Jouni Laukkanen

Pienkoneonnettomuuksia

2 325 viestiä aiheessa

51 minuuttia sitten, Tommi Hinkka kirjoitti:

Hyppääjä osunut ilmeisesti Porterin vasempaan streevaan/siipeen

Saattaa mennä semantiikan puolelle, mutta olisiko todennäköisempää, jos korkeusvakaaja on paikallaan, että hyppykone on osunut hyppääjään? Porterissa sekä siipituki, että siipi ovat hyppyoven etu/yläpuolella.

Rodney

P.S. Tosin joistakin lentokonetyypeistä sanotaan, että ne ovat niin hitaita, että lintutörmäyksetkin tulevat takaapäin. :cool:

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
Typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Tommi Hinkka kirjoitti:

Ymmärsin, että turma ei ole tapahtunut exitissä.

Niin minäkin italialaislehtien juttujen perusteella.

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meksikon rekisterissä ollut British Aerospace BAe-125-800-bisnesjetti on eilen mennyt romuksi pilottien yrittäessä laskeutua epäviralliselle kiitotienpätkälle Guatemalassa. Molemmat menehtyivät. Onnettomuuspaikalta on löydetty aseita ja huumepaketteja.

Vaarallinen ammatinvalinta....

Lainaa

A BAe-125-800A corporate jet crashed while apparently attempting to land at a clandestine airstrip near Alta Verapaz in Guatemala. Both pilots were killed. Weapons and drug packages were located at the accident site.

https://aviation-safety.net/database/record.php?id=20200923-0

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14.8.2020 at 21.49, Tero Koskela kirjoitti:

 

Joko mainittiin, että että elokuun alussa Imatralla kuperkeikan tehnyt OH-CSU esiintyy uudenkarheana ja suksivarustuksessa sekopäisessä "vakoiluseikkailussa" Miljardin dollarin aivot (kohdasta 34'00" alkaen). 

Helsinkiä, Porvoota ja Turkua luovasti tapahtumaympäristönä hyödyntävä pläjäys on katsottavissa Yle Areenassa vielä vuorokauden ajan. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Punaisen Paronin koneelle kävi haaveri:

http://realradio804.com/small-plane-crashes-near-humel-field-in-middlesex/

Paroni itse ei loukkaantunut:

Lainaa

Following a loss of engine power shortly after takeoff from Hummel Field Airport (W75), Saluda, Virginia, the aircraft clipped powerlines and impacted the terrain south of the airfield during the ensuing forced landing. The biplane came to rest partially inverted, sustaining substantial damage, and the sole pilot onboard was not injured.

Ehkä kyseinen replika on kuitenkin "triplane" eikä "biplane".

https://aviation-safety.net/wikibase/243504

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksityishenkilön omistaman C182-vesikoneen oli tarkoitus laskeutua East River-joelle Queensin kaupunginosan kohdalla New Yorkissa, missä omistajalla on oma lekohalli, mutta tuntemattomasta syystä kone rysähti betoniselle laiturille mennen pahasti ryppyyn. Kyydissä oli 4 henkilöä, joista yksi menehtyi, ja muut loukkaantuivat.

Lainaa

One person has died after a seaplane crashed into a pier near the Throgs Neck Bridge in Queens on Sunday.

The single-engine Cessna plane struck a concrete pier in Whitestone which belongs to the Beechhurst Beach Club.

https://abc7ny.com/plane-crash-queens-into-pier-in-white-stone/6768770/

https://aviation-safety.net/wikibase/243624

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Läheltäpiti-tapaus: 2-moottorinen Beech 76 Duchess lähti ilmaan Kelownan kentältä Länsi-Kanadassa, mutta pilotti ei ollut huomannut, että pyrstöstä köyden päässä roikkunut betoninen ankkuripaino oli edelleen paikallaan. Lennonjohdon huomautettua asiasta pilotti teki pikaisen laskun, joka onnistui eikä konekaan vahingoittunut. Olisi voinut käydä pahastikin.

Betonipaino meni laskeutuessa sirpaleiksi, joten betonipainon painoa ei ole kerrottu, mutta koska kone kuuluu lentokoululle nimeltä Southern Interior Flight Center, niin jos pilotti oli koulun oppilas, on massakeskipistelaskelmia jne varmasti tehty jälkikäteen koulun sisäisesti. Ja ehkä tuli jonkin verran pyyhkeitäkin. Koneen ulkopuolinen tarkastus jäi tekemättä tai oli hutiloitu.

Lainaa

A Kelowna pilot took off from Kelowna International Airport with some unwanted cargo, forcing a quick return to the airport after being advised by the tower this week.

A Southern Interior Flight Centre Beech 76 had just departed Kelowna airport’s runway 16 on Monday, Oct. 5, and was airborne when the tower noticed the aircraft still had a tie down rope and cement block attached to its tail.

The pilot was advised and without delay made a crosswind turn in order to make a downwind landing on runway 16.

Unfortunately, the trailing cement block shattered on impact, forcing a clean up of the runway before further traffic could land or take off.

https://infotel.ca/newsitem/kelowna-flight-cut-short-after-it-took-off-with-concrete-tie-down-attached/it77514

 

Kalajoella v. 2009 kävi ikävämmin. PA-28-140:n pyrstöpaino unohtui irrottaa ennen lentoonlähtöä. Kone pääsi ilmaan 65 kg painoinen ankkuripaino roikkuen pyrstöstä köyden päässä, mutta syöksyi lopulta louhokseen ja pilotti menehtyi. Koneen ulkopuolinen tarkastus jäi tekemättä kunnolla.

Lainaa

Onnettomuuden syynä oli ennen lentoa lentokoneen ulkopuolisessa tarkastuksessa huomaamatta ja irrottamatta jäänyt pyrstön ankkurointipaino. Kyseinen paino heikensi lentokoneen lento-ominaisuuksia kovatuulisessa ja puuskaisessa säässä siinä määrin, että ohjaajalla oli vaikeuksia hallita lentokonetta. Kohdatessaan alhaisella lentokorkeudella loppuosalla sijainneesta avo-louhoksesta kovan tuulen nostamat pyörteiset ilmavirtaukset, hän menetti lentokoneen hallinnan lopullisesti. Tämän seurauksena lentokone sakkasi ja syöksyi avolouhokseen

https://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/ilmailuonnettomuuksientutkinta/2009/b52009l_tutkintaselostus/b52009l_tutkintaselostus.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9/21/2020 at 12.41, Jorma Kosonen kirjoitti:

Saattaa mennä semantiikan puolelle, mutta olisiko todennäköisempää, jos korkeusvakaaja on paikallaan, että hyppykone on osunut hyppääjään? Porterissa sekä siipituki, että siipi ovat hyppyoven etu/yläpuolella.

Rodney

P.S. Tosin joistakin lentokonetyypeistä sanotaan, että ne ovat niin hitaita, että lintutörmäyksetkin tulevat takaapäin. :cool:

Miten päin nyt asiaa haluaa tarkastella. On enemmänkin sääntö, kuin poikkeus, että hyppykone on maassa ennen viimeisiä hyppääjiä (toki ovat jo varjon varassa yleisesti ottaen). Tästä syystä varsinkin siipipuvulla, jos lennetään "väärään" suuntaan on täysin mahdollista törmätä koneeseen. Tämä toki riippuu myös koneen suunnasta hyppylinjan jälkeen. Mutta esimerkiksi jos siipipuvulla lähtee liitämään koneen lentosuuntaan ja kone päättää kääntää nokan alas niin mahdollisuus osumaan on melko suuri.

Porter varsinkin on hyppykoneena sellainen hissi, että siinä ei kauaa mene, kun se on noussut 4000m ja kun viimeinen hyppääjä on ulkona niin kone on välittömästi nokka alhaalla menossa takaisin kentälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Pirkka Mattila kirjoitti:

DA40 ja ultrakevyt törmänneet ilmassa Ranskan Lochesissa 10.10.2020. Kaikki mukana olleet 5 menehtyivät.

https://www.thesun.co.uk/news/12898146/five-people-killed-crash-two-planes-collide-france/

Tainnut jostai livahtaa tuo DA40, tietojen mukaan se ei ole ihan noin:

https://aviation-safety.net/wikibase/243791

Harmillinen onnettomuus silti, oli sitten mikä kone vaan.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi perhana. 

Eilen olin Savikossa liidokkia lennättämässä ja kattelin radan kuntoa. 

Suorastaan lillui vedestä ja pehmeä.

Näyttäis kuitenkin jääneen vajaaksi. 

Jos tonne on pelastuksen yksiköt ajaneet, niin kenttä näyttäneen kynnöspellolta.

Toivottavasti ei pahemmin käynyt piloteille. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saa

Ihmettelin aikanaan käydessäni briteissä katsomassa tiger clubin muutamaa konetta niiden hyvää kuntoa, herra jonka vieraana olin totesi että johtuisikohan siitä että ne parin vuoden välein kipataa tai vaurioituu muuten ja kunnostetaan taas. 

Rakenne melkoista silppua eli perärunko hitsattua teräsputkirakennetta joka kiinnittyy ohjaamo-osaan joka tehty erinäisistä paloista , pulttaamalla ja osin pellinpaloin yhdistelemällä.

Työläs rakenne jossa paljon pieniäkin vaihdettavia osia eli sikäli kyllä korjaus onnistuu .  siivet puusaloilla ja puukaarilla , ohjainpinnat kaikki puuta eli vakaajat ja peräsimet. 

Osia vielä löytyy yllättävän hyvin jollei lentokuntoisia niin ainaskin malliksi. Nyt jo saatavissa piirustuksiakin mitä ei aikanaan helpolla saanut.

OH-XLA on modifioitu joten voitu joltain osin alkuperäisestä muuttaakkin, muutenkin kuin vain moottori nokalla ja laskutelineet.

Työstänyt tuossa OH-ELC :tä hiljalleen lentokuntoon-

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siivet tehty , peräsimet tehty, verhoilu puuttuu ja jokunen reikä , runko koossa mutta lopullinen kiristely ja lukitseminen ja hilujen asentaminen kesken , verhoilu uupuu. moottoriksi tulee alkuperäinen tai lähes . orginaali erilaisella kampiakselilla mut ulospäin ei eroa huomaa   moottori kokoamisvaiheessa. toisella myllyllä asemoitu osia runkoon ja moottoripukkiin.

Kuvia runsaasti.  kunhan saan jotakin laitettua tänne, pikku kiirettä, mittaristot yms hilut löytyy . lähinnä lopullista kokoamista  vaille. nii juu ja linnunpaskalaudat  on pistämäti ne kun tulee kun uusi vakaaja saatu lopullisesti paikoilleen.  

Ehkä joskus koossa. 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6/22/2019 at 12.35, Jorma Kosonen kirjoitti:

Näyttää olleen Oahu Parachute Center'in King Air ja kyydissä mm. kolme tandemparia. https://www.eturbonews.com/256239/deadly-plane-crash-on-oahus-northshore/

Rodney 

Tästä Havaijin hyppykone-King Airin onnettomuudesta, jossa 11 menehtyi, on NTSB avannut docketin, jossa on paljon yksityiskohtaisia tietoja pilotista, koneesta, hyppykeskuksesta ja niin edelleen. Yahoon artikkeli listaa pilotin agressiivisen lentotyylin, vaikkei sitä voida laittaa varmuudella onnettomuuden syyksi. Pilotti, 1000 tuntia, 700 monimoottoria, teki tyypillisesti heti lentoonlähdön jälkeen jyrkkiä kaartoja ja teki liikkeitä, joissa syntyi negatiivista G:tä jne. Just for fun and thrills. Ilman matkustajia pilotti oli tehnyt tynnyreitä. Aggressiivinen lentäjä, muttei voida varmuudella sanoa, että hän oli syyllinen onnettomuuteen.

Mekaanikko, jota hyppykeskus käytti, oli menettänyt lupansa 10 vuodeksi väärennettyään koneen asiakirjoja. Hyppykeskukselta puuttuivat viralliset luvat. Uusien pilottien koulutuksesta ei ollut koulutusohjelmaa, ja koulutus oli muutenkin minimissään, koska kone jossa ei ole asiakkaita kyydissä maksaa rahaa.

Kone kääntyi todistajien mukaan melkein selälleen pudoteen maahan. Syyn selvittäminen on hankalaa ellei mahdotonta.

Lainaa

The pilot of a plane that crashed and killed all 11 on board had a history of taking unnecessary risks and pushing the limits of his skills to give passengers an exciting ride, witnesses told federal officials.

The docket released Wednesday contains reports from a National Transportation Safety Board investigation into the 2019 plane crash that became one of the deadliest civil aviation accidents in the United States over the past decade.

Witnesses and other pilots, including Anthony “Tony” Skinner, a former pilot at the same parachute company, who said the accident pilot, Jerome Renck, sometimes flew aggressively and took risks that he wasn’t trained for.

Skinner said “Renck would bank hard and pitch up aggressively on departures, and he had seen him do that as a ‘thrill ride’ for the passengers,” the report said. ”The pilot would also do negative-G dives for the ‘weightless’ effect for fun, but he heard some jumpers would complain.

Skinner said Renck, a French national who was the company's only pilot at the time of the crash, “told him he had done barrel rolls in the accident airplane, but not with passengers,” according to the report.

https://www.yahoo.com/news/feds-release-details-deadly-skydiving-004026273.html

NTSB:n docket alakohtineen löytyy täältä: https://data.ntsb.gov/Docket?NTSBNumber=WPR19MA177

Docketin kohta 3, operations group chairman´s factual report, 61 sivua, kertoo olennaiset asiat.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään