Jouni Laukkanen

Pienkoneonnettomuuksia

2 325 viestiä aiheessa

Birminghamin lentokenttä suljettiin eilen, ja on vielä kiinni ainakin puoleen päivään paikallista aikaa, koska elinsiirtoelintä kuljettanut Cessna rysähti maahan lentokentällä osuttuaan lentokentän laskeutumisjärjestelmiin kuuluvaan antenniin. Sää oli sumuinen. Koneessa olleet kaksi miestä pelastettiin ja ovat sairaalahoidossa. Tulipalloksi muuttuneesta koneesta onnistuttiin myöskin pelastamaan kuljetettava elinsiirtomaksa, joka on nyt onnistuneesti siirretty sitä odottaneelle potilaalle.

 

http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-11802997

 

Edit.

 

Kuvia: http://www.airteamimages.com/search.php?searchside=1&key1=G-VUEM

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipas taas Iltalehdellä otsikko Birminghamin lento-onnettomuudesta  :thmbdn:

Maksalastissa ollut lentokone paloi

Olikohan se tulossa Liverpoolista?

(sori ot)

 

 

Edit: Tekstiä isommaksi / IP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin Linköpingissa putosi tänään läpilaskuharjoituksia tekemään lähtenyt C150. Yksin koneessa ollut kokenut lentäjä menehtyi.

Kone löytyi vasta yli 2 tunnin etsinnän jälkeen, vaikka se putosi aivan kentän lähelle.

 

DN

Expressen

 

Säätila oli ilmeisen haastava, utua, ja myöhemmin lunta ja erittäin matala katto.

Metarit 1650 UTC alkaen (kone putosi noin 18 paikallisaikaa eli 17 UTC) :

 

ESSL 011820Z AUTO 15001KT 1500NDV -SN VV002 M17/M19 Q1027

ESSL 011750Z VRB01KT 4300 BR OVC003 M18/M19 Q1026

ESSL 011650Z 00000KT 5000 BR NSC M17/M18 Q1026

 

:'(

 

EDIT: Olle ehti ensin....

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sveitsissä tuhoutui tänään Samedenin kentän (LSZS) lähellä Hawker Premier I -tyyppinen suihkukone. Sää onnettomuushetkellä oli huono. Zagrebista tuleva kone lensi ylösvedon jälkeen laskukierrokseen, ja törmäsi maahaan noin 1km ennen RWY 21 kynnystä. Kone tuhoutui täysin, miehistö (2) menehtyi. Koneessa ei ollut matkustajaa.Törmäyspaikka oli Bever-kylän sähkönjakeluasema, kylän eteläreunalla. Seurauksena koko laakso meni pimeäksi. http://www.nzz.ch/nachrichten/panorama/kleinflugzeug_stuerzt_bei_landeanflug_auf_samedan_ab_1.8753896.html

 

METAR LSZS 191340Z 20008KT 170V230 3000 -SN BR FEW025 BKN040 M06/M10 Q1002 NOSIG

TAF LSZS 191425Z 1915/1924 20008KT 4000 BR FEW025 BKN040 TEMPO 1915/1924 2900 -SN

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jenkkilässä on pantu lakimiehet asialle hankkimaan korvauksia vuosi sitten tapahtuneesta mahalaskusta, jossa King Airin pilotti ei saanut telineitä ulos:

 

http://www.dailycomet.com/article/20101229/ARTICLES/101229462?Title=Flight-company-sued-over-charter-landing

 

Kumma kyllä, välittömästi tapahtuman jälkeen kukaan ei ilmoittautunut loukkaantuneeksi:

 

http://www.ksdk.com/news/local/story.aspx?storyid=191590&catid=3

 

NTSB:n raportista kyllä ilmenee, että pilotti ei osannut käyttää telineiden hätäulosottojärjestelmää:

 

http://www.ntsb.gov/ntsb/brief2.asp?ev_id=20091215X64622&ntsbno=CEN10LA076&akey=1

 

.. mutta riittääkö se syyksi ruveta vaatimaan korvauksia "kauheasta hädästä ja kuolemanpelosta ja kauhun hetkistä taivaalla", jne?  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fouga Magister N415FM, sarjanumeroltaan 415, Saattaisiko olla Ilmavoimien entinen koneyksilö?

 

Ei, vaan ilmeisesti ranskalainen. 256 lienee suurin sarjanumero Ranskassa valmistuneilla FiAF Fougilla. Suomessa valmistettujen koneiden serial number olikin sitten muotoa FM-xx.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei, vaan ilmeisesti ranskalainen. 256 lienee suurin sarjanumero Ranskassa valmistuneilla FiAF Fougilla. Suomessa valmistettujen koneiden serial number olikin sitten muotoa FM-xx.

Jep, ja 257 viimeisellä ranskalaisista osista Valmetilla kootulla.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Australian Sydneyssä sattui keskiviikkona lentokoneonnettomuus, joka pimensi sähköt tuhansilta asukkailta. Pienlentokone putosi katolleen keskelle katua esikaupunkialueella, mutta onnekkaasti kaksi koneessa ollutta selvisivät ilman loukkaantumisia.

 

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/02/lentoturma_sydneyssa_katkoi_sahkoja_2350191.html

 

Kiva lukea näitä vähemmän synkkiä lento-onnettomuus uutisia, jopa koira selvisi onnettomuudesta. Itseäni kiinnostaisi vielä tietää oliko koira kiinnitettynä jollain tsydeemillä Archerin takapenkille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä on hurjan äkkiä noin tarkka analyysi netissä. Eivätkös nuo normaalisti kestä pari vuotta ennen kuin tulee esi-ilmoitus? Niin siis Suomessa..

 

t. TImo

 

Tuo NTSB:n teksti ei ole analyysi (miksi tapahtui) vaan "mitä tapahtui" (factual information).

 

Ismo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään