Jouni Laukkanen

Pienkoneonnettomuuksia

2 325 viestiä aiheessa

Laskeutumassa ollut King Air joutui tekemään pakkolaskun kadulle Chicagon esikaupunkialueella. Romua lenteli ympäriinsä, mutta tulipaloa ei syttynyt, kone ei törmännyt ihmisiin tai ajoneuvoihin ja ainoana kyydissä ollut pilotti selvisi vähäisillä vammoilla.

 

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2349312/Pilot-narrowly-averts-disaster-manages-crash-land-control-plane-apartment-buildings.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakkolasku, uusi yritys ja sitten rysähti: Albertassa, Kanadassa pilotti teki ensin pakkolaskun pellolle polttoaineongelmien takia. Päästettyään matkustajat ja koirat ulos pilotti päätti yrittää yksin kentälle asti. Laskutelineet takertuivat ilmeisesti kenttää ympäröivään ketjuaitaan ja kone rysähti ketoon. Pilotti pääsi sairaalaan.

 

Okotoks RCMP reported Tuesday the unidentified individual was forced to land an aircraft in a farmer’s field short of the airport because of a fuel problem.

 

After allowing two passengers and their dogs to get out, the pilot made a second attempt to reach the runway, but the plane clipped a chain link fence with its landing gear, crashing.

 

Its 31-year-old pilot was taken to hospital with undetermined injuries

 

http://www.calgarysun.com/2013/07/02/okotoks-pilot-injured-after-crashing-plane-twice

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas yksi osoitus siitä, että koneen ulkopuolinen tarkastus ennen lentoa pitää tehdä huolellisesti. Kaksi henkilöä menehtyi, kun Aeronca 7AC syöksyi maahan heti lentoonlähdön jälkeen Tauntonissa lähellä Bostonia sunnuntaina. NTSB:n tutkija kertoo, että koneen sivuperäsinlukko, joka pitäisi poistaa ennen lentoa, löytyi paikaltaan hylystä.

 

Luke Schiada, senior air safety investigator with the NTSB’s office of aviation safety, said Monday that after examining the crash site, it appeared the plane’s rudder-control gust lock was still engaged. A gust lock, which keeps the rudder stable when the plane is stationary, is usually removed before takeoff.

 

Shiada said a gust lock, otherwise known as a control lock, keeps the rudder from "swinging in the wind" while it's on the ground. The lock is typically removed during pre-flight inspection. Investigators noted the lock was still in place on the charred wreckage.

 

http://www.tauntongazette.com/news/x1837076279/Investigation-into-fatal-Taunton-plane-crash-ongoing

 

Konetyyppi ja sen sivuperäsin on siis tämän näköinen: http://www.airliners.net/photo/Aeronca-7AC-Champion/1550424/L/

 

Sivuperäsinlukko ujutetaan sivuperäsimen ja sivuvakaajan väliseen rakoon, lukon kuva löytyy heti ensimmäisenä tästä ketjusta:

 

http://www.joea.com/phpBB2/viewtopic.php?f=5&t=958&start=0

 

... lienee selvä, että jos sivuperäsin on jumissa, kone lentää kehnonlaisesti.  :-\

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaankin kehnonlaisesti, mutta luulisi kuitenkin lentävän... ellei sitä ole lukittu niin että se on poikkeutettuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoonlähdössä varmaaan puoltaa lukon kanssa reippaasti, kun ei voi korjata. Ilmassa lienee jotenkin ohjattavissa siivekkeillä. Laskussa kannuskone pitäisi saada suoraan, mutta kun ei ole peräsintä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Onko Aeroncassa sivuperäsimen pinta-ala niin suuri,että se siksi lukitaan,vaiko ohjainsysteemeissä jokin arka paikka.Kovin yleistä tuo lukitus ei varmaankaan ole eri konetyypeissa,kun pienkoneista on kyse?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aeroncan sivuperäsin on kangaspäällysteinen, kuten kone käytännössä muutenkin. Ei taida kannattaa jättää sitä lepattamaan tuulessa, ettei kangas repeä. - Sivuperäsinlukko on ainakin Antonov 2:ssa, muita ei heti tule mieleen. Ultrista en tiedä juuri mitään  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhana tapauksena Ruotsin kuninkaan Kalle Kustaan isä kuoli 1940-luvulla DC-3 onnettomuudessa, jossa oli unohtunut jokin tuulilukko paikoilleen.  Lentoyhtiö oli KLM.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas yksi osoitus siitä, että koneen ulkopuolinen tarkastus ennen lentoa pitää tehdä huolellisesti. Kaksi henkilöä menehtyi, kun Aeronca 7AC syöksyi maahan heti lentoonlähdön jälkeen Tauntonissa lähellä Bostonia sunnuntaina. NTSB:n tutkija kertoo, että koneen sivuperäsinlukko, joka pitäisi poistaa ennen lentoa, löytyi paikaltaan hylystä.

 

 

http://www.tauntongazette.com/news/x1837076279/Investigation-into-fatal-Taunton-plane-crash-ongoing

 

Konetyyppi ja sen sivuperäsin on siis tämän näköinen: http://www.airliners.net/photo/Aeronca-7AC-Champion/1550424/L/

 

Sivuperäsinlukko ujutetaan sivuperäsimen ja sivuvakaajan väliseen rakoon, lukon kuva löytyy heti ensimmäisenä tästä ketjusta:

 

http://www.joea.com/phpBB2/viewtopic.php?f=5&t=958&start=0

 

... lienee selvä, että jos sivuperäsin on jumissa, kone lentää kehnonlaisesti.  :-\

 

 

Alustava raportti on ilmestynyt, ja siinä kerrotaan, että sivuperäsinlukkona oli tällä kertaa noin 120 cm pitkä pehmustettu pvc-muoviputki, joka kulki peräsimen ja sivuvakaajan yli. Lisäksi matkustajan paikalla istunut mies omisti myös Aeroncan, jossa havaittiin samanlainen peräsinlukko paikallaan.

 

A rudder control gust lock was observed installed over the rudder and vertical stabilizer. The control lock was about 48 inches long and constructed of about 3/4-inch “pvc” type tubing covered in a foam wrap. The control lock was similar to a rudder control gust lock that was observed installed on an Aeronca 7CCM that was parked at TAN and reported to be owned by the passenger.

 

http://www.ntsb.gov/aviationquery/brief.aspx?ev_id=20130825X91338&key=1

 

Sivuperäsinlukko taisi siis olla samantapainen kuin tässä kuvassa:

 

http://www.airport-data.com/aircraft/photo/000110706.html

 

Jos näin on, niin on selvää, ettei koneen ympäri vaivauduttu kävelemään vaan lähdettiin suoraan menemään.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Onko Aeroncassa sivuperäsimen pinta-ala niin suuri,että se siksi lukitaan,vaiko ohjainsysteemeissä jokin arka paikka.Kovin yleistä tuo lukitus ei varmaankaan ole eri konetyypeissa,kun pienkoneista on kyse?

 

Tämä on normihommaa tuulisissa olosuhteissa useimmissa kannuspyöräkoneissa. Nokkapyöräkoneissa sivuperäsin on useissa tapauksissa (Cessna, Piper) kytketty mekaanisesti nokkapyörään, jolloin sitä ei tarvitse erikseen lukita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos näin on, niin on selvää, ettei koneen ympäri vaivauduttu kävelemään vaan lähdettiin suoraan menemään.  :-\

 

Sen lisäksi että kävellään koneen ympäri on kai selvää, että ennen rullausta käydään läpi myös ohjaimet ja vimpaillaan ne ääriasennosta toiseen? Luulisi tuollaisen esteen tuntuvan polkimissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Polkimet saattaa toimia normaalisti mutta peräsinvaijerit vaihtuneet. Eikä peräsiimen liike usein edes näy ohjaamosta. Kuuluisin tapaus lienee Aristotele Onassiksen pojan kuolema Piaggio koneessa. Skyrangereille tapahtui pari tällaista onnettomuutta ennenkun vaadittiin dekaalia vaijereitten taakse suoraan ohjaajan naaman edessä joka näyttää että vaijerit kuuluukin mennä ristiin juuri tässä. Seikka, että vaijereilla oli erikokoiset kiinnityspultit oikella ja vasemmalla ei olllut estänyt asennusta väärin päin siipien irroittaimisen ja uudellenkiinityksen yhteydessäj ... 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitolento Cessna 550 B Citation Bravo-tyypisellä koneella epäonnistui ja kaksi ammattilentäjää kuoli v. 2010 (raportti saksaksi tässä).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienkoneonnettomuus se tämäkin taitaa olla:

 

Lahti 15.09.2013 15:53:02 vahingontorjunta: pieni

 

Pienlentokone oli upota Vesijärveen Kiikunkärjen laiturin luona. Toinen koneen ponttoneista oli vajonnut jo veden alle ja lentokone oli pahoin kallellaan. Palomiehet pääsivät illalla tyhjentämään ponttonia ja tilanne oli hallinnassa. Lentokone oli telineessään, eikä se näyttänyt kärsineen vahinkoja. Pelastuslaitos tavoitti koneen omistajan.

 

 

Tilannehuone, Etelä-Suomen Sanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin tutkintaviranomainen SHK on julkaissut raportin 16.11.2012 tapahtuneesta onnettomuudesta, jossa Arbrån lentokerholle kuulunut Cessna 172N putosi metsään pilotin yrittäessä lähestyä Skavstaa. Yksin koneessa ollut pilotti menehtyi. Kone oli lähtenyt matkaan Brommasta pimeyden vallitessa. Pilotilla ei ollut yölentokelpuutusta.

 

http://www.havkom.se/virtupload/reports/RL%202013_16.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin tutkintaviranomainen SHK on julkaissut raportin 16.11.2012 tapahtuneesta onnettomuudesta, jossa Arbrån lentokerholle kuulunut Cessna 172N putosi metsään pilotin yrittäessä lähestyä Skavstaa. Yksin koneessa ollut pilotti menehtyi. Kone oli lähtenyt matkaan Brommasta pimeyden vallitessa. Pilotilla ei ollut yölentokelpuutusta.

 

http://www.havkom.se/virtupload/reports/RL%202013_16.pdf

 

Selasin nopeasti läpi ja oli harvinaisen mielenkiintoinen tapaus. Pitänee ottaa omassa kerhossa jonkin kerhoillan aiheeksi.

Siis näin voi käydä kun on pakko lähteä, kiire polttelee, koulutus saamatta, osaaminen riittämätöntä, ehkä vielä lisäpaineita "laittomasta" lennosta. Voin kuvitella kuinka pilotilla on ollut hanskat hukassa ja verenpaine korkealla. Tähän pätee vanha sanonta "parempi olla maassa ja toivoa olevansa ilmassa kuin että olla ilmassa ja toivoa olevansa maassa".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kouvola 02.10.2013 10:50:39 ilmaliikenneonnettomuus, pieni

Puolustusvoimien helikopteri vaurioitui pakkolaskuharjoituksessa Utin Haukkasuolla. Kyseessä oli Utin jääkärirykmentin valmiin ohjaajan kertauslento. Kyseessä oli kevyt helikopteri mallia MD500. Turman aikaan koneessa oli vain sen ohjaaja, joka ei loukkaantunut.

 

Tilannehuone, Kouvolan Sanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kolme henkilöä on menehtynyt tänään Piper Senecan pudottua metsään lähellä lentokenttää Coburgissa, Saksassa, noin 170 km Frankfurtista itään. Sää oli sateinen ja sumuinen. Kone yritti ilmeisesti tehdä ylösvetoa, joka epäonnistui. Kentällä ei ole lähestymislaitteita. Kiitotie on 860 m pitkä.

 

http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=161865

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.hiiuleht.ee/2013/10/startiv-lennuk-soitis-rajalt-valja/

 

Kärdlan lentokentällä päivittäin lähtevä lento Tallinnaan oli lähellä epäonnistua täysin:

 

Avies-lentoyhtiön  maanantai- aamun vuorokone Jetstream 31 keskeytti Kärdlan lentokentällä lentoonlähdon sen jälkeen kun lentoonlähdon alussa kone alkoi voimakkaasti kääntyä oikealle.

 

Matkustajien keskuudessa ei syntynyt suurta paniikkia- ainoastaan yllättyneitä ilmeitä, mihin kone nyt suuntaa, kun lentokone rullasi pitkin nurmikkoa. Erään matkustajan kertomana lentoasemalla olleet ihmiset tulivat ulos katsomaan ihmeissään lentokoneen uutta kurssia läpi nurmialueen.

Matkustajissa ja katsojissa kyseinen vaaratilanne herätti lähinnä huvittuneita kommenteja Kärdlan lentokentän uudesta "ruohonleikkurista". Muutamat matkustajat olivat hieman hämmentyneitä tilanteesta.

Avies- lentoyhtiön lehdistön edustajan kertoman mukaan kyseessä oli ohjausvirhe, joka johtui kaksimoottorisen potkurikoneen toisen moottorin tehojen puuttumisesta. Samaan aikaan voimakas sivutuuli painoi konetta samaan suuntaan.

 

Yhtiön myyntijohtajan kertoman mukaan matkustajille ei aiheutunut välitöntä vaaraa, koska radalta poistuminen tapahtui välittömästi alkukiihdytyksessä hiljaisella nopeudella. kyseisessä konetyypissä ei ole erikseen näyttöä siitä, kuinka moottorien teho nousee eli pilotit joutuvat tehoa säätämään ns "perstuntumalta".

 

Kone kävi vähän aikaa nurmialueella joka oli hyvin kantavaa koneen alla ja palasi takaisin radalle. Mitään vaurioita koneelle ei tullut.

 

koneessa oli 17 matkustajaa, joista 10 jatkoi matkaa myöhemmin saapuneella varakoneella. Eräs matkustaja, joka ei lähtenyt myöhemmin lähteneelle lennolle Tallinnaan kertoi, että lentopelkoa ei jäänyt ja olisi lähtenyt seuraavalla koneella, jos olisi ollut välttämätöntä mennä Tallinnaan.

 

Lentokoneen rullaus pois kiitoradalta johtui ilmeisesti puutteelliseti läpikäydystä tarkastuslistasta ennen lentoon lähtöä, jonka seurauksena oli epäonnistunut lentoon lähtö. Koneelle tehtiin tekninen tarkastus ennen seuraavaa lentoa 

 

Avies pahoittelee tapahtunutta.

Tämä on erittäin vapaasti käännetty eestin kielisestä Hiiumaa- sanomalehdestä. Alkuperäinen juttu on oheisessa linkissä.

 

Mika  :-[

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään