Jouni Laukkanen

Pienkoneonnettomuuksia

2 325 viestiä aiheessa

Näin minä sen ymmärsin kohdasta 2.1.2. Sidrodets effekt,

 

2.1.2 Sidrodrets effekt

Vid taxningen under de vindförhållanden som rådde, dvs. stark och rak med-vind, gav sidroderutslaget en omvänd effekt på luftfartygets önskade riktning.

När föraren styrde åt höger verkade rodret som en vindfångare (fig. 4). Rodret tappade sin normala och önskade styrfunktion då en yta skapades på vilken vinden verkade. Det medförde ett moment som svängde luftfartyget åt vänster.

 

Kun lentäjä yritti ohjata rullatessa oikealle (painamalla oikeaa jarrua siis), myötätuuli osuu oikealle kääntyneeseen sivuperäsimeen takaapäin ja kampeaa koneen nokkaa vastakkaiseen suuntaan eli vasemmalle.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Miksi hän sitten käytti niin raskaasti oikeaa jarrua jos kerran tuuli oli suoraa takaa? Niin,no potkurin vaikutus,ei se noin paljoa tee? Tai sitten se tuuli ei juuri silloin ollutkaan kiitotien suuntainen? Ihme ettei pilotti huomioinut savua ja käryä kun takatuuli kuitenkin pyöritti sitä ohjaamon ympärillä,reilu avotuli näyttää siinä kuitenkin olleen. Osatekijä varmaankin tuo vähäinen lentokokemus,kaiken huomion on vaatinut tuo kovan tuulen riepotus. Keskituuli 21 puuskat 24 knots.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuhoisa helikopterionnettomuus Bordeauxissa Ranskassa eilen.Hongkongilaismiljardööri oli juuri kätellyt 65 ha viinitilakaupat ja ranskalainen myyjä oli lähtenyt esittelemään tiluksia ilmasta käsin kun kopteri karkasi häneltä läheiseen jokeen.Kaikki mukana olleet 4 henkilöä menehtyivät? Kuten niin monesti,lentäjä mainittiin hyvin kokeneeksi!  http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288634950869.html        http://www.thewinecellarinsider.com/2013/12/bordeaux-chateau-owner-killed-tragic-helicopter-crash-breaking-news/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi hän sitten käytti niin raskaasti oikeaa jarrua jos kerran tuuli oli suoraa takaa? Niin,no potkurin vaikutus,ei se noin paljoa tee? Tai sitten se tuuli ei juuri silloin ollutkaan kiitotien suuntainen? Ihme ettei pilotti huomioinut savua ja käryä kun takatuuli kuitenkin pyöritti sitä ohjaamon ympärillä,reilu avotuli näyttää siinä kuitenkin olleen. Osatekijä varmaankin tuo vähäinen lentokokemus,kaiken huomion on vaatinut tuo kovan tuulen riepotus. Keskituuli 21 puuskat 24 knots.

 

Tuo jarruja vasten rullaaminen vaikuttaa olevan myös aika monen kotimaisen ilmailijan ongelma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin minä sen ymmärsin kohdasta 2.1.2. Sidrodets effekt,

 

Kun lentäjä yritti ohjata rullatessa oikealle (painamalla oikeaa jarrua siis), myötätuuli osuu oikealle kääntyneeseen sivuperäsimeen takaapäin ja kampeaa koneen nokkaa vastakkaiseen suuntaan eli vasemmalle.

Näin minäkin sen ymmärsin.

 

myötätuuleen rullatessa joudutaan käyttämään jarrua toispuolisesti, niin sivuperäsin kääntyy samalla vastaavaan suuntaan

Tästä sai käsityksen, että kyseessä olisi koneen ominaisuus, eikä lentäjän virheellinen poljinohjaimien käyttö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuhoisa helikopterionnettomuus Bordeauxissa Ranskassa eilen.Hongkongilaismiljardööri oli juuri kätellyt 65 ha viinitilakaupat ja ranskalainen myyjä oli lähtenyt esittelemään tiluksia ilmasta käsin kun kopteri karkasi häneltä läheiseen jokeen.Kaikki mukana olleet 4 henkilöä menehtyivät? Kuten niin monesti,lentäjä mainittiin hyvin kokeneeksi!  http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288634950869.html        http://www.thewinecellarinsider.com/2013/12/bordeaux-chateau-owner-killed-tragic-helicopter-crash-breaking-news/

Kaikki 4 lennolla ollutta pelätään menehtyneen,koska aviation-safety puhuu neljästä : http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=162810

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Onhan siinä myös pieni ero missä ympäristössä noita hommia tehdään.

 

Totta, mutta kun kone menee seuraavan kerran ympäri, minun on kuitenkin vaikea ajatella, että näin oli määrätty tapahtumaan, eikä sille mitään etukäteen voinut.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika iäkäs Cherokee 140 (1966). Lasku on ollut melkoisen kova, kun telineet ovat kokonaan poispyyhkäistyneet.

 

On kuitenkin moottoripellistä päätellen PA28-180, eli isommalla moottorilla. Iäkäs joka tapauksessa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä paikallinen uutinen Piperista, sis. videonpätkän:

 

http://newyork.cbslocal.com/2014/01/04/small-plane-makes-emergency-landing-on-major-deegan-expressway/

 

Toisaalla Länsi-Virginiassa: Cirrus SR22:n moottori laukesi käsiin. Pilotti veti pelastusvarjosysteemin kahvasta, kone putosi varjon varassa tiellä kulkeneen avolavapakun päälle. Pilotti ja auton kuljettaja säilyivät vahongoittumattomina.

 

http://www.wtrf.com/story/24364704/small-plane-crashes-in-upshur-county

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vielä lainaus tuosta artikkelista:"[Department of Transportation workers were working on the expressway when they noticed the plane coming. Crews blocked traffic and gave the plane room to land, 1010 WINS’ Gary Baumgarten reported.

 

“The plane hit the ground, it came straight down and hit the tree tops and we helped escort the passengers off,” DOT crew member Miguel Lopez said." eli: Häikäisevän nopeita refleksiä osoittivat paikallisen "Destian"(vai miten tuo suomennetaan?)porukat,kun huomasivat Piperin olevan hankaluuksissa ja sulkivat liikenteen,jolloin pilotti hoksasi ohjata koneen tienpätkälle puunlatvoja katkoen ja telineet mäsäksi.Luistojälkiä asvaltilla vain vajaa 100m.Esimerkillistä,nopeaa toimintaa molemmilta osapuolilta hätätilanteessa! Ainoastaan yksi mukana olleista jäi sairaalaan tarkkailtavaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On kuitenkin moottoripellistä päätellen PA28-180, eli isommalla moottorilla. Iäkäs joka tapauksessa :)

 

Täällä on tunnetusti tarkkanäköistä porukkaa.. Uteliaisuuttani kysyn, ovatko nuo moottoripeltien tuuletusaukot erona pikkumoottoriseen. Vai mistä 180-heppaisen erottaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä on tunnetusti tarkkanäköistä porukkaa.. Uteliaisuuttani kysyn, ovatko nuo moottoripeltien tuuletusaukot erona pikkumoottoriseen. Vai mistä 180-heppaisen erottaa?

 

Konepellin selkä on erilainen, tuuletusaukot vaihtelevat sitten vuosimallin mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä on tunnetusti tarkkanäköistä porukkaa.. Uteliaisuuttani kysyn, ovatko nuo moottoripeltien tuuletusaukot erona pikkumoottoriseen. Vai mistä 180-heppaisen erottaa?

 

Se on ihan erimallinen tuo pellitys. Eli se moottoripellityksen alapuoli on 180:ssa samanlainen/-tapainen, pidemmännäköinen spinneriä kohti voimakkaammin suipponeva ja pyöreämmillä ilmanotoilla varustettu, kuin vaikkapa Archerissa (PA28-181). Pellityksen yläpuoli on myös muotoiltu erilailla, kuin 140:ssä. 140:ssä se on tasainen, kun taas 180:ssä on mukailtu enemmän sisällä olevan moottorin muotoja...

 

Tässä pari verrokkikuvaa:

 

140 sivusta:

http://www.airliners.net/photo/Piper-PA-28-140-Cherokee/2358405/L/&sid=47199a846160071f846ca9dda6b68a66

 

180 sivusta:

http://www.airliners.net/photo/Private/Piper-PA-28-180-Cherokee/2295162/L/&sid=f914619993a2679efeb4999b9f7ced3c

 

 

 

140 etuviistosta:

http://www.airliners.net/photo/Piper-PA-28-140-Cherokee/2168568/L/&sid=d4048b3265e1f33f73597907823a7bd4

 

180 etuviistosta:

http://www.airliners.net/photo/Piper-PA-28-180-Cherokee/2311966/L/&sid=f914619993a2679efeb4999b9f7ced3c

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on ihan erimallinen tuo pellitys.

 

No niinpä onkin. Kuvat osoittavat erot havainnollisesti ja kyllähän erilaiset muodot on luonnossakin tunnistanut. Kun tarkemmin muistelee..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

sattuu joskus, mutta ylivoimaisesti suurin osa heistä onnistuu sohimaan telineet oikeaan asentoon koko uransa ajan.

Tuossa tapauksessa Turkkilaiset vuokrasi Buffalo Airilta 2 kpl kyseisiä sammutuskoneita ja tuossa laskua suorittaa täysin Turkkilainen miehistö  8). Buffalo Airin kouluttajat katsoivat tapahtumaa kentän laidalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FlightAwaren mukaan kone olisi tehnyt kolme lähestymisyritystä, ja metarien mukaan vielä myötätuulessa (350 astetta) kiitotielle 15.

http://flightaware.com/live/flight/N115WF/history/20140105/1615Z/KTUS/KASE

 

EDIT: Kone oli siis Challenger 601. Aspenin kiitotien kaltevuus aiheuttaa sen että isommat koneet yleensä aina laskeutuvat kiitotielle 15 ylämäkeen ja lähtevät kiitotieltä 33 alamäkeen. Haasteellinen vuoristokenttä siis. Tämä selittää myös miksi lasku yritettiin myötätuuleen. 

 

Kone oli tehnyt yhden lähestymisen, joka keskeytettiin liian kovan myötätuulikomponentin johdosta (jopa 33 solmua ohjaajien mukaan, lennonjohto ilmoitti 15 ja puuskissa yli 25 solmua). 601:n suurin sallittu tailwind on käsikirjan mukaan 10 solmua.

 

Koneessa oli meksikolainen miehistö, joka ilmeisesti teki ensimmäisen lentonsa Aspeniin. Alustavien tietojen mukaan lasku meni pitkäksi, kone pomppasi, luisui ulos kiitotieltä, pyörähti selälleen ja syttyi tuleen. Toinen siipi irtosi. Kolmesta mukanaollesta yksi menehtyi, yksi loukkaantui vakavasti ja kolmas lievästi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aspenin kiitotielle 33 ei vuorien läheisyyden takia ole mittarilähestymismenetelmää, lähestymisvaloja eikä myöskään PAPI-valoja, ja kynnystä on siirretty eteenpäin 300 metriä. Kiertolähestyminen on kuitenkin mahdollinen, ainakin hitaammilla koneilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uudessa Seelannissa: Jabiru-pienkone teki pakkolaskun hiekkarannalle moottorihäiriön takia. Varsinainen sähläys tapahtui koneen yrittäessä hiekkarannalta uudelleen ilmaan (ks. video uutisessa)

 

http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=11184407

 

Sama yritys toisesta kuvakulmasta:

 

http://www.liveleak.com/view?i=21d_1389330882

 

Kaikesta päätellen kone yritti ilmaan 2 hengen kuormalla. Toinen henkilö olisi pitänyt jättää rannalle, niin olisi ollut paremmat mahdollisuudet saada kone ilmaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään