Jouni Laukkanen

Pienkoneonnettomuuksia

2 325 viestiä aiheessa

Rovaniemi 09.02.2016 21:24:12  ilmaliikenneonnettomuus, keskisuuri

Tilannehuone.fi

 

Finnairin iltavuoro AY439/FIN9QT pyörii holdingissa Rovaniemen eteläpuolella, joten jotain siellä tosissaan tapahtuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

METAR EFRO 091950Z AUTO 15005KT 3600 -SN VV002 00/00 Q0981=

METAR EFRO 091920Z AUTO 15004KT 4000 -PL VV002 00/00 Q0981=

 

Matalaa on.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilannehuone:

 

Lepakko-nimisestä yöharjoituksesta palannut Hornet-hävittäjä joutui pulaan, kun laskuteline vaurioitui laskun aikana. Lisävaurioiden välttämiseksi ohjaaja sammutti moottorin ja hävittäjä hinattiin autolla pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Helmikuun alussa on jenkeissä kaksi Mustangia joutunut onnettomuuteen.

 

03.02.2016 Dallasissa  P-51C Mustang teki mahalaskun laskutelineongelmien takia. Kyseinen yksilö oli edellisen kerran ollut onnettomuudessa 2004 ja oli pitkän kunnostusprojektin jälkeen palannut lentokuntoiseksi 2009.

    http://airshowstuff.com/v4/2016/pilot-uninjured-in-tuskegee-airmen-p-51-landing-incident-in-texas/

 

05.02.2016  Maricopassa Arizonassa kaksipaikkainen P-51D tuli rajusti tonttiin ja kumpikin koneessa ollut kuolivat. Pilottina oli amerikkalainen ilmailuvaikuttaja Jeff Pino 61v.

    http://www.dailymail.co.uk/news/article-3435632/Former-aircraft-company-executive-killed-Arizona-crash.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norjan Skienissä on ultra tehnyt pakkolaskun metsätielle Geiteryggenin kentän kupeessa laskeutumisvaiheessa. Pilotit kunnossa, kone ei.

http://www.ta.no/nyheter/geiteryggen/flyulykker/her-havnet-flyet-etter-nodlandingen/s/5-50-180326

Ettersom traktorveien er så smal med trær på begge sider fikk flyet store materielle skader.

 

Cockpit var heldigvis lite skadet og pilotene kunne gå uskadet ut fra flyet, opplyser flyklubben.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norjan Skienissä on ultra tehnyt pakkolaskun metsätielle Geiteryggenin kentän kupeessa laskeutumisvaiheessa. Pilotit kunnossa, kone ei.

Sen verran kun google-käännöksestä sain irti,näyttäis ehkä menneen kokemattomuuden tiliin tuo kaputti.Lähestyminen tehty aivan liian matalissa,sitten tuli hätä käteen?Ihme kun härveli pysyi noinkin kasassa,onneksi!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran kun google-käännöksestä sain irti,näyttäis ehkä menneen kokemattomuuden tiliin tuo kaputti.Lähestyminen tehty aivan liian matalissa,sitten tuli hätä käteen?Ihme kun härveli pysyi noinkin kasassa,onneksi!

 

Minä en kyllä menisi vannomaan mitään GOOGLE-käännöksen luettuani. Ihan turha systeemi tämä kääntäjä, joka tuottaa pelkkää siansaksaa.

 

Og det samme norske: Jeg kommer ikke til å sverge ja nei GOOGLE oversettelse lesing. Bare denne ubrukelig system kompilator som produserer ren vrøvl.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en kyllä menisi vannomaan mitään GOOGLE-käännöksen luettuani. Ihan turha systeemi tämä kääntäjä, joka tuottaa pelkkää siansaksaa.

Olet oikeassa,luova ajattelu on sallittu eli välttämätön käännöstä lukiessa,mutta aina sekään ei pelasta. Turha se ei ole,jos haluaa selkoa jonkun umpivieraan kielen sisällöstä,niin kait siitä nyt jotain apua löytyy?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en kyllä menisi vannomaan mitään GOOGLE-käännöksen luettuani. Ihan turha systeemi tämä kääntäjä, joka tuottaa pelkkää siansaksaa.

 

Og det samme norske: Jeg kommer ikke til å sverge ja nei GOOGLE oversettelse lesing. Bare denne ubrukelig system kompilator som produserer ren vrøvl.

 

Usein tulos on parempi, jos kääntää englanniksi (olettaen, että lukija ymmärtää englantia..); tässä tapauksessa käännös ei kyllä ole kehuttava:

"I'm not going to swear yes no GOOGLE translation reading. Just this useless system compiler that produces pure gibberish" ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran kun google-käännöksestä sain irti,näyttäis ehkä menneen kokemattomuuden tiliin tuo kaputti.Lähestyminen tehty aivan liian matalissa,sitten tuli hätä käteen?Ihme kun härveli pysyi noinkin kasassa,onneksi!

 

Tuohan oli ihan selvää norjaa. Jossakin vaiheessa lähestymistä on todettu, että mennään vähän alhaalla ja tarvitaan lisää tehoa. Kaasua lisätessä kone ei ottanut lisää kierroksia, jolloin lentäjä päätti tehdä pakkolaskun kuvissa näkyvälle metsäautotielle. Tekninen vika, joka toki saattaa olla virheellisistä menettelyistä johtuva. Vielä ei tiedetä miksei kone ottanut kierroksia.

 

Se, että kone on saatu noinkin ehjänä tuollaiselle kinttupolulle ja molemmat on kävelleet itse ulos koneesta, kertoo kyllä jostakin muusta kuin kokemattomuudesta. Hieno pakkolasku.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohan oli ihan selvää norjaa. Jossakin vaiheessa lähestymistä on todettu, että mennään vähän alhaalla ja tarvitaan lisää tehoa. Kaasua lisätessä kone ei ottanut lisää kierroksia, jolloin lentäjä päätti tehdä pakkolaskun kuvissa näkyvälle metsäautotielle. Tekninen vika, joka toki saattaa olla virheellisistä menettelyistä johtuva. Vielä ei tiedetä miksei kone ottanut kierroksia.

 

Se, että kone on saatu noinkin ehjänä tuollaiselle kinttupolulle ja molemmat on kävelleet itse ulos koneesta, kertoo kyllä jostakin muusta kuin kokemattomuudesta. Hieno pakkolasku.

 

Joo varmaan on ja on mulle erittäin vieras kieli.Tuo taas ohjaajan kertomana,ettei kone totellut tehonlisäystä,haiskahtaa hiukan hätävalheelta(kin)?Uskaltaisin veikata,että mitään syytä/vikaa ei taida löytyä! Jos kaputti johtaa tutkintaan,niin selviää aikanaan mikä oli pilotin tiimamäärä.Mutta ehkäpä ei tule mitään tutkintaa,ei ainakaan suomessa tulisi.Pahempiakin ultrille on täällä sattunut,eikä tutkittu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norjan Skienissä on ultra tehnyt pakkolaskun metsätielle Geiteryggenin kentän kupeessa laskeutumisvaiheessa. Pilotit kunnossa, kone ei.

http://www.ta.no/nyheter/geiteryggen/flyulykker/her-havnet-flyet-etter-nodlandingen/s/5-50-180326

 

Lehtijutun kuvia katsellessa tuli mieleen ettei lasku itse asiassa ole ehkä tapahtunut metsäautotien suuntaisesti. Ihan kuin toisessa kuvassa puusto olisi ottanut vahinkoa siitä tien vierestä, about kohtisuoraan tietä kohti. Toisaalta eipä noista risuista saa kovin hyvin selvää. Laskujäkiä ei tiellä kuitenkaan juuri näy ja toinen siipi on kunnolla kasassa ihan kuin olisi ottanut vastaan suurimmat energiat. Joka tapauksessa ilmeisesti ohjattuna metsään joka sinänsä on hyvä valinta.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ei huono suoritus koska pääsivät kaikki hengissä pois. Videosta ei käy ilmi edeltävät tapahtumat mutta mikäli videota on edeltänyt moottorihäiriö ja autoritaatioliuku niin siitä oikaisu on jäänyt hieman liian korkealle. Tähän taas voi olla myötä vaikuttavana tekijänä korkeuden vaikea arviointi johtuen tyynestä kelistä (ei aaltoa) ja veden kirkkaudesta. Saattaa olla että pakkolsskupaikaksi suunniteltu ranta olikin turhan jyrkkä tai louhikkoinen ja lisäksi siinä ihmiset patsastelivat tyynesti selfieitä ja videoita kuvaillen. Ei kellukkeita  eli kopteri olisi kaatunut \ uponnut veteen osumisen jälkeen liki 100% varmuudella. Menkää Malmin pyöreälle tai Uttiin seurailemaan koptereiden treeniä niin näette kun harjoittelevat juuri tuota toimenpidettä. :)

-P-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei huono suoritus koska pääsivät kaikki hengissä pois. Videosta ei käy ilmi edeltävät tapahtumat mutta mikäli videota on edeltänyt moottorihäiriö ja autoritaatioliuku niin siitä oikaisu on jäänyt hieman liian korkealle. Tähän taas voi olla myötä vaikuttavana tekijänä korkeuden vaikea arviointi johtuen tyynestä kelistä (ei aaltoa) ja veden kirkkaudesta. Saattaa olla että pakkolsskupaikaksi suunniteltu ranta olikin turhan jyrkkä tai louhikkoinen ja lisäksi siinä ihmiset patsastelivat tyynesti selfieitä ja videoita kuvaillen. Ei kellukkeita  eli kopteri olisi kaatunut \ uponnut veteen osumisen jälkeen liki 100% varmuudella. Menkää Malmin pyöreälle tai Uttiin seurailemaan koptereiden treeniä niin näette kun harjoittelevat juuri tuota toimenpidettä. :)

-P-

Asuin Nicosiassa lentokentällä vuonna 1975, 5 kuukautta ihan RAF:n hekoplatan vieressä. Oli aika mahtavaa touhua se autorotaatioiden harjoittelu. Välillä tuli mieleen että kohta rämähtää enempi mutta ei. Olivat kyllä ihan huippukundeja puikoissa. Ja oppivat jopa käymään meidän campin saunassa. Veteen lasku on aina aika kinkkinen juttu. Tavallisellakin koneella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asuin Nicosiassa lentokentällä vuonna 1975

Kas, isä kävi siellä lentelemässä RAF-Blanikilla joutessaan YK-palveluksen aikana. Törmästittekö?

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moottorihäiriön saanut Cessna putosi metsään ja jäi roikkumaan puuhun. 87-vuotiaan lentäjän saaminen alas puusta kesti neljä tuntia. Onneksi lentäjä sai vain vähäisiä naarmuja käsiinsä.

 

GETTYSBURG, Pa. — Emergency crews responded to the scene of a small aircraft crash in Adams County on Saturday afternoon.

 

It happened at 12:30 in the 900 block of Old Mill Road in Cumberland Township in Gettysburg.

 

The plane crashed into a tree, trapping the 87-year-old pilot inside the aircraft, suspended above the ground.

 

The rescue to remove him from the aircraft took four hours.

 

http://local21news.com/news/local/plane-crashes-into-tree-in-adams-county

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moottorihäiriön saanut Cessna putosi metsään ja jäi roikkumaan puuhun. 87-vuotiaan lentäjän saaminen alas puusta kesti neljä tuntia. Onneksi lentäjä sai vain vähäisiä naarmuja käsiinsä.

...että tässä olis vielä neljännesvuosisata aktiivista lentoaikaa :laugh:  Pappa oli tosiaan lähtenyt hakemaan naapurikentältä lisää pensaa ja moottorihäiriö? yllätti lentoonlähdössä,...U-käännös ja kas,kas..  psyykenvammat pahimmat!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kas, isä kävi siellä lentelemässä RAF-Blanikilla joutessaan YK-palveluksen aikana. Törmästittekö?

 

t. Timo

Silloin kun minä olin siellä, ei siellä lentänyt kukaan. Kiitoratojen poikki oli asetettu niin paljon tynnyreitä että ei olisi ollut mahdollista. Sitten kun joku Englantilaisryhmä sai erikoisluvan korjata ne muutamat pienkoneet joita siellä Air Venuksen lentokoulun takaplatalla oli ja  me jouduimme tekemään kiitotielle sellaisen väylän josta ne muutamat koneet lähtivät Akrotiriin. Ja palautimme tynnyrit takaisin kiitotielle.

Siellä oli muistaakseni pari 172:sta, 150:n, 402:n ja Joku maatalouskone jonka merkkiä en muista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Diamond DA42 laskeutui Ruotsin Piteåssa eilen kiitotien auraamattomalle osalle, jossa sattui olemaan puoli metriä lunta, ja joutui kiitotieltä sivuun. Lentäjä ei vahingoittunut mutta kone kärsi vaurioita.

 

Piloten gick ner för tidigt på landningsbanan där det var oplogat och hamnade i halvmeter djup snö, enligt flygplatschefen Roger Pettersson.

 

Planet fick mindre skador men piloten klarade sig oskadd. Polis har skickats till flygfältet för att utreda händelsen.

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6383833

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

17-vuotiaan pojan ohjaama Mooney joutui tekemään pakkolaskun golfkentälle Wichitassa, Kansasissa. Poika ja 18-vuotia kyydissä ollut tyttö selvisivät vähäisillä tai kohtalaisilla pään alueen vammoilla.

 

Two teenagers were able to walk away from a rented airplane that one of them was piloting when it crashed onto a Kansas golf course, narrowly missing nearby homes.

 

A 17-year-old boy was flying the 1966 single-engine Mooney on Friday afternoon when it came down on the 14th hole at the Tallgrass Country Club, Wichita police said. An 18-year-old woman also was aboard.

 

http://news.yahoo.com/teens-survive-airplane-crashes-kansas-golf-course-175827508.html?nf=1

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään