntisessä Saksassa maanantaina. Turmassa on viranomaisten mukaan kuollut kolme ihmistä.

 

Koneessa oli neljä henkilöä. Hengenvaarallisia vammoja saanut nainen on kiidätetty sairaalaan.

 

Turma tapahtui Bielefeldin kaupungin lähellä maanantaina aamulla. Kone rysähti metsään lähellä lentokenttää.

IS-AP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Milloin lentokoneille aletaan tekemään törmäystestejä betoniseinää päin ?

 

Joskus 70 luvulla tulva nousi Piperin tehtaalle. Ja näitä tulvan kastelemia koneita käytettiin sitten NASA:n tekemissä törmäyskokeissa.

Toisissa törmäyskokeissa kuin nuo Piperillä tehdyt on käytetty erästä ylätasoista pienkonetta (kovin Cessnan näköinen)

http://www.youtube.com/watch?v=cid43njnYSM

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus 70 luvulla tulva nousi Piperin tehtaalle. Ja näitä tulvan kastelemia koneita käytettiin sitten NASA:n tekemissä törmäyskokeissa.

Toisissa törmäyskokeissa kuin nuo Piperillä tehdyt on käytetty erästä ylätasoista pienkonetta (kovin Cessnan näköinen)

http://www.youtube.com/watch?v=cid43njnYSM

 

Jos Ikaruksessa (ja muissa ultrissa) olisi tuollaiset telineet, niin ei tarttis kirjoittaa ainoatakaan vaurioraporttia.

 

;)

 

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joillakin on raskas kaasujalka, mutta tässä tapauksessa raskan jarrujalka(tai käsi)

 

Ja muistutus kaikille: Muista turvavyöt!

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikävä juttu, onnettomuus sattui vintturilähdössä, korkeusvakaaja ei ollut kytketty kiinni kunnolla. Pilotti ei valitettavasti selvinnyt  :'(

 

Peräsin kaiketi. Vieläkö Dieselissä oli mahdollisuus laittaa korkeusperäsimen lukitusneula kahteen eri paikkaan, joista toinen oli oikea ja toinen... ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esa Jansson lähetti videon laskussa selälleen menneestä vanhasta kaksitasosta, joka näyttää kovasti Boeing Stearmannilta. Jos näin on, tapaus on valitettavasti pilotin oma moka. Kaikkihan Stearmannilla lentäneet tietävät, että asfaltilla se menee helposti nokilleen, ei kestä jarrutusta yhtään ja sauva on pidettävä takana. Kone on suunniteltu nurmikentille, jolloin pyörien kitka kosketustilanteessa on pienempi. Tilanne on sitä pahempi, mitä suurempia pyöriä käytetään. Tämä opetetaan heti uusille oppilaille ennen ensimmäistäkään lentoa.

 

(Pääsinpäs antamaan hyviä lausuntoja yhden vaivaisen lennon rautaisella kokemuksella.)

 

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esa Jansson lähetti videon laskussa selälleen menneestä vanhasta kaksitasosta, joka näyttää kovasti Boeing Stearmannilta. Jos näin on, tapaus on valitettavasti pilotin oma moka. Kaikkihan Stearmannilla lentäneet tietävät, että asfaltilla se menee helposti nokilleen, ei kestä jarrutusta yhtään ja sauva on pidettävä takana. Kone on suunniteltu nurmikentille, jolloin pyörien kitka kosketustilanteessa on pienempi. Tilanne on sitä pahempi, mitä suurempia pyöriä käytetään. Tämä opetetaan heti uusille oppilaille ennen ensimmäistäkään lentoa.

 

(Pääsinpäs antamaan hyviä lausuntoja yhden vaivaisen lennon rautaisella kokemuksella.)

 

Seppo 

 

Kokemus kunniaan  :thmbup:

 

Minä oletin aivan että tuossa olisi käsijarru päällä ( en tiedä onko Stearmanissa sellaista edes? ) koska se kupsahti aivan välittömästi kun pyörät koskettivat asfalttia. Koska Stearmaneilla tiettävästi on joskus onnistuttu laskeutumaan asvaltillekin, olisiko mahdollista että pilotti olisi ryssinyt enemmänkin ja ehkä mahdollisesti "makuuttanut" jarruja laskeutuessaan?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Koska Stearmaneilla tiettävästi on joskus onnistuttu laskeutumaan asvaltillekin, olisiko mahdollista että pilotti olisi ryssinyt enemmänkin ja ehkä mahdollisesti "makuuttanut" jarruja laskeutuessaan?

 

Jopa minä totaalisena keltanokkana tein saman tulkinnan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    Pienkoneen maahansyöksy taajama-alueella Sydneyssä: http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2010061511863292_ul.shtml

 

Paikalliset uutiset puhuvat Piper Chieftainista, joka olisi ilmoittanut moottoriongelmista ennen onnettomuutta:

Authorities say at least one person died when the twin-engine Piper Chieftain caught fire after hitting power lines and crashing into the front yard of a house on Canley Vale Road just after 8:00am.

http://www.abc.net.au/news/stories/2010/06/15/2926951.htm

 

The plane took off from Bankstown airport at 7.50am. But within minutes, the pilots made a mayday call, reporting serious engine trouble. They were cleared to return to Bankstown airport but crashed at 8.10am, a few hundred metres from the airstrip.

http://www.theaustralian.com.au/news/nation/two-dead-after-plane-crashes-near-school/story-e6frg6nf-1225879753792

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    Pienkoneen maahansyöksy taajama-alueella Sydneyssä: http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2010061511863292_ul.shtml

 

Aika hyvä kuvaus löytyy http://www.smh.com.au/nsw/we-have-to-put-it-down-on-the-road-pilot-tells-control-seconds-before-fatal-crash-20100615-yasn.html?autostart=1

 

En kyllä yhtään ymmärrä Suomalaisen median uutisointia, aina kone "syöksyy" tai "putoaa" kun kyseessä on hallittu pakkolasku jossa

lentäjä ohjaa konetta viime metreille saakka. Tässä tapauksessa kone yritti pakkolaskua tielle mutta ilmeisesti ei huomannut voimajohtoja

vaan törmäsi niihin ja syttyi palamaan. Molemmat kuolleet olivat koneessa olleita. Lentäjän sankarillinen toiminta esti muiden kuolonuhrien tulemisen.

 

Kun katsoo uutisen kuvia, ihmettelen toki että miksi ei yrittänyt tien vieressä olevaan puistoon ? Oliko puistossa ihmisiä joihin olisi törmännyt vai

eikö korkeus olisi riittänyt ?

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ATSB eli siis onnettomuustutkintaviranomainen on kertonut koneen olleen itse asiassa Piper PA-31P-350 Mojave, harvinaisempi malli joka on eräänlainen Navajon, Chieftainin ja Cheyennen ristisiitos. Ja nimenomaan tämä yksilö, josta on kuva Wikipediassa:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/File:VHPGW.JPG

 

Kone oli matkalla Brisbaneen, eli noin 750 kilometrin päähän, joten lienee ollut tankattu täyteen mutta 2 hengen kuormalla (olettaen, ettei mukana ollut suurta määrää rahtia) koneen olisi kyllä pitänyt pysyä ilmassa yhdelläkin moottorilla. Todennäköisesti oli siis jotain muutakin ongelmaa kuin yhden moottorin sammuminen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hyvä kuvaus löytyy http://www.smh.com.au/nsw/we-have-to-put-it-down-on-the-road-pilot-tells-control-seconds-before-fatal-crash-20100615-yasn.html?autostart=1

 

En kyllä yhtään ymmärrä Suomalaisen median uutisointia, aina kone "syöksyy" tai "putoaa" kun kyseessä on hallittu pakkolasku jossa

lentäjä ohjaa konetta viime metreille saakka.

Josko härmän murteesta puuttuu se "oikea" verbi? Syöksyn vielä ymmärtää,mutta putoamisen kai tekee lähinnä esim.kivi tai saapas  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Josko härmän murteesta puuttuu se "oikea" verbi? Syöksyn vielä ymmärtää,mutta putoamisen kai tekee lähinnä esim.kivi tai saapas  ;D

 

Vaikka ei ole yhtä verbiä niin "Pienkone teki pakkolaskun tielle, kaksi kuoli" olisi ollut paljon parempi otsikointi.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään