Jouni Laukkanen

Pienkoneonnettomuuksia

2 325 viestiä aiheessa

5 tuntia sitten, Markku Koivurova kirjoitti:

Kyllä minulla on vähän erinlainen käsitys lopputuloksesta jos lentokone SYÖKSYY peltoon. Eiköhän tuo ole tehnyt vain pakkolaskun ja käynyt nokillaan pitkän heinän (viljan?) vuoksi. Ei mitään dramatiikkaa.

Juuri näin! Ei dramatiikkaa tapauksessa. Kävin paikalla auttamassa koneen siirrossa pellolta ja juurikin sivuperäsin kärsi ympäri menossa ja toinen siipituki sai vääntövaivoja.

Pellon kasvillisuudesta en tiedä muuta kuin n. polven korkuisesta lajikkeesta oli kyse. Kyllä kannuskone tällaisessa kääntyy katolleen hyvinkin nopeasti. Onneksi pilottimme säilyi vähäisin vammoin!!!

Tämä uutisointi on useasti juurikin syöksymistä tai putoamista; tulee raflaavampi tarina! Taannoin Ka-8 purtsikka oli "syöksynyt" peltoon ja pelastus arsenaali oli mittavaa.

Normaali maastolasku oli kuitenkin kyseessä.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
29 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Ja sitten seuraava tapaus...mitähän Orivedellä on hetki sitten sattunut. 

Jukka

1A95D8DC-1E4B-46B1-8BA6-BC1D7A83BAA0.jpeg


Facebookissa tietoa, että kyseessä Mopo-Cessna. Samoin kertoo Aamulehti. Onneksi molemmat koneessa olleet kunnossa.

https://www.aamulehti.fi/a/7e1bd71b-1abb-427f-b6b2-ec94dd1a6308

Jukka 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Ari Saarinen kirjoitti:

Tämä uutisointi on useasti juurikin syöksymistä tai putoamista; tulee raflaavampi tarina! Taannoin Ka-8 purtsikka oli "syöksynyt" peltoon ja pelastus arsenaali oli mittavaa.

Lähteenmäen Esko sanoi joskus, että yhdeksässä tapauksessa kymmenestä silminnäkijät vannovat, että kone oli tulessa jo ilmassa. Myös purjelento-onnettomuuksissa :lol:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
38 minuuttia sitten, Juha Ritari kirjoitti:

Päivän olosuhteet huomioon ottaen, olisi kenties koneen varustuksesta riippuen voinut kysyä sitä opastusta ACC:lta tai vaikka hätätaajuudella miltä tahansa kentältä. Kovin korkealle ei tarvitse nousta, että toisiotutka näkee koneen, jos siinä toimintakuntoinen transponderi sattuu olemaan. Ehkä myös muodostaisin laittoman datayhteyden matkapuhelimella lennolla olevasta ilma-aluksesta maahan ja katsoisin google mapsista, missä olen ja missä matkan kohde on, ennen kun sorvaisin pakkolaskua peltoon. Tietysti jossain kohdassa tulee polttoainemäärä vastaan.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eksymistoimenpiteet pitäisi olla selvänä ennen ensimmäistäkään PPL-yksinmatkalentoa. Opettaja ei mielestäni voi päästää oppilasta taivaalle, ellei ole kysellyt tältä varasuunnitelmaa. Varsinaiset diversiot tulevat kunnolla treenattavaksi usein vasta CPL-vaiheessa, mutta kyllä nekin toimenpiteet täytyy olla selvinä ennen kuin yksin päästetään taivaalle.
 

Tässä tapauksessa on kuitenkin ilmeisesti jonkinlainen lupakirjakin jo myönnetty. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oiskohan alkanut hämärä vaikuttanut päätöksiin, aurinkohan oli laskenut noin 10 minuuttiia ennen tapahtumaa. Toki cavok kelissä maasto ja kenttäkin olisi ollut hyvin näkyvissä vielä pitkänkin tovin. Tilannehuoneen tapahtumapaikalta on vajaan vartin lentoaika kohdekentälle Halliin, jolloin valo olisi vielä varmaankin hyvin riittänyt. Mutta jos sijainti ei ole tiedossa, niin silloin ei tietenkään myöskään osaa arvioioda, kauanko kentälle menee. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä varustus näissä tämän päivän Cessna 150:ssa oikein on  , retroilmailuako ? ( Mikä yksilö ? ) Radio, kompassi ja karttako ?

NDB majakat on jo purettu aikaa päiviä, samoin BC asemat, mutta eikö GPS ole jo valtavirtaa.? Kuten Tatu sanoi, hätätilassa sijainnin voi katsoa kännykästäkin. Toki meidänkin perheessä on edelleen toinen puhelin ikivanha pikkuruinen 2G Nokia. Toimii viikkokaupalla ja kuuluu hyvin. Mutta eipä näytä sijaintia.

Eksymiset ovat nykyilmailussa jo aika harvinaisia, mutta luottamalla pelkkään paikallistuntemukseen sijainnin voi kadottaa. Järviä ja metsää kun tuollakin seudulla riittää. Teiskon iso masto kyllä näkyy vilkkuineen kauas. Takavuosina eksymisiä sattui usein. Rajalan Kallekin lensi Kuolaan. 

Lentämällä etelään olisi kai rata löytynyt eli siitä jatkaen kunnon VFR. ( we follow the railroad). Polttoaineen loppuminen ja hämärä toki vaikuttivat.

Siitä Maskun haaverista löytyy vielä erinomaiset kuvat Tilannehuoneen kartan kautta (24 tuntia kartta). Kuten Ari sanoi, vauriot pienet. Korkeusperäsimen saa kai tehdä uudestaan. Kasvusto on tosiaan rypsiä. Se on muuten hyvin liukasta, öljykasvi kun on, mutta erittäin sitkeää ja kippaa koneen helposti. Kone on kaatunut hyvin hiljaisella vauhdilla.

Lentäkää varovasti !

Jorma

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs tuossa eksymistilanteessa matkalennolla olisi mahdollisuuksia tehdä varasuunnitelmana? Jos CAVOK-keli tai muuten kelin puolesta mahdollista, niin kannattaisiko tehdä nousu kelin ja ilmatilojen mahdollistaessa mahdollisimman korkealle, jolloin olisi helpompi suunnistaa ja verrata reittiä karttaan? En tunne tuon kyseisen mopo-Cessnan varustusta, mutta eikö näistäkin pitäisi vielä yleensä löytyä NAV/VOR/DME, jolla voisi eksymistilanteessa ottaa suunnan lähimpään mahdolliseen VOR/DME-majakkaan?

Jos puhelimen nettiyhteys kuuluu näillä korkeuksilla, niin olisiko tosiaan mahdollisena varakeinona myös mahdollisuus katsoa sijainti googlemapsista tms.? Puhelin kuitenkin on yleensä mukana mutta tietysti sekään ei aina auta jos ei ole akkua tarpeeksi tai akku on muuten huono ettei se kestä päällä tai puhelimeen tulee vika tai yhteys ei toimi. Pitäisin itse kyllä matkalennolla aina toimivan puhelimen mukana ja siinä aina täysi akku ja koneessa latausmahdollisuus vielä varalla, toki sekään ei auta jos tulee yhteysongelmia, joskushan niitä tulee tarpeeksi korkealla, niin ettei nettiyhteys toimi riittävän nopeasti tai ei ollenkaan tai puhelin ei kuulu, toki tarpeeksi matalalla taitaa vielä kuulua. Entäs se alueen jaksolle ilmoittaminen, että olen eksynyt ja saanko sijannin ja vektorointia(?) lähimmälle lentoasemalle? Jos koneessa on transponder niin eikö silloin onnistuisi vaikka niin, että alueen jaksolta antaisivat suuntavektoreita ja opastaisivat koneen lähimmälle lentokentälle, tietysti VFR-kelin puitteissa? Toki se ei auta sitten jos ei ole polttoainetta tarpeeksi. Minua kiinnostaa mitä yleensä näissä eksymistilanteissa opetetaan tekemään varasuunnitelmana?  Vieläkö lennonjohtotorneilla on käytössä esim. varajärjestelmänä se VHF-suuntimalaitteisto, jolla ne aina näkevät koneen sijannin tornista suhteessa kompassisuuntaan kun lentäjä painaa tornin jaksolla tangenttia?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 minuuttia sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Hyvä varasuunnitelma on paperikartta ja kartanlukutaito....

 

Totta kai. Mutta mitäs jos siitä huolimatta eksyy, vaikka on lukenut karttaa? Esim. oppilas ensimmäisellä  yksinmatkalennolla ei ole vielä kovin kokenut ja tilanne voi olla jännittävä muutenkin. Joskushan maasto on lisäksi hyvin hankalaa ja kaikki näyttää joskus samalta(esim. paljon järviä ja metsää ilman mitään selkeää maamerkkiä). 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Olli Hänninen kirjoitti:

Mitäs tuossa eksymistilanteessa matkalennolla olisi mahdollisuuksia tehdä varasuunnitelmana? Jos CAVOK-keli tai muuten kelin puolesta mahdollista, niin kannattaisiko tehdä nousu kelin ja ilmatilojen mahdollistaessa mahdollisimman korkealle, jolloin olisi helpompi suunnistaa ja verrata reittiä karttaan? En tunne tuon kyseisen mopo-Cessnan varustusta, mutta eikö näistäkin pitäisi vielä yleensä löytyä NAV/VOR/DME, jolla voisi eksymistilanteessa ottaa suunnan lähimpään mahdolliseen VOR/DME-majakkaan?

Nykyaikana trendi vetelee siihen suuntaan, että GPS on ainut navigointilaite. Vanhat NAV/COM radiot korvataan pelkällä 8.33kHz COM-radiolla. Hyvin harvassa koneessa on DME:tä ollut koskaan, mutta VOR-vehkeitä vielä löytyy niistä, missä radioita ei ole päivitetty. Kyseisen koneyksilön varustusta ei toki ole tiedossa.

Hyvä varasuunnitelma olisi tosiaan kiivetä jonnekin parin-kolmen tuhannen jalan korkeuteen, jolloin tyypillisesti tutkalla näkyy, jos koneesta vaan löytyy toimintakuntoinen tutkavastaaja, eli transponderi. Kysellä sitten 119.7 MHz tai 121.5 MHz taajuudella apuja aluelennonjohdolta ja vaikka ihan suomeksi.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entä jos tutkavastaajaa ei ole, onko mitään mahdollisuutta, että aluelennonjohto saisi ilmavalvonnalta primääritutkan havaintoja?

Muokattu: , käyttäjä: Tauno Hermola
typo
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai se on pimenevä ilta aiheuttanut jo omat ongelmansa. Lähtien jo ihan pelkästään siitä, että pakkolasku on (uutisen perusteella) tehty tiheään sekametsään. Tuolla olisi kuitenkin peltojakin, tosin juurikin pimeällä et näe sähkölinjoja tai ojia ym. Elikkä kumpi sitten on parempi. Nuori sekametsä vai pelto, jolla kulkevia linjoja ja ojia et näe.

Ja vaikka hämärä jatkuukin jonkin aikaa niin silti siinä vaiheessa kun aurinko on jo laskenut ja alkaa pimeys lähestymään niin sitä ei välttämättä halua riskeerata ja yrittää vielä lentää kohti kenttää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tainnut tuohon aikaan vielä horisontti olla lännessä sen verran kirkas että alueen helpoin maamerkki Teiskon masto valoineen ei ole sattunut silmään.

Tuuria on kyllä ollut kun omin jaloin ovat koneesta kävelleet, todellinen onni onnettomuudessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Juri Pelkonen kirjoitti:

On tainnut tuohon aikaan vielä horisontti olla lännessä sen verran kirkas että alueen helpoin maamerkki Teiskon masto valoineen ei ole sattunut silmää

Nyt minuutilleen vuorokausi myöhemmin ja 100 km pohjoisempana. Päivälento-olosuhteet,hivenen kääntymässä hämärään.

Muokattu: , käyttäjä: Jaakko Männistö

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko tuo lähtenyt Hallista ja myös menossa sinne ? Paikallislento siis.

Pakkolaskupaikka oli näköjään reilusti Jämsän radan eteläpuolella eli eräs hyvä maamerkki on ehkä ylitetty. Edellinen neuvoni etelään lentämällä radalle ei olisi toiminut. Mutta pohjoiseen , ylitetylle radalle jne.  Maalla olemme viisaita kun ilmassa sattuu...

Eräs vanha pilotti neuvoi tuollaisessa tilanteessa nousemaan mahdollisimman ylös ja asettamaan kartan oikeaan pohjois-eteläsuuntaan. Ainakin isommat järvet löytyvät hyvällä kelillä.  

Kuvasta erottuu tunnuksesta osa, oliko tosiaan OH-CBI ?. B ja I arvailua....

Melko tiheä kuusikko , joten hyvää onnea oli. Tuleekos tästä nyt sitten tutkinta ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 minuutti sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Melko tiheä kuusikko , joten hyvää onnea oli.

Mitä tiheämpi, sen parempi. Nimimerkillä kokemusta on.

Hallittu pakkolasku metsään tämän painoluokan koneilla ei todennäköisesti johda edes vakavaan loukkaantumiseen kuolemasta puhumattakaan.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aamulehdestä: "Lentäjä eksyi reitiltään, kone putosi maastoon Orivedellä – Kuvat ja videot: pudotus on ollut raju, peltoaukea olisi alkanut vain metrien päästä"

Taas pudottiin :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 minuuttia sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Tuleekos tästä nyt sitten tutkinta ?

Hyvä arvaus on, että ei? Herroilla pitää kohta kiirettä koronan kanssa... tietää HS. 

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006598073.html

Lainaa

Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) johtaja Veli-Pekka Nurmija johtava tutkija Kai Valonen. Tutkintaryhmä perustetaan Otkesin yhteyteen.

 

Muokattu: , käyttäjä: Topi Falkenberg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Topi Falkenberg kirjoitti:

Herroilla pitää kohta kiirettä koronan kanssa...

Siinä saattaa lopulta avautua tie Eduskuntaan!

Rodney :cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

 

Kuvasta erottuu tunnuksesta osa, oliko tosiaan OH-CBI ?. B ja I arvailua....

 

OH-CBI:stä heinäkuussa Ranualla otetussa kuvassa tunnuksen teksti on sininen, kun onnettomuuskoneessa teksti on mielestäni enemmänkin musta.

https://www.flyfinland.fi/view/30475

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään