Jouni Laukkanen

Pienkoneonnettomuuksia

2 325 viestiä aiheessa

Ihan normi setti. Mäntä ja sylkkä kävi vähän kuumana. Mäntäsylinteri on sensijaan uusi innovaatio, joita tavataan tällä hetkellä vain viimeisimpää huutoa edustavien lentomoottorien sisällä. Siinä on onnistuttu yhdistämään kaksi metallista komponenttia yhdeksi liikkuvaksi elementiksi, joka tuottaa käydessään energiaa. Tämä nyt 2010 luvulla loppuun hiottu konstruktio edustaa kiistatta lentomoottorien kehityksien terävintä kärkeä sitten senjälkeen kun joku keksi seitkyt vuotta sitten yhdistää kaasun ja turbiinin. Tämäkin tie oli pitkä ja kivinen, mutta kyllä se kaasumainen aines on osoittautunut varsin luotettaksi kumppaniksi kiinteän metallin työparina, ja eittämättä se kombinaatio on käytössä edelleenkin varsin laajasti niin kaupallisella, sotilaallisella, kuin siviilitaivaallakin.

 

Piirrosta ei ole, mutta sen voi noutaa R kioskilta, tai kysellä incidentin tenhneiltä piloteilta Suamen Turuust.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ennemmin olisin huolissani lauseesta jossa kerrotaan että samalla koneella oli sama ongelma tiistaina ja nyt toisen kerran jälkeen suoritetaan perusteellinen tarkistus?

Niin ja mäntäsylinteri lienee kuitenkin tuo männän ympäristössä oleva reikä:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksi pienkoneonnettomuutta Japanissa viikon sisään. Viime maanantaina (20.7.2015) Cessna 172 epäonnistui lentoonlähdössä Bekkaissa Hokkaidolla. Kone (JA4005) vaurioitui todennäköisesti korjauskelvottomaksi ja neljä koneessa ollutta loukkaantuivat.

 

Tänään aamupäivällä (26.7.2015) tapahtui toinen onnettomuus Tokiossa, kun Chofun kentältä noussut Piper Malibu Mirage (JA4060) putosi lentoonlähdön jälkeen osuen asuinrakennuksiin. Koneessa oli ilmailuviranomaisten mukaan viisi henkilöä, joista 2 menehtyi ja kolme sai vammoja. Lisäksi yksi rakennuksessa ollut henkilö sai surmansa. Kone oli matkalla Izu-Oshiman saarelle.

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ennemmin olisin huolissani lauseesta jossa kerrotaan että samalla koneella oli sama ongelma tiistaina ja nyt toisen kerran jälkeen suoritetaan perusteellinen tarkistus?

Niin ja mäntäsylinteri lienee kuitenkin tuo männän ympäristössä oleva reikä:)

Minä kyllä olettaisin että se sylinteriosuus on ne reiän reunat. Reuna jatkuu syvemmälle moottoriin ja mäntä huiteloo siellä melkein omia aikojaan. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään aamupäivällä (26.7.2015) tapahtui toinen onnettomuus Tokiossa, kun Chofun kentältä noussut Piper Malibu Mirage (JA4060) putosi lentoonlähdön jälkeen osuen asuinrakennuksiin. Koneessa oli ilmailuviranomaisten mukaan viisi henkilöä, joista 2 menehtyi ja kolme sai vammoja.

Kun näki koneen romun televisiosta, niin kolmen koneessa olleen henkiin jääminen on pieni ihme.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruohokiitotielle laskeutumassa ollut 2-paikkainen Ryan PT-22-kannuspyöräkone törmäsi vahingossa ruohoa leikkaamassa olleeseen ruoholeikkuritraktoriin Hollisterissa, Kaliforniassa torstaina. Traktorin kuljettaja menehtyi, koneen matkustaja sai vähäisiä vammoja yhteentörmäyksessä. Lentäjä ei kertomansa mukaan havainnut traktorin olevan kiitotiealueella.

 

http://www.avweb.com/avwebflash/news/Man-Killed-After-Ryan-PT-22-Hits-Mower-224675-1.html

 

http://www.ksbw.com/news/man-mowing-lawn-in-hollister-killed-by-plane/34576932

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cessna 414 on pudonnut metsään tänään aamulla Itävallassa lähellä Innsbruckia melko pian lentoonlähdön jälkeen. Kuusi koneessa olleista kahdeksasta henkilöstä on menehtynyt ja loput kaksi loukkaantuneet, ainakin toinen vakavasti. Kone oli matkalla Innsbruckista Espanjan Valenciaan.

 

http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=149344

 

http://www.tt.com/Nachrichten/5488968-2/kleinflugzeug-im-wipptal-abgest%C3%BCrzt-suche-nach-%C3%BCberlebenden-l%C3%A4uft.csp (saksaksi)

 

Loppuraportti julkaistu http://versa.bmvit.gv.at/uploads/media/UFB_85.187_C414_30.9.2012.pdf, melkoista settiä taas vaihteeksi. Kone ei ollut lentokelpoinen, sen sijaan ylikuormaa oli reilusti ja painopiste jonkin verran yli sallitun takarajan, mikään näistä ei kuitenkaan ollut onnettomuuteen syypäänä, vaan perinteinen "VFR into IMC". Lentäjällä ei yli 10.000h tiimasta (joka suurella todennäköisyydellä pitkältä osin väärennettyä) huolimatta ollut IR-kelpparia eikä CPL-lupakirjaa. Tästä huolimatta kaveri oli lennellyt vuosia käytännössä ansiolentoa. Mua jäi hieman mietityttämään raportissa esitetty väite, jonka mukaan kustannusten jakaminen yksityislennolla olisi OK vain jos koneessa on maksimissaan neljä istuinta, PICin tuoli mukaanlukien (tässä C414:ssa oli kahdeksan). Onko tämä EASA:n mukaan näin säännelty?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cessna 172 ja Sabreliner törmäsivät ilmassa San Diegossa. Onnettomuus tapahtui kun koneet olivat lähestymässä Brown Fieldiä. Onnettomuudessa menehtyi neljä henkilöä.

 

http://www.nbcsandiego.com/news/local/Reports-of-Plane-Down-Otay-Lakes-Road-Officials-321995182.html

 

Plus One Flyersin kone tuo C172, Class D ilmatilaa, tornin johtamana. Mielenkiinnolla odotan NTSB tuloksia.

 

Viimeksi Brown Fieldillä kun lensin niin kiinnitin huomiota kohtuu erikoiseen siksak-järjestelyyn, jossa pienet koneet otetaan 26Leftille ja isommat 26 Rightille. radoille on eri TPA, mutta torni selvitti välillä vähän miten sattuu koneita kentälle. Katsotaan mitä tutkinta sanoo.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Michiganin osavaltiossa 9. elokuuta tänä vuonna: pilotti lähti lennolle ilman lentosuunnitelmaa pimeän yön vallitessa Piper PA32R-koneella ja rysäytti puihin, jolloin henki lähti. NTSB:n alustavan raportin mukaan pilotti oli lähettänyt tekstiviestejä juuri ennen onnettomuutta. Turhan huoletonta touhua  :-\

 

The report states that on August 9, 2015, about 2325 eastern daylight time, a Piper PA 32R-300, N43829, was substantially damaged when it impacted trees and terrain east of the Harbor Springs Airport (KMGM), Harbor Springs, Michigan. The private pilot was fatally injured.

 

Dark night visual meteorological conditions prevailed for the flight, which operated without a flight plan. The flight originated from the Detroit, Michigan, area at an unknown time.

 

According to the Emmet County Sheriff's Department and colleagues of the pilot, he was flying to KMGM for a conference. He communicated with a colleague via text message and indicated he would arrive at KMGM around 2325. The wreckage of the airplane was located at 0730 on August 10,

 

http://www.aero-news.net/annticker.cfm?do=main.textpost&id=62399efc-f8c9-4a94-a769-b05719e7dca6

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lapinlahti 03.09.2015 16:11:13  ilmaliikenneonnettomuus, pieni

Tilannehuone.fi

 

Ultrakevyt lentokone töksähti nokalleen, yksi sammutusyksikkö kävi kohteessa, ei henkilövahinkoja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

San Diegossa rysähti taas. Tällä kertaa koululennolla ollut Golden Staten Piper N8441B putosi omakotialueelle Santeessa, molemmat koneessa olleet menehtyivät.

http://www.nbcsandiego.com/news/local/Gillespie-Airport-Plane-Crash-El-Cajon-La-Mesa-324121721.html

 

edit:

Sama koneyksilö laskeutui freewaylle pari vuotta sitten: http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=155799

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ultrakevyt lentokone töksähti nokalleen, yksi sammutusyksikkö kävi kohteessa, ei henkilövahinkoja

Lapinlahden Ilmailijoiden Ikarus OH-U496.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lapinlahden Imailijoiden Ikarus OH-U496.

Kyseessä oli vähän lentäneen pilotin työnnetty pomppalasku, joka päättyi nokkatelineen taittumiseen. Tämän jälkeen hänellekin on selvää, ettei pomppia saa yrittää kesyttää työnnöllä  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lapinlahden Ilmailijoiden Ikarus OH-U496.

Juuri tällaista avointa tiedotusta ilmailuväki kaipaisi,niin pienemmissä kuin vakavemmissakin kaputeissa! Monta turhaa,harmillista ja fiktiotakin tuolla spekulaatioissa karsiutuisi pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri tällaista avointa tiedotusta ilmailuväki kaipaisi,niin pienemmissä kuin vakavemmissakin kaputeissa! Monta turhaa,harmillista ja fiktiotakin tuolla spekulaatioissa karsiutuisi pois.

Juu, tämäkin tieto oli luettavissa Lapinlahden Ilmailijoiden nettisivuilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jak-52 on pudonnut järveen eilen, lauantaina Ruotsissa, Värmlannin läänissä lähellä Filipstadia. Kyydissä olleet kaksi mieshenkilöä saivat surmansa. Konetta alettiin etsiä, kun sitä ei kuulunut sovitusti takaisin. Pieneltä ruohokentältä startannut kone oli havaintojen mukaan todennäköisesti törmännyt voimalinjoihin ennen putoamistaan järveen noin kilometrin päässä kentästä. Jutussa olevasta valokuvasta, jossa näkyy öljyvana veden pinnalla, voitaneen päätellä, että kone löydettiin öljyvanan perusteella, koska se on sukeltajien mukaan järven pohjassa 24 metrin syvyydessä. Pelastustyöt jatkuvat.

 

Männen lyfte från Brattforshedens flygplats utanför Filipstad i ett mindre enmotorigt flygplan av typen Jak-52. När de inte kom tillbaka som planerat slog deras vänner larm och en stor sökinsats inleddes.

 

Flygplanet hittades vid ettiden natten mot söndag på 24 meters djup i sjön Alstern, en kilometer från flygplatsen där planet startade.

 

allt tyder på att planet krockat med en kraftledning och sedan störtat i sjön.

 

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2824036-saknat-flygplan-hittat-tva-doda

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sopinee tähän ketjuun, vaikka ei koskekaan mitään yksittäistä onnettomuutta:

 

NTSB pitää 14.10.2015 seminaarin aiheesta "Inflight Loss of Control in Fixed-Wing General Aviation Aircraft". Vapaa pääsy (NTSB Board Room and Conference Center, 429 L’Enfant Plaza, S.W. Washington D.C., 9:00 am – 5:00 pm ET), mutta jos aika ja paikka ei satu sopimaan ;), myös webcast on tarjolla.

 

NTSB:n lehdistötiedote: NTSB to Hold Forum Addressing Inflight Loss of Control in Fixed-Wing General Aviation Aircraft

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään