Jouni Laukkanen

Pienkoneonnettomuuksia

2 325 viestiä aiheessa

Kolme kuoli purjekoneen maahansyöksyssä Hustonin lähellä Texasissa viime sunnuntaina

68 vuotias lennonopettaja, 32 vuotias tytär ja 3 vuotias lapsenlapsi

 

Heti hinausköyden irrotuksen jälkeen purjekone syöksyi alas

 

http://www.cbsnews.com/8301-201_162-57455215/boy-3-among-3-dead-in-texas-glider-crash/?tag=cbsnewsTwoColLowerPromoArea;fd.morenews

 

http://usnews.msnbc.msn.com/_news/2012/06/18/12281605-3-killed-including-toddler-in-glider-crash-in-southeast-texas?lite

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kolme kuoli purjekoneen maahansyöksyssä Hustonin lähellä Texasissa viime sunnuntaina

68 vuotias lennonopettaja, 32 vuotias tytär ja 3 vuotias lapsenlapsi

 

Heti hinausköyden irrotuksen jälkeen purjekone syöksyi alas

 

http://www.cbsnews.com/8301-201_162-57455215/boy-3-among-3-dead-in-texas-glider-crash/?tag=cbsnewsTwoColLowerPromoArea;fd.morenews

 

http://usnews.msnbc.msn.com/_news/2012/06/18/12281605-3-killed-including-toddler-in-glider-crash-in-southeast-texas?lite

Uutisessa puhutaan purjekoneen olleen ICA Brasov, eli ilmeisesti kyseessä on ollut kaksipaikkainen IS-32 IAR Brasov. Miksiköhän koneessa on ollut kahden aikuisen lisäksi vielä lapsi mukana? Kuulostaa aika uskomattomalta ja hurjalta. Ilmeisesti kone on ollut ylipainoissa painopiste sallitun rajan takana ja kone on sakannut ja mennyt lattakierteeseen? Spekulaatiota vain, mutta kun kaksipaikkaiseen purjekoneeseen menee kolme henkilöä(vaikkakin yksi on pieni lapsi), niin tuollainen tulee ensin mieleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

liian kiire ilmaan ja unohtui apupyörän irroitus ?

 

A two-seater glider plane that nose-dived and crashed near Rosenberg Sunday, killing a toddler and two other occupants, still had attached its tail dolly, which is a small wheel used to move the aircraft across the runway before it is connected to the plane that will launch it into the air.

 

Several aviation experts said the extra weight of the dolly at the back of the plane could impact the glider’s stability in the air, making it difficult to control.

 

“It’s extremely possible that could cause” the glider to crash, said Patrick Smith, chief operating officer of the California-based Aviation Experts and a veteran commercial pilot who blogs about airline issues.

 

According to the website of DG Flugzeugbau GmbH, a German company which manufactures gliding planes, “It’s absolutely necessary to remove this dolly before the launch.” Not doing so means the glider could turn out at the start and also move the center of gravity back, “possibly to a dangerous extent, increasing the possibility of stalling and spinning.”

 

 

http://blog.chron.com/newswatch/2012/06/fatal-glider-crash-under-investigation//

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun painoa lisätään, vaara kierteeseen menosta lie vähenee, eli 3 v matkustajan mukaanotto sinänsä ei voine aiheuttaa onnettomuutta.

Ilmeisesti kannuspyörä jäänyt irroitttamatta, ja painopiste siirtynyt siksi liian taakse. Olipas ikävä juttu  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todennäköisesti etuohjaamossa olevien matkustajien vaikutusta painopisteeseen on yritetty kompensoida jättämällä maakäsittelypyörä paikalleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

3 v matkustajan mukaanotto sinänsä ei voine aiheuttaa onnettomuutta.

 

Tai sitten nimenomaan voi. Taapero ei välttämättä tajua /usko, että kannattaa pysyä paikoillaan lentokoneessa. Larkin ohjaamo on tilava ja siitä saattaa syntyä houkutus ottaa tenava mukaan. Jos kone on hinauksesta selvinnyt normaaliin korkeuteen, ei kuljetuspyörästä ole irroituksenkaan jälkeen haittaa lennon suorittamiselle. Toki sitä ei lehtijutuissa sanottu, millä korkeudella irroitus on tapahtunut ja miten (lehden väitteeseen hinauskoneen irroittamisesta kannattaa suhtautua epäillen).

Purjekoneita on Suomessakin lennetty kuljetuspyörän kanssa ja vaikka se painopisteen sijaintiin vaikuttaa, eivät tulokset ole olleet kovin dramaattisia vaan enemmänkin noloja. Suurimmat ongelmat ovat näkemäni perusteella liittyneet maakiidon aikana suunnan hallitsemisen vaikeuteen.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todennäköisesti etuohjaamossa olevien matkustajien vaikutusta painopisteeseen on yritetty kompensoida jättämällä maakäsittelypyörä paikalleen.

 

Spekulointia: lapsen paino on 15 kiloa, äidin 65, yhteensä 80. Ei tartte kompensoida. No, Amerikassa vähän enemmän, ei silti tarvitse kompensoida.

 

Normaali lennätyksessä lennätettävä laitetaan takapenkille, painopisteeseen.

 

Maakuljetuspyörä painaa 3 - 5 kiloa (?). Se vastannee etuohjaamossa 20 kiloa. Jos ohjaaja on kevyt, massakeskiö voi siirtyä sallitun takimmaisen aseman taakse, mutta kyllähän koneen pitäisi sittenkin lentää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spekulointia: lapsen paino on 15 kiloa, äidin 65, yhteensä 80. Ei tartte kompensoida. No, Amerikassa vähän enemmän, ei silti tarvitse kompensoida.

 

Normaali lennätyksessä lennätettävä laitetaan takapenkille, painopisteeseen.

 

Maakuljetuspyörä painaa 3 - 5 kiloa (?). Se vastannee etuohjaamossa 20 kiloa. Jos ohjaaja on kevyt, massakeskiö voi siirtyä sallitun takimmaisen aseman taakse, mutta kyllähän koneen pitäisi sittenkin lentää.

Kuulostaa lievästi sanottuna hullulta ottaa äidin lisäksi lapsi kaksipaikkaiseen purjekoneeseen. Vaikka painojen puolesta riittäisikin, mutta kun lapsi sijoitetaan koneeseen aikuisen syliin niin miten sitten onnettomuustilanteessa kun suurempi massa eli aikuinen on lapsen takana niin lapsihan jää aikuisen alle törmäystilanteessa jos vyöt ovat löysällä tai ne katkeavat. Lisäksi tulee ottaa huomioon tämä mahd. pelastusvarjon käyttö, vaikka USA:ssa se ei liene purjekoneessa pakollinen. Olen myös kuullut sellaisen suosituksen, että alle 12-vuotiasta lasta ei kannattaisi ottaa purjekoneen kyytiin, koska pelastusvarjo voi olla turhan iso tuonikäisen selkään ja tämän lisäksi alle 12-vuotiaan tasapainoaisti ei ole sillä tavalla vielä kehittynyt niin paljon, jolloin lennon aikana voi tulla ikäviä pahoinvointikohtauksia kun termiikissä ajellaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä uutisessa olevassa videossa kerrotaan, että pilotti oli takimmaisella istuimella ja lennätettävät etuistuimella. Videolla NTSB:n tutkija kertoo näin: "At about 75 feet, one or both pilots released the tow rope, and the glider entered an aerodynamic stall and impacted the terrain", mikä antaa onnettomuuden kulusta erilaisen kuvan kuin muut uutiset. Hinausköysi olisi siis irronnut itsestään tai irroitettu joko tahallaan tai vahingossa juuri lentoonlähdön jälkeen. Todistajiahan paikalla oli, muun muassa menehtyneiden perheenjäseniä.

 

http://abclocal.go.com/ktrk/story?section=news/local&id=8704973

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

8 henkilöä on menehtynyt lauantaina Brasiliassa King Air B200:n yrittäessä laskeutua Juiz de Foran kaupungin lentokentälle sumuisessa säässä. Uutisen mukaan pilotti oli tehnyt kolme keskeytettyä laskeutumisyritystä ennen onnettomuutta. Juiz de Fora sijaitsee noin 130 km Riosta pohjoiseen. Menehtyneet olivat kaikki töissä samassa yhtiössä.

 

http://www.examiner.com/article/eight-die-beechcraft-king-air-crash-brazil

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen kuullut että jenkkien lentokentillä saattaa olla kylttejä "remember to lean" tjsp kiitotien odotuspaikalla, varsinkin kun kentän elevation on huomattava  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi tuossakin tapauksessa olla vähän samaa, mitä täällä aikaisemmin linkitetyssä videossa: maasto kohoaa, kone ei, on vain ajan kysymys, milloin ne kohtaavat toisensa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Stinsonissa näyttäis olevan yllättävän paljon kuormattavuutta. Hätäisesti katsottuna wikipedian mukaan n. 500 kg vs. C-172 n. 400 kg.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuormattavuutta tai ei, maallikonkin silmin tuo nousukiito olisi pitänyt keskeyttää. Kiitotietä mitattiin tuhottomasti ja kun lopulta oltiin ilmassa, ei kone noussut juuri ollenkaan. Ja hyvää baanaa oli suoraan edessä alla vaikka toisille jakaa keskeytykseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"remember to lean"

 

...mutta muistihan se kone lopulta nojata maaemoon...

 

Ei vaiska, kun katsoin tuota lähtökiitoa ja sitä, mitä kohteliaasti voisi kutsua alkunousuksi, alkoi kyllä henkeä ahdistaa - olen tietenkin lajirajoitteinen, mutta silti :(

 

Ei kuitenkaan mahdotonta, etteikö vuoristoisella seudulla tuulikin tekisi temppujaan koneen lyömisessä latvoihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YouTubesta kun katsoo täyden ruudun koossa ja kelaa edestakaisin, niin näyttää vahvasti siltä, että seosvipu on täysin edessä eli rikkaalla eikä ole laihennettu lainkaan. Kentän korkeus merenpinnasta on 6370 jalkaa. Kaivelin säätiedot määränpäästä McCall Municipalilta (44 NM päässä lähtökentältä, elevation 5024 jalkaa) samana päivänä samaan kellonaikaan: 26 astetta C, kastepiste 6 C, ilmanpaine 1011 mb. Mikäli lähtökentällä vallitsi lähellekään samat olosuhteet, niin syöttämällä elevationin 6370 ft ja muut luvut tähän näppärään density altitude calculatoriin

 

http://www.pilotoutlook.com/calculators/density-altitude-calculator

 

saadaan lähtökentän tiheyskorkeudeksi 9250 jalkaa. Sellaisesta korkeudesta lentoonlähtiessä pitäisi tehdä muutamakin laskelma... taisivat jäädä tekemättä  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään