Jouni Laukkanen

Pienkoneonnettomuuksia

2 325 viestiä aiheessa

Red Bullin näytöspilotti Steven Andelin on menehtynyt harjoitellessaan lentonäytöstä varten Guatemalassa Zivko Edge 540T-koneella. Ikävä kyllä myös kaksi katsojaa menehtyi. Myös Kirby Chamblissin piti esiintyä näytöksessä, joka kuitenkin peruutettiin.

Oikaisu syöksystä jäi liian myöhäiseksi ja kone tuli lähes mahalleen maahan. ASN:ssä on yksi video, paikallisen median linkeistä löytyy sama tilanne hieman pitempinä versioina.

Lainaa

The Red Bull aerobatic airplane impacted airport terrain while maneuvering over the runway during a practice session. The wreckage came to the rest in the river. Red Bull pilot Steven Andelin and two ground spectators were fatally injured.
 

https://aviation-safety.net/wikibase/232428

Lainaa

Both Kirby Chambliss and Steve Andelin were on the roster to fly at the show, but Chambliss's Facebook page reports that he was alive and well and was not the pilot involved in the accident. Several videos (see the attached screengrabs) show the aerobatic monoplane conducting some aerobatic maneuvers as one terminates too low and collides with the ground, nearly level and the aircraft ultimately winds up off site and in a nearby body of water in a highly fragmented condition.

http://www.aero-news.net/index.cfm?do=main.textpost&id=670d09a8-5d3c-4660-bad0-0518127a7da2

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Beechcraft B60 tippui välittömästi noustuaan lentoon, Fullertonissa, Californiassa. Videossa näkee hallinnan totaalinen menetyksen: 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähteepä nätisti (sikäli kun tuhoon päättyvä nyt nätisti lähteä). Unloadilla ja tehon vähennyksellä tuostakin olisi selvitty todennäköisesti hengissä, sikäli kun VMC rollilta tuo näyttää (vaikkei missään nyt olekaan tietoa siitä, että toinen moottori olisi lauennut).

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rauha sielulle. Kyseessähän on vuoden takainen tapaus, NTSB on julkaissut tapauksesta alustavan raportin:

NTSB Aviation Accident Preliminary Report: Beech 60 N65MY (pdf)

Mitään syytä onnettomuuteen ei tuossa vielä esitetä, mutta tulkitsenko oikein että sivun kaksi lopulta alkava kappale viittaa siihen että molemmat potkurit olisivat pyörineet vielä maahan osuessaan:

Lainaa

The first identified point of impact was located on the centerline of taxiway E, about 100 ft south of the runway centerline. The impact was composed of a set of four gouges, oriented diagonally across the centerline, and spaced about 8 inches apart. The gouges matched the approximate dimension of the right propeller blades, and a similar set of gouges were present on the tarmac, about 18 ft to the southwest. ...

Toki "similar set of gouges" ei välttämättä tarkoita että vasen moottori olisi ollut tuottanut työntövoimaa vaikka olisikin pyörinyt (sikäli kun tuolla pätkällä nyt yleensäkään viitataan vasemman potkurin tekemiin jälkiin)...

Muokattu: , käyttäjä: Juri Pelkonen
Muutettu edesmeneminen yksiköksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boutique Air Pilatus PC12 syöksyi maahan hieman lentoonlähdön jälkeen lähellä Dallasia Texasissa. Ehti koodata 7700, kolme henkeä kyydissä eikä tietoa menehtyneistä. 

https://www.nbcdfw.com/news/local/plane-crashes-catches-fire-near-mesquite/2356960/

https://www.fox4news.com/news/single-engine-plane-crashes-near-mesquite-shortly-after-take-off-from-dfw-airport

https://www.flightradar24.com/data/aircraft/n477ss#2465f587

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Paavo Mäntylä kirjoitti:

Boutique Air Pilatus PC12 syöksyi maahan hieman lentoonlähdön jälkeen lähellä Dallasia Texasissa. Ehti koodata 7700, kolme henkeä kyydissä eikä tietoa menehtyneistä. 

https://www.nbcdfw.com/news/local/plane-crashes-catches-fire-near-mesquite/2356960/

https://www.fox4news.com/news/single-engine-plane-crashes-near-mesquite-shortly-after-take-off-from-dfw-airport

https://www.flightradar24.com/data/aircraft/n477ss#2465f587

 

 

Moottorin osittainen tehonmenetys ihan hyvan lentokentan (Rockwall, TX) ylla. Siita puoli-kasittamaton paatos lahtea takaisin kohti DFW:ta (jos paikallinen maantieto ei ole hallussa, niin siina pitaa vetaa Dallasin ydinkeskustan yli), lopulta tehojen menetys kokonaan, ja taysin ryssitty lasku lyhyeksi kentasta (Mesquite, TX).

Kaikki onneksi selvisivat hengissa, mutta ehka lentaja miettii uravalintaansa uudelleen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Mikko Tuomi kirjoitti:

 

Moottorin osittainen tehonmenetys ihan hyvan lentokentan (Rockwall, TX) ylla. Siita puoli-kasittamaton paatos lahtea takaisin kohti DFW:ta (jos paikallinen maantieto ei ole hallussa, niin siina pitaa vetaa Dallasin ydinkeskustan yli), lopulta tehojen menetys kokonaan, ja taysin ryssitty lasku lyhyeksi kentasta (Mesquite, TX).

Kaikki onneksi selvisivat hengissa, mutta ehka lentaja miettii uravalintaansa uudelleen.

 

Joo,ei voi kuin ihmetellä,miten noinkin vaativan koneen puikoissa istuu tumpelo joka paremminkin ehkä sopisi pikkucessnaan ja alkeiskoulutusvaiheeseen. Vai tunkiko jostain esim.savua sisään ja ohjaaja panikoitui? Ehkä siitä kuullaan myöhemmin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

Joo,ei voi kuin ihmetellä,miten noinkin vaativan koneen puikoissa istuu tumpelo joka paremminkin ehkä sopisi pikkucessnaan ja alkeiskoulutusvaiheeseen. Vai tunkiko jostain esim.savua sisään ja ohjaaja panikoitui? Ehkä siitä kuullaan myöhemmin?

YouTubessa tälläinen nauhoitus 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

Joo,ei voi kuin ihmetellä,miten noinkin vaativan koneen puikoissa istuu tumpelo joka paremminkin ehkä sopisi pikkucessnaan ja alkeiskoulutusvaiheeseen. Vai tunkiko jostain esim.savua sisään ja ohjaaja panikoitui? Ehkä siitä kuullaan myöhemmin?

 

Ei ollut mitään paniikkia, ihan vain osittainen tehonmenetys, sen kuulee tuosta Youtube pätkästä. PT6 kuskit varmaan osaa jo arvata mistä oli kyse. Tutkinta sitten paljastaa, osuiko arvaukset kohdalleen.

Isoin moka tuossa oli silti se päätös kääntyä ympäri eikä laskeutua lähimmälle lentokentälle, joka oli 2 mailin päässä siitä kun ensimmäisen kerran ilmoittivat ongelmista.

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bolivian ilmavoimille kuulunut 2-moottorinen Beech Baron, jossa oli 2 pilottia ja neljä espanjan kansalaista, on joutunut onnettomuuteen yrittäessään palata takaisin kentälle moottorihäiriön takia. Kaikki menehtyivät.

Lainaa

A Bolivian military plane crashed on Saturday, killing two crew members and four Spanish citizens who were being transferred before a planned repatriation amid the coronavirus outbreak, the country's Air Force said.

Bolivian authorities have set up a panel to investigate the crash and file a report on the incident within eight days, the air force said. It added the light aircraft, a Beechcraft Baron B-55, had crashed early in the afternoon.

Preliminary findings showed that the plane reported that it planned to return to the airport in Trinidad 12 minutes after take-off due to engine failure. Contact with the aircraft was then lost.

https://www.usnews.com/news/world/articles/2020-05-02/bolivian-light-plane-crash-kills-six-including-four-spanish-citizens

https://aviation-safety.net/wikibase/235672

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tampere-Pirkkalan lentokentällä hälytys suuresta ilmailuonnettomuudesta

https://yle.fi/uutiset/3-11343080

Pirkkalassa on sattunut suuri ilmailuvälineonnettomuus.

Hälytys tuli perjantaina kello 14.44 Tornikaarelle. Osoitteessa on Tampere-Pirkkalan lentokenttä.

Muokattu: , käyttäjä: Sami Launonen
Korjaus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näitähän ei nyt liikaa kannata spekuloida ennen kuin tiedetään lisää, mutta Flightradarin perusteella tuohon aikaan ainoa kone (transponderilla) joka Tampereelle tuli oli juurikin ilmavoimien Jyväskylä-Rovaniemi Pilatus. Mikäli katsoin historiaa oikeaan aikaan. Tosin pv on ilmoittanut, ettei ollut kyse heidän koneestaan.

Edit: Nyt olikin jo päivitetty uutiseen, että Piper kyseessä

Muokattu: , käyttäjä: Petri Valo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 minuuttia sitten, Petri Valo kirjoitti:

Näitähän ei nyt liikaa kannata spekuloida ennen kuin tiedetään lisää, mutta Flightradarin perusteella tuohon aikaan ainoa kone (transponderilla) joka Tampereelle tuli oli juurikin ilmavoimien Jyväskylä-Rovaniemi Pilatus. Mikäli katsoin historiaa oikeaan aikaan. Tosin pv on ilmoittanut, ettei ollut kyse heidän koneestaan.

Edit: Nyt olikin jo päivitetty uutiseen, että Piper kyseessä

No aika kaukana on pilatuksesta ihan lehtikuvienkin mukaan.. tais olla PJV, harmi 😢

https://www.aamulehti.fi/a/62f9eaaa-d0ed-49d8-a882-91fe14674265?c=1522737894164

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä kone OH-PJV, onkin tavoilleen uskollinen.  Taannoin se kokeili samaa Vesivehmaalla tarkastuslennolla, hiukan hektisessä liilennetilanteessa.Eri aika, eri pilotti, eri omistaja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin 45 vuotta sitten samalla koneella lennettäessa tapana oli laskuun tultaessa lukea pieni litanja, johon kuului viimeisenä sormien asettaminen laskutelinevalojen päälle ja toteaminen , että ovat vihreät. Lamppujen toiminta on myös testattavissa.  Silloin oli myös aivan eri omistaja ja myös aivan eri pilotti. Varmuuden vuoksi minäkin tsekkasin valot.....

Koneen ulkopuolinen tarkastus myös oli tärkeää. Ei toki laskuun tullessa. Sen sijaan ennen lähtöä se oli syytä tehdä. Kerran oli vetoaisa jäädä kiinni nokkapyörään.

Sinänsä tuo OH-PJV oli siihen aikaan erittäin näppärä matkakone. Omistaja tuolloin oli Akateeminen Lentokerho.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutisten mukaan ei henkilövahinkoja. Tästä syystä uskaltaudun laittamaan:

Aamulehti tietää mitä tapahtui

5eb564d5e9111_JuurinytHlytyssuurestailmaliikenneonnettomuudestaPirkkalaanAamulehti-MozillaFirefox8.5.2020165035.jpg.bfc1bc9c19bdf37e9722d41fa5d96387.jpg

Tämä kaikkella kunnioituksella !

S

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Peter Tähtinen kirjoitti:

Tämä kone OH-PJV, onkin tavoilleen uskollinen.  Taannoin se kokeili samaa Vesivehmaalla tarkastuslennolla, hiukan hektisessä liilennetilanteessa.Eri aika, eri pilotti, eri omistaja.

2008 laski PTJ vattalleen, koska PJV tapaus oli?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5/8/2020 at 16.57, Sami Launonen kirjoitti:

Uutisten mukaan ei henkilövahinkoja. Tästä syystä uskaltaudun laittamaan:

Aamulehti tietää mitä tapahtui

5eb564d5e9111_JuurinytHlytyssuurestailmaliikenneonnettomuudestaPirkkalaanAamulehti-MozillaFirefox8.5.2020165035.jpg.bfc1bc9c19bdf37e9722d41fa5d96387.jpg

Tämä kaikkella kunnioituksella !

S

Arrowin ei pitäisi päätä laskuun telineet sisällä, jollei laskutelineiden automatiikkaa ole kytketty pois. Kun viimeksi lensin PJV:llä, siinä oli automatiikka OK.

--

-TV

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tultiinko tässä epähuomiossa raapelaskuun vai eivätkö tellingit suostuneet pilotin pyynnöstäkään laskeutumaan?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitolennon Liettuan mestari Donaldas Bleifertas ja hänen kyydissään ollut henkilö ovat menehtyneet Piper Tomahawk-harjoituskoneen jouduttua onnettomuuteen eilen. Kone meni lunastuskuntoon.

Lainaa

A Piper PA-38-112 Tomahawk crashed in a field near Kena, about 6-7 kilometres east of Kyviškes Airfield (EYVK).
Both occupants perished in the crash. Cause of the crash is still being investigated.

https://aviation-safety.net/wikibase/235840

https://www.15min.lt/naujiena/aktualu/nusikaltimaiirnelaimes/vilniaus-rajone-nukrito-lektuvas-zuvo-du-zmones-59-1315706?fbclid=IwAR1myFxVx3enbVx39GIEdVzo_piOxwxirY-gLXXVsMivkTnRDs-IRJ0aimk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5/9/2020 at 19.36, Juha Lampi kirjoitti:

Niin tultiinko tässä epähuomiossa raapelaskuun vai eivätkö tellingit suostuneet pilotin pyynnöstäkään laskeutumaan?

Pakko olla jonkinlainen epähuomio - Arrowin varaulosotto on samalla lailla yksinkertainen kuin vanha VR:n vessa.

Taisi jäädä huolehtimatta 'killer items': 3 vihreätä ja laskulupa. Arrowin vanha ongelma telinevalojen kohdalla on se, että ne menevät aika himmeiksi, kun mittarivalaistus on päällä, mutta tällaisenkin tilanteen pitäisi johtaa heti ylösvetoon.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään