Jouni Laukkanen

Pienkoneonnettomuuksia

2 325 viestiä aiheessa

Viime vuonna restauroitu Super Corsair F2G "74" tuhoutui täysin lentonäytöksen ( Wings & Wheels Airshow , Barnes County Municipal Airport ) harjoituksissa perjantaina. Kuuluisa pilotti Bob Odegaard menehtyi.

 

http://www.newsdakota.com/2012/09/07/breaking-pilot-dies-in-airplane-crash-at-barnes-county-airport/

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Goodyear_F2G_Corsair

video ensilennosta heinäkuussa 2011

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei suoranaista. En muista mitä Saratogan öljysäiliön tilavuus on, mutta se voi olla 8 quarttia [qrt] ja moottorit on yleisesti speksattu toimimaan vielä 2 qrt öljymäärällä, joten aika paljon sitä öljyä voi tulla ulos.

 

Moottori tavanomaisesti sylkee öljyt ulos huohotinputken kautta, tai sen jäätyesssä umpeen pettää joku tiiviste tai sitten voi Saratogan vakiokierrospotkurin tiivisteet hajota. Tällöin öljyn pakenemisen voi yleensä havaita spinnerin alta konepellille ja tuulilasille ruikkiintuvasta öljystä. Ja jos ko. Saratogassa laturi sijaitsee tavanomaisesti moottorin etuosassa (saa käyttövoimansa vauhtipyörän kiilahihnalta, eikä takalaitekannen hammaspyöräkäytöltä) voi vuoto kastella laturin ja pudottaa sen pois pelistä.

 

En tiedä, puhutaanko nyt lentokoneen vai ompelukoneen moottorista mutta 2 qt ei useimmille leko-moottoreille riitä. Saratogassa max 12 qt. Muistan kuinka esim. Arrowissa oli Lyc IO360-B1E jossa pienin sallittu öljymäärä oli yli 3 qt.

 

Kuriositeetin vuoksi todettakoon että vuosi sitten omistamani Piper Senecan öljynsuodatinpatruuna rikkoutui Patria Pilot Trainnig Oy:n koululennolla. Sen sai aikaan akselistaan irronnut A/C kompressorin käyttimen hihnapyörä, joka oli jäänyt pyörimään akseliinsa yksikseen sen jälkeen kun joku oli irrottanut koneesta ilmastoinnin kompressorin, koneen keventämiseksi. Pyörä irtosi ja osui öljynsuodattimeen puhkaisten sen. Moottoriin syntyi öljylähde. 12 qt öljymäärästä oli laskeuduttaessa jäljellä alle 3 litraa ja jo se riitti saamaan aikaan tuhoa moottorissa.  Mielenkiintoista oli se, että kun öljynpaineen varoitusvalo syttyi, koneen päällikkö, Patrian lennonopettaja,  "arvioi (näin minulle kerrottiin) sään huonoksi", joten rikkoutunutta moottoria ei sammutettukaan vaan lentoa jatkettiin laskuun saakka kahdella moottorilla öljyn vähetessä alle kriittisen rajan. Tämä tehtiin, vaikka oltiin harjoittelemassa 1-moottorilentämistä ennen ko. insidenttiä.

Eri yhtiöissä on ilmeisesti erilaiset hätätilannemenetelmät.

 

Peter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä, puhutaanko nyt lentokoneen vai ompelukoneen moottorista mutta 2 qt ei useimmille leko-moottoreille riitä. Saratogassa max 12 qt. Muistan kuinka esim. Arrowissa oli Lyc IO360-B1E jossa pienin sallittu öljymäärä oli yli 3 qt.

 

Ottamatta kantaa suoranaisesti tuohon öljyn määrän, niin olen kuitenkin sitä mieltä, ettei ehjää öljyjärjestelmää, jossa on vähän öljyä voi verrata rikkinäiseen öljyjärjestelmään. Rikkinäisessä järjestelmässä kun öljynkierto ei välttämättä ole normaali ehjään verrattuna. Toisaalta voitelun voisi varmasti suunnitella hienolla tekniikalla siten, että öljyä tarvitaan todella vähän, mutta tämä ylimääräinen tekniikka olisi toki taas oma riskinsä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä, puhutaanko nyt lentokoneen vai ompelukoneen moottorista mutta 2 qt ei useimmille leko-moottoreille riitä. Saratogassa max 12 qt. Muistan kuinka esim. Arrowissa oli Lyc IO360-B1E jossa pienin sallittu öljymäärä oli yli 3 qt.

Nuo 8/2 qt löytyvät O/IO-360:lle mm. Lycoming Operator's Manualista ja TCDS:stä. Koneen käsikirjassa voi tietysti lukea jotain muuta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskeutumista French Valleyn kentälle Kaliforniassa perjantaina yrittänyt Piper Cherokee ajautui pahasti sivuun kiitotiestä, rysähti C172:n päälle ja tuhosi puoli tusinaa pysäköityä pikkukonetta. Onneksi vain yksi henkilö loukkaantui lievästi.

 

NC Times

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskeutumista French Valleyn kentälle Kaliforniassa perjantaina yrittänyt Piper Cherokee ajautui pahasti sivuun kiitotiestä, rysähti C172:n päälle ja tuhosi puoli tusinaa pysäköityä pikkukonetta. Onneksi vain yksi henkilö loukkaantui lievästi.

 

NC Times

Oliko Piperin lentäjällä päällään paita jossa luki? :

I,d rather fly Piper.

:-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lufthansan sponsoroiman Berliner Morgenpostin mukaan Baden-Würtembergissä sattui sunnuntaina 9.9. kaksi kuolemaanjohtanutta onnettomuutta. Backnangin lentopaikkajuhlilla lennätyksellä ollut Robin DR 400 kaatui lentoonlähdössä 20-30 metrin korkeudessa siivelleen, syöksyi maahan ja syttyi heti tuleen. 67-vuotias lentäjä ja yksi matkustaja kuolivat, kaksi muuta matkustajaa ovat yhä hengenvaarassa. Metzingenissä näytöslennolla ollut helikopteri kaatui pienestä korkeudesta ja katsoja kuoli lentävästä romusta, kaksi lentäjää ja neljä muuta katsojaa loukkaantuivat. Backnangissa sattui onnettomuus myös viime vuonna.

 

Tapauksista netissä:

http://www.stuttgart-journal.de/tp2/pool/news/a/flugplatzfest-backnang-heiningen-zwei-tote-bei-flugzeug-absturz/

http://www.rp-online.de/panorama/deutschland/tote-und-schwerstverletzte-bei-flugzeugabsturz-1.2987413

http://www.gea.de/region+reutlingen/neckar+erms/hubschrauber+stuerzt+beim+start+ab+ein+zuschauer+tot.2752421.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cessna 414 on pudonnut metsään tänään aamulla Itävallassa lähellä Innsbruckia melko pian lentoonlähdön jälkeen. Kuusi koneessa olleista kahdeksasta henkilöstä on menehtynyt ja loput kaksi loukkaantuneet, ainakin toinen vakavasti. Kone oli matkalla Innsbruckista Espanjan Valenciaan.

 

http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=149344

 

http://www.tt.com/Nachrichten/5488968-2/kleinflugzeug-im-wipptal-abgest%C3%BCrzt-suche-nach-%C3%BCberlebenden-l%C3%A4uft.csp (saksaksi)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riikan lähellä Teknam meni tontille,

Aika päreiksi on mennyt. Harmi kun tuosta kielestä ei ymmärrä mitään, mutta valokuvia on ihan kiitettävän reilusti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riikan lähellä Teknam meni tontille, kaksi henkilöä menehtyivät mukaan lukien opiskelija. Se oli hänen toinen lentonsa.

 

http://rus.delfi.lv/news/daily/criminal/pod-rigoj-razbilsya-samolet-dva-cheloveka-pogibli-2005.d?id=42824558

 

Kääntäjällä lueskelin tuota uutista, niin vaikuttais siltä kuin kyseessä olisi ollut jonkinlainen tarkastuslento, ja saman päivän aikana oli jo lennetty useampia vastaavia tarkastuslentoja ilman teknisiä ongelmia.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika päreiksi on mennyt. Harmi kun tuosta kielestä ei ymmärrä mitään, mutta valokuvia on ihan kiitettävän reilusti.

 

Yhessä kuvassa näkyy, että ilmanopeusmittarin viisari jämähtänyt reilusti punasen viivan väärälle puolelle.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhessä kuvassa näkyy, että ilmanopeusmittarin viisari jämähtänyt reilusti punasen viivan väärälle puolelle.

Katselin samaa, mutta sehän voi jämähtää sinne vaikka seinään heittämällä ilman pitotputkea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katselin samaa, mutta sehän voi jämähtää sinne vaikka seinään heittämällä ilman pitotputkea.

 

Toki. Kiinnitti vain huomion. Muistaakseni noissa tapauksissa missä törmäyksessä ollut joku tietty nopeus niin neula jättää taustaan jonkun iskujäljen tai nirhauman, että kylläpä ne tutkijat senkin selvittää. Melkoisen ruttuun on kyllä mennyt, eli vauhtia on ollut.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienkone syöksyi päin omakotitaloa Jacksonin kaupungissa Mississipissä.

 

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288516386966.html

 

Piper PA-32 –pienkone syöksyi päin omakotitaloa joka syttyi palamaan. Lentokoneessa olleet kolme henkilöä kuolivat onnettomuudessa.

 

Viranomaisten mukaan talosta pakeni yksi henkilö joka oli loukkaantunut. Tällä hetkellä ei ole tietoa oliko palaneessa talossa muita ihmisiä.

 

EDIT:

NBC News tiesi lisäksi kertoa, että kone oli matkalla FAA:n turvallisuuskokoukseen ja koneessa olleet henkilöt olivat lentäjiä:

===============================================================================

A small, single-engine plane en route to a Federal Aviation Administration safety conference crashed into a house in a Jackson, Mississippi neighborhood late Tuesday, killing all three people aboard, authorities said.

A resident of the home escaped with minor injuries.

 

The Piper PA-32 had just taken off from the city’s Hawkins Field Airport when it began to falter. A police officer who saw the plane go down said it was sputtering,

and the plane's owner told The Associated Press it struck several trees as it went down. The three people in the plane were said to be pilots.

 

The crash happened in west Jackson, just south of the city’s zoo, just after 5 p.m. local time (6 p.m. ET) Tuesday

============================================================================

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvikassa Värmlannissa on sattunut maanantaina ultrakevyen maahan  syöksy laskun yhteydessä. Molemmat koneessa olleet saivat surmansa.

Uutisien mukaan koneen siipi olisi irronnut n 50-70 metrin korkeudessa. Kone syöksyi alla virranneeseen puroon( kuvasta päätellen joki) joitakin

satoja metrejä kiitotieltä.

Uutisesta kirjoittaa VÄRMLANDS FOLKEBLAD netti lehdessään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvikassa Värmlannissa on sattunut maanantaina ultrakevyen maahan  syöksy laskun yhteydessä. Molemmat koneessa olleet saivat surmansa.

Uutisien mukaan koneen siipi olisi irronnut n 50-70 metrin korkeudessa. Kone syöksyi alla virranneeseen puroon( kuvasta päätellen joki) joitakin

satoja metrejä kiitotieltä.

Uutisesta kirjoittaa VÄRMLANDS FOLKEBLAD netti lehdessään.

 

linkki: http://www.vf.se/nyheter/arvika/vingen-foll-av-%E2%80%93-tva-dog-i-krasch

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mika Hämäläinen

Onkos tämä nyt sitten jotain helpompaa ymmettävää, ei ainakaan minulle, ja se kääntäjä ei tee asiaa sen paremmaksi. Yritin selittää asian niinkuin se on, tosin viittasin ruotsinkieliseen lehtileikkeleeseen mutta eihän sitä ole pakko yrittää ymmärtää jos se on vastenmielistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mika Hämäläinen

Onkos tämä nyt sitten jotain helpompaa ymmettävää, ei ainakaan minulle, ja se kääntäjä ei tee asiaa sen paremmaksi. Yritin selittää asian niinkuin se on, tosin viittasin ruotsinkieliseen lehtileikkeleeseen mutta eihän sitä ole pakko yrittää ymmärtää jos se on vastenmielistä.

No saahan nuo leikkeet käden käänteessä käännettyä käsitettävään muotoon,tai ainakin lähes  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mika Hämäläinen

Onkos tämä nyt sitten jotain helpompaa ymmettävää, ei ainakaan minulle, ja se kääntäjä ei tee asiaa sen paremmaksi. Yritin selittää asian niinkuin se on, tosin viittasin ruotsinkieliseen lehtileikkeleeseen mutta eihän sitä ole pakko yrittää ymmärtää jos se on vastenmielistä.

 

Taisi Mika viitata toiseen onnettomuuteen, johon aiempi linkki oli vain latviaksi (a.k.a lätiksi).

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä tuuri taas vaihteeksi, ettei moottoritiellä ollut liikaa liikennettä ja ajoratojen välissä oli tasaista nurmikkoa eikä esim. lyhtypylväitä. Siis, Sacramenton lähellä on käväisty Beech Debonairilla moottoritiellä pakkolaskussa polttoainejärjestelmän vian takia (ks. video).

 

http://www.news10.net/news/article/217227/2/PHOTOS-Plane-makes-emergency-landing-on-Highway-65

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Taisi Mika viitata toiseen onnettomuuteen, johon aiempi linkki oli vain latviaksi (a.k.a lätiksi).

 

hannu

 

Juuri näin.  Kiitos Hannulle tarkennuksesta! Lyhyesti jutusta ilmenee, että oppilas oli suorittamassa jonkin asteista tarkastuslentoa. Oppilas oli Moskovasta kotoisin. Tarkkaria vastaan otti Estonian Airilla lentokapteenina vuodesta 1996 ja nyt hiljattain työsuhteen päättänyt "molemmin puolisella sopimuksella" Maido Veebel. Alkuun oletettiin Maidon työskennelleen Tarton Yliopistossa, joka tarkentui myöhemmin. Tiistaina koneella oli tehty vastaavia harjoituslentoja ilman ongelmia. Aikaisemmin ei vastaavia onnettomuuksia tarkastuslennon aikana ole tapahtunut paikallisten viranomaisten mukaan, koska lennolla on silloin aina mukana erittäin kokenut lentäjä. Tällä hetkellä ei ole vielä tiedossa syytä, miksi onnettomuus tapahtui. Paikallinen onnettomuustutkinta laitos arvioi tutkinnan vievän aikaa useita kuukausia. Latviassa on tapahtunut toukokuun alusta lukien 9 lento-onnettomuutta.

 

Maido oli työskennellyt ammattilentäjänä vuodesta 1985 ja Estonia Airissa ollut lentokapteenina vuodesta 1996.

 

Niin voinee vain todeta, että lentäminen on nöyrien ihmisten laji. Mitä enemmän opit lentämisestä, sitä nöyremmäksi laji opettaa.

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään